Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-10-26, 16:34

"Att Sverige är medlem i EU kan man tycka är bra eller dåligt..."

eller

"Att Sverige är medlem i den Europeiska Unionen kan man ställa sig både positiv och negativ till..."

kan man byta ut mot

"Piratpartiet tar inte ställning till Sveriges medlemskap i EU..."

för att vara lite tydligare

I stort sett säger ni samma sak. Vilka formuleringar man väljer att använda sig av är väl beroende på målgruppen

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #85227
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-10-26, 17:18

Citat:
Freeman (2007-Oct-26)"Piratpartiet tar inte ställning till Sveriges medlemskap i EU..."

för att vara lite tydligare
Ja, det kanske är bättre. Jag ändrade till "Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU", så att hela avsnittet blir:

<blockquote>Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU, men när vi nu är det har vi rätt att kräva att det ska vara demokratiskt. Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och ska i vart fall inte permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar.

Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.

Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU. </blockquote>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #85236
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-10-26, 18:41

Citat:
Christian Engström (2007-Oct-26)Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och ska i vart fall inte permanentas genom en illa genomtänkt konstitution.

"i vart fall" läser jag som "men det går också bra att". Att bara stryka det ger meningen lite mer tryck. Men man kanske skall gå ännu längre och srkiva "och första steget är att förhindra det från att"

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #85240
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-10-26, 19:20

Citat:
John Nilsson (2007-Oct-26)
Citat:
Christian Engström (2007-Oct-26)Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och ska i vart fall inte permanentas genom en illa genomtänkt konstitution.
"i vart fall" ... Att bara stryka det ger meningen lite mer tryck. Men man kanske skall gå ännu längre och srkiva "och första steget är att förhindra det från att"
Ja, det är en förbättring. Ny version av avsnittet:

<blockquote>Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU, men när vi nu är det har vi rätt att kräva att det ska vara demokratiskt. Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar.

Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.

Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU. </blockquote>

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #85895
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-11-05, 07:32

Kan man låta bli att ta ställning till ett faktum? Jag tycker att det låter som om piratpartiet inte är beredda att erkänna att Sverige är eller inte är medlemmar i EU, vilket låter konstigt. "Piratpartiet tar inte ställning till Sveriges medlemskap i EU..." tycker jag låter bättre.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Kristian Pettersson Inte uppkopplad

Kristian Petterssons avatar

Reg.datum: Oct 2007

Länk: #85910
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-11-05, 14:07

Hej

Interssant diskussion tycker jag, och förbannat viktig.

Det kanske inte finns så mycket att tillföra just nu. Men jag kan ta ett exempel som säger något om varför det är viktigt att inte bara segla med på EU-skutan. Jag har skrivit lite till Livsmedelsverket bland annat angående Aspartam och Kvicksilver. Båda har bevisligen orsakat både sjukdomar och dödsfall. Men oavsett vad man anser om det, ville jag veta vilket stöd vi har i lagen för att förbättra situationen.

Så med hjälp av en nära vän som studerat juridik kom vi fram till att vi hade kunnat kräva av staten, att t.ex. sanera amalgamet ur varje svensk medborgares mun. Stödet finns i produktsäkerhetslagen.

Men... se, det blir liksom väldigt mycket svårare nu. Man hade fått ta upp det i EU-domstolen. När man centraliserar domstolar minskar man inflytande. Men inte bra det, DU kommer att betyda mindre för de som dömer. Bryr du dig om hur det går för Jean-Francois i Bretagne? kan det bero på att du inte får träffa honom eller att du inte förstår traditionerna i Frankrike?

Samma sak gäller för polis, militär och ekonomi. Så om vi inte ser sammanhanget med rätten till ett privatliv och hur EU kan, och redan har, minskat på det. Så tror jag att det kommer att visa sig vara ett fatalt misstag. Hur hade det varit med en författningsdomstol i Sverige? Någon som granskar och ser till att vi följer vår grundlag.

Vi ändrade ju som bekant i vår grundlag när vi gick med. Hade jag insett vad som hade hänt då hade jag gjort nästan vad som helst för att vi inte skulle gått med. Då handlade det ju mest om raka eller krokiga gurkor, eller snus. Kanske lite om hur mycket caféer det skulle finnas överallt..

Men nu är vi ju där, jag håller på att försöka få tillbaka så mycket rättigheter som möjligt och decentralisera i den mån det går. EU:s HD kan fortvarande vara en högsta HD men jag tycker det ska finnas en spärr och en klar tydlig ståndpunkt för vad Sveriges Högsta Domstol har för rätt och inte. Ett förtydligande, transparans är ett bra ord för det.

Någonstans har vi förlorat vår suveränitet och det är allvarligt. Jag vill att vi försöker få den tillbaka.

Lite Anarchy in the EU, perhaps?

[hr]All spirits are enslaved that serve things evil

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #86434
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-11-11, 10:49

Jag gillar inte ordet demokrati. Det är i dag så urvattnat och betydelselöst.

Däremot gillar jag följande stycke:

Citat:

Jag hade gärna sett att vi snott närhetsprincipen (eller vad den nu kallas) från Junilistan.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #86443
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-11-11, 14:10

Citat:
malavel (2007-Nov-11)Jag gillar inte ordet demokrati. Det är i dag så urvattnat och betydelselöst.
Jag kan iofs hålla med om att ordet har blivit urvattnat, men jag tycker inte att det är ett skäl till att vi ska låta bli att prata om det. Istället ska vi se till att fylla det med innehåll.

Citat:
Jag hade gärna sett att vi snott närhetsprincipen (eller vad den nu kallas) från Junilistan.
Ja, om vi i framtiden väljer att fördjupa våra ståndpunkter om EU till att komma med konkreta förslag på hur vi tycker att det borde se ut, då ser jag också närhetsprincipen är en av de allra mest centrala bitarna. Men just nu är det viktigaste att få stopp på EU-fördraget, som är ett jättestort steg i helt fel riktning.

Låt oss börja där, samtidigt som vi gärna kan föra en öppen diskussion inom partiet om hur vi skulle vilja reformera EU om vi själva fick bestämma.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #86444
Standard RE: Nej till EU-konstitutionen - 2007-11-11, 14:14

Citat:
larsl (2007-Nov-05)Kan man låta bli att ta ställning till ett faktum? Jag tycker att det låter som om piratpartiet inte är beredda att erkänna att Sverige är eller inte är medlemmar i EU, vilket låter konstigt. "Piratpartiet tar inte ställning till Sveriges medlemskap i EU..." tycker jag låter bättre.
Javisst kan man låta bli att ta ställning till ett faktum eller inte.

Vi tar inte ställning till det faktum att det är mörkt och kallt i november, men vi tar definitivt ställning till det faktum att upphovsrätten av idag ser ut som den gör.

Själv tycker jag att den ursprungliga formuleringen låter bättre, men det är ju ingen skillnad i sak, så om det är fler som vill ändra kan vi väl göra det.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Diskussion om EU-konstitutionen" Mårten Fjällström Övrig piratpolitik 21 2009-01-17 00:48
Brittisk hacker förlorar möjlighet till nej till utlämning till USA för domstol Teheimar PP i media 3 2008-07-31 09:10