Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-11-11, 20:05

Citat:
Alexander F (2007-Nov-11)Enligt 2 kap. 23 § regeringsformen får lag eller annan föreskrift ej meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund av Europakonventionen. Däremot hindrar bestämmelsen inte regeringen eller någon annan myndighet att meddela beslut i strid mot konventionen. Det kan röra sig om vad som helst som inte är att betrakta som en föreskrift, t.ex. beslut i enskilda ärenden. Regeringen, Säpo, Migrationsverket och socialnämnden i Dorotea får inte fatta sådana beslut i strid med Europakonventionen. Detta följer dock inte av svensk grundlag.

Fair enough. Regeringen får (enligt samma grundlag) inte lägga sig i sådana beslut ändå, de besluten är myndigheternas egna. Hur mycket vi än ogillar besluten kan vi inte påverka dem i de, som du mycket riktigt skriver, enskilda fallen genom att sätta press på regeringen utifrån parlamentet. Det kan vi bara göra genom att skriva om lagar -- och det är då som EK kommer in.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #86641
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-11-13, 21:15

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Nov-11)Ok? Jag är öppen för motförslag eller andra infallsvinklar (så länge vi på något sätt får med att staten och politikerna ska respektera grundlagen).
Rätta mej gärna om jag harfel men jag tror inte jag sett någon allvarlig invändning mot Mabs förslag:

Citat:
Mab (2007-Nov-06)Således skulle jag föreslå att en bättre ordning är att vi sammanställer de rättigheter som vi anser att vår politik vilar på i ett eget dokument, döper det till "piratpartiets värdegrund" eller något liknande och infogar som en bilaga till vårt principprogram. Sedan trycker vi in en rad i stycket om vår vågmästarpolitik om att vi inte kommer stödja en regering som vi upplever går emot partiets värdegrund.
Däremot är jag säker på attjag settåtminstone tre bifall.

Om det anses bråttom så föreslår jag att vi till att börja med endastimplementerar densenare delen av förslaget, där vi i några korta ordalag redogör för denna värdegund. Ricks tre förslag bör kunna fungera som inspirationskälla.

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #86643
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-11-13, 21:41

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Nov-10)I och med det behöver vi nå slutsatsen att vi ställer upp till val under premisserna att vi respekterar grundlagen
Grundlagen som koncept, eller grundlagen som den nu är skriven?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #86651
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-11-13, 23:37

Citat:
Blod-Svente (2007-Nov-13)
Citat:
Rick Falkvinge (2007-Nov-11)Ok? Jag är öppen för motförslag eller andra infallsvinklar (så länge vi på något sätt får med att staten och politikerna ska respektera grundlagen).
Rätta mej gärna om jag harfel men jag tror inte jag sett någon allvarlig invändning mot Mabs förslag
Jag tyckte själv att det var tokbra, jag har vid något tidigare tillfälle förespråkat att skriva vågmästarstrategin mer formellt någonstans, och har besvärats av blandningen av konkreta förslag och värderingar i principprogrammet:

Citat:
Rick, högre upp i trådenFörst: jag tycker det är en jättebra idé -- kanonidé, verkligen -- att separara principer, värderingar och strategi till tre separata dokument. Men precis som MaB noterar, så är det ett ganska stort jobb, och jag noterar att ingen har tagit på sig det. Mitt förslag är därför att vi påbörjar det arbetet, men targetar det för en Principer 4.

Så mitt förslag var att köra på den linjen, men att ta en enklare formulering interimistiskt för Principer 3.1.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #86656
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-11-14, 00:22

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Nov-14)Så mitt förslag var att köra på den linjen, men att ta en enklare formulering interimistiskt för Principer 3.1.
Utmärkt.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #89523
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-12-21, 09:11

Jag noterar att ingen har kommenterat på ett tag, och att de flesta föredrog den här formuleringen, om än med mindre kommentarer:

Citat:
Förslag 1Staten ska respektera grundlagen även i praktiken. Respekt för medborgarna och deras integritet skall innebära att principer som tortyrförbud, lagstiftningsintegritet, rättssäkerhet, budbärarimmunitet och korrespondenshemlighet är okompromissbara. Piratpartiet skall och kommer att agera för att exponera och fälla en regering som partiet anser inte lever upp till den respekt för människorätt som man ska kunna förvänta sig av en västerländsk demokrati.

Med det har jag fört in den formuleringen i förslaget till Principer 3.1, och utlyser omröstning strax.

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #89531
Standard RE: Varför vi ska ha med att staten ska respektera de mänskliga rättigheterna - 2007-12-21, 10:26

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Dec-21)Staten ska respektera grundlagen även i praktiken.
Är grundlagen ett accepterat begrepp? Den finns väl inte med i lagboken. Borde vi inte kräva att staten respekterar alla lagar?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B26. Motion ang. Tolkning och tillämpning av de mänskliga rättigheterna i politiken olofb Motioner rörande principprogrammet och extern politik 6 2010-03-18 15:25
Mänskliga rättigheter Henrik Rydberg Övrig diskussion 3 2009-09-30 21:55
Mänskliga rättigheter ZastDerg Djävulens Advokat 15 2009-05-18 12:32
Ipred och FRA lagen vs de männskliga rättigheterna. Snus3n Integritet och privatliv 8 2009-04-21 11:19
”Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna” Alexander F PP i media 4 2009-02-12 04:30