Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Valsedlar - 2006-03-03, 23:36

Snart (nåja, men vi vet ju alla hur fort tiden går när man är lycklig?) är det dags att trycka upp våra valsedlar. På dessa skall det stå ett antal namn. Vilka då?

Tja, vi har väl åtminstone ett par hundra namn att klämma fram med innan valsedlarna går i press. Så hur skall partiets medlemmar veta vilka de skall nominera? Vissa valkretsar har varit väldigt aktiva, så för dessa lär det inte vara något problem, men alla andra?

Jag har ett förslag, som jag vill att ni funderar på ett litet tag innan ni omedelbart förkastar det och åkallar alla mörkrens makter över mig:

Den som vill stå på en av partiets valsedlar får betala 1000:- för detta. För 500:- får man en plats efter tusingarna. Dessa pengar betalas naturligtvis tillbaka efter vårt succéval, där vi får så många tiondedelar över 2,5%, att vårt kommande partistöd (en tredjedels miljon för varje tiondedel däröver) ger oss mer än tillräckligt för att återbetala dessa insatser.

På detta sätt bör vi utan problem få ihop de pengar som krävs för att trycka upp valsedlarna, samtidigt som vi slipper en massa mygel och annat.

Samtidigt skulle åtminstone jag vilja att, eftersom vi är ett enfrågeparti där väljarna måhända kan känna sig en aning vilsna när det gäller andra frågor, alla kandidater klargör vilken partitillhörighet de tidigare har haft -- med andra ord: hur skulle de röstat om inte Piratpartiet fanns. Denna "varudeklaration" skall då stå inom parentes efter namnet, så att alla väljare kan kryssa sig fram till både Piratpartiet och sitt "vanliga" parti.

Sådär, nu kan ni öppna eld...

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #10853
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 01:17

Rätt hyfsat förslag, Björn, men tyvärr är du en smula lite sent ute - det kommer strax info om det här. Det har diskuterats lite till och från och det finns ett beslut från precis innan jag åkte på semester som några redan börjat arbeta på.

Jag har noterat attpubliceringen av styrelsemötesprotokolleninte alltid varit bra och det är något vi behöver förändra. Nu finns det visserligen en del saker som tyvärr behöver hållas i slutna kretsar till dess att de kan bli offentliga (nu hör jag massor av människor skrika i högan sky, men om ni visste vad jag vet, så skulle ni förstå precis: det handlar om upplägg och halvkänsliga saker som är extremt till vår fördel, om vi bara klarar atthålla käft om dem ett tag till). Men valsedelsupplägget hör absolut inte dit. Det har bara varit frågan om att jag varit i lystringsgrad fältzombie. Har pratat med en del i telefon och då tagit det här voice med dem, men har inte gått ut publikt. Mea culpa.

Föga förvånande ligger du ganska nära i linje med det förslag som diskuterats.

Kortfattatblirkostnaden för att stå på riksdagslistan 300 kronor. Upplägget är 22 namn per valsedel, 29 unika valsedlar (en för varje valkrets), där de första 10 namnen är gemensamma och sätts centralt. De följande 12 namnen sätts av varje valkrets, med möjlighet för styrelsen att ta bort kandidater som har en uppenbart olämplig bakgrund (läs, sådana somvore smaskens för media att sänka partiet med -- tyvärr måste vi spela efter gängse regler, och då kan man inte alltid hålla på sina ideal).

Detta upplägg ger 358 riksdagskandidater (det finns 349 platser). Det innebär också att de mest aktivadistrikten kommer att fåin personer iriksdagen, utöver de namn som sättscentralt (vi får mellan 14 och 18 mandat så fort vi kommer över ribban, beroende på hur fördelningen ser ut).Upplägget ger ocksåfinansiering till en valsedelper två röstberättigade, vilket får anses vara nåt slags minimum: etablerade riksdagspartier plus (sd) får tre valsedlar per röstberättigade, gratis.

Vad gäller varudeklarationen, så diskuterades den på annan plats i forumet, och fanns då bryta mot vallagen -- minns inte varför, men tydligen hade Junilistan laborerat med ett sådant upplägg och nixats på det.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #10854
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 01:42

Btw, eftersom den här tråden mer var ämnad för diskussion än information flyttar jag den till "förslag". No offense intended, jag vill bara hålla hög S/N i just "Informerar".

Svara med citat
  (#4) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #10856
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 01:47

Jag vet inte hur det normalt går till att lägga namnförslag. Men är det verkligen vettigt att sätta personer med mest pengar på listan, snarare än de mest lämpliga?

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #10858
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 02:01

Normalt (och även här, åtminstone centralt) går det till så att man först nominerar namn, sedan håller ett (rådgivande) provval bland medlemmarna, som en styrelse (lokal eller central beroende på nivå) omsätter i en lista, oftast med mindre modifieringar.

Jag har inte sett riksdagskandidater handplockas någonstans. Möjligtvis på junilistan. Alla andra partier håller såvitt jag vet åtminstone provval.

Svara med citat
  (#6) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #10860
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 03:13

Okej, men provval låter ju helt okej. Det kan ses som ett sätt att gallra fram de som anses bäst lämpade. Men att betala in sig på listan? Låter inte speciellt smart imho.

-------------

Svara med citat
  (#7) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #10861
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 03:13

Okej, men provval låter ju helt okej. Det kan ses som ett sätt att gallra fram de som anses bäst lämpade. Men att betala in sig på listan? Låter inte speciellt smart imho.

-------------

Svara med citat
  (#8) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #10862
Standard RE: Valsedlar - 2006-03-04, 03:34

Det handlar väl inte om att köpa sig plats, det handlar väl om finansiering. Dessutom kan det nog föra med sig att ta bort oseriösa namn från listan då dessa inte känner för att lägga de pengarna. 300 spänn är dessutom inte mycket pengar, möjligtvis om man är student, men även då bör man kunna hosta upp en sådan summa för den ädla sakens skull.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 20:10
Valsedlar? Ken Rabelius Övrig piratpolitik 1 2009-04-27 08:31
Valsedlar Henry Rouhivuori Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 9 2006-09-22 16:15
Hur får jag tag på valsedlar? johey Fram till valet 2006 i Västmanlands län 5 2006-09-14 07:42
Valsedlar Emil Övrig piratpolitik 1 2006-06-22 00:08