Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
magnusgus Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2008
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-06-19, 15:51

Citat:
Denuviate (2008-Apr-05)Varför inte ändra det till Svensk demokrati. Eller grundläggande svenska värderingar? Första-Världsdemokrati kanske?

Idag känns den benämningen väldigt unken...

Istället kanske: Verklig demokrati, eller reell demokrati, kanske?

Riktig demokrati är inte representativ.

http://aktivdemokrati.wordpress.com

http://aktivdemokrati.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #108622
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-06-30, 22:44

Termen "västerländsk demokrati" måste inte nödvändigtvis innebära ett land som tillhör västvärden, tycker jag. En mer relevant tolkning vore väl att man i det här fallet hänvisar till att idéerna föddes i Väst. I försvar av detta kan jag ge några exempel: De Nordiska folkkungadömena hade (vad jag minns från min historia) inslag av folkstyre, men deras demokrati kan ju knappast kallas västerländsk eftersom de var korrumperade; Länder som Japan idkar västerländsk demokrati, även om landet i sig av geografiska själ inte kan räknas till västvärlden.

Det är alltså konceptets ursprung jag personligen tänker på när jag hör "västerländsk demokrati", snarare än vilka platser i världen som det tillämpas. För att dra en opolitisk parallell kan man ju påpeka att det heter Amerikanska pannkakor därför att de uppfanns i Amerika, inte därför att man äter dem i USA.

För övrigt måste jag också säga att begreppet "svensk demokrati" inte känns helt genomtänkt i en situation som den här. Ändra bara adjektivet till ett substantiv så blir ju frånhållsamheten från vänster/höger-skalan en hel del svårare

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #108651
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-01, 01:18

Man kanske kan använda begreppet "modern demokrati" istället?

Svara med citat
  (#4) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #109015
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-03, 08:57

Det normala begreppet för en demokratisk stat som respekterar medborgares rättigheter, har diverse minoritetsskydd osv är väl "liberal demokrati"? Finns det någon anledning att hitta på nya ord?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Länk: #109136
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-03, 22:22

Citat:
larsl (2008-Jul-03)Det normala begreppet för en demokratisk stat som respekterar medborgares rättigheter, har diverse minoritetsskydd osv är väl "liberal demokrati"? Finns det någon anledning att hitta på nya ord?
Begreppet liberal demokrati är nog korrekt men kanske för tankarna i fel riktning ("jaha, så Piratpartiet är ett borgerligt parti").

Svara med citat
  (#6) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #109253
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-04, 15:46

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-03)
Citat:
larsl (2008-Jul-03)Det normala begreppet för en demokratisk stat som respekterar medborgares rättigheter, har diverse minoritetsskydd osv är väl "liberal demokrati"? Finns det någon anledning att hitta på nya ord?
Begreppet liberal demokrati är nog korrekt men kanske för tankarna i fel riktning ("jaha, så Piratpartiet är ett borgerligt parti").
De som bryr sig tillräckligt mycket för att läsa programmet vet nog redan vad det betyder.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #109355
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-05, 08:07

Citat:
larsl (2008-Jul-04)De som bryr sig tillräckligt mycket för att läsa programmet vet nog redan vad det betyder.
Var inte så säker på det. Jag har läst partiprogrammet flera gånger, men var tvungen att ta hjälp av Wikipedia för att få reda på att "liberal demokrati" var det "politisk korrekta" sättet att säga det jag alltid har hört kallas "västerländsk demokrati".

Sen är det väll troligt att alla som orkar läsa partiprogrammet orkar kolla upp nya termer på Wikipedia, men det kommer alltid finnas de som vill missförstå oss, och jag vill inte gärna ge dem mer vatten på kvarnen än nödvändigt.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #109404
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-05, 20:32

Citat:
TeirdeZ (2008-Jan-26)
Citat:
minata (2008-Jan-25)Bättre ord är parlamentarisk demokrati.

Ja, eller "representativ parlamentarisk demokrati".

Nackdelen är förstås att Kenya, som ju också är en representativ, parlamentarisk demokrati, har varit i blåsvädret för valfusk. Ryssland, som också är en representativ, parlamentarisk demokrati, är anklagat för valfusk.

I Bangladesh, som är en representativ, parlamentarisk demokrati, tillsattes i januari 2007 en krisregering av militären för att komma till rätta med den folkvalda majoritetens brister.

I Chile, som var en representativ, parlamentarisk demokrati, avrättade militärjuntan den folkvalde presidenten 1973.

Det finns många anledningar till att understryka att det är just västerländska demokratier som avses när vi talar om mänskliga rättigheter. På många andra håll i världen är demokratierna antingen dåligt fungerande, väldigt nytillkomna eller på annat sätt satta ur spel trots att de tekniskt sett har folkval och parlament. Det gör att dessa demokratier, till skillnad från många europeiska länder, inte utgör en så bra standard för välfungerande demokrati.

Representativ parlamentarisk demokrati? Du gillar inte Schweiz? Världens mest konservativa - och förmodligen mest "demokratiska" i bemärkelsen folkstyre - land.

Håller för övrigt med dig i sak.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#9) Gammal
JudaZuk Inte uppkopplad

JudaZuks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #109411
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-07-05, 22:10

varför krångla till det, räcker det inte med bara ordet demokrati?

Det finns många länder som ses som demokratiska, men inte är det,

men betydelsen av ordet försvinner inte bara för att det missbrukas.

Demokrati betyder det samma dom tidigare.

man kan t.ex. säga att

USA ej är demokratiskt för man jämför mot ordets rätta betydelse.

Sovjetunionen ansågs av många vara ett kommunistiskt land,

men de levde inte enligt ordet kommunims rätta innebörd.

Ord kan felstavas och missbrukas, det kan även sättas som

stämpel på ett och annat här i livet.

Om man vet ordets betydelse kan man hänvisa till denna om någon kritiserar

på felaktiga grunder.

Om man rättar sig efter de som har fel, var skall det då sluta?

Är det inte bättre i sådana fall att upplysa?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Albert Inte uppkopplad

Alberts avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #122033
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-12-18, 20:48

Utan att vara rutinerad partimedlem är min blygsamma åsikt att ordet västerländsk demokrati klingar lite illa. Senaste månaderna har jag märkt en trend i politiska forum att olika -kratier blivit på modet att diskutera. Förutom den gamla vanliga demokratin (folket styr) har vi uppstickarna meritokrati (de bäst lämpade styr) och plutokrati (de rikaste styr). USA påstås t.ex. vara en demokrati på pappret men en plutokrati i praktiken.

Västerländsk demokrati känns för mig som en synonym till maffiokrati (maffian styr). Den känslan har bara blivit starkare allt eftersom lagarna klubbas igenom, den ena sjukare än den andra.

Därför är mitt förslag att stryka ordet västerländsk och bara använda demokrati. Om man vill ha ett ord till är några förslag:

* Öppen Demokrati

* Genuin Demokrati

* Pålitlig Demokrati

* Renodlad Demokrati

* Ärlig Demokrati
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Albert  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ