Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-16, 14:18

Fråga jag ställde på IRC:

<MMN-o> Kan "Privata monopol ska bekämpas." i principprogrammet misstolkas som att man föredrar statliga monopol istället?

<MMN-o> "Immaterialrättsliga monopol" skulle fungera jättebra tycker jag.

Alla privata monopol/oligopol som har en definitivt negativ effekt på världen (Microsoft, skivindustrin, bensin-vinstdrivande företag osv.) är - i principprogram/ideologitänk - lösbara genom att bekämpa immaterialrättsliga monopol.

Hur kom definitionen "Privata monopol" upp, och vad är det tänkt att omfatta?

Är det någon annan är jag som känner en underliggande [miss]uppfattning att "statliga monopol är bättre"?

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #121822
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-16, 16:13

Citat:
MMN-o (2008-Dec-16)Fråga jag ställde på IRC:

<MMN-o> Kan "Privata monopol ska bekämpas." i principprogrammet misstolkas som att man föredrar statliga monopol istället?

<MMN-o> "Immaterialrättsliga monopol" skulle fungera jättebra tycker jag.

Alla privata monopol/oligopol som har en definitivt negativ effekt på världen (Microsoft, skivindustrin, bensin-vinstdrivande företag osv.) är - i principprogram/ideologitänk - lösbara genom att bekämpa immaterialrättsliga monopol.

Är det någon annan är jag som känner en underliggande [miss]uppfattning att "statliga monopol är bättre"?
Jag gillar inte formuleringen "Privata monopol ska bekämpas" över huvud taget. Det är inte säkert att en marknad blir bättre för att man bekämpar ett monopol på den.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #121825
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-16, 16:59

Citat:

Jag har inte kollat upp saken, men tror att formuleringen kom till ungefär så här:

- Ska vi skriva att vi är mot monopol, det är väl tydligt?

- Har vi just plockat upp reform att spel, sprit och läkemedel på agendan?

- Privata monopol istället?

Den som vill kan rota i gamla program och trådar.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #121827
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-16, 17:07

Efter att kollat runt verkar termen främst syfta på de monopolsituationer som uppstår när tex microsoft har en extremt dominerande ställning.

Och i allmänhet, termer som ingen kommer ihåg vad det syftar på bör bytas.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #121828
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-16, 17:09

Citat:
Mårten Fjällström (2008-Dec-16)Jag har inte kollat upp saken, men tror att formuleringen kom till ungefär så här:

- Ska vi skriva att vi är mot monopol, det är väl tydligt?

- Har vi just plockat upp reform att spel, sprit och läkemedel på agendan?

- Privata monopol istället?
Men vi tar inte ställning i anti-trust-frågor generellt sett. Så den är fortfarande missvisande.

Svara med citat
  (#6) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Länk: #121897
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-17, 11:32

Att vara mot privata monopol klingar vänster.

Att vara mot monopol klingar höger/liberalism.

Att vara mot immaterialrättsligt monopol är överensstämmande med en piratpolitik i övrigt.

Annat ord man kan använda är kanske idémonopol, fast det skulle bara vara för att det är kortare och mer slagkraftigt. Vilket jag personligen principiellt ställer mig mot att använda av den anledningen

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #122018
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 17:54

Jag stödjer förslaget.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #122023
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 19:44

Ja på den.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #122027
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 20:01

[quote]malavel (2008-Dec-16)
Citat:
Men vi tar inte ställning i anti-trust-frågor generellt sett.
Det stämmer att vi inte har gjort det hittills.

Men borde vi kanske göra det i framtiden? Det här är inte ett förslag från min sida, utan bara en fundering. Som jag ser det skulle den frågan passa med de två första av våra metaprinciper. Frågan är gratis (för statsbudgeten), och den diskuteras på Slashdot. Återstår förstås att avgöra om vi är överens, alltså att de flesta tycker att det vore en bra idé att staten ska motverka privata monopol.

Och skulle vi vara överens om det måste vi i så fall också bestämma om det är en fråga som är viktig nog att prioritera, eller om det bara skulle göra att vi tappar fokus.

Många frågor att fundera på, alltså, men börja fundera kan man ju göra.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#10) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #122029
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 20:28

Jag vänder mig emot att jättar som Microsoft kallas "privata".

John Stuart Mill var en fiende till aktiebolag, där ägandet var skilt ifrån den/de som var direkt involverade i verksamheten. En företagare, en entreprenör *entreprenerar*, dvs tar sig för saker. Inte nödvändigtvis enbart för att söka vinning, utan också för att förändra världen. Att bara maximera hävstången (leverage), dvs spänna gummisnodden tills den brister (som den gjort i år), det skulle Mill inte kallat för att driva ett företag, utan snarare för en auktoritär styrelseform, motsatt allt vad liberalismen står för.

Företag "too-big-to-bust" är *inte* privata. De är mer eller mindre oligarkiska diktaturer. Begreppet "privat monopol" är en oxymoron, dvs en självmotsägelse.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet och Privat monopol Daniel Gustafsson Övrig piratpolitik 1 2009-08-10 13:02
AMD anklagar Intel för att utnyttja monopol till överpriser Ken Rabelius PP i media 5 2007-08-12 13:53
Boxers monopol retar EU Ken Rabelius PP i media 1 2006-10-17 14:27
Lotidningen - Notis om monopol zackiz PP i media 4 2006-04-30 00:44
Vi vill bekämpa privata monopol Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 0 2006-01-28 16:21