Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
gaqzi Inte uppkopplad

gaqzis avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-11, 19:16

Citat:
larsl (2009-Mar-11)
Citat:
Novus (2009-Mar-11)Några tankar/önskemål, det ska vara enkelt att se vilka vallokaler som behöver vad.. så, olika färger på markörerna?

Ja, det är en bra idé. Med OpenLayers POI-lager kan man använda godtyckliga PNG-filer som markörer, så vi kan rita vilka ikoner vi vill.

Citat:
Ett text baserat söksystem 'Mitt postnr'. 'Jag kan hjälpa till med' poströster, valsedlar på valdagen etc. 'jag har tillgång till' bil, cykel, friska ben, helikopter etc. (för att avgöra hur många närliggande postnr områden som ska komma med i resultaten)

Rent funktionellt ungefär som exemplet ovan alltså, fast med postnummersökning och någon form av avståndsbegränsning? Postnummer kan man baka in i samma sökfält som adress, ort osv för att hålla det så enkelt som möjligt, givet att vi har tillgång till en databas som matchar postnummer mot geografiska områden. Har vi det?

Extrafråga: Vilken databas använder vi, och har den någon tilläggsmodul för effektiva sökningar och sorteringar efter geometriska attribut (t.ex. avstånd från en viss punkt) ? Jag vet att det finns något sådant för åtminstone PostgreSQL.

Personligen tror jag att avståndsberäkningar och dylikt kostar mer än det smakar, håll det enkelt till en början och lägg det på kommunnivå. Jag har grävt lite i "rostlangdstat.xml" som är länkad ovan och tillsammans med postnummerkatalogen så är det snabbt jobbat att få fram en databas av mappning ner på kommunnivå utifrån postnummer.

Däremot så ner på valdistrikt så behövs det mer information, är vi t ex. säkra på att de distrikten som nämns i den filen är de som kommer den 25:e?

Om så är fallet så kan vi ju göra beräkning och förbereda för det jobbet och sedan "bara" ta in de slutgiltiga adresserna när vi har den filen.

Själv är jag villig att hjälpa till med det här, riktigt sugen faktiskt , och som många andra påpekat så tror jag oxå att det är viktigt att ha ett enklare textgränssnitt med, om inte annat för att lätt kunna få en överblicksbild.

"Beauty is more important in computing than anywhere else in technology
because software is so complicated. Beauty is the ultimate defense against complexity."

-- David Gelernter, Machine Beauty: Elegance and the Heart of Technology
  Skicka ett meddelande via ICQ till gaqzi Skicka ett meddelande via MSN till gaqzi Skicka ett meddelande via Skype™ till gaqzi  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #133005
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-11, 20:37

Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-11)Datat har tydligen divergerat så mycket att det inte finns så mycket att å?eranvända. Men vi kan ju ändå alltid lämna det öppet för förslag. Tyvärr lider vi stor brist på C#/.NET-kodare vilket lär krävas för att ro det i hamn.
Om någon kan skicka över en länk till koden till det gamla systemet, kan jag ju fixa en bra grund utifrån det. Att få ordning på gamla system som vittrat sönder av tidens tand är den absolut vanligaste sortens uppdrag jag brukar ha. Vi har ju en del industriföretag här på västkusten med riiiktigt gamla system.

Jag har, en gång i tiden, byggt en kartapplikation åt Volvo (http://www.volvo.com/trucks/sweden-m...er_locator.htm) baserad på Mappoint, men de flesta kartdatabaser är säkert snarlika (om vi nu inte vill använda Mappoint).

Så... vem har den gamla koden? Finns den i vårt Subversion?

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #133007
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-11, 20:40

Nånstans här:

svn checkout svn://pirateweb.net

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #133019
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-11, 22:00

Har sammanställt volontärdatat i SQL-format och fyllt med relevant data:

CREATE TABLE lan (kod int primary key, namn char[30]);

CREATE TABLE kommuner (kod int primary key, namn char[30]);

CREATE TABLE valdistrikt (kommun int, valdistrikt int, namn char[100]);

CREATE TABLE vallokaler (lan int, kommun int, valdistrikt int, rostberattigade int, valsedlar int);

lan + kommuner + valdistrikt är uppslagstabeller (valdistriktskoderna är unika per kommun varför även kommunkoden blev tvunget följa med).

vallokaler innehåller förrutom antalet röstberättigade även antalet valsedlar per lokal (avrundat nedåt vilket ger ett svinn på ett par tusen fördelat över hela Sverige).

Credits till XSLT-master ba!
Bifogade filer
Filtyp: bz2 voldata.sql.bz2 (73.1 KB, 108 visningar)

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #133028
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-11, 23:34

Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-11)Nånstans här:

svn checkout svn://pirateweb.net
Jag betvivlar det. Under den roten finns ju bara PirateWeb vad jag kan se. Och det projektet skapades 2007-02-02, alltså flera månader efter valet.

Mikael Börjesson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #133058
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-12, 08:54

Lite möjliga ingångar:

http://drupal.org/project/geo

http://drupal.org/project/gmapfield

http://drupal.org/project/gmaps

http://drupal.org/project/location

;-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #133063
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-12, 09:32

Citat:
Daniel Nyström (2009-Mar-11)I övrigt så är jag nyfiken på hur man med Google Maps får ett enkelt och användarvänligt gränssnitt. Idéer?
2006 så vidmakthöll jag sådana här kartor -- dels för Gbg men även för några andra områden och ändamål.

Då skötte jag det bara delvis automatiserat (på grund av allt var så extra hum-hum bråttom), men att koppla ihop det hela med en MySQL-databas skulle vara ganska enkelt.

Observera gärna att det alltså bara är de underliggande kartorna som hämtas från Google, alla data ligger på den egna servern.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #133069
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-12, 11:12

Jag tycker det är enklare att diskutera om man har något att klicka på, så jag satte ihop en mer interaktiv mockup av min tolkning av det vi har diskuterat: http://ll-plugins.sourceforge.net/pp...st1/page1.html.

Den är fortfarande helt statisk (bara JavaScript) och innehåller ingen riktig data, det enda man kan söka på är postnummer och då bara 18633 och 84035.

Man kan som sagt använda Google Maps istället för OpenStreetMap (eller båda delarna) om man har en Google API key.

(Jag gjorde egentligen det här igår kväll, men Bredbandsbolaget tycker tydligen att det är lagom att stänga av sina DHCP-servrar några timmar på nätterna.)

EDIT: Markörerna är uppenbart snodda från UPs respektive Valmyndighetens logga, om vi ska göra något sånt här så bör någon grafiskt lagd tillverka nya.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #133070
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-12, 11:26

Bara som ett tips, så är den gamla traditionen med att "bemanna" en vallokal på valdagen (dvs stå utanför med banderoll över bröstet och trycka valsedlar i händerna på intet ont anande väljare) på väg ut på de flesta ställen. De stora partierna har nästan helt slutat med det.

Visst kan man tycka att det är ett sätt att synas, men man får inte bedriva någon propaganda utanför en vallokal (alltså inte ens svara på frågan "vad har ert parti för åsikter?"), så om det är första gången en väljare får syn på vårt partinamn, kommer vi nog inte att få den rösten ändå.

Det kan vara lite kul att stå där, speciellt i ett vackert juni-väder, men det är absolut det minst viktiga inför valet. Så jag tycker inte man behöver ta upp plats på bokningssystemet för den "uppgiften".

Mikael Börjesson

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #133071
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-03-12, 11:31

Citat:
larsl (2009-Mar-12)Jag tycker det är enklare att diskutera om man har något att klicka på, så jag satte ihop en mer interaktiv mockup av min tolkning av det vi har diskuterat: http://ll-plugins.sourceforge.net/pp...st1/page1.html
Tjusigt!

Och OSM är ett verkligt imponerande projekt, betydligt trevligare än att vara beroende av Google. Synd bara att inte (till största delen skattefinansierade) Lantmäteriverket tillhandahåller ett öppet och fritt API så att man få med deras flygfoton. Flygfoton kan ibland vara värdefulla som komplement till vanliga kartor.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändra namn på Off Topic Forumet till Ordet Är Fritt/Fri Debatt och ändra kategorin Övrigt till Brainstorming Roland (Har lämnat forumet) Övrig diskussion 9 2009-12-10 04:02
Brainstorming needed macomar Affischer, flyers, klistermärken osv. 7 2009-05-28 12:01
Brainstorming för framtiden adler 28. Västerbottens län 5 2006-10-24 14:18
Vallokaler svvi_ 22. Örebro län, 1 2006-09-10 11:43
Vallokaler? stiffmeister Valsedlar 2006 (STÄNGD) 9 2006-04-28 12:39