Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gustaf Rydevik Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 12:41

Finns det någon beta/svn eller dylikt att kolla på?

Som andra sagt, om de som håller på just nu har ont om tid, så finns det nog andra som är beredda att kavla upp ärmarna. Ropa bara till!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #143446
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 13:57

Det hålls säkert på någonstans (jag fick en massa nya databastabeller i SVN igår kväll som kändes relevanta), men problemet verkar vara att det inte samordnas. Jag (som är .NET/C#-programmerare till yrket) har försökt få kontakt med någon slags utvecklingsgrupp eller svärm i flera veckor, men jag har ingen aning om var de kommunicerar.

Att bara koda utan samordning och synkronisering tror jag inte på. Men under tiden jobbar jag på egna hjälpmedel för att hantera valsedelsutdelningen. Det skadar ju inte att köra med både hängslen och livrem.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #143468
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 15:39

Det hålls på för fullt, systemet beräknas vara klart för testning om någon dag. Det är framför allt jag och Daniel Nyström som hackar på det, såvitt jag vet så håller han folk i Webb- och Utvecklingsgruppen uppdaterade.

Vi finns i #ppvalbok på irc.piratpartiet.se.

Edit: Felstav.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #143470
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 15:44

Så sant, och är ni intresserad att gå med i Webbstrategi och utvecklingsgruppen så lägg till mig (speakman) på Skype så lägger jag in er i gruppens chat.

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #143486
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 16:25

Citat:
Oldtimer (2009-Apr-30)Men under tiden jobbar jag på egna hjälpmedel för att hantera valsedelsutdelningen. Det skadar ju inte att köra med både hängslen och livrem.
Vi här på framsidan litar fullt och fast på dig Mikael! Kör så att det ryker, och se åtminstone till att vi får ett fungerande bokningssystem!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#6) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #143534
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 20:23

Citat:
Daniel Nyström (2009-Apr-30)Så sant, och är ni intresserad att gå med i Webbstrategi och utvecklingsgruppen så lägg till mig (speakman) på Skype så lägger jag in er i gruppens chat.
Okej... så enda sättet att vara med och arbeta med detta är att installera Skype?

Jag är kanske gammal och tråkig, men varför måste man sitta och chatta över Skype för att utveckla ett system? Det är i så fall första gången jag har behövt installera ett chattprogram för att delta i ett utvecklingsprojekt. Visst har det hänt att man har haft enstaka telefonmöten med hela utvecklingsgruppen, men oftast brukar vi samordna genom mejl och olika projektverktyg. Det är ju dessutom bra att få en dokumentation över vad man kommer överens om, vad som är gjort och vad som återstår.

Jag har dessutom inte någon mikrofon på min utvecklingsmaskin, så jag vet inte om Skype passar på den.

Mikael Börjesson

Svara med citat
  (#7) Gammal
gaqzi Inte uppkopplad

gaqzis avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #143539
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 21:04

Citat:
Oldtimer (2009-Apr-30)
Citat:
Daniel Nyström (2009-Apr-30)Så sant, och är ni intresserad att gå med i Webbstrategi och utvecklingsgruppen så lägg till mig (speakman) på Skype så lägger jag in er i gruppens chat.

Okej... så enda sättet att vara med och arbeta med detta är att installera Skype?

Jag är kanske gammal och tråkig, men varför måste man sitta och chatta över Skype för att utveckla ett system? Det är i så fall första gången jag har behövt installera ett chattprogram för att delta i ett utvecklingsprojekt. Visst har det hänt att man har haft enstaka telefonmöten med hela utvecklingsgruppen, men oftast brukar vi samordna genom mejl och olika projektverktyg. Det är ju dessutom bra att få en dokumentation över vad man kommer överens om, vad som är gjort och vad som återstår.

Jag har dessutom inte någon mikrofon på min utvecklingsmaskin, så jag vet inte om Skype passar på den.

Skype används främst för sin chattfunktion, text, då man kan få backloggen skickad via P2P till sej. Så mellan skype och http://utv.piratpartiet.se så kan vi kommunicera med varandra och se till att saker blir gjort. Så skype används nästan som irc fast med dålig tab-completion...

"Beauty is more important in computing than anywhere else in technology
because software is so complicated. Beauty is the ultimate defense against complexity."

-- David Gelernter, Machine Beauty: Elegance and the Heart of Technology
  Skicka ett meddelande via ICQ till gaqzi Skicka ett meddelande via MSN till gaqzi Skicka ett meddelande via Skype™ till gaqzi  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #143553
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-04-30, 21:45

Citat:
ba (2009-Apr-30)Skype används främst för sin chattfunktion, text, då man kan få backloggen skickad via P2P till sej. Så mellan skype och http://utv.piratpartiet.se så kan vi kommunicera med varandra och se till att saker blir gjort. Så skype används nästan som irc fast med dålig tab-completion...
Fortfarande känns en chatt som ett konstigt verktyg för mig. Då får man ju time-dependent communication. Vad är det som säger att folk sitter och utvecklar vid samma tidpunkt? Eller att man vill bli störd av ett blickande chattfönster medan man utvecklar (jag antar att Skype-chatt beter sig ungefär som ICQ eller MSN)? Varför inte nöja sig med TRAC och eventuellt komplettera med en listsrv?

Tack för länken till http://utv.piratpartiet.se, där hittade man ju en hel del att göra. Fast jag tycks inte ha rätt att ta hand om en ticket. Och jag hittar absolut ingenting om bokningssystemet där.

Still confused, but on a higher level.

Mikael Börjesson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Daniel Nyström Inte uppkopplad

Daniel Nyströms avatar

Länk: #144455
Standard RE: Brainstorming Volontärbokningssystem för vallokaler - 2009-05-04, 11:52

För just volontärbokningen finns vi på #ppvalbok på IRC. Men den intensiva och brådskande utvecklingen hade inte mail varit ett alternativ. Det är ovärderligt att kunna sitta några stycken och reflektera i realtid över tänkbara lösningar.

F.ö. så har nästan alla större open source-projekt en egen IRC-kanal på Freenode, så det är inte särskilt ovanligt förekommande.

Skypechatten är för hela utvecklingsgruppen, och där försöker vi ha planerade möten med jämna mellanrum där vi följer upp vad som hänt och vad som är planerat hända framöver. Sedan finns det sidochattar, där jag vet att t.ex. PirateWeb-utvecklarna har sin egna chatt med enbart fokus på PW.

Välkommen in och prova på!

Daniel Nyström
Vice Valkretsledare Västernorrland
Kommunledare Ånge Kommun
0690-615 26
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Daniel Nyström  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändra namn på Off Topic Forumet till Ordet Är Fritt/Fri Debatt och ändra kategorin Övrigt till Brainstorming Roland (Har lämnat forumet) Övrig diskussion 9 2009-12-10 04:02
Brainstorming needed macomar Affischer, flyers, klistermärken osv. 7 2009-05-28 12:01
Brainstorming för framtiden adler 28. Västerbottens län 5 2006-10-24 14:18
Vallokaler svvi_ 22. Örebro län, 1 2006-09-10 11:43
Vallokaler? stiffmeister Valsedlar 2006 (STÄNGD) 9 2006-04-28 12:39