Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 18:00

De kanske bara är rädda för att dyka upp och börja ta på sig uppgifter med en gång. Jag vet att det är tajt med tid, men jag föreslår att du kallar till ett någorlunda kravlöst möte där ni tar en fika och sitter och snackar, sen kan du börja bygga därifrån. Nu är det iof bara några dagar kvar men står du helt ensam kan det ju vara bra att försöka iaf.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #148423
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 18:03

Citat:
exile (2009-May-17)Tiotalet anmälda "aktivister" och ca 40 medlemmar....
En medlemstäthet på 4 promille, med andra ord, och därmed en bit under riksgenomsnittet. Känner du själv någon annan medlem i kommunen, eller är du ensam kommunledare för 40 främlingar? Hur många av dem har varit med i över ett år (och alltså hunnit förnya sina medlemskap minst en gång)? Har ni någonsin träffats eller haft några aktiviteter på de tre år som gått sedan partiet grundades?

Jag frågar inte främst för att ge dig saker att göra, eller ens för att jag själv är nyfiken, utan för att illustrera att den bristande responsen kanske hänger samman med att ni hittills inte har haft någon verksamhet alls. De 40 känner förmodligen inte heller varandra, och upplever inte att de är delaktiga i en rörelse som förutsätter deras eget engagemang, utan hoppas kanske att "de andra" löser problemet. Utan några inbördes kontakter alls vet man inte vilken roll man själv förväntas spela.

Nej, det är inte fel att be om hjälp från grannkommunerna om det finns någon sådan hjälp att få. Du har fem kommuner omkring dig, med (förhoppningsvis) en kommunledare i varje. Kontakta alla fem (alternativt någon centralt i Värmlands län med mer överblick) och hör om de var för sig känner någon som skulle kunna göra en insats i Kil. De måste naturligtvis få prioritera sina egna kommuner, men om de skulle ha resurser över bör de få veta att de kan vara till nytta. Det här är ett nationellt grupparbete, "ingen är klar förrän alla är klara" som det heter vid teamwork.

Sedan är ju valsedelsdistributionen det primära, medan värdskapet vid vallokalerna kommer i andra hand. I nödfall kan alltså en bilburen person köra runt till kommunens vallokaler på valdagens förmiddag (man kan åka ut till den mest avlägsna lokalen kl 8 på morgonen, så spar man tid), lägga ut valsedlar och hoppas att de räcker till klockan 21. Det finns nog mer "etablerade" partier som inte heller har värdar på plats vid varje vallokal, så att vi inte har det skall inte ses som ett misslyckande. Huvudsaken är att det finns valsedlar på plats under så stor del av valdagen som möjligt.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #148427
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 18:22

Citat:
Miles (2009-May-17)De kanske bara är rädda för att dyka upp och börja ta på sig uppgifter med en gång. Jag vet att det är tajt med tid, men jag föreslår att du kallar till ett någorlunda kravlöst möte där ni tar en fika och sitter och snackar, sen kan du börja bygga därifrån. Nu är det iof bara några dagar kvar men står du helt ensam kan det ju vara bra att försöka iaf.
Det tycker jag låter som en bra plan, och fullt så akut som några dagar är det inte. Den enda förtidsröstningslokalen i Kil är redan bokad, så frågan gällde i stället bemanningen på valdagen. Nu ser jag att de fyra vallokalerna i centrala Kil också har bokats, så kanske är en lösning på gång. Det som återstår är fyra vallokaler i nordväst.

Som sagt, bjud in till ett informellt fikamöte eller liknande och lär känna varandra. Kanske blir det bara två eller tre stycken som kommer, men det är i så fall en framgång gentemot nuläget. Förklara sedan vad som återstår att göra i kommunen för att invånarna skall kunna rösta, så tror jag att de frivilliga krafterna anmäler sig.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #148446
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 19:26

Citat:
npc_otyg (2009-May-16)"Att vara aktivist i Piratpartiet innebär att du får information om vad som händer i ditt närområde, så att du kan dyka upp på aktioner och aktiviteter. Du får mail om aktiviteter och SMS när det händer något intressant nära dig. Du kan vara helt anonym (genom att använda t.ex. kontantkort och en gmail-adress).

Du är INTE MEDLEM i partiet och finns inte med i några medlemsregister. Partiets funktionärer kan inte slå upp dina personuppgifter, de kan bara skicka meddelanden till aktivisterna i ett visst område och ser aldrig vilka de är."

Så jo, en aktivist kan vara anonym även för en KL. Naturligtvis är ju inte aktivisten anonym om han eller hon kontaktar en KL för att hämta valsedlar eller affischer eftersom man då sannolikt träffas afk

Poängen är dock fortfarande att en aktivist kan göra ett aktivt val att förbli anonym, därför är inte aktivisternas uppgifter tillgängliga för funktionärer.

Det finns olika information på olika sidor! Jag gick in på blipirat.nu, och där väljer man först om man vill bli medlem i Piratpartiet, eller Piratpartiet och Ung Pirat, sen får man välja hur aktiv man vill vara: Aktivist: "När partiet gör blixtaktioner och valrörelse, så får du information om det (utan något som helst krav på deltagande) via mail eller SMS. Det här är en indikation på att du är intresserad av att vara aktiv medlem. "

Det står inget om att man inte är medlem när man är aktivist. Det finns tre nivåer på medlemskapet enligt blipirat.nu och det vore toppen om det fanns information om vilken kategori som medlemmarna anmält sig som. Det vore också toppen om man använder ordet "aktiv" istället för aktivist på Blipirat.nu om det finns en annan definition för aktivist inom partiet. Vilka är det som borde samordna detta?

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #148476
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 20:47

Citat:
SM5POR (2009-May-17)
Citat:
Miles (2009-May-17)De kanske bara är rädda för att dyka upp och börja ta på sig uppgifter med en gång. Jag vet att det är tajt med tid, men jag föreslår att du kallar till ett någorlunda kravlöst möte där ni tar en fika och sitter och snackar, sen kan du börja bygga därifrån. Nu är det iof bara några dagar kvar men står du helt ensam kan det ju vara bra att försöka iaf.

Det tycker jag låter som en bra plan, och fullt så akut som några dagar är det inte. Den enda förtidsröstningslokalen i Kil är redan bokad, så frågan gällde i stället bemanningen på valdagen. Nu ser jag att de fyra vallokalerna i centrala Kil också har bokats, så kanske är en lösning på gång. Det som återstår är fyra vallokaler i nordväst.

Som sagt, bjud in till ett informellt fikamöte eller liknande och lär känna varandra. Kanske blir det bara två eller tre stycken som kommer, men det är i så fall en framgång gentemot nuläget. Förklara sedan vad som återstår att göra i kommunen för att invånarna skall kunna rösta, så tror jag att de frivilliga krafterna anmäler sig.

JAG har bokat förtidsröstningslokalen och Sannerud på valdagen. Två-tre till bokningar har tillkommit under dagen. (av vilka vet jag ej, inga förfrågningar om valsedlar har kommit in)

Och du missar poängen... jag har skickat flera mail och sms till både registrerade aktivister och medlemmar i hela Kil och nada respons.

Att locka ut dom med en fika i detta läget ter sig som bortkastad tid då man inte får någon som helst respons. Jag försöker nu täcka upp så mycket jag kan på valdagen men kan inte ta allt.

Som grädde på moset så sitter jag här utan en enda valsedel med två dagar kvar tills förtidsröstningen skall börja...

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #148487
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 21:09

Citat:
exile (2009-May-17)Som grädde på moset så sitter jag här utan en enda valsedel med två dagar kvar tills förtidsröstningen skall börja...

Ring till ansvariga i Värmlands valkrets:

Piratpartiet SE, Värmlands valkrets:

Ansvarig: C Magnus Berglund, telefon: 0705182025

vice: Felix Hvit, telefon: 0761033566

vice: Marie Axelsson, telefon: 0763508096

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #148503
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 21:52

Citat:
exile (2009-May-17)Och du missar poängen... jag har skickat flera mail och sms till både registrerade aktivister och medlemmar i hela Kil och nada respons.
Eftersom jag inte har sett vad du skrivit eller när du skrivit det kan jag givetvis inte ge dig någon precis förklaring till varför du inte får svar. Jag försöker ge dig tips om olika tillvägagångssätt, men jag kan inte bestämma vad du skall göra. Jag sitter i andra änden av Svealand och vet inte hur din kommun ser ut; jag har inte heller tillgång till medlemsregistret så att jag kan se medlemsdemografin och historiken för Kil.

Så länge du själv sitter på mer information om läget än alla vi andra, då är du själv bäst rustad att hitta lösningen på ditt problem. Så, jag säger som min lärare i organisation och ledarskap rekommenderade blivande chefer att säga till sina anställda (därmed inte sagt att jag skulle vara någons chef; det har jag aldrig varit):

- Jag uppskattar att du har berättat om ditt problem för mig. Hur har du tänkt lösa det?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#8) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #148516
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-17, 22:47

Citat:
exile (2009-May-17)Och du missar poängen... jag har skickat flera mail och sms till både registrerade aktivister och medlemmar i hela Kil och nada respons.

Att locka ut dom med en fika i detta läget ter sig som bortkastad tid då man inte får någon som helst respons. Jag försöker nu täcka upp så mycket jag kan på valdagen men kan inte ta allt.
Jag var kommunledare för min kommun under valet 2006 och jag kan bara ge dig ett råd - plocka upp telefonen och börja ring folk.

När det var mindre än en vecka kvar till valdagen 2006 hade jag fortfarande tio vallokaler utan ansvariga. Då satte jag mig ner med PirateWeb och ringde varenda människa som bodde i närheten av en vallokal. Det fungerade. Jag hade 100% täckning på valdagen.

Nöj dig inte med mejl eller SMS, det är för opersonligt. Ring och prata med folk.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#9) Gammal
Gonte Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #148555
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-18, 06:01

En liten inflikning om mail till aktivister: De skickas alltid från service@piratpartiet.se - så svar via e-post förutsätter att ni skriver er mailadress.

(inte för att det nödvändigtvis förklarar tytnaden i det här fallet, men kan vara bra att veta ändå)

Jonatan 'Gonte' Kindh
Valkretsledare Malmö
Ordförande UP Malmö

Grejjar även med Medlemsservice, Piratshoppen, Donationsfrågor,
Medlemsblanketter, FRAbutiken, Mailgruppen och mycket annat.
  Skicka ett meddelande via MSN till Gonte Skicka ett meddelande via Skype™ till Gonte  
Svara med citat
  (#10) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #148648
Standard RE: Aktivister!? - 2009-05-18, 12:46

Ok. Nu har det löst sig såpass att jag har EN tapper aktivist som tar tre vallokaler på valdan. Förtidsröstningen och två vallokaler på valdagen tar jag själv.

Valsedlarna har jag imorrn.

Och under kvällen igår och idag springer jag runt som en dåre för att få upp maximalt antal valaffischer och få ut info om partiet i kommunen

Tack för responsen...

Nu kör vi!

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Information till aktivister och funktionärer Anna Troberg Allmän information och frågor 4 2009-12-21 21:08
Förslag att fängsla bloggare och andra aktivister chifen Övrig diskussion 3 2009-05-06 16:34
Massor med nya aktivister Tommy Eriksson Ung Pirat Karlstad 1 2009-04-21 21:27
Aktivister i Linköping (inför EU-valet) Jonatan Walck 5. Östergötlands län, 8 2009-03-16 07:22
EU tar Sverige i örat för läcka till aktivister Christian Engström PP i media 2 2007-10-11 11:14