Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
neo Inte uppkopplad

neos avatar

Reg.datum: May 2006
Standard Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-20, 15:26

Användaren "trollet" har blivit bannad (bannad = blivit av med rättigheten att posta inlägg) på forumet av en representant för piratpartiet. Vi på piratpartiet vill motverka en totalitär polisstat. Detta är inte förenligt med att vi ägnar oss åt centralstyrd banning av våra forumdeltagare. Jag vill att en ansvarig ser till att detta görs istället:

Inför möjligheten för mig som forumdeltagare att klicka på de användare jag vill banna. När jag klickat på dem ska deras inlägg inte visas för mig. Men de ska fortfarande visas för andra deltagare.

Inför möjligheten för mig som forumdeltagare att lägga till en lista med forumdeltagare som partiets centrala ledning valt att banna, till min egna lista över personer jag själv valt att banna. Gör detta till opt-in, dvs gör så att jag aktivt måste välja att inkludera er lista. Om jag inte aktivt väljer att ha med den så ska ingen vara bannad för mig.

Gör det enkelt att toggla inkluderingen av er officiella lista över bannade användare, dvs gör så att jag med högst tre musklick kan välja att inkludera eller exkludera er officiella lista, oavsett hur många jag oberoende av er valt att ha i min lista över bannade användare.

Tack.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #47209
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-20, 15:33

Men om någon spammar med provocerande förtal kommer folk att hoppa på den tråden och argumentationen ballar ur. Du kommer fortfarande att få se alla andra argumenterande mot den personen du bannade vilket inte är speciellt mycket bättre för läsbarheten.

[i]

Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #47227
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-20, 17:08

Citat:
Nicklas W Bjurman (2006-Aug-20)Men om någon spammar med provocerande förtal kommer folk att hoppa på den tråden och argumentationen ballar ur. Du kommer fortfarande att få se alla andra argumenterande mot den personen du bannade vilket inte är speciellt mycket bättre för läsbarheten.

Inte om de flesta personligen har bannat just det "trollet".

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #47234
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-20, 18:00

hmm, tänkte inte på att de flesta kanske kommer att banna just den som gör något sådant... Efter att funderat lite äver problematiken tycker jag att man borde kunna skapa en funktion som gör så att folk kan ignorera en annan. Men att det ändå ska finnas plats om det är något intressant svar på en ignorerad persons inlägg så kan man ta och visa det inlägget utan problematik.

[i]

Svara med citat
  (#5) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #48046
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-23, 14:38

Nepp. Det där kommer inte att ske vad jag ser. För det första finns det mycket impraktiskt med det som gör att många kommer välja att inte använda funktionen, den sabbar helt enkelt för mycket för användandet av forumet. För det andra skulle det innebära en omskrivning av forumprogramvaran (såvitt jag vet), vilket vi inte har resurser att göra. Dessutom är den closed source (tror jag).

Banning har varit ett hett samtalsämne, och vi är stolta över att ha en hög grad av frihet på våra forum. Hittills har vi bara bannat tre medlemmar, av vilka trollet är den mest kända. Att likställa det med "en totalitär polisstat" är bara fånigt. Piratpartiet är inte emot avvecklandet av ett rätssamhälle, och i ett rättssamhälle råder både frihet och ordning. I de fall av banning som skett är det för att behålla ordningen. Vi har väl runt 8000 - 10000 medlemmar på forumet, och då tycker jag tre banningar är långt ifrån totalitärt.

/R

Svara med citat
  (#6) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #48050
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-23, 14:45

Citat:
Rikard Grankvist (2006-Aug-23)Piratpartiet är inte emot avvecklandet av ett rätssamhälle, och i ett rättssamhälle råder både frihet och ordning.

Inte var det ett "inte" för mycket där, inte?

Svara med citat
  (#7) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #48051
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-23, 14:51

Citat:
manimani (2006-Aug-23)
Citat:
Rikard Grankvist (2006-Aug-23)Piratpartiet är inte emot avvecklandet av ett rätssamhälle, och i ett rättssamhälle råder både frihet och ordning.

Inte var det ett "inte" för mycket där, inte?

Hehe, precis. Vi är inte för avvecklandet av ett rättsamhälle...

Eller emot avvecklandet av ett rättssamhälle. Inte inte emot avvecklandet, eller inte för icke-avvecklandet av ett rättssamhälle.

/R

Svara med citat
  (#8) Gammal
neo Inte uppkopplad

neos avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #48188
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-24, 01:26

Citat:
Rikard Grankvist (2006-Aug-23)Nepp. Det där kommer inte att ske vad jag ser. För det första finns det mycket impraktiskt med det som gör att många kommer välja att inte använda funktionen, den sabbar helt enkelt för mycket för användandet av forumet. För det andra skulle det innebära en omskrivning av forumprogramvaran (såvitt jag vet), vilket vi inte har resurser att göra. Dessutom är den closed source (tror jag).

Banning har varit ett hett samtalsämne, och vi är stolta över att ha en hög grad av frihet på våra forum. Hittills har vi bara bannat tre medlemmar, av vilka trollet är den mest kända. Att likställa det med "en totalitär polisstat" är bara fånigt. Piratpartiet är inte emot avvecklandet av ett rätssamhälle, och i ett rättssamhälle råder både frihet och ordning. I de fall av banning som skett är det för att behålla ordningen. Vi har väl runt 8000 - 10000 medlemmar på forumet, och då tycker jag tre banningar är långt ifrån totalitärt.

1. Du skriver att det blir för impraktiskt och sabbar för mkt för forumet.

Siten www.slashdot.org har väldigt många användare. "Slashdot typically serves 80 million pages per month."[1]

Varför inte byta forumsystem till deras?[2] Deras modereringssystem skulle lösa detta problem galant.

Det är dessutom GPL-licenserad[3] programvara vilket är en licensform Piratpartiet borde stödja.

2. Vi behöver inte ändra i själva forumprogramvaran i sig, ifall vi använder samma programvara som siten www.slashdot.org gör. Då har vi heller inte längre "brist på resurser" som du skriver. Modereringssystemet är redan färdigskrivet om vi använder deras programvara.

Du skriver att vår nuvarande forumprogramvara är closed source. Det verkar, efter att jag skumat igenom deras licensavtal[4], stämma, vilket vi i så fall bör ändra på genom att sluta använda deras forumprogramvara.

3. Att censurera individer på ett diskussionsforum är inget som ett politiskt parti ska ägna sig åt. Speciellt inte ett parti som värnar om individens yttrandefrihet. Om det vore endast 1 (en) banning som skett genom ett centraliserat beslut från partiledningen, så har det per definition varit ett totalitärt beslut. Kärnfrågan här är: "Vem avgör vilka som ska bli bannade"? Här tycker jag att vi i fortsättningen ska göra som de gör på www.slashdot.org. Dvs låta folket betygsätta varje inlägg, och låta varje person själv avgöra vilket minimibetyg de vill se inlägg med.

Jag vill gärna att en officiell partistyrelsemedlem med makt att fatta denna typ av beslut yttrar sig i denna fråga, i denna forumstråd.

[1]

http://slashdot.org/faq/slashmeta.shtml#sm300

[2]

http://slashdot.org/faq/tech.shtml#te500

[3]

http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

[4]

http://docs.instantasp.com/InstantFo...agreement.html

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #48193
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-24, 02:31

Citat:
neo (2006-Aug-24)
Jag vill gärna att en officiell partistyrelsemedlem med makt att fatta denna typ av beslut yttrar sig i denna fråga, i denna forumstråd.
Jag tror att du inte riktigt ser styrelsens funktion i en organisation som den här. Styrelsens främsta funktion är att sätta ramar och visioner för det faktiskta arbetet.Att detaljstyra hur forumet ska modereras faller i mina ögon långt under deras nivå.

Men givetvis förstår jag om du inte delar den bilden av situationen, det här verkar vara en viktig principiell fråga för dig. Men i så fall är det inte en enskild styrelsemedlem som ska uttala sig. Som individer har styrelsemedlemmarna inte mer bestämmanderätt än någon annan medlem. Det du borde efterlysa är ett styrelsebeslut. För att ett sådant ska komma till skott krävs att frågan behandlas på ett styrelsemöte.

Det enklaste sättet att garantera att styrelsen behandlar ett ärende är att skriva ett förslag till styrelsen i form av ett beslutsunderlag komplett med argument för din ståndpunkt samt gärna någon form av konsekvensanalys.

Detta i sin tur är ingen garant för at styrelsenfattar ett beslut iärendet, de kan dela min syn om att det inte är något som styrelsen ska lägga sig i och hänskjuta ärendet till de personer som har hand om forumet, vilket ju inte stämmer med vad du vill uppnå.

Det du i ett sådant läga kan göra är givetvis att skriva ihop en motion till årsmötet nästa år och på så sätt få frågan avgjord på absolut högsta instans.

Vill du ha hjälp med formuleringar när du skriver till styrelsen eller årsmötet ställer jag gärna upp som stöd, jag har en hel del erfanrenhet av dylikt.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #48437
Standard RE: Avskaffa centralstyrd banning - inför individstyrd banning. - 2006-08-24, 18:52

Citat:
neo (2006-Aug-24)Varför inte byta forumsystem till deras?
Därför att vi helt enkelt inte har tid, iaf inte innan valet. Det som ligger närmast till hands vid ett byte är det inbyggda forumet i Drupal (som vi kör hemsidan på). Då får vi en rationaliseringsvinst för användarna genom att de slipper ett extra konto. Slashdot är visserligen trevligt men är anpassat för att ett fåtal admins startar varje tråd när de postar en artikel. Det finns vad jag vet inget sätt att ha en statisk ämnesstruktur inbyggd i Slashcode, men det hindrar ju iofs inte att man gör en egen.

Citat:
neo (2006-Aug-24)Om det vore endast 1 (en) banning som skett genom ett centraliserat beslut från partiledningen, så har det per definition varit ett totalitärt beslut.
Kanske det, men så var det inte. Banning är ett beslut som tas mer eller mindre kollektivt i moderatorsgruppen. Styrelsen har inget med det att göra. Trollet straffade ut sig en gång, fick en dispens av mig (som jag kan ta på mig att jag förankrade dåligt bland moderatorerna) varpå han åkte ut igen när han fortsatte i ungefär samma stil som tidigare. Läser du hans tidigare "diskussioner" så får du kanske bättre förståelse för att tålamodet rann ut snabbt den andra gången...

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avskaffa TV-avgiften Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 5 2009-06-13 20:02
DN: Avskaffa kontanterna i samhället Abel PP i media 8 2009-05-16 14:10
Varför ska vi avskaffa upphovsrätten? Mattinho Kultur och upphovsrätt 69 2006-08-29 17:38
Avskaffa upphovsrätt helt? Stiven Kultur och upphovsrätt 7 2006-04-24 15:56
Brasilien hotar avskaffa upphovsrätten RödSkägg PP i media 7 2006-02-14 10:29