Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Standard Demonstration -> GBG? - 2007-02-10, 11:34

Jag har planerat att åka ner till Malmö nästa vecka och kommer därför ansluta mig till deras demonstrationståg. Tänkte bara slänga upp en tråd om andra medlemmar vill diskutera alternativ.

Som jag ser det borde väl den bästa lösningen vara att förstärka Göteborgsdemonstrationen?

-----

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #67457
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-10, 14:22

Ja det är det nog bästa planen, skall se till att hålla mig informerad om hur det går i planeringen av demon i Gbg. När det finns något bestämt eller åtminstone mer konkreta planer ang. när/var/hur det blir, kommer jag att gå ut med det i mail till valkretsen.

Kommer även att leta folk som har transportmöjligheter (typ körkort och bil) som vill ställa upp för samåkning (annars är väl kollektivtrafik ett reservalternativ).

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #67462
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-10, 15:07

Citat:
Björn Odlund (2007-Feb-10)Ja det är det nog bästa planen, skall se till att hålla mig informerad om hur det går i planeringen av demon i Gbg. När det finns något bestämt eller åtminstone mer konkreta planer ang. när/var/hur det blir, kommer jag att gå ut med det i mail till valkretsen.

Kommer även att leta folk som har transportmöjligheter (typ körkort och bil) som vill ställa upp för samåkning (annars är väl kollektivtrafik ett reservalternativ).

Det låter ju kanon. Ni får demonstrera för mig i GBG så gör jag detsamma för er i Malmö.

-----

Svara med citat
  (#4) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #67757
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-14, 08:16

Följande gick nyss ut via mailsystemet:

Citat:
Piratpartiet: Demonstrera mot förslaget om FRA-avlyssning i Göteborg nu på Lördag!Som ni säker redan vet anordas det demonstrationer med anledning av det förslag som skulle ge FRA (Försvarets Radioanstalt) rätt att avlyssna svenskarnas telefon- och e-posttrafik till och från utlandet, utan misstanke om brott. (Om inte läs mer här)

Demonstationer har (hittills) planerats i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Jag skulle vilja uppmana så många som möjligt att försöka ta sig till demonstrationen i Göteborg (eller någon annan för den det passar bättre).

Enligt uppgifter från organisatörerna i Göteborg:

Demonstrationen kommer att hållas nu på lördag (jag får ursäkta för kort varsel), 2007-02-17, 13:00 på Götaplatsen.

Är ni beredda att visa vad ni tycker om sådana här idéer som kränker våra privatliv i allmänhet och FRA-förslaget i synnerhet och vill resa ner till Göteborg på lördag, så skulle jag uppmana att vi försöker bli så många som möjligt som gör det tillsammans.

Tyvärr är jag begränsad till kollektivtrafik. Det går ett tåg från Borås 10:30 som är framme i Göteborg 11:35, vilket är det tåget man behöver ta om man vill vara framme i tid. Men om någon har tillgång till bil och vill köra ner, mot att vi delar på bensinpengar så är ju det smidigare. Jag vet ju inte hur många det är som vill följa med vilket medför att jag inte vet hur många/få bilar som skulle vara optimalt. Men om alla villiga själar säger till, så kan vi ju se hur intresset ligger till sedan.

Så sammanfattningsvis maila (eller ring mig: 0737-229710) om du:

1) Vill du följa med till demonstrationen (och betala tågbiljett alternativt bensinpengar)?

2) Vill du ställa upp med bil?

/Björn Odlund, Borås

Valkretsledare för Södra Älvsborg

tfn: 0737-229710

mail: bjorn.odlund@piratpartiet.se

msn: bjorn_odlund83@hotmail.com

Ps. Om ni vill kan ni läsa mer om vad media skriver om saken: Computersweden, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, SR är bara ett axplock av det jag har hittat.

Edit: Ändrade i ursprungsbrevet de uppgifter om den ändrade platsen (som nu är fastställd till Götaplatsen) jag gick ut med i ett nytt mail vid 15-tiden.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #67949
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-15, 22:08

Och nu gick följande mail ut:

Citat:
Ytterligare en ändring för demonstrationen.Hej igen, Göteborgs stadsteater har påpekat att de vill att vi skjuter en timma på demonstrationen. Därför har polisen bestämt att ändra starttid för demonstrationen till 14:00 (Plats är fortfarande Götaplatsen).

Man kan tycka vad man vill om detta, men huvudsaken är ju att det blir av. Dessutom är det positivt ur en aspekt för oss som skall åka tåg, vi kan ta ett senare. Att vara framme 11:35 är lite väl tidigt, då får man spendera nästan 2.5 timmar innan demonstrationen börjar. Istället kan man ta 12:19-tåget från Borås som är framme i Göteborg 13:21.

Jag föreslår att vi träffas på Borås centralstation klockan 12. Jag hör av mig under morgondagen till dem som sagt att de är intresserade av att följa med. Vill du hänga på och inte sett detta förrän nu? Ring mig (0737-229710) eller dyk helt enkelt bara upp på centralen.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #68117
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-17, 19:25

Vi blev till slut 10 stycken från Borås som förstärkte demonstrationen i Göteborg. Vi hade också med oss vårat segel med partiloggan samt vår banderoll.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #68128
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-17, 20:00

Som en fortsatt protest började vi i anslutning till demonstrationen att fylla i protestlistor mot förslaget (finns att ladda ner för utskrift här).

Detta är någonting som vi som var i Göteborg tyckte var en mycket viktig sak att dra vårt strå till stacken med i Borås.

Vi tyckte att det var en bra idé att samlas på ställen där det stömmar mycket folk nu på lördag (då butiker har öppet, precis efter löning). Spontant nämndes centrum, coop och knalleland som ställen där man kan stå.

Tre timmar kändes som en hyffsad maxtid (längre "orkar" man inte, men man kan ändå få många signaturer (givetvis får man hjälpa till en timma om man bara kan/orkar det)). Vad är de optimal tid? 11.00-14.00?

Utöver listor behöver vi någon form av flygblad, om folk vill läsa medan de handlar och skriver på när de går ut (annars tror jag att många går det bättre att bara prata med). Jag uppdaterar senare med ett förslag (Henke, du var en fena på snygga flygblad, har du tid och lust att göra ett försök?).

Hur som helst hade vi tänkt att ha ett spontant möte för allt detta på café bakgården nu på onsdag (21/2) kl. 17.00. Be there!

Edit: Här kommer mitt arbetsexemplar av flygbladet som bifogad fil, feel free to förbättra!
Bifogade filer
Filtyp: doc info_namninsamling.doc (75.5 KB, 236 visningar)

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #68169
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-18, 00:26

Tjo o hej... Min dator gillar inte word så jag får nog be lillebror fixa utskrift eller nåt.. sov gott alla pirater i Borås. ses på onsdag!!

ARR

//Marielle

"Ett välbevarat barnasinne är ett hot mot all världens vansinne!"
Tage Danielsson

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #68202
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-02-18, 18:39

Jag ska försöka titta på det imorgon. Förstod jag dig rätt om du menar att det hela ska vara anknutet till FRA? Vi ses på Onsdag, glöm inte att maila ut info!

Edit: ska försöka 'pirata' något fint verktyg för flygbladsdesign så kan jag ta med mig laptopen till mötet. ja, jag köpte en laptop.

-----

Svara med citat
  (#10) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #69359
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-06, 18:34

Satte mig och försökte fila på en insändare till BT (vi behöver försöka nå folk som inte lever på nätet bättre). Detta blev resultatet, jag har utgått från texten i namninsamlingen, men försökt att ta ner texten lite, den kändes aningen högtravande och riktad till riksdagledamöterna.

Ni får gärna förbättra texten. Jag känner spontant att vad vi vill är ganska klart beskrivet, däremot skulle man säkert kunna bättra på i beskrivmingen om vad det här faktiskt handlar om, tror inte folk vet det.

Min tanke är att vi väntar ett tag (någon vecka åtminstone) för att se om insamlingen kan få lite fart så att vi kan skriva ett högre tal i insändaren (jag hade hoppats på 10 000)

Hur skall man skriva var insamlingen är förresten. Adressen är ju http://www.namninsamling.com/ratten_till_ett_privatliv och det är kanske det bästa, men i papperstidningen går det ju inte att klicka på en hyperlänk (kanske går att fixa i nätuplagand dock?) Idéer?

Citat:
Skydda Rätten till ett privatlivI skrivande stund pågår en namninsamling mot regeringens planer på att låta Försvarets radioanstalt (FRA) kunna avlyssna data- och telefontrafik som förs över landets gränser. Naminsamlingen ordnas av Piratpartiet, Liberala Ungdomsförbundet och Grön Ungdom. Hittills har [insert number] personer valt att skriva på.

Utöver att stoppa förslaget uppmanar vi också riksdagens ledamöter att åtminstone inte ta några beslut om utvidgningar av tvångsmedel, övervakning och integritetskänsliga ingripanden mot medborgarna förrän Integritetskyddskommittén kommit med sitt slutbetänkande.

Vi är övertygade om att det är viktigt värna den personliga intigriteten. Generell avlyssning eller att avlyssna utan att det finns en brottsmisstanke mot den som avlyssnas är inget som anstår en demokratisk rättstat. Att man bara får lysnna på sådan trafik som passerar landets gränser är också problematiskt då internet inte är uppbyggt med nationsgränser i tankarna. Mail till t.ex. SVT eller till din egen granne kan mycket väl ta vägen via utlandet.

Riksdagens ledamöter har enligt regeringsformen möjlighet att låta förslaget vila i ett år och vi uppmanar slutligen riksdag och regering att stoppa den blinda tjurrusningen mot ett kontrollsamhälle som vi inte vill ha, och istället låta eftertanke och respekt för de grundlagsskyddade medborgerliga rättigheterna bli ledstjärnor i lagstiftningsarbetet.

/Piratpartiet - Södra Älvsborg

Edit: Wiii, 500 posts!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Demonstration 1 maj Anton Nordenfur 5. Östergötlands län, 28 2009-05-02 20:55
Demonstration, Lör 2/5 Dill Luleå 1 2009-05-01 20:31
Demonstration mot FRA? Paxdax Integritet och privatliv 2 2008-06-19 16:27
Demonstration 31/5-08 Jan Lindgren Allmän information och frågor 1 2008-03-05 21:19
Demonstration: FRA Jonas Lihnell Gamla trådar 39 2007-02-20 11:50