Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 12:13

En sak jag framför allt gillar med den här diskussionen är att den vänder oss från att vara reaktiva till proaktiva. Vi går från att säga "detta är fel" till att säga "så här ser vårt idealsamhälle ut".

Svara med citat
  (#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #70272
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 12:40

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Mar-20)Medel: Reagera på nedmontering av rättstat och försök att mygla igenom saker, AGF som attityd i lagstiftning, insyn i myndigheter, andra delar av e-demokrati, mer?

Bättre offentlighetsprincip både hos myndigheter, regering och inte minst företag. Det ska vara lätt att se makthavares ekonomiska kopplingar och tydliga regler ska finnas i händelse av jäv eller partiskhet.

Som teadrinker var inne på här (någonstans) kanske man också bör se över lobbying och tydligare dra gränser för vad som är mutor.

Det finns säkert mycket mer att göra i den här stilen. Det är genom sina handlingar de visar om de respekterar sina väljare eller ej. Därför måste det vara lätt att se handlingarna samt agera när felaktiga handlingar sker.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #70277
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 13:43

Citat:
exodus (2007-Mar-20)Bättre offentlighetsprincip både hos myndigheter, regering och inte minst företag.
Inom EU är bättre offentlighetsprincip definitivt någonting som vi skulle kunna driva, och som verkligen skulle behövas.

I Sverige vet jag inte om det är så mycket som behöver förändras i själva offentlighetslagstiftningen, men det finns alldeles säkert mycket att göra när det gäller hur den tillämpas i praktiken.

När det gäller att utöka offentlighetsprincipen till att gälla även företag är jag mer skeptisk. Ett företag har helt legitima skäl att vilja ha hemligheter för sina konkurrenter, så jag tror att man lätt trasslar in sig om man försöker behandla företagen på samma sätt som myndigheterna och de politiska makthavarna.

Det kan finnas specifika fall där det är berättigat att kräva större öppenhet och mer dokumentation från företag, men jag tror man ska akta sig för att blanda samman de regler som ska gälla för företagande med dem som bör styra myndighetsutövning.

Citat:
...kanske man också bör se över lobbying och tydligare dra gränser för vad som är mutor.
Ja, det skulle kunna vara ett bra krav om vi klarar av att konkretisera det.

Jag vet inte riktigt vad det finns för regelverk idag när det gäller lobbying, men speciellt när det gäller Bryssel vore det nog värdefullt om man tog en titt på de reglerna och försökte se om det finns förbättringar och skärpningar vi kan förslå.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70285
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 15:28

Citat:
Christian Engström (2007-Mar-20)I Sverige vet jag inte om det är så mycket som behöver förändras i själva offentlighetslagstiftningen, men det finns alldeles säkert mycket att göra när det gäller hur den tillämpas i praktiken.

Det finns säkerligen mycket att förbättra både inom offentlighetsprincipen som inom det demokratiska systemet. Eller tycker du att våra demokratier och vår representativa maktfördelning fungerar så bra som den kan nu?

Citat:
När det gäller att utöka offentlighetsprincipen till att gälla även företag är jag mer skeptisk. Ett företag har helt legitima skäl att vilja ha hemligheter för sina konkurrenter, så jag tror att man lätt trasslar in sig om man försöker behandla företagen på samma sätt som myndigheterna och de politiska makthavarna.

Jag tänkte mest på vapenindustri och vapenexport. Men det skulle även vara intressant att lättare kunna se kopplingar mellan t.ex. media och olika industrier, t.ex. säkerhets-, fängelse-, läkemedelindustrierna bara för att nämna några få.

Citat:
Det kan finnas specifika fall där det är berättigat att kräva större öppenhet och mer dokumentation från företag, men jag tror man ska akta sig för att blanda samman de regler som ska gälla för företagande med dem som bör styra myndighetsutövning.

Jo, jag är inte så påläst på det området, men jag har en känsla av att det är viktigt att kämpa för att "innehållsförteckningar" av varor och tjänster fortsatt är offentliga handlingar. Går att koppla till patent och andra hemlisar eller?

Citat:
Jag vet inte riktigt vad det finns för regelverk idag när det gäller lobbying, men speciellt när det gäller Bryssel vore det nog värdefullt om man tog en titt på de reglerna och försökte se om det finns förbättringar och skärpningar vi kan förslå.

Jo, teadrinker kanske har någon kommentar.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #70291
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 15:48

Vad gäller offentlighetsprincipen så tror jag att den har urholkats principiellt genom att mycket av offentlig verksamhet placerats i helägda bolag. Eftersom de är bolag och inte myndigheter gäller inte offentlighetsprincipen trots att ägaren är stat eller kommun.

Så har jag i varje fall förstått det.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70298
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 16:31

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Mar-20)Vad gäller offentlighetsprincipen så tror jag att den har urholkats principiellt genom att mycket av offentlig verksamhet placerats i helägda bolag. Eftersom de är bolag och inte myndigheter gäller inte offentlighetsprincipen trots att ägaren är stat eller kommun.

Den förklaringen passar väl ganska bra in på varför Sverige nu vill skicka JAS till Afganistan och därmed bli än mer aktiv i "kriget mot terrorismen" (kriget om guld, olja och droger). Samtidigt sägs det att risken för terrorattentat i Sverige ökar till 8 på en 10-gradig skala.

Politikerna och därmed demokratin har förlorat makten till militära och industriella globala bolag. Därmed räcker det inte att kräva att politikerna ska respektera medborgarna, fokus måste även ligga på de globala företag och lobbygrupper som nu kontrollerar politikerna. Ett solklart exempel på denna problematik är att vissa politiker ena dagen har styrelseuppdrag och stora aktieposter i dessa globala företag för att nästa dag ha ministerposter.

Var tog medborgaren vägen?

Svara med citat
  (#7) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #70312
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:00

Förutsättningen för 6 miljarder människor i världen heter billig olja. Mat, transporter, allt vi i västvärlden konsumerar kan omöjligt produceras med bara sol, vind och vatten. Ännu mindre räcka till för ett språng framåt i resten av världen. Asiens och Kinas framsteg kan vara de sista vi ser. Vi är nu mycket nära maximal utvinning av olja i världen. Sedan blir det ett sluttande plan neråt. Vi har att göra med krafter i USA och Europa som är ytterst väl medvetna om detta och som nu satsar kosta vad det kosta vill på att så länge det går säkra den levnadsstandard vi har uppnått som KRÄVER olja. Kriget i Irak handlar delvis om Iraks olja, men ännu mer om att säkra fortsatt billig olja från Saudiarabien och att slå ner idéer om att inte självklart Västerlandet (USA) skall ha rätt att tömma ut världens oljereserver.<br>
<br>
För att finansiera krigen är USA, framförallt, beroende av intäkter från immateriella "tillgångar". Därför intensifieras jakten på pirater. Jag ser licenser som en modern form av skatten till kejsaren i romarriket. Beskyddarpengar. <br>
<br>
Inom några få år kommer det att vara uppenbart för alla, för vänsterfolk såväl som för marknadstroende, att de ekologiska förutsättningarna för att alla skall kunna nå en västerländsk standard inte finns. Illusionen kommer att spricka, såväl för de stora människoskarorna i den fattiga delen av världen, som för de underprivilegierade i den rika delen. Båten är full, och de som sitter i den har ingen avsikt att dela med sig. Våld är oundvikligt. Därför skärper nu överheten i västerlandet kontrollen över människorna i de egna länderna. Bristekonomier har alltid varit övervakningssamhällen. Och den struktur för ett heltäckande övervakningssamhälle som vi nu ser växer fram är utan tvekan en förberedelse för ett bristsamhälle. Är i alla fall jag övertygad om. Och sänder soldater till avlägsna delar av världen där ideologier som inte erkänner att västerlänningar självklart är de som i första hand har rätt till oljans välsignelser frodas, för att slå ner dem.<br>
<br>
Al Qaida ifrågasätter att Saudiarabien fortsatt skall sälja ut oljan så billigt. Billigare än den borde, eftersom det saudiska kungahuset blåser upp siffrorna på hur stora reserver de har kvar, för att deras intressen att sitta kvar bara kan garanteras av USA. Som en följd av detta angriper Al-Qaida USA och Västvärlden. Ifrågasätter att västerlänningar skall ha första tjing på den olja som finns kvar. Klär detta i religiöst mumbo-jumbo. Får många have-nots i världen på sin sida. <br>
<br>
För att i någon mån klä egenintresset i en ideologisk dräkt, får vi då västvärldsretoriken som vi så väl känner till, om "kampen mot terrorismen". Kryddat med lite "demokrati till Irak" och kvinnors rättigheter i Afghanistan, för att smaka bättre för särintressena. Och några tokfransar brassar på med en påstådd kulturchock mellan Kristendom och Islam. De konservativa grupperna i USA blir så carried away av sin retorik, att de slänger in helt irrationella summor i krigen. Nytryckta dollarsedlar, som de räknar med att någon annan får lösa in. Inte minst de amerikaner som räknat med pension och Medicare, två system som öppet medges kommer att kollapsa inom några år. I USA finns inga AP-fonder...<br>
<br>
Men allt handlar om att dominera andra halvlek, efter året med maximal utvinning, i oljeparentesen. Enligt den här avhandlingen som disputeras i Uppsala den 30 mars, inträffar detta år någonstans mellan 2008 och 2018 (sidan 137), dvs snart. Nu är 5 i 12 för övervakarna, därför har de så brått.<br>
<br>
http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=7625 (Inte viktig piratläsning iofs, men som referens)<br>
<br>
Vad göra? Jag tror på P2P och fildelning som en hierarkierna underminerande kraft. Inte minst symboliskt som egenmakt. Jag tror på den legalistiska vägen att stärka medborgarrätten i lag på politisk väg (så länge den är tillåten - övervakningsmöjligheterna gör demokratin onödig) för att kasta grus i övervakningsmaskineriet. Detaljerna kan diskuteras, men det viktiga är att vara motvalls <br>
<br>

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#8) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70314
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:32

Citat:
RikMatts (2007-Mar-20)Förutsättningen för 6 miljarder människor i världen heter billig olja.

Att oljan håller på att ta slut behöver inte ha någon speciell betydelse för händelseutvecklingen, om den ens håller på att ta slut. Det finns många fyndigheter ännu som är tänkt att transporteras ut genom Afganistan via en pipeline. Tanken om ett globalt herrevälde har funnits länge och Hitler behövde inget speciellt skäl för att försöka skapa tredje riket.

Jag föreslår att du tittar på THE TRUTH & LIES OF 9/11 och återkommer efter det. Det är en grundläggande genomgång av chockerande fakta.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #70315
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:42

Citat:
RikMatts (2007-Mar-20)För att finansiera krigen är USA, framförallt, beroende av intäkter från immateriella "tillgångar". Därför intensifieras jakten på pirater. Jag ser licenser som en modern form av skatten till kejsaren i romarriket. Beskyddarpengar.
Du borde verkligen läsa boken Maktskifte av Alvin Tofler. Han menar att en nation som träder in i informationssamhället producerar merparten immateriella produkter. Så tidigt som 1980 lyckades han förutse det vi gör idag. Ett starkt motstånd till utvidgningen av immaterialrätten.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #70316
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:48

Citat:
exodus (2007-Mar-20)
Citat:
RikMatts (2007-Mar-20)Förutsättningen för 6 miljarder människor i världen heter billig olja.
Att oljan håller på att ta slut behöver inte ha någon speciell betydelse för händelseutvecklingen, om den ens håller på att ta slut. Det finns många fyndigheter ännu som är tänkt att transporteras ut genom Afganistan via en pipeline. Tanken om ett globalt herrevälde har funnits länge och Hitler behövde inget speciellt skäl för att försöka skapa tredje riket.

Jag föreslår att du tittar på THE TRUTH & LIES OF 9/11 och återkommer efter det. Det är en grundläggande genomgång av chockerande fakta.
Godwin's Law ftw. Jag skulle gärna vilja att vi återgår till diskutionen om medborgarrätt, medborgarrespekt och hur vi kan förbättra offentlighetsprincipen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B23. Motion om respekt av mänskliga rättigheter i utrikespolitiken Calandrella Motioner rörande principprogrammet och extern politik 23 2010-04-12 01:14
medborgarrätt - grundläggande rättigheter/friheter S_tigh Övrig piratpolitik 3 2009-06-17 12:25
Motion 04: Ovillkorlig respekt för människorätt Winston Smith Motioner 49 2009-03-07 15:25
Bo Strömstedt om JKs förslag om ny tryckfrihetsförordning: "JK brister i tilltro till medborgarna" Winston Smith PP i media 9 2007-11-19 18:52
Respekt för existerande rättigheter SM5POR Djävulens Advokat 24 2006-04-01 20:05