Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:52

Citat:
RikMatts (2007-Mar-20)För att finansiera krigen är USA, framförallt, beroende av intäkter från immateriella "tillgångar". Därför intensifieras jakten på pirater.

Det ligger nog mycket i det men det överliggande skälet till att stärka immaterialrättigheterna in absurdum handlar nog mer om att inskränka yttrandefriheten, Hur många exempel finns det inte på företag som försöker stämma kritiker och whistleblowers för intrång i immaterialrätten istället för att försvara sig mot kritiken.

Att införa lagar som förvandlar stora delar av befolkningen till brottslingar passar väl in när man ska skapa en totalitär diktatur eller? Precis som massövervakning och massavlyssning. Alla ser vad som håller på att hända, men ingen kan tro att det är sant. Nu ska militären avlyssna civil kommunikation. Hallå!!! Vakna!!!

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70320
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 20:59

Citat:
Freeman (2007-Mar-20) Godwin's Law ftw. Jag skulle gärna vilja att vi återgår till diskutionen om medborgarrätt, medborgarrespekt och hur vi kan förbättra offentlighetsprincipen.

Det är ju en ganska smart lag som förhindrar debatter om händelsen Hitler skulle bli aktuell ännu en gång. Eller? Om någon försöker skapa ett tredje rike så hindrar Godwin's Law kritiker från att jämföra det med Hitler?

Men det är OT och jag börjar bli en övertygad konspirationsteoretiker och sådana passar definitivt inte in i det sovande etablissemanget, jag vet. Jag ville bara påminna om vad som "kanske" håller på att hända med världen och att kräva att politiker ska respektera medborgaren känns lite väl naivt i detta sammanhang. Men låt inte mig hindra...

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70331
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 21:50

Okej, det här är en väldigt otrevlig analys av händelseutvecklingen men jag befarar att den kan vara sann. Men samtidigt inser jag att en sådan här allvarlig analys skulle kunna hindra mer pragmatiska diskussioner.

Så snälla, bortse från min kommentar tidigare och fortsätt att diskutera medborgarrätt osv, det är en viktig diskussion. Konspirationsteorier får tas i en annan tråd.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #70343
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 23:27

Christian, tror du att en starkare offentlighetsprincip skulle kunna bli en del av "medborgarrespekten"? Säg exempelvis öppna arkiv hos diverse statliga och kommunala instanser?

För tillfället undersöker jag hur mycket pengar min kommun lägger ut på proprietär mjukvara. Att samla information från alla förvaltningar måste jag säga är bland det svåraste jag gjort. Samarbetsviljan är inte på topp, tyvärr.

Svara med citat
  (#5) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70344
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 23:35

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Mar-20)Medel: Reagera på nedmontering av rättstat och försök att mygla igenom saker, AGF som attityd i lagstiftning, insyn i myndigheter, andra delar av e-demokrati, mer?

Okej, jag måste nog ändå återkoppla till det allvarliga i situationen. Som Mårten säger "Reagera på nedmontering av rättstat" bör väl ha högsta prioritet. Att militären ska avlyssna civil kommunikation strider väl mot någon grundlag eller? Den förra regeringen har lagt ett flertal förslag som riskerar att strida mot grundlagen.

Detta är ju precis det som händer i USA i.o.m. Patriot Act. USA påstår sig sedan 9/11 befinna sig i krig mot terrorismen. Det har sagts att det kan röra sig om ett evigt krig (vilket man ändå måste acceptera som en sanning eftersom man inte kan kriga mot något så abstrakt som terrorism).

Varför Sverige ska införa Patriot Act-liknande lagstiftning har inte motiverats och den debatten saknas totalt i media. Varför?

Så att motverka lagstiftning som strider mot grundlagen och minskar integritet och rättskydd bör vara högsta prioritet. Jag befarar att denna uppgift kommer att vara så stor, med tanke på att det hela tiden kommer nya förslag som kränker integriteten, så att andra visioner blir svåra att realisera samtidigt. Vi befinner oss på ett sluttande plan, där de som tror på yttrandefrihet, integritet och rättssäkerhet tvingas att hela tiden vara på defensiven.

Men för övrigt så pratar väl Christian om att den representativa demokratin måste reformeras, eller åtminstone att system och regler bör förbättras? Att kräva respekt för medborgarna måste ju följas upp av någon typ av lagar, regler och kontrollsystem, eller?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #70345
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-20, 23:44

Citat:
exodus (2007-Mar-20)[D]et överliggande skälet till att stärka immaterialrättigheterna in absurdum handlar nog mer om att inskränka yttrandefriheten
Vare sig kopplingen mellan stärkt immaterialrätt och försvagad yttrandefrihet var själva målet eller bara en bieffekt, så finns den där i alla fall.

Det huvudsakliga skälet till att vi vill reformera immaterialrätten är att den hotar de medborgerliga rättigheterna på flera punkter. Yttrandefriheten inskränks genom för stark upphovsrätt. Jakten på fildelare leder till krav på övervakning av befolkningen. För att kunna straffa tillräckligt många fildelare för att det ska få någon effekt krävs det att rättssäkerheten reduceras.

Eftersom vi använder argumentet att vi vill legalisera fildelningen för att slå vakt om yttrandefriheten, privatlivet och rättsäkerheten, är det ju inget stort steg att skriva in i programmet att det tillhör våra kärnvärden att värna de här rättigheterna som sådana. Då kan vi som parti på ett naturligt sätt uttala vad vi tycker när yttrandefrihet, privatliv eller rättsäkerhet kränks på andra områden.

Även om det är upprörande att åklagare Roswall kan beslagta alla The Pirate Bays servrar och behålla dem utan rättegång tills de har blivit omoderna, så är det ju ändå ingenting mot vad muslimer riskerar att utsättas om USA väljer att sätta upp dem på någon hemlig lista som inte kan överklagas. Det skulle kännas skönt om vi åtminstone kunde uttrycka vår åsikt om det utan att gå utanför partiprogrammet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70346
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 00:00

Citat:
Christian Engström (2007-Mar-21)Vare sig kopplingen mellan stärkt immaterialrätt och försvagad yttrandefrihet var själva målet eller bara en bieffekt, så finns den där i alla fall.

Så sant!

Citat:
Det huvudsakliga skälet till att vi vill reformera immaterialrätten är att den hotar de medborgerliga rättigheterna på flera punkter. Yttrandefriheten inskränks genom för stark upphovsrätt. Jakten på fildelare leder till krav på övervakning av befolkningen. För att kunna straffa tillräckligt många fildelare för att det ska få någon effekt krävs det att rättssäkerheten reduceras.

Här tycker jag att det i så fall är mycket viktigare att fokusera på att göra fildelningen legal än att reformera upphovsrätten. Man kan dessutom förstärka yttrandefriheten genom att förbättra fair-use lagstiftningen mm. När man vill reformera upphovsrätten förändrar man hela marknader och affärssystem och det tycker inte jag verkar ingå i det du säger ovan.

Citat:
Eftersom vi använder argumentet att vi vill legalisera fildelningen för att slå vakt om yttrandefriheten, privatlivet och rättsäkerheten, är det ju inget stort steg att skriva in i programmet att det tillhör våra kärnvärden att värna de här rättigheterna som sådana. Då kan vi som parti på ett naturligt sätt uttala vad vi tycker när yttrandefrihet, privatliv eller rättsäkerhet kränks på andra områden.

Det känns naturligt och det har ni väl gjort redan i era pressreleaser och uttalanden. Det är något fel på oss svenskar, det verkar som att vi ska skämmas när vi ställer oss upp och försvarar våra medborgerliga rättigheter. Skriv in det i programmet, högst upp, med stora feta bokstäver!

Citat:
Även om det är upprörande att åklagare Roswall kan beslagta alla The Pirate Bays servrar och behålla dem utan rättegång tills de har blivit omoderna, så är det ju ändå ingenting mot vad muslimer riskerar att utsättas om USA väljer att sätta upp dem på någon hemlig lista som inte kan överklagas. Det skulle kännas skönt om vi åtminstone kunde uttrycka vår åsikt om det utan att gå utanför partiprogrammet.

Jag tycker att PP skulle bli ett mycket intressantare parti om det fokuserade i första hand på att motarbeta övervakningssamhället ja. För vad leder ett övervakningssamhälle till på sikt? Någon typ av diktatur? Vilken roll kommer upphovsrätten ha i en sådan värld? En liten bi-roll förmodar jag.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #70347
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 00:05

Citat:
Freeman (2007-Mar-21)Christian, tror du att en starkare offentlighetsprincip skulle kunna bli en del av "medborgarrespekten"? Säg exempelvis öppna arkiv hos diverse statliga och kommunala instanser?
Ja, det tycker jag absolut passar in.

Jag vet som sagt inte tillräckligt om den svenska lagstiftningen för att kunna säga om det finns några uppenbara hål att täppa till där, och jag vet egentligen ännu mindre om hur bra eller dåligt den fungerar i praktiken. Men alldeles säkert finns det saker som kan förbättras, och då tycker jag att vi ska verka för att så sker.

Ännu större förbättringar kan man definitivt göra inom EU. Det tycker i och för sig de flesta svenska partier (åtminstone officiellt), men jag är inte så säker på att de verkligen driver frågan när de är där nere.

I och med den nya informationstekniken har det blivit lättare för vanliga medborgare att gå samman och engagera sig i en fråga. Då är det viktigt att offentlighetsprincipen i teori och praktik hänger med. Det är mycket fler som berörs direkt av hur lätt eller svårt det är att få fram exempelvis materialet som låg till grund för ett beslut.

Citat:
För tillfället undersöker jag hur mycket pengar min kommun lägger ut på proprietär mjukvara. Att samla information från alla förvaltningar måste jag säga är bland det svåraste jag gjort. Samarbetsviljan är inte på topp, tyvärr.
Om du kan dela med dig av dina erfarenheter och/eller peka på saker som går att förbättra skulle det vara en utmärkt grund för att börja samla förslag på konkreta åtgärder.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #70348
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 00:34

Citat:
exodus (2007-Mar-21)Men för övrigt så pratar väl Christian om att den representativa demokratin måste reformeras, eller åtminstone att system och regler bör förbättras?
Nej, jag är inte i första hand ute efter regelförändringar, utan hur de styrande uppför sig inom det regelsystem som finns.

"Lägg korten på bordet om någon vill se dem" tycker jag borde vara en självklarhet i alla frågor. Det är det ju inte alls idag, vet var och en som sett Bodström eller Odenberg slingra sig och komma med halvsanningar. Jag skulle vilja att vi markerar att vi inte tolererar sånt, vare sig i våra frågor eller i andra frågor där vi inte tar ställning i sak.

Om vi lyckas få vågmästarställningen vi eftersträvar i nästa val, då skulle jag vilja att det här var en av de punkter som vi väger in när vi bestämmer vilken regering vi ska stödja. Det betyder också att vi skulle kunna tänka oss att avsätta regeringen om den börjar bete sig alltför illa i det här avseendet, om vi tror att oppositionen skulle vara bättre.

Tills dess att vi sitter i riksdagen skulle vi åtminstone kunna kritisera ministrar och andra som brister i respekten för medborgarna genom att behandla dem som småbarn som inget behöver veta. De styrande kan förstås ignorera oss så länge vi inte finns med i riksdagen, men förhoppningsvis kanske några presumtiva väljare lägger märke till oss.

Citat:
Att kräva respekt för medborgarna måste ju följas upp av någon typ av lagar, regler och kontrollsystem, eller?
Jag tror egentligen att det finns tillräckligt med lagar och regler. Problemet är att de är bara ord på papper, och det är de styrande själva som tolkar dem.

Det som jag tror skulle hjälpa allra bäst är faktiskt om det fanns ett vågmästarparti i riksdagen som inte självt var intresserat av regeringsmakten, men som var tillräckligt fanatiskt intresserat av respekten för de medborgerliga rättigheterna och det demokratiska systemet för att faktiskt byta regering om den sittande börjar slira för mycket. Piratpartiet, med andra ord.

Lyckas vi hamna i den ställningen skulle begreppet "respekt för medborgarna" kunna förvandlas från en trevlig fras att ha med i festtal, till någonting som regeringen faktiskt måste praktisera för att sitta kvar. De vanliga reglerna för misstroendeförklaring skulle räcka mer än väl för oss i den situationen.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #70349
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 00:36

Citat:
Christian Engström (2007-Mar-21)Jag vet som sagt inte tillräckligt om den svenska lagstiftningen för att kunna säga om det finns några uppenbara hål att täppa till där, och jag vet egentligen ännu mindre om hur bra eller dåligt den fungerar i praktiken.

Jag är lite nyfiken på den här biten:

http://www.riksdagen.se/templates/R_...d____6055.aspx

Citat:
1 kap. Statsskickets grunder

1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

På vilka sätt implementeras denna regel utöver att "folket" i begränsad omfattning kan byta ut den högsta ledningen med fyra års mellanrum?

Gustav startade en tråd om en wikistyrd stat. Aktivdemokrati vill införa ett system där folket har hela makten hela tiden och själva väljer i vilken omfattning de vill lämna över den till delegater. Har vi fler idéer på detta planet?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B23. Motion om respekt av mänskliga rättigheter i utrikespolitiken Calandrella Motioner rörande principprogrammet och extern politik 23 2010-04-12 01:14
medborgarrätt - grundläggande rättigheter/friheter S_tigh Övrig piratpolitik 3 2009-06-17 12:25
Motion 04: Ovillkorlig respekt för människorätt Winston Smith Motioner 49 2009-03-07 15:25
Bo Strömstedt om JKs förslag om ny tryckfrihetsförordning: "JK brister i tilltro till medborgarna" Winston Smith PP i media 9 2007-11-19 18:52
Respekt för existerande rättigheter SM5POR Djävulens Advokat 24 2006-04-01 20:05