Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 00:53

Citat:
Christian Engström (2007-Mar-21)Nej, jag är inte i första hand ute efter regelförändringar, utan hur de styrande uppför sig inom det regelsystem som finns.

Hela ditt resonemang känns väldigt fantasifullt. Vad skulle göra er till de omutbara hjältar som du försöker utmåla er som?

Jag litar inte mer på dig än vad jag litar på mig själv i dessa sammanhang. Det är inte människors olika grad av moral eller omutbarhet som avgör om en stat korrumperas eller ej, det är systemets uppbyggnad som avgör det. I våra grundlagar finns mekanismer som ska motverka diktaturer och det är avskaffandet av dessa som gör folk rasande i både USA och Sverige.

Om det syfte du funderar på ska ha någon som helst trovärdighet måste partiet byta föreningsform och lägga ned sina ambitioner på representativ makt.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70351
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 01:00

Citat:
John Nilsson (2007-Mar-21)Gustav startade en tråd om en wikistyrd stat. Aktivdemokrati vill införa ett system där folket har hela makten hela tiden och själva väljer i vilken omfattning de vill lämna över den till delegater. Har vi fler idéer på detta planet?

Var är Martin när vi väl behöver honom?

Men det känns faktiskt som att Aktivdemokratis system är mycket mer aktuellt nu när vi ser hur justitieministrar vänder kappan efter vinden och agerar minst sagt förrädiskt. När regeringar smyger in landet i krig utan att motivera varför och vapenexportlagar helt ignoreras.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #70355
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 03:02

Jag ser då tre saker som kristalliserar sig här:

1) Följ reglerna. Reaktivt, men helt rätt. Det är lite svårt att formulera också, men ett fragrant exempel är när Odenberg sätter sig och säger att de ska stärka integriteten genom att införa massavlyssning, eller när Maud Olofsson säger "men vi har avlyssnat era telefoner i flera decennier, varför blir ni så upprörda nu?", eller när ett lagförslag går ut på remiss över jullovet.

2) AGF. Reaktivt och proaktivt. Det är inte bara i termer om lagstiftning, utan även (kanske framförallt?) en fråga om attityd från myndigheter. Jag ska ta ett exempel från vår egen organisation: när någon betalar medlemsavgiften manuellt, dvs. sätter in fem kronor på bankgirot och därefter skickar ett mail med medlemsuppgifter, så är den stående ordern att om någon påstår i mail att de betalt, så utgår vi från att de gjort det. Det kostar organisationen mycket mer att kontrollera bankgirot och hålla sådan detaljkoll än vad vi eventuellt skulle förlorat på fusk. Den attityden saknar jag helt i dagens myndigetssverige. Det, plus att det är värt det i en avvägning av ren människovärdighet att om man behandlar 100% ärligt, så ser jag hellre att 1% resulterar i att bli fuskare, än att man behandlar alla som kriminella. (Desutom går det säkert att göra besparingar i kontrollapparaten, men det är sekundärt.) Metro hade en bra artikel igår också (måndagen, stockholmsupplagan) där de skrev om hur Försäkringskassan institutionaliserat en extrem übermenschenattityd gentemot medborgarna som är beroende av tjänsten (som de faktiskt betalat för!).

3) Låt offentlighetsprincipen betyda något på riktigt. Proaktivt. Något i stil med "om det är offentligt, så ska det vara offentligt för alla 24/7, annars ska det inte vara offentligt alls". Att införa ytterligare lager av typen "offentligt men vi tänker krångla för att du ska få utnyttja din grundlagsstadgade rätt" är bristande medborgarrespekt och en elitisering av offentligheten.

Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70356
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 03:34

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Mar-21)1) Följ reglerna. Reaktivt, men helt rätt. Det är lite svårt att formulera också, men ett fragrant exempel är när Odenberg sätter sig och säger att de ska stärka integriteten genom att införa massavlyssning, eller när Maud Olofsson säger "men vi har avlyssnat era telefoner i flera decennier, varför blir ni så upprörda nu?", eller när ett lagförslag går ut på remiss över jullovet.

Hur föreslår du att detta ska införas i praktiken? Menar du att vi ska avskaffa politik och politiker? Byta ut den representativa demokratin mot något annat system?

Det enklaste sättet att förändra i den riktningen som jag kommer på är att minska motiven till att agera på ett sådant respektlöst sätt. Det kan vara att minska den personliga vinningen i att ha makt (lägre lön, begränsade maktområden), öppet utse rätt man/kvinna på rätt position, sprida makten på fler, se över mut(lobbying)lagstiftning samt mycket tydligare regler för ekonomiska/sociala jävsituationer. osv.

Citat:
2) AGF. Reaktivt och proaktivt. Det är inte bara i termer om lagstiftning, utan även (kanske framförallt?) en fråga om attityd från myndigheter. Jag ska ta ett exempel från vår egen organisation: när någon betalar medlemsavgiften manuellt, dvs. sätter in fem kronor på bankgirot och därefter skickar ett mail med medlemsuppgifter, så är den stående ordern att om någon påstår i mail att de betalt, så utgår vi från att de gjort det. Det kostar organisationen mycket mer att kontrollera bankgirot och hålla sådan detaljkoll än vad vi eventuellt skulle förlorat på fusk. Den attityden saknar jag helt i dagens myndigetssverige.

Kan du förklara varför AMS i en jättebudget sätter dataprogrammerare på datorteket? Kan du förklara varför den nya regeringen (om jag inte minns fel) ökade budgeten för rikets styrelse med ca. 2 miljarder kronor (rätta mig om jag har fel) trots att staten ska slimmas och en automatisk 24h myndighet ska införas?

Jag håller med om att det behövs en attitydförändring mot medborgaren och jag tror att det jag nämnde under punkt 1. är ett sätt att förändra attityden hos våra makthavare.

Citat:
3) Låt offentlighetsprincipen betyda något på riktigt.

Om det var någon inom etablissemanget som ville ha en bra offentlighetsprincip eller en förbättrad demokrati så skulle detta vara valfrågor. Här tror jag direktdemokrati skulle vara lösningen men det verkar som om direktdemokrati kräver direktdemokrati för att införas...

Svara med citat
  (#5) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #70357
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 03:46

Ett bra exempel på brist på respekt för medborgarna är att utse en minister som har smitit från tv-licensen!

Folkdomstolen slog till: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia...%B6_Chil%C3%B2

Fuskaren Cecilia Stegö Chilò vill folket inte ha som minister!

Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #70359
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 04:19

Citat:
minata (2007-Mar-21)Ett bra exempel på brist på respekt för medborgarna är att utse en minister som har smitit från tv-licensen!

Den nya regeringen måste ha rekord i respektlöshet mot medborgarna! Iaf är det så jag har uppfattat det minskande stödet för regeringen. Många känner sig lurade, många trillar mellan stolar, många far illa och humanisten Fredrik syns inte till längre och Måddans livspussel är nu löst. (hade vi mer kompetenta politiker skulle livspusslet inte vara något som var svårt utan ett nöje att lägga)

Svara med citat
  (#7) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #70360
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 04:47

Snart kommer rättegången mot Folkpartiets före detta partisekreterare i dataintrångsmålet. Utbildningsministern/Partiledarens roll sätts i fokus.

Fredrik Reinfeldt visste om, självklart, inställningen till den politiska handlingen att strunta i TV-licens i Fria Moderata Studentförbundet, när han utsåg Cecilia (på avlöningslistan på Sveriges Radio), till Kulturminister.

Poängen är att vi har en folkdomstol. Cecila Stegö Chilò fick sparken Tobias Billström sitter kvar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tobias_Billstr%C3%B6m

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt

Tack vare öppenheten går det bra för allmänheten att ta reda på vem som har betalat in TV-licens, vem som nolldeklarerar, betalningsanmärkningar och så vidare.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #70362
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 08:06

Minata->

Det är lite intressant att du nämner just sådant som nolltaxering, tv-avgift och betalningsanmärkningar. Läste för några år sedan (kan ha varit i samband med Mona Sahlins Toblerone-debacle) om hur olika politiska skandaler ter sig i olika länder. Artikeln tog Sverige, Frankrike och USA som exempel. I Sverige är det inte direkt tabu att ha goda inkomster, men det är i varje fall ingen fördel. Den politiker som utnyttjar alla - lagliga - möjligheter som finns att minska sin skatt, hamnar lätt i blåsväder. Den som missar några reseräkningar eller lämnar in ett kvitto för mycket kan bli av med jobbet. Pengar är ett mycket känsligt ämne i Sverige. I Frankrike bryr man sig, enligt artikeln jag läste, inte ett spår om sånt. Tjänar du gott om pengar, men betalar knappt någon skatt? Grattis! Maktmissbruk, mutor och korruption däremot, är man tydligen hyperkänslig för där. Ta emot en present, och riskera karriären. Äktenskapliga snedsteg däremot, är man inte särskilt känslig för varken i Frankrike eller i Sverige - sådant anses med självklarhet höra till privatsfären. Till skillnad från i USA, där politiker kan glömma tanken på de riktigt höga ämbetena om de genomgått en skilsmässa någon gång eller (som någon presidentkandidat någon gång) misstänks för att ha haft samröre med ett eller annat fruntimmer som opinionen bedömer är lösaktigt.

Det är bra att offentlighetsprincipen finns. Huruvida det är någon kvalitet i de bedömningar vi gör utifrån den information vi därmed har tillgång till - det är en helt annan femma.

Vad gäller direktdemokrati är jag för evigt kluven. Via mitt jobb har jag fått en viss insyn i den lokala och regionala politikens lite gråa vardag. Många beslutsprocesser (exempel: ska vi bygga ut järnvägen mellan A och B eller inte; och i så fall - hur?) är oerhört långa, tio-tolv år, och genomreglerade. Det ska göras remissrundor, miljökonsekvensbeskrivningar i olika skeden, hållas samråd i flera omgångar med berörd och intresserad allmänhet, och så vidare. Processerna är ofta så komplicerade och krävande att jag inte är alldeles säker på att ett direktinflytande från allmänheten i processens alla delar skulle leda till en bättre process eller, viktigare, ett bättre beslut.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #70369
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 12:09

Citat:
exodus (2007-Mar-21)
Citat:
Christian Engström (2007-Mar-21)
Nej, jag är inte i första hand ute efter regelförändringar, utan hur de styrande uppför sig inom det regelsystem som finns.
<br>
Hela ditt resonemang känns väldigt fantasifullt. Vad skulle göra er till de omutbara hjältar som du försöker utmåla er som?
<br>
Skillnaden mellan oss och de nuvarande riksdagspartierna är att vi på riktigt är helt neutrala mellan blocken, och inte själva eftersträvar att sitta med i någon regering. Det är en avgörande skillnad. <br>
<br>
Antag till exempel att en majoritet av centerns riksdagsgrupp tycker det är direkt stötande att Odenberg försöker pressa igenom FRA-förslaget i racerfart med argumentet "övervakning ökar den personliga integriteten". Det är det inte alls omöjligt att de faktiskt tycker mellan skål och vägg. Skulle de vara beredda att fälla regeringen av den anledningen? Inte en chans. <br>
<br>
De har väntat så länge på att äntligen få komma i regeringsställning, och de har så mycket som de vill uträtta på tusen andra områden inom politiken. För dem är det enda alternativet att bita ihop och eventuellt knyta näven i byxfickan, för att i gengäld få en chans att genomföra några av de andra sakerna de vill. Även om de egentligen tycker att de vore bra om statsråden i regeringen uppförde sig mer hederligt, kommer den ståndpunkten alltid att hamna på andra plats jämfört med någon annan fråga. Därför kan statsråden fortsätta bete sig som de gör.<br>
<br>
Om det här gäller centern nu, gällde det miljöpartiet under den förra mandatperioden. De hade massor av förslag som kostade pengar, och som därför bara regeringen kunde genomföra. När de med stor möda hade förhandlat fram en uppgörelse som de var nöjda med med socialdemokraterna, var de i praktiken inte längre beredda att fälla den socialdemokratiska regeringen. Miljöpartiet vill säkert också egentligen ha mer öppenhet och hederlighet i det politiska arbetet, men även för dem kommer den frågan aldrig komma högst upp på listan över politiska prioriteringar. Och det är bara när den står högst upp som den kan få genomslag.<br>
<br>
Det vore löjligt att försöka hävda att Piratpartiet i vågmästarställning skulle vara annorlunda bara för att vi är finare och bättre människor än de övriga riksdagsledamöterna. Det är vi inte. Men i och med att vi nästan bara har värnet om medborgarnas rättigheter och demokratin på programmet (eftersom vi ser fildelningsfrågan som en del av det politikområdet), kan vi sätta kraft bakom orden när vi kräver respekt för medborgarna och deras rättigheter.<br>
<br>
För att hot ska fungera måste man vara beredd att genomföra det man hotar med. Det skulle Piratpartiet vara, utan någon som helst tvekan. Men inget av partierna som är fastcementerade i blockpolitiken skulle vara det om de ingick i regeringsunderlaget (och alltså hade vågmästarställningen vi eftersträvar). Därför kan de inte driva den här frågan med trovärdighet.<br>
<br>
<br>
Citat:
I våra grundlagar finns mekanismer som ska motverka diktaturer och det är avskaffandet av dessa som gör folk rasande i både USA och Sverige.<br>
<br>
Om det syfte du funderar på ska ha någon som helst trovärdighet måste partiet byta föreningsform och lägga ned sina ambitioner på representativ makt.
<br>
Här förstår jag inte alls hur du menar. Det är ju precis tvärtom. Strategin kan bara genomföras fullt ut om vi faktiskt sitter i riksdagen. Det är ju bara då vi faktiskt kan fälla en regering som vill göra inskränkningar i skyddet för demokratin.<br>
<br>
I det läge vi är idag, när vi inte kom in i rikdagen i senaste valet, är en stor del av det inflytande vi eventuellt kan skaffa oss beroende av det faktum att vi avser att ställa upp i nästa val. Det gör att de nuvarande riksdagspartierna i vart fall måste kalkylera med risken att förlora röster till oss om de beter sig alltför illa, vilket i värsta fall (ur deras synvinkel) skulle kunna leda till att vi kommer in nästa gång.<br>
<br>
Ur de etablerade partiernas synvinkel kan folk vara hur rasande de vill utan att det är något att bry sig om så länge de inte riskerar att förlora några röster. Men om vi lyckas få ut budskapet att det finns ett seriöst alternativ att rösta på om man värdesätter demokratins grundvalar högre än skillnaden mellan de två blocken i dagsaktuella frågor, då kan vi ha chansen att till och med börja påverka den här frågan innan vi ens har kommit in.<br>
<br>
Men bara så länge alla vet att vi kommer ställa upp i nästa val som ett trovärdigt alternativ.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#10) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #70370
Standard RE: Medborgarrätt - respekt för medborgarna - 2007-03-21, 12:44

Citat:
Jep (2007-Mar-21)Vad gäller direktdemokrati är jag för evigt kluven. Via mitt jobb har jag fått en viss insyn i den lokala och regionala politikens lite gråa vardag. Många beslutsprocesser (exempel: ska vi bygga ut järnvägen mellan A och B eller inte; och i så fall - hur?) är oerhört långa, tio-tolv år, och genomreglerade. Det ska göras remissrundor, miljökonsekvensbeskrivningar i olika skeden, hållas samråd i flera omgångar med berörd och intresserad allmänhet, och så vidare. Processerna är ofta så komplicerade och krävande att jag inte är alldeles säker på att ett direktinflytande från allmänheten i processens alla delar skulle leda till en bättre process eller, viktigare, ett bättre beslut.
Jag håller helt med. Direktdemokrati låter kanske bra när man först hör talas om det, men funderar man en gång till kommer man fram till att det är en dålig idé.

Argumentet du för fram är alldeles sant. Det är inte rimligt att tro att särskilt många "vanliga medborgare" skulle ha tid och ork att sätta sig in särskilt många frågor på djupet, och fortsätta vara engagerade under många års tid. Möjligen kanske de skulle engagera sig i någon enstaka fråga som direkt berör dem själva, och där de i så fall representerar ett särintresse snarare än helheten.

Till exempel var det många medborgare som engagerade sig i frågan om nedläggningar av militära förband, men i så gott som samtliga fall var det med ståndpunkten "gärna förbandsnedläggningar, men lägg absolute inte ner förbandet på våran ort".

Jag tror att varje försök till direktdemokrati nästan omedelbart skulle urarta till en huggsexa för särintressen, där ingen tar ansvar för helheten. Det ligger ju så att säga i direktdemokratins natur. Vem ska man ställa till ansvar efter det att man i god direktdemokratisk anda har beslutat att höja statens utgifter med hundra miljarder, och samtidigt beslutat att skatterna ska sänkas?

Hur som helst, om vi ska fortsätta diskutera för- och nackdelar med direktdemokrati föreslår jag att någon startar en separat tråd för ämnet.

Det viktiga för vår del är att notera att även om vi tyckte att idén var bra som sådan (vilket alltså jag inte tycker), så går den i vart fall inte att kombinera med våra tankar om vågmästarstrategi. Som <a href=http://forum.piratpartiet.se/FindPost72440.aspx>lars påpekade i en annan tråd</a> bygger hela tanken om att använda en vågmästarställning till att få igenom det vi vill på att vi kan erbjuda vår tilltänkta samarbetspartner stöd i övriga frågor i gengäld. Om vi avsåg att bestämma hur vi ska rösta i andra frågor på något annat sätt har vi inte längre något att erbjuda. Då kan vi inte få igenom ett dugg av det vi egentligen vill.

Det enda sättet att få 5% i riksdagen att räcka till att styra 100% av politiken på ett visst område, är att man är beredd att avstå från att påverka de 95% som utgör andra politikområden.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B23. Motion om respekt av mänskliga rättigheter i utrikespolitiken Calandrella Motioner rörande principprogrammet och extern politik 23 2010-04-12 01:14
medborgarrätt - grundläggande rättigheter/friheter S_tigh Övrig piratpolitik 3 2009-06-17 12:25
Motion 04: Ovillkorlig respekt för människorätt Winston Smith Motioner 49 2009-03-07 15:25
Bo Strömstedt om JKs förslag om ny tryckfrihetsförordning: "JK brister i tilltro till medborgarna" Winston Smith PP i media 9 2007-11-19 18:52
Respekt för existerande rättigheter SM5POR Djävulens Advokat 24 2006-04-01 20:05