Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-04-25, 10:52

Jag fick aldrig något svar... Är det bara jag som är ute och cyklar i nattmössan, eller?

Svara med citat
  (#2) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #72615
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-04-25, 13:35

Citat:
Nej till mjukvarupatent

Det finns ett definitionsproblem här. Den statistik över mjukvarupatent som till exempel Lessig och Jaffes stöder sig på är sammanställd av Greg Aharonian. Greg, som har haft mycket och berättigad kritik mot det amerikanska patentverket, är osamtidigt en rabiat förespråkare av mjukvarupatent - han har ungefär åsikten att "allt är fysik". Han har därför intresse av att kraftigt överskatta antalet mjukvarupatent, att helt sudda ut de rågångar som traditionellt gjorts i de Europeiska patentmyndigheterna.

Till exempel citerar Lessig i en fotnot i "The future of ideas" ett mail från Aharonian där den senare gjort en sökning i patentdatabaserna på ordet "software" och presenterar siffror som är helt irrelevanta (att det finns ett speciellt ord i en beskrivning säger inte ett skvatt om vad patentkraven avser).

Mjukvarupatentkramarna och abolitionisterna (av patent över huvud taget) har ett gemensamt intresse att blåsa upp siffrorna. Nu driver ju Piratpartiet abolitionsfrågan, men jag tycker ändå att man skall vara tydlig på vad man avser med "mjukvarupatent". Till exempel genom att koppla definitionen av mjukvarupatent till någon sorts tradition europeisk tradition, från tiden innan det europeiska patentverket började slira på kopplingen.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#3) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #72794
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-04-28, 19:28

Citat:
Christian Engström (2007-Apr-24)Istället föreslår jag att vi tar diskussionen här om vad vi vill skriva i principprogrammet om öppen källkod och öppna standards.

Privata monopol ska bekämpas.

Så vad ska vi skriva istället/också? Ordet är fritt.
Stryk stycket om öppen källkod och privata monopol. Varför ska privata monopol bekämpas? Och i så fall hur?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #72964
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 02:55

Finns det patent på GUI's?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72966
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 05:16

Citat:
Freeman (2007-May-02)Finns det patent på GUI's?

Massor.

Svara med citat
  (#6) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #72980
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 12:31

Om man tar frikod efter att upphovsrättsrestriktionerna har släppts, hur mycket måste man ändra ursprungskoden för att få släppa en kommersiell version?

Kan det inte uppstå probsem om någon bara "snor" koden? De som ursprunfligen började patentera kod lär ju inte heller ha varit strkt upphovsmän etc.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72981
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 12:48

Citat:
TeirdeZ (2007-May-02)Om man tar frikod efter att upphovsrättsrestriktionerna har släppts, hur mycket måste man ändra ursprungskoden för att få släppa en kommersiell version?
Efter fem år skulle man få ändra hur mycket eller hur lite man vill. Situationen blir densamma som om projektet hade varit släppt under BSD-licens från början. Men den ursprungliga koden finns ju naturligtvis kvar om det finns andra som vill fortsätta utveckla projektet som frikod.

Citat:
Kan det inte uppstå probsem om någon bara "snor" koden?
Du menar kopierar koden, antar jag?

Jag kan inte se vad det skulle vara för problem med det. Har du något exempel på hur det skulle kunna vara problematiskt?

Citat:
De som ursprunfligen började patentera kod lär ju inte heller ha varit strkt upphovsmän etc.
Mjukvarupatent är en styggelse, både för frikodare och för vanliga företag som producerar sluten kommersiell programvara. Upphovsrätten som den ser ut idag innebär egentligen inga stora problem för dem som utvecklar datorprogram. Men mjukvarupatenten måste bort, och jag vet inget annat parti än Piratpartiet som verkligen på allvar bryr sig om den frågan.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72984
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 13:22

Citat:
RikMatts (2007-Apr-25)
Mjukvarupatentkramarna och abolitionisterna (av patent över huvud taget) har ett gemensamt intresse att blåsa upp siffrorna.
<br>
Idag är mjukvarupatent formellt sett förbjudna i Europa, men det europeiska patentverket EPO beviljar dem ändå genom att låtsas som om det inte är frågan om patent på datorprogram. Därför finns det av naturliga skäl ingen officiell statistik på hur många mjukvarupatent som EPO har beviljat. Men patenten finns ju trots allt i verkligheten, så då får man försöka göra en skattning av antalet så gott man kan. Bara för att en siffra är svår att bestämma med exakthet betyder ju inte att man får den sannaste verklighetsbilden genom att påstå att siffran är noll.<br>
<br>
Jag vet inte om Piratpartiet ens har pratat om hur många mjukvarupatent som är beviljade i Europa, men FFII använde siffran 30.000 för ett par år sedan. Om den siffran var någorlunda rätt då torde antalet vara högre idag, men jag har inte sett några uppdaterade skattningar. Menar du att det antalet är alldeles för högt, och vad grundar du i så fall det på?<br>
<br>
Nu har det ju egentligen inte så himla stor betydelse exakt hur många man kommer fram till att det är. Det viktiga är väl att man kan konstatera att det finns "många tusentals, och i vart många fler än ett litet företag eller en privatperson kan hålla reda på".<br>
<br>
Richard Stallman brukar jämföra mjukvarupatent med minor. Om man ska korsa ett minfält är det ju i och för sig bättre om det "bara" är hundra minor utlagda istället för tusen, men det påverkar ju inte direkt vad man tycker om dem som placerade ut minorna, eller att man ser det som angeläget att de försvann allihopa om det vore möjligt.<br>
<br>
<br>
Citat:
Nu driver ju Piratpartiet abolitionsfrågan, men jag tycker ändå att man skall vara tydlig på vad man avser med "mjukvarupatent". Till exempel genom att koppla definitionen av mjukvarupatent till någon sorts tradition europeisk tradition, från tiden innan det europeiska patentverket började slira på kopplingen.
<br>
Det går i och för sig att hitta olika definitioner som man skulle kunna använda, men problemet är att det inte hjälper. <br>
<br>
I paragraf 1 i den svenska patentlagen står det att "som uppfinning uppfinning anses aldrig vad som enbart är [...] ett datorprogram". Motsvarande glasklara och till synes entydiga formulering finns i artikel 52 i den europeiska patentkonventionen EPC. Men ändå beviljas mjukvarupatent. <br>
<br>
Det sker genom att patentjuristerna (som alla har ett gemensamt intresse av att det beviljas så många patent som möjligt) säger att patentet inte gäller <i>enbart</i> ett datorprogram, utan <i>ett datorprogram som körs på en dator</i>. Det är en helt annan sak, menar de.<br>
<br>
Mot den bakgrunden ser jag ingen särskild vits med att försöka hitta på mer eller mindre vattentäta definitioner av mjukvarupatent, och försöka förbjuda bara dem. Så länge patentsystemet finns kvar, och alla aktörer inom det har ett gemensamt intresse av att det beviljas så många patent som möjligt, kommer de lyckas snirkla sig förbi varje definition man kan hitta på ändå.<br>
<br>
Därför ser jag en avveckling av patentsystemet "som sådant" som den enda möjliga vägen att bli av med mjuvarupatenten. Och vid närmare studium visar det sig dessutom att en sådan totalavveckling skulle ha många andra positiva effekter, inte minst för tredje världen. Därför tycker jag det är en utmärkt ståndpunkt som partiet har i patentfrågan.<br>
<br>
Om någon kan peka på något område där patenten faktiskt tillför någon samhällsnytta, är det naturligtvis något som vi får diskutera. Kanhända finns det i så fall anledning att modifiera kravet på att patentsystemet ska avvecklas. Men hittills har mig veterligen ingen kunnat peka på något sådant område. Då ser jag inget skäl att behålla ett system som har så många och tydliga nackdelar som patentsystemet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #73029
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 22:18

Citat:
Christian Engström (2007-Apr-24)5. Frikodsvänlig offentlig upphandling

Den offentliga sektorn är en mycket stor inköpare av programvara av alla de slag. Det går att uträtta väldigt mycket genom att justera reglerna för offentlig upphandling. Allt behöver inte skrivas i lag för att få effekt.

För det första vill vi få stopp på upphandlingar som redan i anbudsanmodan säger att det ska vara produkter från en viss leverantör. Att det står "ska kunna hantera Word-dokument" är ett okay krav, att skriva "ska inkludera Word för ordbehandling" ska inte vara okay.

För det andra kan man ta med som ett skall-krav i upphandlingar där det är lämpligt att källkoden måste ingå när systemet levereras. Anbud som bygger på öppen programvara klarar ju det kravet utan att göra något särskilt, men leverantörer av proprietär programvara skulle ställas inför ett val. Endera går de med på att deponera källkoden så att staten kan släppa den fri när copyrighten går ut efter fem år, eller så får de inte sälja till den svenska staten.

Det kommer förstås att bli mycket gnäll från Microsoft och Oracle, men när de har fått gråta ut ordentligt i media har de ändå ett företagsekonomiskt beslut att fatta. Endera deponerar de källkoden, eller så får de acceptera att svenska staten i fortsättningen väljer lösningar som är baserade på Linux, Open Office och MySQL istället.

Det är i och för sig tänkbart att vissa av de stora programvaruleverantörerna väljer att dra sig ur den svenska offentliga marknaden hellre än att publicera koden, men det drabbar i så fall i första hand dem själva. Den här typen av krav ska man ju bara ha med när det finns anledning att tro att det kommer komma in fullgoda anbud som klarar av öppenhetskravet. Och när resten av Europa följer Sveriges väg tror jag i vart fall inte att de stora elefanterna kommer att orka hålla ut längre. Den offentliga sektorn i hela Europa är en mycket tung aktör, så det finns mycket man kan styra via upphandlingarna.
Tror du verkligen att dett sånt här tvång är genomförbart? Många verkar skeptiska...

Bör man inte fokusera på öppna standarder? (lite mer lättsmält kanske)

Jag vet inte hur mycket den offentliga sektorn spenderar på att utveckla mjukvara, men där kan ju ett krav vara att all statlig/kommunal finansierad utveckling resulterar i öppen/fri mjukvara.

Svara med citat
  (#10) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #73032
Standard RE: Öppen källkod och öppna standards - 2007-05-02, 23:05

Citat:
Jag vet inte om Piratpartiet ens har pratat om hur många mjukvarupatent som är beviljade i Europa, men FFII använde siffran 30.000 för ett par år sedan. Om den siffran var någorlunda rätt då torde antalet vara högre idag, men jag har inte sett några uppdaterade skattningar. Menar du att det antalet är alldeles för högt, och vad grundar du i så fall det på?

Nu kritiserade jag Aharonians beräkningar för USA, och de är förstås inte relevanta för Europa. Hur FFII har kommit fram till siffran 30 000 och hur deras definition ser ut får jag forska i.

Citat:
Om någon kan peka på något område där patenten faktiskt tillför någon samhällsnytta, är det naturligtvis något som vi får diskutera. Kanhända finns det i så fall anledning att modifiera kravet på att patentsystemet ska avvecklas. Men hittills har mig veterligen ingen kunnat peka på något sådant område. Då ser jag inget skäl att behålla ett system som har så många och tydliga nackdelar som patentsystemet.

Ur ett fri kunskap-perspektiv är syftet med patentsystemet att maximera den mängd tekniskt vetande som finns fritt tillgänglig, helst så sökbart som möjligt. Skydds- och monopolfrågor (juridiken) blir med det sättet att se sekundära, priset att betala och handlar om att skapa förutsägbarhet, fair use och ge möjlighet till vidareutveckling. På dom punkterna brister det en hel del och reform är nödvändig. Men för att kunna maximera kunskapsspridandet. Men fri kunskap har tyvärr inga intresseorganisationer som lobbar för sig. Om inte Piratpartiet...

Jag tycker det är anmärkningsvärt, att kramare och abolitionister är så överens om att bortse från fri kunskaps-tanken. De förra ser den som ett nödvändigt ont som man skall tala så tyst som möjligt om. De senare framställer den som ointressant. För mig blir alla diskussioner om lag- och praxisändringar *innan* man diskuterat hur den fria kunskapen bättre skall spridas som att spänna vagnen för hästen eller vifta på hunden.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Öppen källkod och Beatles Mårten Fjällström PP i media 7 2009-09-11 12:02
Aftonbladet: Öppen källkod är för bra Mårten Fjällström PP i media 4 2008-12-15 18:43
Vår syn på öppen källkod Mab Piratstudenterna i Uppsala 3 2008-03-25 14:40
"Vista säkrare än XP och öppen källkod" Ken Rabelius PP i media 7 2008-01-26 08:04
Förvaltningen som kör öppen källkod Ken Rabelius PP i media 0 2007-04-30 13:17