Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-11, 18:46

Jag fick just tillfälle att tänka till om följande som vi behöver diskutera mer om:

Citat:
Rick Falkvinge (2007-May-18)

- Offentlighetsprincipen ska gälla fullt ut eller inte alls. Idag finns det många uppgifter som visserligen är offentliga, men där granskande medborgare delas in i ett A- och ett B-lag genom att statsmakten gör det krångligt att få ut uppgifterna. "Visserligen offentligt, men krångligt att ta del av." Alla offentliga uppgifter ska finnas lätt tillgängliga för alla, även över nätet. De uppgifter som inte är offentliga ska inte finnas tillgängliga alls. (Annars hamnar vi i en situation där pappersjournalistik, som alltid kan få ut alla uppgifter, gynnas på bekostnad av medborgarjournalistik, som är mycket kraftigare och hårdare granskande.)

Citat:

Så... någonting som är "tillgängligt" är alltid offentligt?

Om jag säger att en bit information du behöver för din forskning finns tillgänglig för dig att hämta på en viss adress i Beijing mellan klockan 11 och 12 varje udda förmiddag i juni, betyder det att det är offentligt? Eller betyder det i själva verket tvärtom, att man använder en onödigt krånglig mekanism för att i själva verket tillintetgöra offentligheten?

Att någonting är offentligt betyder inte att det måste vara tillgängligt dygnet runt och överallt. Att det är tillgängligt på kontorstider på given myndighet utom på helgdagar tycker jag är fullt tillfredsställande vad gäller tillgänglighet på offentlig information.

Mycken information som faller under offentlighetsprincipen i Sverige är privat information, som berör enskilda medborgare. Varför denna information ska vara tillgänglig konstant kan jag inte begripa. Att tillgängliggöra offentliga uppgifter i stil med beslutsprocesser hos myndigheter ser jag som acceptabelt, men om det är information som i utomståendes händer är potentiellt skadlig för ens person anser jag att det bör vara lita besvärligt (som det ju är att gå till ett kontor någon gång mellan 0800-1700, mån-fre, 49 veckor per år) att få tag i dem.

Det gäller till exempel rättegångsprotokoll, personnummer, taxeringsuppgifter, och dylikt.

Ska vi utge oss för att skydda privatliv och integritet måste vi också ta ställning till om vi vill att alla ska ha tillgång till vår privata information genom att klicka med musen, eller om det extra besväret att ta kontakt med en myndighet är den nödvändiga uppoffringen är värt det extra skyddet av var persons privatliv.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #75527
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-12, 10:17

Jag tycker att argumentet att krånglighet förtar offentlighet, åtminstone i Sverige, är oerhört svagt - gnälligt, närmast.

Jag älskar offentlighetsprincipen, och delar fullt ut föregående inläggares synpunkt att tillgängligheten är god idag. Myndigheten finns på webben - orkar eller kan man inte ta sig dit personligen, kan man ringa eller mejla och be att få ut de uppgifter man vill ha. Man får dem oftast enkelt och geschwint.

Det är inte myndigheters och institutioners uppgift att löpande se till att all offentlig information hela tiden är tillgänglig, färdigförpackad, med ett musklick. De ska hantera informationen så att den är lätt att hitta i när någon frågar efter något, men deras dagliga verksamhet är - dessbättre - en helt annan. Någon som har gjort någon beräkning av vilka skattemedel som skulle behövas för att finansiera ett konstant publicerande på webben?

Myndigheter och verk har annat att göra än att vara någon sorts gigantiskt Ratsit.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Peter Norgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #75553
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-12, 14:19

Citat:
- Tvångsmedel får inte samla in privat data som tillstånd inte beviljats för. Behandling av sådan data blir straffbart och datat får inte användas i domstol. Om t.ex. tvångsmedel beviljats för misstanke om grovt narkotikabrott, så får en telefonavlyssning inte agera på uppgifter om snatteri, fortkörning, eller ens mord.

Det vore befängt att ta bort den fria bevisprövningen i Sverige, då hamnar vi en situation där mördare kan gå fria för ett enda litet misstag en enskild polis begår. Skulle snarare ändra det till att om brottet kan ge fängelse i x antal år så får bevisningen användas och vid lindriga brott får bevisningen inte användas alls. (Snatteri, trafikbrott, upphovsrättsbrott genom fildelning)

Svara med citat
  (#4) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Länk: #75631
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 10:58

Nu ser jag ju gärna att poliser inte begår misstag även om det kanske är omöjligt eftersom de trots allt är människor. Jag ser dock hellre att nån går fri från ett brott de begått än att någon blir fängslad för ett brott de inte begått.

edit:ännu ett förtydligande

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #75658
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 15:06

Vi har ett problem med offentliga handlingars tröghet och informationsfrihet. Om man hävdar att tröghet i form av en kostnad i tid eller pengar ökar integriteten så gör det kanske det i ett rent numeriskt hänseende, färre människor har tid/pengar att ta del av informationen. Å andra sidan är det inte något hinder alls för den som har tillräckligt med tid/pengar och ett intresse av informationen. Det vill säga, den vanlige medborgaren hindras, men den som sitter på en maktposition eller har pengar att tjäna på det (vad hindrar Ratsit från att hämta informationen i Sverige och bedriva sin verksamhet från ett annat land?) hindras inte. Jag tycker att det inte hjälper integriteten eftersom det försvårar din kunskap om vilken information som finns om dig och därmed dina möjligheter att skydda dig.<br>
<br>
Jag ser hellre att all information som är offentlig är helt tillgänglig, vilket ökar medvetenheten om vilken information som finns och därmed diskussionen om vad som ska vara offentligt över huvudtaget. Eller för den delen om all information är sånt som det offentliga behöver sysselsätta sig med.<br>
<br>
Vad gäller kostnad så behöver kostnaden inte bli större än kostnaden för att korrekt arkivera digitala handlingar idag i enlighet med bestämmelser. Det görs nämligen inte på något konsekvent och lagenligt sätt idag. Svenska myndigheter bryter dagligen mot bestämmelserna som rör arikvering därför att inget system finns anpassat för digitala handlingar. En del myndigheter är värre än andra, men jag tippar på att alla har problem.<br>
<br>
På en annan tråd skissade jag upp en idé jag kallade ArkivNätet:<br>
<br>
Motivering:<br>
Citat:
Insyn och information är ju saker vi är rätt bra på. Offentlighetsprincipen är ett vackert verktyg för att få insyn, men är tydligt anpassad för en tid då noter skickades mellan myndigheter och allt fästes på papper i tre exemplar och arkiverades på riksarkivet. Naturligtvis fanns det även då möjligheter att mygla, men dokumenten var centrala i arbetet (hur skulle annars någon i Kalmar veta vad man bestämt i Stockholm), och genom att göra dem offentliga skapades stor potential till insyn. Det enda som krävdes var att fysiskt ta sig till riksarkivet.<br>
<br>
Nu har vi en annan verklighet. Telefoni har inneburit en mängd lättflyktig information, men elektroniska handlingar finns det väldigt gott om. I den mån de arkiveras idag är de strax otillgängliga på grund av att de format som användes (och så småningom den tekniska hårdvaran) inte längre används.<br>
<br>
Arkivnätet är [...] en idé för att skapa en fungerande arkivering av samtliga offentliga handlingar vid Sveriges myndigheter, med mycket bättre möjligheter till insyn än någonsin tidigare. Och eftersom myndigheter är till för medborgare är ju inte insyn något problem.
<br>
<br>
Skiss:<br>
Citat:
En idé som jag gått och klurat på som kan komma in på ett hörn här är ArkivNätet. Det rör offentlighetsprincipen i vår digitala värld.<br>
<br>
Vad jag tänkt på är hur ofta det verkar (utifrån erfarenhet som anställd) som att offentliga myndigheter: <br>
* Har ordentliga problem med hur man ska hantera diareföring och arkivering i en digital miljö. Offentlighetsprincipen är inte mycket värd om handlingarna inte går att komma åt eller inte längre finns.<br>
* Klart suboptimerar sitt tillgängliga hårddiskutrymme genom att underutnyttja arbetsdatorer och köra mycket arkivfunktioner från en server.<br>
<br>
Så hur löser man det? Min tanke är att man kan bygga ett ArkivNät som liknar FreeNet till sin grundläggande struktur, du avdelar alltså en del av hårddisken till programmet och kan sedan ladda upp och ner saker till systemet. Anledningen till att använda en FreeNet-struktur här är inte att anonymisera laddningen, utan att få redundans och effektivt resursutnyttjande. <br>
<br>
Till det behövs en klient som är väldigt användarvänlig, och är anpassad till arkivsystemets modeller.<br>
<br>
Ett ytterligare komplement vore ett filtersystem för mejl som kommer förmodellerat för arkivsystem. Inkludera spamfilter så har du något alla vill ha.<br>
<br>
Naturligtvis ska sakerna laddas upp när projektet är slut och ska arkiveras (i enlighet med god arkiveringssed). Bara det som är offentligt ska laddas upp och allting ska laddas upp i väldefinierade (och därigenom öppna) format. Min tanke är att ArkivNät ska vara fritt att ansluta sig till, så länge man avdelar lite hårddisk. Därmed får alla betydligt bättre tillgång till myndighetsdata, samtidigt som det förbättrar för myndigheter och anställda.
<br>
<br>
(Tråd: http://forum.piratpartiet.se/Topic72461-289-1.aspx)<br>
<br>
Så eftersom arkiveringen av digitala handlingar inte är löst kan man lika gärna lösa det på ett sätt som ger medborgarna tillgång till arkiven. Anders Andersson hade kloka synpunkter på skissen, men det centrala är att det går att göra om viljan finns, det är inte ens särskilt svårt.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #75662
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 15:53

Det spelar väl egentligen ingen roll hur man löser det tekniskt, men att publicera arkiverade handlingar på Internet är ett rimligt krav. Distributed computing är ju alltid trevligt, men jag tror inte att vi ska favorisera specifika tekniker. Det är helt enkelt inte upp till oss. Det kan vara värt att nämna, för dem som inte vet, att vi inte bara har ett centralt arkiv utan arkivering sker över hela landet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #75685
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 18:14

Citat:
Mårten Fjällström (2007-Jun-13)

Så eftersom arkiveringen av digitala handlingar inte är löst kan man lika gärna lösa det på ett sätt som ger medborgarna tillgång till arkiven. Anders Andersson hade kloka synpunkter på skissen, men det centrala är att det går att göra om viljan finns, det är inte ens särskilt svårt.

Jag tror inte att varken någon i partiet eller någon sympatisör till detsamma ifrågasätter nyttan av god tillgänglighet på offentliga uppgifter.

Det som snarare är aktuellt här är huruvida alla offentliga uppgifter som går att koppla till en person ska vara tillgängliga på nätet. Är taxeringskalendern en sådan tjänst som det är viktigt att stora delar av Sveriges befolkning och människor utomlands kan ha tillgång till, dygnet runt, överallt, eller kan det klassas som en uppgift vars känslighetsvärde kan vara värt att lägga lite "tröghet" på.

Många människor skulle nog dessutom uppfatta det som obehagligt att deras äganderegister och dylikt var tillgängligt på internet, *trots* att de ju redan är tillgängliga fast inte där.

Att skydda den enskilda medborgarens integritet och privatliv genom att lägga lite tröghet i systemet, både för betalare och icke-betalare, ser jag varken som konstigt eller oönskvärt.

Det bör väl dessutom framgå att det inte finns någon som önskar att företag som RatsIt ska köpa tillgång till offentlig information och sedan sälja den; den offentliga informationen berörandes privatpersoners ekonomi och personnummer skall icke finnas på nätet, eftersom det inkräktar på integriteten.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

Svara med citat
  (#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #75686
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 18:15

Vill man stödja medborgarjournalisterna, så kan man istället verka för att det ska finnas tjänster tillgängliga för sådana i form av telefonnummer el. dyl.

Eller så får de gå till biblioteket som vi andra.

Personligen tycker jag att "skarpa insikter om omvärlden" är rätt dryga.

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #75692
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-13, 20:02

Citat:
TeirdeZ (2007-Jun-13)den offentliga informationen berörandes privatpersoners ekonomi och personnummer skall icke finnas på nätet, eftersom det inkräktar på integriteten.

Det beror lite på hur man skall ha det. Så länge privatpersoners ekonomi är en funktion av det offentliga så tycker jag nog att offentlighetsprincipen är viktig så att vi alla kan se om vårt sätt att fördela våra resurser fungerar på ett rättvist och acceptabelt sätt.

Vill vi gå på andra hållet så tycker jag först vi skall se till att det offentliga inte är inblandat i privatpersoners ekonomi. Vilket exempelvis innebär att upprätthållande och definition av äganderätt privatiseras. Eller arrangeras på andra sätt som inte kräver att det offentliga behandlar en massa personuppgifter. Inkomstskatt = behandla data om inkomst. Det finns ju de som hävdar att det räcker att beskatta mark. Eller så göra man som i mitt AB Sverige förslag och lämnar "beskattningen" helt upp till marknaden.

Edit: Mer förvirrat än vanligt... Det viktiga i inlägget är att vi kan undvika att det offentliga måste behandla uppgifter alls. Varför dessa inte heller behöver "tröghet".

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Jep Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006

Länk: #75739
Standard RE: Ståndpunkt kring rätten till privatliv - 2007-06-14, 08:51

Citat:
TeirdeZ (2007-Jun-13)Att skydda den enskilda medborgarens integritet och privatliv genom att lägga lite tröghet i systemet, både för betalare och icke-betalare, ser jag varken som konstigt eller oönskvärt.

Är det någon här som har funderat på vad som egentligen är syftet med offentlighetsprincipen?

Att många människor spontant reagerar med ogillande gentemot ett företag som Ratsit (men kanske ändå provar ... ), tror jag beror på en stark känsla av att detta inte är syftet med informationens offentlighet. Att information som en myndighet producerar eller besitter är offentlig betyder inte att myndigheten måste publicera informationen. Däremot är det en följd av offentlighetsprincipen att man, vem som helst, enkelt kan komma åt informationen - kanske för att publicera den. Ratsit gör precis det - men de följer bara principens bokstav, inte dess anda. Därför blir Ratsit en sorts förvrängning, offentlighetsprincipens baksida inkarnerad. Det är mest sorgligt, tycker jag, att någon valt att förverkliga Ratsits affärsidé.

Poängen är att myndigheter och över huvud taget viktiga samhällsinstitutioner ska vara öppna och genomlysta. Offentlighetsprincipen är i sig själv ett incitament för myndigheter att bedriva sin verksamhet på ett korrekt sätt. Det är mycket svårare att mörka missförhållanden, felgrepp eller rentav korruption i ett samhälle med offentlighetsprincip, än i ett samhälle där det mesta myndigheter gör är mer eller mindre hemligt. Det är syftet. Inte att grannar ska kunna spionera på varandras löneförhöjningar, bankskulder eller brottsregister.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
USA har ändrat ståndpunkt kring vissa upphovrättsfrågor Flowerboy PP i media 7 2009-12-18 22:02
Rätten till ett privatliv har aldrig varit så hotad som nu Mikael Holm PP i media 13 2009-10-08 09:00
Demonstration 3/11 för rätten till ett privatliv SM5POR 3. Uppsala län, 4 2007-11-02 18:19
Om upphovsrätt och rätten till integritet esson Kultur och upphovsrätt 5 2006-09-14 17:40
Om rätten att slippa registreras och rätten över sin kropp adler Integritet och privatliv 21 2006-01-18 12:32