Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard open access - 2007-07-05, 17:39

Läste en debattartikel i sydsvenska dagbladet idag som påminde mig om OA och vissa forskares kamp för att tillgängliggöra vetenskapliga rön för allmänheten.

Är inte detta en fråga som ligger i linje med både vår syn på kunskap, vår syn på kultur och vår syn på information?

Läser på Lunds universitets hemsida om fördelarna med OA och kan inte låta bli att tycka att den texten skulle kunna ha varit skriven av vem som helst i partiet. Argumenten för OA som universitetet för fram kan i alla fall jag ställa mig helt bakom

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Länk: #76802
Standard RE: open access - 2007-07-06, 08:47

Om någon fråga handlar om "fri kunskap" så är det detta.

Stöd för Open Access måste definitivt formuleras i Principprogrammet.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #76913
Standard RE: open access - 2007-07-07, 13:15

Ja är det forskning finansierad av skattemedel så tycker jag att det är rimligt.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #77880
Standard RE: open access - 2007-07-27, 18:12

Eftersom jag är en radikal militant bibliotekarie (eller ja student än så länge), så tycker jag absolut att vi borde ha något om open access i programmet!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #77881
Standard RE: open access - 2007-07-27, 18:30

Notis: Militären brukar vara de som forskar (utvecklar?) ny vapenteknologi, eller hur? I alla fall hjälper till att finansiera, och de är (mig veterligen) statsfinansierade (troligtvis skattemedel, aight?) så blir vapenteknologi också öppet då?

Eller blir detta ett tillfålle då öppenheten trots allt ska begränsas?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #77912
Standard RE: open access - 2007-07-28, 16:39

Bra fråga. Jag kan tänka mig att om vi formulerar oss som att vi förespråkar oa vid landets högskolor så kommer vi undan att ta ställning till den militära forskningen.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #77946
Standard RE: open access - 2007-07-29, 13:28

Det bedrivs viss militär forskning vid landets högskolor, men den mesta bedrivs utanför högskolesystemet. Ingenjörer och naturvetare för fred gjorde en rapport förra året som finns på: http://www.inff.org/docs/kanonforskning.pdf. Så vitt jag vet är det den enda studie som gjorts av hur mycket vapenforskning som görs och hur mycket som görs inom högskolevärlden. Med det sagt så har nog vissa högskolor en betydande vapenforskning som procent av deras forskningsbudget.

De två högskolor som var representerade av höga representater på presentationsseminariet - KTH (rektor) och Chalmers (vice rektor (tror jag)) - tyckte inte att det skulle vara ett stort problem att fasa ut vapenforskning från högskolorna. Inte för deras del i varje fall.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #77947
Standard RE: open access - 2007-07-29, 15:12

Citat:
Björn Odlund (2007-Jul-27)jag är en radikal militant bibliotekarie (eller ja student än så länge)

Vet du om det finns någon motsvarande organisation i Sverige, eller rent allmänt var man kan hitta fler svenska radikala militanta bibliotekarier? Om det finns några sådana skulle jag gärna vilja att de var med och diskuterade här i forumet. Den där knappen på bilden är ju klockren i sitt budskap.

I övrigt kan jag bara hålla med alla som säger att Open Access borde vara med i principprogrammet. Den som vill får gärna komma med förslag på vad vi ska skriva och var i programmet det ska stoppas in.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #85144
Standard RE: open access - 2007-10-25, 13:11

Nu tycker jag det börjar bli dags att sy ihop det här med principprogrammet.

Det verkar som om vi alla är överens om att lägga in Open Access i programmet. Jag la till den här meningen under "Patent och privata monopol skadar samhället":

<blockquote>Initiativ som Open Access, som syftar till att göra forskningsresultat fritt tillgängliga, ska uppmuntras och stödjas.</blockquote>

Gällande utkastet finns som tidigare på http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...gsf%C3%B6rslag. SSkillnader mot Principprogram 3.0 är markerade i grönt (eller med överstrykning).

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Access via TOR och Freenet Spam Tortuga - EJ godkända krav 3 2010-02-06 22:05
Access to Knowledge in Brazil TeirdeZ Övrig piratpolitik 0 2008-10-16 08:02
Access to Knowledge (A2K) John Nilsson PP i media 0 2007-04-13 13:26
Open access: Reshaping rules of research SM5POR PP i media 0 2007-03-01 18:16
Open standards, open source, and open innovation (Eng) Richie PP i media 1 2006-04-20 08:53