Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Metaprinciper - 2007-07-26, 14:42

Citat:
John Nilsson (2007-Jul-25)"gynna" informationssamhället i förhållande till vilket samhälle? Gynna är väl ett förhållande mellan åt vems håll saker skall balanseras.
Är det kanske bättre med "främja"? Det ska ju gärna vara så kompakt som möjligt, så om det går med ett enda ord är det bra. Men jag håller med om att "gynna" nog inte är riktigt rätt.

Citat:
"mångfald och öppenhet". Varför dessa två? Varför bara dessa två?
Varför inte? Själv tycker jag de summerar vilken typ av informationssamhälle ganska bra.

"Mångfald" syftar på att vi hellre vill se ett samhälle där många olika mäniskor producerar kultur som sprids, snarare än den gamla typen av samhälle där några få producerade och resten var passiva konsumenter. Vi vill bejaka de nya möjligheter som uppkommer när distributionsmonopolen spelat ut sin roll.

Dessutom hoppas jag att just ordet "mångfald" kan skrämma bort eventuella rasister som var på väg att gå fel. Även om vi inte som parti tar ställning i invandringsfrågor eller liknande, tror jag inte de som tycker illa om etnisk mångfald skulle trivas hos oss. Då kanske ordet mångfald kan tjäna som en varning och varudeklaration.

"Öppenhet" ser jag som motsatsen till "kontroll", och därför tycker jag det är ett bra ord. I det tvådimensionella diagrammet i tråden "Var placeras piratpartiet på en höger-vänsterskala" skulle jag själv märka den lodräta axeln med "Öppenhet" längst upp, och "Kontroll" längst ner.

Den stora frågan är förstås det öppna samhället kontra kontrollsamhället, men det finns även mindre drastiska situationer. Just Wikipedia, som du nämner, är ett klockrent exempel på kontrasten mellan Wikipedias helt öppna sätt att ta emot bidrag, och Encyklopedia Britannicas system som bygger helt på kontroll. I just det fallet kan man ju inte påstå att Encyklopedia Britannica är onda för att de kör med kontroll, men kontrasten öppenhet kontra kontroll finns där ändå.

Citat:
Jag kan tycka att dett är en onödigt snäv och begränsade strategi. Finns mer än immaterialrätt att ta hänsyntill.
Är det något särskilt område du tänker på? Jag håller med om att vi inte ska ta den här meningen alltför bokstavligt och se det som en absolut begränsning av vad vi vill ta upp. Upptäcker vi att det finns allvarliga hinder mot det samhälle vi vill ha på något annat område får vi väl ta en diskussion om vi ska ta upp det också.

Men just nu har vi ju mycket fokus på just immaterialrätten, och då tycker jag inte att det är fel att skriva ut det.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #77816
Standard RE: Metaprinciper - 2007-07-26, 18:22

Citat:
TeirdeZ (2007-Jul-26)Men var/är det någon som vill förbjuda nya affärsmetoder?

Jag tolkade ditt inlägg som att hindra regleringar av nya saker. Jag menade att man även bör omvärdera befintlig policy.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #77824
Standard RE: Metaprinciper - 2007-07-26, 19:31

Citat:
Christian Engström (2007-Jul-26)

Spelar det någon roll?
Kräver vi en ökad respekt i jämförelse med det medborgarstyrda system vi har idag så insinuerar väl det att vi tycker att det inte funnits tillräcklig sådan i det förflutna?

Eller kan man antas att det uppvägs av att formuleringen "framväxande informationssamhälle" finns med i föregående mening? Jag håller med om att jag inte tycker att makthavarna som vi får välja tycks visa oss adekvat respekt, men det har att göra med att de använder vårt fria samhälle som vapen emot oss, speciellt det framväxande informationssamhället. Finns det dock någon definition på den nivå varifrån vi vill öka den?

Citat:
John Nilsson (2007-Jul-25)Sen vill jag nog förändra det där kravet på respekt till något i stil med "ökade tilltro till, och respekt för, den individuelle medborgarens självbestämmande" (fast inte riktigt så).

Om man antar att de flesta medborgare redan känner sig som individer, så behövs inte "individuell" som adjektiv. Jag gillar formuleringen "medborgarens självbestämmande", och vad jag tror att du vill säga med det, dock. "Respekt för medborgare" känns som ett för vagt uttalande, och framför allt ett uttalande som väldigt lätt kan förvanskas.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är