Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
irpat Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2009
Standard Kandidat - Michael Baldamus - 2010-02-27, 21:58

45 år, gift, två barn, jobbar som mjukvaruingenjör, har tidigare jobbat i några år som postdoktorand och på några tillfällen som universitetslärare

Vad som gäller kommunalpolitiken så brinner jag mest för att driva direkt demokrati. Det var mitt initiativ som ledde till att direkt demokrati blev en del av Piratpartiets kommunprogram i Uppsala. Jag tycker att det finns en generell brist av demokrati i samhället. Denna brist är en huvudorsak varför integritet och informationssämhällets utforming har blivit så heta frågor. Demokrati måste levas på alla möjliga håll. Därför är det meningsfullt att engarera sig i denna riktning på den kommunala nivån. Dagens elektroniska kommunikationsmedier ger helt nya möjligheter för att realisera direkt demokrati och det är just Piratpartiet som är mest kompetent i detta område. Det betyder att Piratpartiet inte bara täcker varför vi skulle ha mer demokrati men också hur vi kan åstadkomma det.

Uppsala ska skapa en elektronisk platform för diskussioner, konsultationer, röstinsamlingar och omröstningar. Jag tycker att en sådan vision är en bra bas för konkret politiskt arbete eftersom den kan realiseras stegvis. Dessutom utgår jag ifrån att direkt demokrati är populär ävan bland många som inte röstar för Piratpartiet. I den mån att det stämmer har man brett stöd som underlättar arbetet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Johan Lundmark Inte uppkopplad

Johan Lundmarks avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #197243
Standard RE: Kandidat - Michael Baldamus - 2010-03-07, 10:40

Är du nöjd med de formuleringar som finns om (direkt) demokrati i kommunprogrammet idag när man vill underlätta folkomröstningsinitiativ och stödja resultatet i dessa, samt arbeta för ökad transparens? Eller hade du hellre sett en modell liknande den aktiv demokrati kör med där ett partis medlemmar bestämmer hur de fortroendevalda ska rösta i varje enkild fråga?

Är det några andra frågor i kommunprogrammet som engagerar dig än de som går att koppla till direkt demokrati?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Guest

Länk: #197714
Standard RE: Kandidat - Michael Baldamus - 2010-03-11, 05:44

Tyvärr var jag upptagen dem senaste dagarna och därför kunde jag inte svara än. Jag ber om ursäkt för det. Jag ska svara idag eller i morgon.

Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
irpat Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2009

Länk: #197800
Standard RE: Kandidat - Michael Baldamus - 2010-03-11, 22:43

Citat:
sparq (2010-Mar-07)Är du nöjd med de formuleringar som finns om (direkt) demokrati i kommunprogrammet idag när man vill underlätta folkomröstningsinitiativ och stödja resultatet i dessa, samt arbeta för ökad transparens? Eller hade du hellre sett en modell liknande den aktiv demokrati kör med där ett partis medlemmar bestämmer hur de fortroendevalda ska rösta i varje enkild fråga?
Är det några andra frågor i kommunprogrammet som engagerar dig än de som går att koppla till direkt demokrati?
Jag är i stort sett nöjd med formuleringarna som finns i kommunprogrammet. Det är därför att folkomröstningsinitiativ osv är det som är målet. Däremot tror jag att det kan vara bra om Piratpartiet kör något liknande som aktiv demokrati i sådana frågor som inte täcks av programmet som vi redan har. Men enligt vad jag vet så har vi inte diskuterat det. I en sådan diskussion måste man bland annat ta hänsyn till vår politikmodell. En viktig del av denna modell är ju att vi vill vara öppna för koalitioner för att kunna driva våra hjärtefrågor. Kanske kan det bli aktuellt med en annan modell om det visar sig att inget av gammalpartierna vill ha en koalition med oss.

Andra frågor:

- Utbildning: Jag tycker att elever skulle få breda och effektiva kunskaper om hur man kan försöka skydda sin integritet i informationssamhället. Kommunala skolor och även friskolor som är finansierade av kommunen skulle erbjuda undervisning i detta. Statlig avlysning är en av dem mest integritetshotande utvecklingarna. Därför skulle undervisningen tematisera speciellt denna typ av avlysning.

- Integritet: Vi vill förhindra kameraövervakning. En följd av det kan vara att vi måste gå med när det gäller att kräva fler poliser i Uppsala även om pengarna för det måste dras av varannanstans.

- Kultur 1: Jag tycker att Uppsala har ett värdefullt kulturarv som skulle bevaras och vidareutvecklas. Men jag tycker också att Uppsala ligger lite efter vad som gäller modernare tendenser i kulturlivet. De finns representerade i Uppsala men inte i samma utsträckning som på många andra platser till exempel i Europa. Jag tycker att modernare tendenser behöver större uppmärksamhet här i Uppsala. Det är en förutsättning om Uppsala vill behålla och vidareutveckla sitt status som ett attraktiv kunskapsstad.

- Näringsliv (av arbetstagarnas perspektiv): Försöka etablera en större jobbmässa. Det finns redan en jobbmässa men enligt vad jag vet (jag har inte varit där än) så är den inte särskilt omfattande. I en kunskapsstad behöver arbetstagare bra möjligheter för att kontakta olika företag och nätverka. En bra jobbmässa kan hjälpa enormt med det.

- Kultur 2: Jag tycker att man skulle satsa mer på kulturen i stadsdelarna. Själv lever jag i ett problemområde (Stenhagen). Jag är säker att mer kultur är ett bra sätt att skapa gemensamhet och bearbeta sociala problem. Kultur i stadsdelarna ser jag inte som en motsatts till Kultur 1, snarare tvärtom.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kandidat - Michael Carlsson dansve Kandidater Linköpings kommun 2 2010-03-12 15:48
Kandidat - Michael Carlsson samface Östergötlands län 2010 1 2010-03-06 21:12
Kandidat - * irpat Uppsala län 2010 0 2010-02-28 19:17
Kandidat - Michael Pedersen PiratPendlerProtestant Kandidater Åstorps kommun 0 2010-02-28 13:07
Kandidat - Michael Møller-Kristensen Anders Hedberg Skåne län 0 2010-02-27 15:21