Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-08, 01:19

Citat:
Björn Felten (2008-Dec-07)
Citat:
Andreas Käiväräinen (2008-Dec-07)
Citat:
HR (2008-Dec-07)Det som var felet med #3 var att fel skåning plockades bort.
Jag tror också att det var det största felet som Odlund gjorde.
Synd.

Nu får jag alltså ensam representera en och en halv miljon västsvenska väljare. Och eftersom "vi som var med" vet att väldigt mycket av valarbetet är av lokal karatär -- internet till trots -- så ser jag stora problem framför mig.

Och att eldsjälarna från Göteborg [...] gjorde nytta syntes ju i valresultatet, där Göteborg hade det överlägset högsta resultatet procentuellt sett, och till och med i absoluta siffror "slog" det betydligt större Stockholm.

Jo, det är "synd", den andra listan var även i mina ögon bättre (även om jag på inget sätt själv menar att den var perfekt och utan brist) men man ska nog heller inte förstora det. Det är en helt ok lista på många sätt och ingen katatsrof.

Elsjälarna är ju fortfarande kvar och kan propagera och kampanja. Bara det att det bara finns en person för media och väljare som man oxå kan rösta på. Sämre, men inte en katastrof.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #120701
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-08, 04:06

Citat:
Björn Odlund (2008-Dec-08)Eldsjälarna är ju fortfarande kvar och kan propagera och kampanja. Bara det att det bara finns en person för media och väljare som man oxå kan rösta på. Sämre, men inte en katastrof.
Kanske inte en katastrof, men jag är i alla fall väldigt oroad över hur väl det forna vallokomotivet här i Gbg kommer att fungera 2009.

Jag har ända sedan 2006 sett klara tendenser till att många av de som drog ett så stort lass senast, nu i det närmaste har lagt ner. Vi ser ju (både du och jag?) att vi inte får den minsta respons på våra utskick. Och själv tvekar jag stort inför att ännu en gång åta mig uppgiften att ta emot en pall med valsedlar och sedan distribuera den till hela valkretsen.

Visst, den geografiska tillhörigheten på valsedeln är inte allt, men de signaler vi skickar genom att anta en sedel med sex stockholmare, fem skåningar och en västsvensk kan inte nog underskattas. Jag hoppas att jag har fel, för annars har vi fått en onödigt stor vägbula att ta oss över på väg ner till Brüssel -- och i förlängningen in i riksdagshuset.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #121853
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-16, 23:22

Jag har funderat ett tag och jag måste säga att jag är missnöjd med det arbetsätt, metod och uppdragsbeskrivning valberedning hade. Det ska däremot inte läsas som att jag är negativ till valberedning som metod per se, bara att arbetsformerna kan göras bättre, vilket skulle leda till högre kvalité.

"Arbetet ska ske så öppet som möjligt." stod det i valberedningens arbetsbeskrivning. Det enda valberedningen gjorde var att tio dagar innan de lämnade sitt enda slutgiltiga förslag lämna en lista över nominerade och har tackat ja till nomineringen, vilket jag knappast bedömmer som tillräckligt för att benämnas som "öppet".

Jag försökte komma med input till valberedningen men det varken togs i beaktande eller svarades på. Så när man i princip inte sa något innan man presenterad sitt förslag är det inte konstigt att jag och andra var kritiska. (Jag funderade och försökte formulera mig kring vad jag ansåg hände och sades, men det lät bara bittert och som att jag var en dålig förlorare, vilket INTE är min avsikt. Det är inte att agera gnällspik över hur resultatet blivit denna gång som jag vill åstadkomma, det är reflektioner som gör att vi gör anorlunda nästa gång.)

Valberedningens arbete skulle kunna sägas vara allt för mycket Katedral och allt för lite Basar. De lade en slutgiltig lista som sedan inte gick att ge mycket annan slags input på än att lägga ett motförslag. Det gick altså inte att komma med kritik mot valberedningens tankar och komma med konstruktiva förslag till förbättringar och ändringar. Åtminstone inte öppet och inte ens så att man fick ta del av valberednings tankar.

Hur skulle då mer Bazaar-tänk kunna komma in? Jag tror genom "Release early, release often" Istället för att hålla på informationen och vilja göra så mycket av arbetet själv skulle jag vilja se att arbetet om det sker med en valberedning (vilket faktiskt har sina fördelar, stora sådana) att de pressenterade "beta" och "release candidates" så som man gör inom den öppna mjukvaru-utvecklingen. Genom att komma med förslag på ett påbörjat förslag till lista som kan kritiseras tror jag man i slutändan kan komma till mycket bättre förslag i slutändan.

Given enough eyeballs, all bugs are shallow

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #121854
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-16, 23:29

Väldigt bra input och något vi bör ta lärdom av till nästa gång. Hela processen nu bestämde vi ju delvis allteftersom vi gjorde den, även om vi försökte vara förutseende och spalta upp processen i förväg. Att bestämma processen i hög grad innan man kör de tror jag är nödvändigt för att inte hamna i ett läge där man blir oense om reglerna för att man ser vem de skulle gynna.

Nästa gång har vi möjlighet att diskutera processen innan, mot bakgrund av den här gångens erfarenhet. Då menar jag inte nödvändigtvis nästa EP-val utan nästa gång vi använder en linande process för att fastställa listor.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #121855
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-16, 23:37

Citat:
agnesson (2008-Dec-07)Jag ser inte riktigt behovet av att dela upp hela Sverige i bitar och se till att varje bit är representerad på listan. Därför röstade jag på valberedningens förslag.

Iden med geografisk spridning var att det skulle finnas lokala kandidater som kunde rycka in och delta i debatter och kampanjer utan att det skulle kosta partiet eller kandidaterna onödiga pengar och restid.

Problemet med valberedningens förslag var inte bristen på Göteborgare utan att den grava överrepresentationen av skåningar och Stockholmare lämnat halva landet tomt på kandidater.

Citat:
Björn Odlund (2008-Dec-16)Jag har funderat ett tag och jag måste säga att jag är missnöjd med det arbetsätt, metod och uppdragsbeskrivning valberedning hade. Det ska däremot inte läsas som att jag är negativ till valberedning som metod per se, bara att arbetsformerna kan göras bättre, vilket skulle leda till högre kvalité.[/b]

När jag läser ditt inlägg så ser jag inte riktigt vad du anser har brustit i den uppdragsbeskrivning som gavs valberedningen. Personligen så är jag mest kritisk mot att valberedningen högaktningsfullt verkar ha ignorerat merparten av de parametrar som sattes upp, vilket förmodligen kan kopplas till metod och arbetssätt.

Att de ignorerade kravet på öppenhet är uppenbart. Att de gjorde detta gör att det inte går att uttala sig om huruvida avsaknaden av geografisk spridning beror på att valberedningen var inkompetenta när det gällde att finna bra kandidater, eller om det helt enkelt det var något som de struntade i.

Att de motiverar sitt förslag med att det har en bra åldersspridning trots ett uttalat direktiv om att de ska söka unga kandidater visar däremot tydligt att de avsiktligt ignorerat den biten eller att de inte lyckats läsa sin uppdragsbeskrivning (vilket ju möjligen visar att uppdragsbeskrivningen var för otydlig).

Personligen tror jag att problemet bottnar i att valberedningen var för oerfaren i rollen som valberedare, vilket enklast löses genom att vi ställer högre krav på de som ska utgöra framtida valberedningar.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #122011
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-18, 17:17

Citat:
Mab (2008-Dec-16)Problemet med valberedningens förslag var inte bristen på Göteborgare utan att den grava överrepresentationen av skåningar och Stockholmare lämnat halva landet tomt på kandidater.
Visst var det inte bara bristen på kandidater från Göteborg som var problematisk. Men jag tycker faktiskt att det faktum att Västra Götalands län (inte bara Göteborg) endast har en kandidat gjorde detta särskilt tydligt, även om bara en extra kandidat hade fixat det bra.

Citat:
Mab (2008-Dec-16)
Citat:
Björn Odlund (2008-Dec-16)Jag har funderat ett tag och jag måste säga att jag är missnöjd med det arbetsätt, metod och uppdragsbeskrivning valberedning hade. Det ska däremot inte läsas som att jag är negativ till valberedning som metod per se, bara att arbetsformerna kan göras bättre, vilket skulle leda till högre kvalité.[/b]
När jag läser ditt inlägg så ser jag inte riktigt vad du anser har brustit i den uppdragsbeskrivning som gavs valberedningen. Personligen så är jag mest kritisk mot att valberedningen högaktningsfullt verkar ha ignorerat merparten av de parametrar som sattes upp, vilket förmodligen kan kopplas till metod och arbetssätt.

Att de ignorerade kravet på öppenhet är uppenbart. Att de gjorde detta gör att det inte går att uttala sig om huruvida avsaknaden av geografisk spridning beror på att valberedningen var inkompetenta när det gällde att finna bra kandidater, eller om det helt enkelt det var något som de struntade i.

Att de motiverar sitt förslag med att det har en bra åldersspridning trots ett uttalat direktiv om att de ska söka unga kandidater visar däremot tydligt att de avsiktligt ignorerat den biten eller att de inte lyckats läsa sin uppdragsbeskrivning (vilket ju möjligen visar att uppdragsbeskrivningen var för otydlig).

Personligen tror jag att problemet bottnar i att valberedningen var för oerfaren i rollen som valberedare, vilket enklast löses genom att vi ställer högre krav på de som ska utgöra framtida valberedningar.
Det är ju knappast så att det är antingen eller. Som jag ser det är mina förslag en formalisering och förtydligande av vad öppenhet betyder. Ja, jag anser oxå att valberedningen inte arbetade öppet, men frågan är ju hur de tolkat öppenhet och där tycker jag man skulle kunna förtydliga i uppdragsbeskrivningen vad som skall göras som minimum.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #122022
Standard RE: 98. Eftersnack - 2008-12-18, 20:40

Folkpartiet presenterade resultatet av sitt provval för EU-listan idag. Marit Paulsen kom först, men det intressanta för den här tråden är att de beskriver hur det funkar i folkpartiet:

Det tre första kandidaterna är rangordnade enbart efter antalet 1:or som de har fått i provvalet. För övriga kandidater har antalet 1:or och 2:or räknats samman. Detta utifrån de instruktioner som gavs inför provvalet, det vill säga:

”Ange vilka kandidater du stödjer genom att markera:

a.en etta framför högst tre kandidater som du vill se överst på valsedeln,

b.en tvåa framför högst tre kandidater som du vill ska stå på de närmast följande platserna.”

Nu återstår det för valberedningen att med provvalet som underlag föreslå hur den slutgiltiga valsedeln ska se ut.

Namn 1:or 2:or Totalt

1. Marit Paulsen 1635 658 2293

2. Olle Schmidt 1451 426 1877

3. Maria Leissner 1431 672 2103

4. Barbro Westerholm 913 659 1572

5. Cecilia Wikström 712 585 1297

6. Fredrik Malm 283 387 670

7. Anders Ekberg 338 247 585

8. Roland Utbult 209 239 448

Folkpartiet gör alltså så att de först låter alla medlemmar rösta i provvalet, och sedan går resultatet till valberedningen som sätter ihop ett förslag till lista.

Jag är inte säker på hur det förslaget sedan spikas, men det kanske någon annan vet.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 19:15
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 16:57
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 01:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 10:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 20:09