Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Flugsvampen Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Valsedlar - 2006-05-08, 12:33

Är ett tag kvar men vi har en stor logistisk utmaningen framför oss. Hur har vi tänkt oss dela ut valsedlarna till hela valkrets 18 på bästa sätt? Kanske bra om man börjar planera lite smått

Själv så kan jag tänka mej ta emot valsedlarna till Lilla Edet-, Trollhättans- och Vänersborgs kommun för att sedan köra ut dom till vallokalerna med hjälp av medlemmarna som bor här runtomkring.

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #20964
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-08, 17:46

Citat:
Flugsvampen (2006-May-08)Är ett tag kvar men vi har en stor logistisk utmaningen framför oss. Hur har vi tänkt oss dela ut valsedlarna till hela valkrets 18 på bästa sätt? Kanske bra om man börjar planera lite smått
Valkrets 18 var det; er lokala valsedel har beställts i en upplaga på 86.000 (108 kg). Här är ett förslag till fördelning i proportion till antal röstberättigade i respektive kommun:

8.000 (10 kg) Ale

12.000 (15 kg) Alingsås

3.000 (4 kg) Bengtsfors

2.000 (3 kg) Dals-Ed

2.000 (3 kg) Färgelanda

3.000 (4 kg) Herrljunga

11.000 (14 kg) Lerum

4.000 (5 kg) Lilla Edet

3.000 (4 kg) Mellerud

17.000 (21 kg) Trollhättan

4.000 (5 kg) Vårgårda

12.000 (15 kg) Vänersborg

4.000 (5 kg) Åmål

1.000 (1 kg) reserv (i Trollhättan samt i Stockholm?)

Avrundningen till hela tusental är gjord för att underlätta distributionen till de olika kommunerna. När ni sedan fördelar valsedlarna inom respektive kommun handlar det om i storleksordningen 500 per valdistrikt, och ni vill kanske sprida en del av valsedlarna på andra sätt, så då blir det förstås nödvändigt att bryta upp tusentalen i mindre portioner.

Citat:
Själv så kan jag tänka mej ta emot valsedlarna till Lilla Edet-, Trollhättans- och Vänersborgs kommun för att sedan köra ut dom till vallokalerna med hjälp av medlemmarna som bor här runtomkring.
Klarar ni er med en leveransadress för hela valkretsen, eller vill ni ha hjälp att skicka dem till flera olika orter från den förberedda depån i Västerås?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
stiffmeister Inte uppkopplad

stiffmeisters avatar

Länk: #21050
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-09, 06:21

Jag kan ta på mig Herrljunga distriktet.

Vi får se hur många som vill vara med och köra ut valsedlar men förhoppningsvis behöver de väl bara levereras till ett eller två ställen så får man hjälpas åt att plocka upp de där ifrån.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fly our flag, we teach them fear Capture them, the end is near

Firing guns they shall burn Surrender or fight there's no return

Under Jolly Roger!
  Skicka ett meddelande via MSN till stiffmeister  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #21051
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-09, 06:45

Eftersom det är ett avlångt valdkrets så kan vi fördela ut det på 3 ställen från norr till söder. Jag kan ta emot för mittendelen ( Trollhättan, Vänersborg, Lilla Edet), Stiffen du kan väll ta hand om det söder om det. Sen behöver vi en som ansvarar för norr (Mellerud, Färgelanda, Dals-Ed, Bengtsfors och Åmål).

Nu menar inte jag åka runt och lägga ut valsedlar i varje vallokal utan bara att se till att det distributeras vidare ut till dom olika städer/kommuner i erat respektive område.

Svara med citat
  (#5) Gammal
stiffmeister Inte uppkopplad

stiffmeisters avatar

Länk: #21166
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-09, 20:58

Låter som en alldeles utmärkt ide.

Edit: Det bästa vore om vi kunde ha en person per kommun som sköter om vallokalerna.

----------------------------------------------------------------------------------------

Fly our flag, we teach them fear Capture them, the end is near

Firing guns they shall burn Surrender or fight there's no return

Under Jolly Roger!
  Skicka ett meddelande via MSN till stiffmeister  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #21211
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-10, 08:52

Citat:
Edit: Det bästa vore om vi kunde ha en person per kommun som sköter om vallokalerna.
exakt

Svara med citat
  (#7) Gammal
Magnus Adrian Inte uppkopplad

Länk: #21215
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-10, 09:22

Bra jobbat!

Det är inte många distrikt som ännu kommit fram till att vi behöver organisera denna manöver.

Jag tar gärna emot adresser och uppgifter på vart dessa skall skickas. Ser gärna att vi kan skicka in ändringar redan nu till länsstyrelserna för att på så sätt minska hanteringen i Västerås.

Stort tack igen till Anders som har gjort en fantastisk sammanställning för samtliga valdistrikt.

Mvh

Adrian
  Skicka ett meddelande via ICQ till Magnus Adrian  
Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #21254
Standard RE: Valsedlar - 2006-05-10, 19:21

Ett litet påpekande om terminologin bara:

Valkretsar är de stora områden (ofta län) där riksdagskandidaterna är anmälda för val (och varav flera har egna valsedlar). Det finns 29 stycken av dem i riksdagsvalet, och Västra Götalands läns norra är en valkrets (kommuner och landsting har andra, mindre valkretsar).

Valdistrikt är den minsta geografiska enhet som man talar om i ett val. Invånarna i samma valdistrikt röstar i samma vallokal (om de inte brevröstar), och det finns nära 6.000 valdistrikt i hela landet. Mo-Åmål är ett exempel på ett valdistrikt.

Mellan dessa två i storlek finns kommunerna (exempelvis Åmåls kommun), som i riksdagsvalet inte har någon annan funktion än att rent praktiskt tillhandahålla vallokaler och valförrättare för alla tre valen (på vissa orter dock bara två val).

Fördelningen av valsedlarna på valkretsar är i praktiken redan gjord av partiledningen, i och med hur stora beställningar man har gjort. Jag har sedan gjort ett förslag till fördelning av valsedlarna mellan kommunerna i varje valkrets, som jag har redovisat utdrag ur ovan. Jag har däremot inte gjort någon fördelning mellan era valdistrikt; den fördelningen anser jag att ni sköter bäst själva (för övrigt skulle jag inte orka sitta och göra det manuellt för 6.000 valdistrikt).

Vad sedan Piratpartiet kallar sina organisatoriska enheter på olika nivåer är en annan sak; ni kan mycket väl kalla era "läns- eller valkretsenheter" för partidistrikt om ni vill, så länge ni inte förväxlar dem med de betydligt mindre valdistrikten (på den nivån har ni knappast någon organisatorisk enhet utan på sin höjd enskilda aktiva medlemmar). På kommunal nivå är det brukligt i folkrörelsesverige att man kallar enheten för avdelning.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 21:10
Valsedlar? Ken Rabelius Övrig piratpolitik 1 2009-04-27 09:31
Valsedlar Henry Rouhivuori Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 9 2006-09-22 17:15
Hur får jag tag på valsedlar? johey Fram till valet 2006 i Västmanlands län 5 2006-09-14 08:42
Valsedlar Emil Övrig piratpolitik 1 2006-06-22 01:08