Citat:
Andreas "Ekiz" Eklund (2006-May-07)Om det nu inte skulle finns valsedlar tillgängliga så kan man ju skriva "piratpartiet" på baksidan av en blank valsedel, om jag inte fått för mig felaktiga saker
|
Använd inte baksidan, använd
framsidan av den blanka valsedeln för att skriva partinamnet på; det är vad blanka valsedlar är till för! Framsidan är alltså inte helt blank; där står tryckt "
VAL TILL RIKSDAGEN" högst upp och en nummerkod längst ned, men inget partinamn och inga kandidatnamn (se
Valmyndighetens illustrationer). Blanka valsedlar skall finnas utlagda i varje vallokal, tillsammans med partiernas utlagda valsedlar.
Jag är osäker på vad som händer om man skriver partinamnet på baksidan i stället, men jag befarar att rösten inte räknas då (en blank valsedel utan partibeteckning blir en ogiltig röst).
Annars borde det inte vara något problem att få tag i valsedlar. Partiet har beställt 86.000 valsedlar till Västra Götalands läns norra valkrets, och av dessa uppskattar jag att Åmål skall ha cirka 4.000 valsedlar (i proportion till antalet röstberättigade i kommunen, som den 1 mars 2006 var
9.733 stycken). Skulle dessa ta slut (t.ex. för att över 40 procent av Åmåls väljare stödjer Piratpartiet) så får ni väl ringa efter fler från grannkommunerna. Det går också bra att använda partiets
riksvalsedel (märkt "Hela landet") i stället för valkretsens lokala, eftersom riksvalsedeln är giltig i landets samtliga valkretsar, även om den innehåller delvis andra kandidatnamn. Den kommer dock inte att distribueras i er valkrets annat än om det finns ett uttryckligt behov av det; ni får kolla med partiledningen hur de ställer sig till saken.
Finns det kanske redan någon som kan åka runt i Åmål på morgonen den 17 september och fördela 4.000 valsedlar mellan
9 vallokaler, eller rentav stå vid någon av vallokalerna och dela ut dem till väljarna?