Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Kongressombud till UPK15: Timmy Larsson - 2014-10-12, 20:26

Timmy Larsson

Kandiderar till Kongressombud till UPK15.

Anime: Higurashi no Naku Koro ni
Krydda: Ingefära
Koffeinkälla: Kaffe
Kompilator: gcc
Protokoll: TCP

Jag har varit aktiv pirat ett ganska bra tag (medlem sedan 2009). Brinner för öppenhets- och rättighetsfrågor och tycker att UPK är det coolaste eventet ever!

Min wikisida finns här: http://wiki.ungpirat.se/index.php/Timmy_Larsson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Staffan Betnér Inte uppkopplad

Staffan Betnérs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #294084
Standard Sv: Kandidat, Kongressombud till UPK15: Timmy Larsson - 2014-11-03, 22:26

Vi i valberedningen har några frågor att ställa alla ombudskandidater:
Vem är du?
Varför är du pirat?
Vilka frågor vill du driva?
Vad hoppas du åstadkomma genom att åka på kongress?
Är du intresserad av något förtroendeuppdrag inom Ung Pirat? (styrelse, valberedning, revisor)
När världen går under, hur har ditt deltagande på kongressen hjälpt mänsklighetens överlevnad?

Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att svara på frågorna.

För valberedningen
Staffan Betnér
Valberedningens ordförande
  Skicka ett meddelande via MSN till Staffan Betnér  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Timmy Inte uppkopplad

Timmys avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #294108
Standard Sv: Kandidat, Kongressombud till UPK15: Timmy Larsson - 2014-11-04, 20:35

Citat:
Ursprungligen postat av Staffan Betnér Visa inlägg
Vi i valberedningen har några frågor att ställa alla ombudskandidater:
Vem är du?
Jag är Timmy. En tekniknörd från Eslöv, Skåne som för tillfället bor i Lund, Skåne på grund av studier (till civilingenjör i datateknik vid Lunds Tekniska Högskola). Jag är 22 solvarv gammal och en av de mest principfasta människor jag känner.

Citat:
Varför är du pirat?
Jag är pirat för att piratrörelsen är den enda rörelse som svarar på och ställer de relevanta frågorna om hur samtiden tar sig uttryck som en produkt av en aldrig sinande ström av information. Sedan talets barndom har vi sett den ena informationsrevolutionen efter den andra (skriften, bokpressen, internet), och idag befinner vi oss i brytpunkten mellan industrisamhället och informationssamhället. Forna tiders makthavare kämpar frenetiskt för att upprätthålla en för dem fördelaktig världsbeskrivning medans informationsålderns barn ser sina rättigheter tas ifrån dem. Piratrörelsen finns till för att skapa en överbryggning, en övergång, mellan dessa potentiellt krigiska motsättningar och se till att samtiden förbyts till framtiden. Vi är för kunskapsmonopolisten vad arbetarrörelsen var för kapitalisten och samtidigt vad liberalismen var för adeln.

Citat:
Vilka frågor vill du driva?
Jag brinner för öppenhets- och demokratifrågor, frågor vi redan utvecklat väldigt bra svar på. Jag brinner också för antisexism, antirasism, frågor vi har bra svar på men som vi misslyckas med att förmedla. Jag brinner också för antispeciesism och miljöpolitik, frågor vars svar vi ännu inte formulerat färdigt.
Jag ser olika utmaningar i dessa och andra politiska områden. I somliga har vi ett övertag, detta måste vi förvalta på ett bra sätt och i somliga fall är våra frågeställnignar och svar så långt ifrån det kollektiva medvetandets analys att vi måste förflytta diskussionen både ett antal abstraktionsnivåer och ett helt spektrum närmare framtiden. I somliga områden har vi inte ens ställt frågorna än, än mindre formulerat något svar; där är vår uppgift att analysera samtiden ur ett piratiskt perspektiv för att skapa oss en uppfattning om vad som krävs, istället för att köpa de redan etablerade (läs: utdöende) maktordningarnas analys.

Citat:
Vad hoppas du åstadkomma genom att åka på kongress?
Jag hoppas bidra med perspektiv från såväl en gammal pirat som känner rörelsens ursprung och mål väl, samt perspektiv från en progressiv människa som inte tvekar att utmana maktförållanden. Jag vill se ett förbund som inte ber om ursäkt innan vi sågar föråldrade tankemonopol vid fotknölarna, som inte tvekar i att rasera förlegade maktordningar och strukturer, som inte en sekund undrar ifall det kanske inte är bekvämare att låta industrisamhället finnas kvar bara en dag till.

Citat:
Är du intresserad av något förtroendeuppdrag inom Ung Pirat? (styrelse, valberedning, revisor)
Ja, jag funderar på att kandidera till styrelsen. Det är dock inte något jag besämt mig för än.

Citat:
När världen går under, hur har ditt deltagande på kongressen hjälpt mänsklighetens överlevnad?
Mänsklighetens överlevnad i händelse av jordens undergång är avhängig att vi a) lyckas kolonialisera andra planeter eller b) kan anpassa oss till den nya verkligheten. Beroende på på vilket sätt jorden går under ställs det alltså olika krav på mänsligheten för att den ska överleva, men jag ser det som min skyldighet att möjliggöra i alla fall något av ovanstående överlevnadsprotokoll. Vår rymdpolitik är redan ganska progressiv, men i den händelse den kommer upp för diskussion kommer jag att så långt det är möjligt se till att våra ställningstagande leder till en politik som möjliggör kolonialisering av andra planeter på ett sätt som inte bara är fördelaktigt för oss utan också hållbart för värdplanetens ekosystem. I vilket fall köper jag inte att enbart mänskligheten skulle vara den enda art förunnad att prova lyckan igen; vi måste se till att individer från icke-mänskliga djurarter också ges möjligheten att överleva.

Citat:

Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att svara på frågorna.

För valberedningen
Staffan Betnér
Valberedningens ordförande
Jag uppskattar att du tog dig tid att ställa dem; tack! Jag hoppas att vi ses på kongressen.

För övrigt var det här tredje gången jag svarade på dem, för forumet har kastat ut mig varje gång hittils. Blä. På grund av detta kan mitt inlägg vara lite rörigt, jag orkar helt enkelt inte läsa igenom det i jakt på fel en gång till.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är