![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
(#1)
![]() ![]() |
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
Mitt svar till Widar Andersson:
--------- Hej! I din artikel "Nättjuvarnas fåniga bortförklaringar" jämför Du fildelning med stöld. Jag förstår att det är lätt att blanda ihop begreppen om man inte själv utövat fri informationsdelning, men fildelning i sig är absolut inte olagligt. Om Du syftar på att utövaren av fri informationsdelning begår upphovsrättsbrott vid delning av vissa filer så kan detta i alla fall aldrig vara stöld. Kalla det för vad det är - brott mot upphovsrättslagen. Det är också skrämmande att se att du jämför fildelning av upphovsrättsskyddade filer med brott som misshandel, våldtäkt och mord. Att ens nämna fri informationsspridning i samma mening som dessa avskyvärda brott får mig att misstänka att argumenten tryter. Jag hade hoppats på att Du som publicist / journalist och även socialdemokratisk politiker var lite mer insatt i den situation som uppstått kring upphovsrätt i Sverige och som än en gång har eskalerat den senaste tiden. Jag är själv civilingenjör och mjukvaruutvecklare och därmed upphovsrättsinnehavare. Pengar är inget problem för mig - jag har inga problem att betala för kultur. Men det är inte det som det handlar om! Det handlar de fakto om en kultur som inbegriper fritt informationsutbyte och fritt utbyte av kunskap - och som _främjar samhället_ (!). Utan detta fria utbyte av kultur och information hade jag inte varit där jag är idag. Jag hade troligtvis inte varit civilingenjör och jag hade troligtvis inte jobbat med IT. Det fria informationsutbytet har alltså främjat min utbildning och skapat en människa som bidrar till samhället - och om du nu vill prata om pengar - betalar hög skatt. När det gäller Fredrik Malms ställningstagande för rättssäkerhet, integritet och "Fair Use" av information ser jag bara det som positivt att många av de etablerade ungdomsförbunden äntligen tar ställning i dessa viktiga frågor. Det är ganska intressant att massor av de människor som kämpar för yttrandefrihet och rättssäkerhet, fritt informationsutbyte och mot integritetskränkningar kommer just från IT-världen och lever på mjukvaruutveckling. Med ditt resonemang borde de istället stå på statens och de privata intresseorganisationernas sida - inte på folkets. Är det så att vissa upphovsrättsägare är mer upplysta än andra och har insett framtidens melodi? Vidare, vad är alternativet till att inte tillåta fri informationsspridning på nätet - total övervakning? Det är ett faktum att vi är på väg mot Bodströmsamhället ā la 1984 (se t. ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bodstr%...samh%C3%A4llet ) - men frågan är om detta verkligen är en utveckling som vi vill se? Med vänlig hälsning N N Civilingenjör - uppväxt i en arbetarsläkt med stark socialdemokratisk anda |
|
![]() |
(#2)
![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
VIKTIGT! | Falathar | Per Capsulam | 2 | 2009-05-09 03:41 |
Viktigt! | Mattias Swing | 26. Västernorrlands län | 4 | 2006-08-07 21:13 |
Viktigt | Ken Rabelius | Övrig piratpolitik | 28 | 2006-06-08 00:09 |
VIKTIGT! | Freeman | Omröstning - Valkrets 4, Södermanland | 0 | 2006-04-05 00:11 |