Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
niescha Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Fingeravtryck - 2006-12-23, 11:10

Jag passar på att lämna en tanke medans jag sitter på Arlanda och väntarpå atttåget ska ta mig härifrån.

Idag var första gången jag flög med SAS sen de införde fingeravtrycksläsare på Kallax.När jag kom fram till incheckningsdisken lämnade jag fram både mitt visa-kort och legitimation.Hon som tog emot migbad mig sätta fingret påscannern. Det här vägrade jag att göra och det var inget trassel med det. Menjag kunde inte hålla mig från attnämna attdet räcker med all den registrering vi redan har idag. Då snörde hon lite på munnen utan attge något svar på min kommentar.

Här vill jag att ni andra som känner likadant hjälper till. Varje gång ni är ute och flyger och inte vill lämna ert fingeravtryck så ska ni säga ifrån. Inte bara tacka nej till att registreras utan även motivera varför. Det räcker med en meningen. Thats it! Precis som Rick skrev imåndagsbrevet om den topsade kvinnan så gäller det att vi markerar för de personerna som _utför själva ingreppet_ i den personliga integriteten ochinte bara för "makten". Om tillräckligt många gör det kommer det förhoppnings upp som samtal på fikaraster, sammankomster m.m. Sen kan bollen börja rulla.

Till er som tänker "menfingeravtrycket raderas ju när flygningen är sluförd"skickar jag en fråga:

Är ni verkligen 100% säkra på det?

Jag kan nästan sätta pengar på att om ca 10 år kommer det fram att fingeravtrycken som skannas in nu inte alls raderats helt och hållet. I någon databas fanns de kvar. Och vem äger den databasen om 10 år?

God Jul!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fingeravtryck i pass Vargalyster PP i media 16 2009-08-14 21:24
Fingeravtryck i passen i sommar truz PP i media 18 2009-05-08 23:15
Hundratusentals fingeravtryck rensas ut Simon Strandman PP i media 0 2008-10-30 13:41
Fingeravtryck för att få skolmat Grumpsiedumpsie PP i media 2 2008-10-20 23:28
Fingeravtryck vid inrikesflyg DanceK Integritet och privatliv 14 2006-07-11 14:23