Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-07, 20:29

http://svtplay.se/v/2526261/hubinette/del_1_av_8
Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. Jag förstår han.

Intervjun med Ola börjar 15:15.
Här tycker jag att man kan se hur avsaknad av integritetsskydd mot media kan spela in på ett rättssamhälle. Hur resonerar ni kring detta?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #267795
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-09, 05:20

Man kan ju begära att förhandlingarna hålls bakom stängda dörrar, jag kan för lite för att säga något om varför så inte skett i detta fall, inte tillräckligt starka skäl antar jag.
Det finns en annan rättssäkerhetsaspekt i detta som har med att allmänheten ska kunna granska rättsystemet att göra, därmed är förhandlingar normalt öppna...

Svara med citat
  (#3) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Länk: #267797
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-09, 08:30

Man ska minnas att man egentligen inte behöver säga någoting ALLS om man hamnar i rättvisans händer.

Man kan välja att inte yttra ett enda ord från den sekund man kommer i kontakt med myndigheterna.

Ola har all rätt i världen att inte säga ett knyst. Skyldig eller ej.

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #267802
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-09, 12:51

Tråden diskuterar ingen politik. Flyttar till övrig diskussion.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #267808
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-09, 16:22

Fundera över medias missbruk med att tjäna pengar på att fläka ut enskildas livssituation och hur det påverkar (förstör) denne personens praktiska valmöjlighet i det här fallet. Tystnad istället för försvar som en tragisk konsekvens av att media saknar respekt och tjänar pengar på att sliska till det de får reda när de utnyttjar öppenheten och drämmer upp nån jävla sensationsartad rubrik.

Hade jag varit Ola i Olas situation hade jag gjort samma sak. Hur bra är det för rättssamhället att det ska vara på det viset då? Ska vad som helst få vara nyheter och fläkas upp i media?
Det tycker inte jag. Det ska vara tråkig jävla faktarapportering. Personers privatliv ska aldrig tas upp i media över huvud taget. FÖRBJUD DET!

Svara med citat
  (#6) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #267852
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-11, 16:42

Intressant att Ola Lindholm har börjat diskutera rättsäkerhet nu. Jag kommer ihåg när debatten om manga-domen debatterades som livligast då stod Lindholm på barrikaderna och försvarade att "lite svinn" får man räkna med när man jagar brottslingar.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #267853
Standard Sv: Ola Lindholm berättar varför han väljer tystnad i rätten för att försvara sin integritet. - 2011-09-11, 16:46

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Nipe Visa inlägg
Intressant att Ola Lindholm har börjat diskutera rättsäkerhet nu. Jag kommer ihåg när debatten om manga-domen debatterades som livligast då stod Lindholm på barrikaderna och försvarade att "lite svinn" får man räkna med när man jagar brottslingar.
Karma.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar