Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-20, 22:47

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
IT-folk? Jag studerar matte (och statistik ) och är kass på datorer. Om du ska göra personangrepp kan du i alla fall kolla upp vem du attackerar först.
Nu är du ute och cyklar. Det var inte alls ett personangrepp bara en reflektion.Du är väl inte synonym med ledningen? Det skulle nämligen kunna vara en förklaring till den stora aktiviteten utanför kärnområdena.
Statistik är bra för att förklara att allt inte är en etta eller nolla eller hur?

Citat:
Fast jag valdes in i styrelsen först i maj i år, det vill säga efter att Breddningsbloggen släppts och långt efter att forumet dött. Jag har heller aldrig haft en position inom forumgruppen eller IT-gänget, och är inte nära vän med någon som är det. Jag har absolut ingenting att vinna på att försvara ett misslyckande, om ett sådant skulle finnas.

Återigen: kolla upp saker innan du gör personangrepp.
Personangrepp????? Du valde att anse att misslyckandet berodde på en trend, medan jag anser att det beror på att ledningen prioriterar sina egna bloggar.

Citat:
Jag ser det som ett tecken på att medlemmarna redan gillar våra ståndpunkter där, ett resultat av sex års hårt arbete på det. Återigen - den som vill diskutera kärnfrågor får gärna göra det, men medlemmarna är inte så intresserade av det.
Tror du medlemmarna är samma som sympatisörerna och väljarna?

Citat:
Partiledaren kan när som helst bytas ut vid ett medlemsmöte. Om du vill byta ut Anna mot någon annan kan du lägga en motion om det till höstmötet. Det är så demokrati fungerar.
Inte i normal partidemokrati, där väljer man sin partiledare ofta i öppen konkurrens. Men visst även indirekt demokrati är en form av demokrati. Men problemet är att partiledaren inte kan agera på samma sätt som om vederbörande fått sitt mandat av årsmötet. I affärslivet fungera det bra, men inom politiken är det en dålig lösning eftersom det handlar så mycket om kompromisser och magkänsla.

Citat:
Om styrelsen sedan försöker smyga in henne på nytt kan medlemsmötet rösta att sparka hela styrelsen med en enda motion, inom loppet av veckor. Det är så demokrati fungerar.
Det är inte en normal form av representativ demokrati. Mera som att EU parlamentet kan säga nej till EU kommissionen.

Citat:
Jag tror att det stora problemet här är att vi inte är lika intressanta längre. När partiet var nytt var vi spännande för både media och meningsmotståndare. När det sedan började gå riktigt bra för oss 2009 kunde till och med motståndarpartier bli nervösa och börja intressera sig för vad vi gjorde som de missade. Det finns inte kvar idag - nu är vi döda och tråkiga.
Ja så har det blivit. PP har väl inte fått fram tillräckligt karismatiska ledare.

Citat:
Vi har redan en mailgrupp (som jag sitter i) som arbetar snabbare än den gjort på åratal. Skickar man mail till exempelvis info@piratpartiet.se får man svar inom kort, men ett dygn är för kort tid att avkräva ideella funktionärer. Mailgruppen behöver dock ständigt förstärkning, så det är öppet om du vill hjälpa till.

Om du menar mer officiella svar (ledningen, styrelsen) så finns system för det med. Du kan till exempel gå ihop med två andra och kräva att styrelsen ska ta upp en viss fråga på nästa möte. Om det anses bråttom kan styrelsen ha akutmöten, annars riskerar det att vänta några veckor eller någon månad. Att kräva att en redan ideell styrelse låter bli att gå till jobb/skola för att svara på en fråga omedelbums är dock att kräva alldeles för mycket.
Jag tycker att detta är helt legitima åtgärder, men det var ju precis detta extraarbete jag ville eliminera genom att i fullt offentligheten föra dialogen på ett forum, där frågorna arkiveras och man kan hänvisa till tidigare om så behövs. Sedan är inte ett dygn att tolka bokstavligt

Citat:
Det ser jag inte riktigt skälet till. Diskussion om bloggar ska väl ske på bloggarna?
Jag beklagar att du inte tycks inse behovet av, att få överblickar och, att systematiskt under år baxa en fråga till en lösning, så som ofta sker inom politiken.

Om två år vet vi om jag eller ni var på rätt spår! Men Christian och Amelia gör ett utmärkt jobb i vilket fall.

PS Det där med att lägga en motion är inte aktuellt eftersom jag dels bara är sympatisör och dels inte vill bli outad

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Senast redigerad av RUTROS den 2012-08-20 klockan 22:58.

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277703
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-21, 01:24

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Tror du medlemmarna är samma som sympatisörerna och väljarna?
Så du vill inte att medlemmarna ska besluta om partiets politik, utan att en högre instans ska göra så för att få fler sympatisörer? Eller missförstår jag dig?

Citat:
Jag beklagar att du inte tycks inse behovet av, att få överblickar och, att systematiskt under år baxa en fråga till en lösning, så som ofta sker inom politiken.
Jag bad dig utveckla för att få mig förstå. Jag är fortfarande öppen till det. Varför anser du att bloggars kommentarsfält ska flytta till forumet? Jag är inte nödvändigtvis emot idén, jag förstår den bara inte.

Citat:
Om två år vet vi om jag eller ni var på rätt spår! Men Christian och Amelia gör ett utmärkt jobb i vilket fall.
Sluta göra det till ett krig. Om du kommer med förslag får du tåla att de kritiseras, kom då hellre med svar på kritiken än att fortsätta upprepa att du har rätt.

Citat:
PS Det där med att lägga en motion är inte aktuellt eftersom jag dels bara är sympatisör och dels inte vill bli outad
Om du vill lägga en motion som verkar seriös kan du ta upp det med mig så lägger jag den åt dig (utan att nödvändigtvis stödja den för det). Så det är inget problem. Det är jättebra att det finns de som vill förbättra partiet, de ska aldrig behöva känna sig utlåsta.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277705
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-21, 20:54

Eftersom detta sannolikt är det sista klassiska meningsutbytet på detta självdöende forum( I den ursprungliga formen), så skall jag skriva en kommentar till. Denna bagatelltråd har faktiskt på ett tynande forum samlat lika många kommentarer som ett genomsnittligt inlägg på breddningsbloggen. Nu är jag inte alls negativ till den brainstorming som äger rum breddningsbloggen så detta är en observation, inte kritik.
Jag tycker att jag fått fram mina synpunkter. Mitt syfte är inte att säga att jag absolut har rätt, utan att belysa konsekvenser och få läsaren att tänka själv. Nu till kommentaren:

Citat:
Så du vill inte att medlemmarna ska besluta om partiets politik, utan att en högre instans ska göra så för att få fler sympatisörer? Eller missförstår jag dig?
Jag är resultatinriktad, skolad i näringslivet (och forskarvärlden). För mig är framsteg i de 4 i-na det viktiga. Den process som de flesta politiska partier följer är att medlemmarna fastställer en politisk önskelista. Denna omvandlas sedan av främst partiledaren till en politik och en strategi som optimerar utfallet så att så mycket som möjligt kan realiseras. För att något skall förverkligas behövs väljare. Det här är faktiskt inte olikt när man i näringslivet skapar en affärsplan. Den viktigaste komponenten för att lyckas är att involvera kunderna (jfr väljarna) från dag ett. Man identifierar och exploaterar kundens (väljarens) behov. Just behoven kan vara svåra att hantera. I Tyskland lyckades man svara på ett missnöje med de politiska partierna. SD gjorde en lyckad kombination av politikermissnöje och invandring. Denna strategiska utformningen av budskapet är ingenting som kan hanteras i stormöten. Det handlar om politisk begåvning hos någon eller några. Så svaret är både och.

Citat:
Jag bad dig utveckla för att få mig förstå. Jag är fortfarande öppen till det. Varför anser du att bloggars kommentarsfält ska flytta till forumet? Jag är inte nödvändigtvis emot idén, jag förstår den bara inte.
Att baxa fram ett hållbart politiskt program är en mycket långsam process med ide` faser och förankringsfaser(JFR Socialdemokraternas rådslag). Det är alltså en process där ett steg utgör grund för nästa. För att ge en bild så blir inte en mängd spridda byggstenar en byggnad hur vackra de än är. De måste fogas samman lager efter lager. Hur skall man kunna välja de bästa byggstenarna om man inte kan se dem samtidigt och matcha den mot bygget. För att göra det tydligare byggsten= idéer, argument och väljare mm. För att ta ett annat exempel det tog 3 år att få en majoritet av medlemmarna att komma fram till att ett avskaffande av patenten inte löser problemen utan att skapa nya och dessutom inte är en valvinnare.

Citat:
Om du vill lägga en motion som verkar seriös kan du ta upp det med mig så lägger jag den åt dig (utan att nödvändigtvis stödja den för det). Så det är inget problem. Det är jättebra att det finns de som vill förbättra partiet, de ska aldrig behöva känna sig utlåsta.
Nu återgår du kanske omedvetet till trådens budskap. Du sätter dig i censorns roll. ”som verkar seriös” . Vem avgör det. Du som ovan tycker att medlemmarna skall bestämma (antar jag). Nu avgör du. Touche!! Precis det som inte var partiets ursprungliga budskap och faktiskt inte är bra för utvecklingen. Du slängde nyckeln
Förlåt mig jag kunde inte låta bli förmodligen menade du inte vad du skrev. Du tillhör den gruppen i ledningen som faktiskt gör bra ifrån dig, som jag nämnde ovan.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#4) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277706
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-21, 21:05

Citat:
Jag är resultatinriktad, skolad i näringslivet (och forskarvärlden). För mig är framsteg i de 4 i-na det viktiga. Den process som de flesta politiska partier följer är att medlemmarna fastställer en politisk önskelista. Denna omvandlas sedan av främst partiledaren till en politik och en strategi som optimerar utfallet så att så mycket som möjligt kan realiseras. För att något skall förverkligas behövs väljare. Det här är faktiskt inte olikt när man i näringslivet skapar en affärsplan. Den viktigaste komponenten för att lyckas är att involvera kunderna (jfr väljarna) från dag ett. Man identifierar och exploaterar kundens (väljarens) behov. Just behoven kan vara svåra att hantera. I Tyskland lyckades man svara på ett missnöje med de politiska partierna. SD gjorde en lyckad kombination av politikermissnöje och invandring. Denna strategiska utformningen av budskapet är ingenting som kan hanteras i stormöten. Det handlar om politisk begåvning hos någon eller några. Så svaret är både och.
Du vill med andra ord flytta makten (eller stora delar av den) från medlemmarna till styrelsen/ledningen. Själv gillar jag demokrati och skulle aldrig kunna stå bakom ett sådant förslag.

Citat:
Att baxa fram ett hållbart politiskt program är en mycket långsam process med ide` faser och förankringsfaser(JFR Socialdemokraternas rådslag). Det är alltså en process där ett steg utgör grund för nästa. För att ge en bild så blir inte en mängd spridda byggstenar en byggnad hur vackra de än är. De måste fogas samman lager efter lager. Hur skall man kunna välja de bästa byggstenarna om man inte kan se dem samtidigt och matcha den mot bygget. För att göra det tydligare byggsten= idéer, argument och väljare mm. För att ta ett annat exempel det tog 3 år att få en majoritet av medlemmarna att komma fram till att ett avskaffande av patenten inte löser problemen utan att skapa nya och dessutom inte är en valvinnare.
Information kan födas på ett ställe och sedan resa till andra. Jag tror vi har mycket att vinna på att exempelvis ta upp information lite varstans (bloggar t ex, och sedan starta upp diskussioner på andra ställen (Breddningsbloggen, forum, afk-möten, Facebook, what have you) för att sedan sluta som motioner vid ett medlemsmöte. All diskussion behöver inte ske på samma ställe från start till slut, och jag ser inte varför vi ska tvinga fram det.

Citat:
Nu återgår du kanske omedvetet till trådens budskap. Du sätter dig i censorns roll. ”som verkar seriös” . Vem avgör det. Du som ovan tycker att medlemmarna skall bestämma (antar jag). Nu avgör du. Touche!! Precis det som inte var partiets ursprungliga budskap och faktiskt inte är bra för utvecklingen. Du slängde nyckeln
Mjae. Alla medlemmar har exakt samma demokratiska rättigheter inom partiet. Jag brukar ställa mig i position att resa frågor från icke-medlemmar på alla möten jag har yttranderätt på (PP-möten och andra), hittills har jag aldrig nekat något. Med "som verkar seriös" menade jag snarare att jag skulle vägra motioner som "jag vill äta en banan", det vill säga trollmotioner. Jag skulle lätt resa en motion som "sparka Anna" eller "bli för 50 års upphovsrätt", om exempelvis du skulle be mig.

Citat:
Förlåt mig jag kunde inte låta bli förmodligen menade du inte vad du skrev.
Det gjorde jag.

Citat:
Du tillhör den gruppen i ledningen som faktiskt gör bra ifrån dig, som jag nämnde ovan.
Jag sitter inte i ledningen. Jag sitter i styrelsen. Men tack i alla fall.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

(#5) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277709
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-21, 21:47

Citat:
Du vill med andra ord flytta makten (eller stora delar av den) från medlemmarna till styrelsen/ledningen. Själv gillar jag demokrati och skulle aldrig kunna stå bakom ett sådant förslag.
Så alla andra politiska partier är odemokratiska. Själv tycker jag att det största demokratiska underskottet i piratpartiet är att medlemmarna förvägras att själva utse sin ledare.

Citat:
Information kan födas på ett ställe och sedan resa till andra. Jag tror vi har mycket att vinna på att exempelvis ta upp information lite varstans (bloggar t ex, och sedan starta upp diskussioner på andra ställen (Breddningsbloggen, forum, afk-möten, Facebook, what have you) för att sedan sluta som motioner vid ett medlemsmöte. All diskussion behöver inte ske på samma ställe från start till slut, och jag ser inte varför vi ska tvinga fram det,
Bah jag har väl aldrig föreslagit något sådant. Får halmsmak

Citat:
Mjae. Alla medlemmar har exakt samma demokratiska rättigheter inom partiet. Jag brukar ställa mig i position att resa frågor från icke-medlemmar på alla möten jag har yttranderätt på (PP-möten och andra), hittills har jag aldrig nekat något. Med "som verkar seriös" menade jag snarare att jag skulle vägra motioner som "jag vill äta en banan", det vill säga trollmotioner. Jag skulle lätt resa en motion som "sparka Anna" eller "bli för 50 års upphovsrätt", om exempelvis du skulle be mig.
Censur har alltid kantats av goda avsikter. Det räcker för att få en som försvarar det fria ordet att avstå.

Citat:
Det gjorde jag.
Usch då

Citat:
Jag sitter inte i ledningen. Jag sitter i styrelsen. Men tack i alla fall.
Visst tillhör du ledningen i partiet.
Jag var med när den här egendomliga strukturen sjösattes. Skälet var att Falkvinge inte kunde tillåtas driva partiet som sin privata egendom. Han har många goda egenskaper, men man kan inte låta en person som lever efter devisen "att den som följer reglerna är en förlorare" få agera fritt. Alltså skulle styrelsen får mer inflytande genom att kontrollera utnämningen av PL osv. NU löstes problemet på ett mycket bra sätt till slut. Men det innebär att styrelsen är de som facto utgör politisk ledningen, vilket inte minst visade sig vid medlemsmötet där Brände´n snarare än PL var drivande.

Fd Partimedlem

(#6) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277722
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-22, 18:44

Det är förstås bra med diskussioner på flera ställen men det måste finnas något centralt ställe där alla har möjlighet att diskutera idéer som tas fram om det ska vara minsta lilla demokratiskt. Annars blir det så att alla viktiga idéer endast tas fram i slutna vänskapskretsar där endast de invigda har tillträde.

Själv tror jag inte ett parti vars främsta forum är en facebookgrupp kommer nå någon större framgång men jag hoppas jag har fel och att facebookgruppen PP kommer in i riksdagen ändå.

Det var förövrigt fint av dig Aki (å Rick och Emil) att stå upp för medlemsbeslutet mot kvotering, vad man nu än tycker om sakfrågan...

(#7) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277769
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-25, 21:46

Citat:
Målet : ÖKA TRAFIKEN och ÖKA TRAFIKEN

1. Närvaro av de ledande funktionärerna. En partiledare som helt lyser med sin frånvaro är katastrofalt. Det är en väl accepterad sanning att det som chefen gör gör medarbetaren. Utan detta fungerar inget

2. Aktivera genom att ta upp utvalda ämnen inom kärnområdena
Gör det till en samlingsplats för 4i: Internet,Informationsfrihet, Integritet och immaterialrätt. Inbjud representanter från andra partier som har en lämplig profil. De var här förut. Ja varför inte direkta meningsmotståndare, då blir debatten livlig och intressant. Skicka in försöksballonger från partiledare och styrelse. Här var Falkvinge en mästare på att skapa känslor

3. Själ bra inlägg var de än dyker upp och återpublicera på lämplig plats. Typ nyheter, kanske locka tillbaka Lake

4. Skapa en delforum, där frågor till partiet måste besvaras inom något dygn senast

5. Se till att bra principiella inlägg från piratbloggarna återpubliceras i forum
6 Använd psykologi
Jag upptäckte att jag i denna tråd uppnått 1000 bidrag på detta forum. Jag erinrar mig att man i början använde sig ett slags belöningssystem för de som aktivt bidrog på forum. Man tilldelades grader allt eftersom. Det var kul och sporrade många. många forum använder liknande morötter så det är beprövat och har effekt

7. Total öppenhet. Här kommenterade folk från SD S, fildelningsmotståndare förut. Visst var det irriterande och känslorna gick i taket. Visst tyckte även jag att man gick över gränsen ibland, men det var detta som gav forumet kraft. Vissa inlägg från Falkvinge vållade stormar osv. Nu stängs de oliktänkande av kollektivt. Då var väl en avstängning något som kändes som ett hot. Allt blev grått och oengagerat. Då var omröstningarna helt öppna, såsom de är i andra politiska partierna men inte i PP. Falkvinge hade en poäng här.

Så Aki. Jag utmanar dig.

Motionsförslag:
Skapa ett öppet forum, där de 60 000, som är så intresserade av piratpolitik, att de en gång varit medlemmar och alla övriga får en chans att kontinuerligt prova argument för en progressiv politik att främja 4i Informationsfrihet, Internet, Integritet och immaterialrätt och givetvis komma med input till piratpartiets politik

Eftersom den forumansvariga bit för bit monterat ner öppenheten (Har medlemsmötena faktiskt tagit ställning till dessa inskränkningar?), så är det nödvändigt att mötet fattar beslut om ifall man vill ha en öppen debatt eller en sluten och begränsad. Skall strategin vara introvert eller extrovert

Detta med breddningbloggen är faktiskt alarmerande, när endast en bråkdel av inläggen <10% gäller partiets kärnvärden. Det är helt ok om man vill ha breddningsidéer, men eftersom man hänvisar all öppen debatt dit så undrar man vart partiet är på väg.

Om jag personligen skulle få lägga till några fokusområden, så är det ytterligare 2i

Innovation

Sveriges innovationspolitik haltar. Dessa personer har bra argument att starta med
thttp://www.svd.se/opinion/brannpunk...vt_7436374.svd

Industri

Vi tappar industriföretag efter industriföretag och konkurrensen är stenhård. Som professorerna påpekade ovan så är trenden tydlig. När vi har förlorat för många så börjar levnadsstandarden sjunka snabbt.

Fd Partimedlem

(#8) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277770
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-25, 22:09

Hej igen.

En motion måste yrka på någonting, annars är det bara en brödtext. Medlemmarna måste ha någonting att rösta för eller emot. Vad menar du är dina yrkanden?

(exempelvis "Jag yrkar att Piratpartiet ska servera glass åt sin styrelse varje jämn torsdag som inte infaller den 23:e januari.")

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

(#9) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277780
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-26, 22:58

Hm Hm
Jag tyckte yrkandet var kristallklart!
Jag yrkar att:
Piratpartiet skapar ett öppet forum, där de 60 000, som är så intresserade av piratpolitik, att de en gång varit medlemmar, och alla övriga får en chans att kontinuerligt prova argument för en progressiv politik att främja Informationsfrihet, Internet, Integritet och immaterialrätt.

I övrigt så roade jag mig med att läsa Sverigedemokraternas partiprogram
https://sverigedemokraterna.se/vara-...rincipprogram/

Detta visade sig vara en föredömlig struktur. Enkelt och lättöverskådlig. Sedan gillar jag inte innehållet i flikarna, men stilen i presentationen är värt att kopiera. Observera vänstermarginalen ”Våra viktigaste frågor” . Stjäl och förbättra.
Nu är ju SD det senaste partitillskottet i Sverige så historiken har också viss relevans. Man har valt en kommunalstrategi som så småningom ledde till riksdagen. Ett lyckat partiledarbyte vid rätt tidpunkt har nog spelat in också.

Måste man gå kommunala vägen för att lyckas i Sverige? En strategisk fundering. Skulle inte ett punkt för punktangrepp på SD vara en möjlig strategi. Man skulle ju få mycket eldunderstöd från såväl press som övriga partier. Det vore i och för dumt sig att skrämma bort SD väljarna så man får behålla mer salongsfähiga delar. Alla medel är tillåtna för att komma in i debatten.

Apropå forum.
Det var faktiskt bara nästan exakt 2 år sedan detta forum maxade. (Om uppgifterna är riktiga) Från och med nu så kommer endast medlemmar att regga sig, vilket i och för sig är en form av outing. (icke medlemmar har ju ingen anledning att regga.)

Fd Partimedlem

(#10) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277840
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-08-29, 12:35

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson
Från partiledningens protokoll i april så kan vi läsa följande:
Breddningsbloggen
I ett försök att samla diskussionerna kring breddning startas en ny blogg. Där ska dels information om hela processen finnas, men även texter med argument från medlemmar kring sakpolitik. Svar sker antingen i kommentarerna eller via nya "insändare".

ny politik = breddning, och det ska därmed samlas på ett och samma ställe.
Nu visade det sig att den forumansvarige på egen hand beslutat om att göra partiet introvert, inte utsätta tankarna för debatt från andra än inom sekten. För beslutet att tillföra en breddning innebär ju inte att man skall lägga ner huvudbudskapet som nu sker.Detta sker samtidigt som man skall vinna allmänhetens stöd i kommande val.

Om partiet hade haft ett par tusen aktiva medlemmar som de etablerade partierna så hade kanske en oöverskådlig intern process i enskilda rum kunnat fungerat. Men så är det inte. Det handlar om runt 100 medlemmar som gör sin röst hörd vid årsmötena. Det duger inte för att vaska fram för svenska folket övertygande förslag. Antalet inläggg i breddningsbloggen var Maj 52 st Juni 25, juli 15 augusti 12. Av dessa berör mindre än 10% principprogrammets frågeställningar.

Har man verkligen beslutat lägga ner kärnfrågorna. NY politik = Breddning.
Kan inte mycket göras för att stödja frihetsrörelserna? Är inte dagens inlägg om "Ett kallt krig om informationen" i DN av Anne-Marie Slaughter ett tecken i tiden? Man börjar vakna i mediavärlden. Jag tycker personligen att svensk politik, moderater eller socialdemokrater m.fl. kan samlas i begreppet olika nyanser av grått!

Nu visade det sig att beslutet att göra så att partiet står utan officiell kontaktyta med väljarna var förankrat i styrelsen

Torbjorn. Wester

Citat:
Dessutom, skummar man igenom kvarvarande subforum så ser man ju ganska snabbt att det hela blivit en ren informationskanal + slask. Är det verkligen ett sådant forum vi vill ha?
JA
Vi skulle behöva någon form av socialt nätverk, snarare än ett renodlat diskussionsforum. På det förstnämnda för man samtal, på det senare debatterar och bråkar man.
JO JO Det som är bråk. är förslag som finslipas genom argument för och emot inför väljarnas granskning. Allt inför öppen ridå. Det var partiets styrka.
Partiet har fortfarande efter åratal inte förmått sig till att korrigera direkta faktiska felaktigheter på sin hemsida. Det är ju den som är det enda officiella skyltfönstret som man har numera. Är det en sådan one way inriktning man vill ha?
Nu tycks det vara så att partiet har förlorat en mängd tunga bloggare sedan det framgångsrika valet 2009. Dominansen finns inte längre.

Jag tror inte att ett öppet forum är lösningen på tillbakagången för PP, men PP bör slå vakt om varje källflöde, som kan utmynna i den flod som bevarar EU parlamentarikerna i nästa val. Nu minskar en källflod och tar ni ett steg i fel riktning.

Fd Partimedlem

Senast redigerad av RUTROS den 2012-08-29 klockan 17:34.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är