Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-01, 09:30

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck
Motionsförslag är för färdiga motionsförslag och för att göra dem bättre. Inte för diskussioner om vilken politik partiet bör föra

Du försöker uppnå en samlad arbetsplats genom att stänga ner den enda officiella arbetsplatsen för detta som finns ?
.

agnesson :
Ansvarig för forumgruppen
Vice ordförande i mötespresidiet
Ordförande PP Uppsala
Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Citat:
Sök på Pirat på facebook så hittar du diskussionsgrupper,
prata med din kommunledare och dra ihop en piratfika, starta din kommunförening, chatta på https://piratechat.net eller kommentera på breddning.piratpartiet.se. Det finns ingen direkt brist på diskussionsplatser.
Självklart skall diskussioner bedrivas på många ställen. Det är det ingen som ifrågasätter. En blogg är inget diskussionsforum! I en chat utbytes spontana kommentarer, som snabbt försvinner i glömska.

Agneson är tydligen totalt ointresserad av att partiet har en officiell överblickbar diskussionsplats för partiets kärnpolitik, där partimedlemmar kan möta potentiella väljare och intresserade. Ja, faktiskt inte ens medlemmar internt får diskutera kärnfrågorna på ett forum. Finns det något intresse av att kommunicera med dem som avgör piratpartiets framgång eller är det viktiga att centralstyra utvecklingen?

Han tycker tydligen att ett USA styrt socialt medium är en bra plats att kommentera ämnen som vi vet går stick i stäv med USAs strävan att kontrollera och styra internet. Vi vet att Facebook kidnappar mailkonton, läser alla mail och efter vissa okända sökkriteria för informationen vidare.(Man är nu föremål för granskning av Norska och Svenska datainspektionen beträffande lagbrott), Man kategoriserar alla medlemmar.(åsiktsregistrering?) All information tillhör Facebook.

Har du som tycker att Facebook är en lämplig plats för läst användarvillkoren?
http://www.svt.se/2.22620/1.2547352/sa_ager_facebook_din_information.

Jag kan inte förstå hur någon ansvarig för ett internetvänligt politiskt parti kan göra detta till en huvudkanal för krafter som motsätter sig USA s ambitioner beträffande INTERNET. Självmål!

Jag menar inte att partiet inte skall finnas på facebook, självklart inte, men att bedriva sin officiella diskussion där är huvudlöst. Det finns redan flera exempel på hur virtuella personer infiltrerar organisationer på facebook. Det finns till och med företag, som man kan anlita! Allt kan läggas ner utan någon kontroll.
Där kan ni inte moderera! !!

Men nu har han lyckats åstadkomma ett lättmodererat, oengagerade, politiskt ointressant forum. Lyckas man sedan stänga också årsmötena på internet, som föreslås, så är klickstyrningen fullbordad.

Det skall bli intressant att se om AKI vågar lägga fram en motion för att fråga vad medlemmarna tycker.

Piratpartiet som hade den kortaste vägen till ledningen börja närma sig en bottennotering. Nu får de intresserade lita på det enda kvarvarande – Falkvinges blogg.

Var vänder sig den som har åsikter om Apples hänsynslösa utnyttjande av utility patenten (Skall dessa föras in i Europa?) –eller- framväxten av konkurrenten till Dropbox och dess fildelning via torrent, -eller-, Japans beslut att skicka filer sinsemellan inte är fildelning . (Kan det vara något att hänga på?) mm

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #277892
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-01, 10:57

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Det skall bli intressant att se om AKI vågar lägga fram en motion för att fråga vad medlemmarna tycker.
Har du gjort detta till någon slags utmaning?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277894
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-01, 13:31

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Agneson är tydligen totalt ointresserad av att partiet har en officiell överblickbar diskussionsplats för partiets kärnpolitik, där partimedlemmar kan möta potentiella väljare och intresserade. Ja, faktiskt inte ens medlemmar internt får diskutera kärnfrågorna på ett forum. Finns det något intresse av att kommunicera med dem som avgör piratpartiets framgång eller är det viktiga att centralstyra utvecklingen?
Jag ser två behov, det första är en central mötesplats för partimedlemmar där vi kan arbeta tillsammans. Det största problemet ligger i att så få nyckelpersoner inom partiet deltar i diskussionerna här. En anledning att detta har förändrats sedan forumets storhetstid är på grund av troll, som borde ha stävjats för länge sedan. Att vi är ett parti med högt i tak har dock gjort detta svårt.

Det andra behovet är att ha en bra plattform för att kunna komminicera med våra väljare, speciellt när väljare har frågor till oss. Här tycker jag om modellen som stackoverflow med flera siter använder. Se exempelvis http://stackoverflow.com/questions/3...ee-elementtree

Partiet måste äga sin information, någonting annat har jag inte påstått. I övrigt så delar jag ditt hat mot facebook. :-)

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#4) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277899
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-02, 16:41

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Har du gjort detta till någon slags utmaning?
Ja, så lågt har jag sjunkit i förtroende

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#5) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #277902
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-03, 20:03

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Jag ser två behov, det första är en central mötesplats för partimedlemmar där vi kan arbeta tillsammans. Det största problemet ligger i att så få nyckelpersoner inom partiet deltar i diskussionerna här. En anledning att detta har förändrats sedan forumets storhetstid är på grund av troll, som borde ha stävjats för länge sedan. Att vi är ett parti med högt i tak har dock gjort detta svårt.
Det var ett överraskande besked. De är alltså trollen som är boven. Det är alltså en fråga om ineffektiv censur . Visst har dessa funnits och gått över gränsen, men knappast någon har varit verksam det senaste året, så ditt beslut att stänga ner nu låter väldigt ihåligt. Några enskilda troll är alltså skälet till att medlemmar och potentiella väljare förvägras ett politiskt forum! När det gäller föreningsangelägenheter så är ju forumet stängt och trollfritt sedan länge.

Jag tror nog att skälet är att man inte klarar av att bemöta kritik och försvara ståndpunkter. Det måste dock en politiker klara av om man skall få framgång. Det är endast under full opposition som de hållbara ståndpunkterna mejslas fram. I en valrörelse är det för sent att backa.

Det du har gjort, minskar intresset for ditt forum och därmed kommer du inte att få trafik för föreningsangelägenheterna heller.

Inom vissa gränser gör faktiskt trollen nytta genom att de skapar känslor och därmed trafik. Just känslor är det långt ifrån något överskott på numera efter Falkvinge. Faktum är att jag varken blir glad eller förbannad längre vare sig man läser officiella uttalanden eller kvarvarande piratbloggar. Detta måste bli bättre om tillbakagången skall kunna vändas.

Det politiskt korrekta kommer inte att hålla partiet kvar i parlamentet.

Citat:
Det andra behovet är att ha en bra plattform för att kunna kommunicera med våra väljare, speciellt när väljare har frågor till oss. Här tycker jag om modellen som stackoverflow med flera siter använder. Se exempelvis http://stackoverflow.com/questions/3073033/python-2-5-4-importerror-no-module-named-etree-elementtree
Partiets problem är knappast att det numera har för stor officiell kontaktyta med de 22% som kan tänka sig att rösta på Piratpartiet. Du väljer att helt enkelt slänga ut den enda officiella tvåvägskanalen. Det handlar inte om frågor till partiet utan om en samlingsplats för alla som är oroade av utvecklingen inom 4i (informationsfrihet, integritet, internet, immaterialrätt)
(Jag lyckas inte få någon som helst överblick över vad som debatteras i ditt exempel)

Citat:
Partiet måste äga sin information, någonting annat har jag inte påstått. I övrigt så delar jag ditt hat mot facebook. :-)
Nu hänger jag inte med. Du hänvisar ju de politiskt intresserade till just Facebook ovan?
Jag får en obehaglig känsla av det som ligger bakom stängningen är att man vill stoppa debatten.
Piratpartiet har inte högt till tak numera. Frågan är om det finns tillräcklig med luft för att överleva.

Ett parti har många intressenter A. Inre klicken, B. aktiva medlemmar, C. passiva medlemmar, D. sympasitörer, E. övriga väljare.
Det är hög tid att ni inser att man måste inkludera alla dessa kategorier om man skall nå ända fram. Nu väljer du att enbart prioritera A och B.
Jag ifrågasätter inte om A/B har behov av att bilda ett socialt nätverk men det räcker inte.

Betrakta skillnaden
monolog = blogg
dialog = chat
Forum = strukturerad dialog
Innerst inne tror jag att den ledning som du efterlyser föredrar monolog formen

Ett litet lästips från the Guardian till er som är intresserade av vilka väljare som Piratpartiet måste locka. Det är sådant som borde diskuteras sakligt. -Inte minst i ljuset av att breddningen just nu skapar en splittring i tyska piratpartiet. Det finns inget som en väljare avskyr lika mycket som ett oenigt parti.

Fd Partimedlem

(#6) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277904
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-04, 00:50

Citat:
Det andra behovet är att ha en bra plattform för att kunna komminicera med våra väljare, speciellt när väljare har frågor till oss. Här tycker jag om modellen som stackoverflow med flera siter använder. Se exempelvis http://stackoverflow.com/questions/3...ee-elementtree
Jag gillar också stack overflow, den modellen är bra för att snabbt få fram svar på enklare frågor och skulle nog med framgång kunna användas.

Jag tror också att gamification som RUTROS är inne lite på skulle vara bra att använda i flera sammanhang, inte minst här på forumet.

Ett sådant system skulle inte vara någon ersättning för allmän politisk diskussion dock.

Citat:
Jag hänger inte heller med, hur äger partiet informationen när debatten förs på Facebook och inte i dess eget forum?

Citat:
Trollen har fått PP att stänga forumet?!

Det är väldigt olyckligt i så fall. Jag har ömsom förundrats, ömsom förfärats över tålamodet med en del troll vars uttryckliga syfte var att sabotera forumet/PP och som ändå fick hållas i flera månader. Är det verkligen kontroversiellt att blockera användare som inte vill diskutera konstruktivt (personangrepp, ingorerar motargument, återupprepar samma argument, osv)? Jag trodde det var en allmänt accepterad lösning på detta universella problem, huvudsaken är att blockeringsprocessen sker öppet så att den går att granska (så att den inte används för att tysta kritik och obekväma åsikter).

Det problemet kan också lösas med olika former av modereringssystem som man kan se i de flesta andra forum. Slashdot har t.ex. ett system där poster kan markeras som insiktsfulla/inressanta/informativa/roliga/spam/etc (av användarna) och användarna kan själva sortera ut inlägg efter de kriterier de själva väljer. D.v.s. en avancerad form av tumme upp systemet. Det finns massor med lösningar på detta problem och jag hade trott att PP skulle vara experter på sådant istället för att hänfalla till censur.

Trollen, som förstört mycket, kan kanske vara en delförklaring men jag har i alla fall fått intrycket att det ligger något i RUTROS misstankar också.

Jag förstår ärligt talat inte motivationen bakom denna utveckling om det inte är för att man är ointresserad av andra åsikter än sina egna och det vill jag inte riktigt tro på. Vad jag kan se så fattas dessutom dessa beslut, som att stänga forumet, i slutna kretsar utan insyn, så det är svårt att få någon inblick i tankarna bakom.

Det är viktigt att ha en pågående debatt, att olika ställningstaganden kritiseras, att nya idéer testas. Håller inte argumenten så har man antingen fel i sak eller så har man dåliga argument, båda är allvarliga problem och det är viktigt att komma fram till innan de används i den allmänna debatten. Sådan öppen intern debatt borde uppmuntras, både för att öka engagemanget och för att mejsla fram hållbara förslag som det både finns stöd för och som håller för närmare granskning.

Här på forumet hade man kunnat ha ett helt underforum för att diskutera exempelvis feminism, något som tycks engagera många just nu men som är ett spretigt ämne som är svårt att få grepp om i kommentarsfälltet på ett blogginlägg, speciellt då förutsättningarna för diskussionen bestäms av den som gör den ursprungliga blogposten.

Ingen kommer engagera sig och orka bry sig om ett parti där enbart eliten, en handfull i den inre kretsen (grupp A+B), driver sina egna hjärtefrågor (oavsett hur behjärtansvärda). PP hade världens möjlighet att bli en folkrörelse, en demokratisk gräsrotsrörelse där tusentals människor gemensamt tog fram, diskuterade och drev en vettig piratpolitik. Nu ser det ut som det rinner ut i sanden för att man är livrädd för de ideal man själv säger sig stå för.

(#7) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #278006
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-10, 22:35

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av agnesson
Jag hänger inte heller med, hur äger partiet informationen när debatten förs på Facebook och inte i dess eget forum?
Nu har det gått en vecka utan ett enda försök att förklara varför ett ickemodererat forum på Facebook, där informationen ägs av Facebook, skulle vara bättre än detta. Det är svagt! Det öppnar för att det finns ett dolt motiv som man inte vill berätta om. Jag anar vad det är.

Jag kan också konstatera att ett antal av mina formulerade reformförslag av patentsystemet har letat sig in i sak programmet Inte minst helhetsgreppet, som jag propagerat för under några år och det tycker jag att är utmärkt, men nu har man satt stopp. Skall partiet enbart bredda sig i fortsättningen?

Citat:
Ingen kommer engagera sig och orka bry sig om ett parti där enbart eliten, en handfull i den inre kretsen (grupp A+B), driver sina egna hjärtefrågor (oavsett hur behjärtansvärda). PP hade världens möjlighet att bli en folkrörelse, en demokratisk gräsrotsrörelse där tusentals människor gemensamt tog fram, diskuterade och drev en vettig piratpolitik. Nu ser det ut som det rinner ut i sanden för att man är livrädd för de ideal man själv säger sig stå för.
Instämmer!

Fd Partimedlem

(#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #278008
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-11, 00:36

Rutros, tänk vad många spännande inlägg du skulle hunnit skriva på breddningsbloggen om exempelvis immaterialrätt och informationspolitik under den tid du ägnat dig åt att munhuggas om denna metafråga.

Ett par konkreta påpekanden kring det du skrivit i din senaste ström av inlägg här:
  • Vi är faktiskt flera av dem som är aktiva nu som haft erfarenhet av politik i andra partier på halvhög nivå. Jag från s, Widham från m, Willenfort från fp, för att ta några exempel.
  • Kanske finns ett samband mellan det och att arbetet med att bredda politiken går till på ungefär det sätt som du efterlyser och beskriver att andra partier använder. Idefas först, förankringsfas sedan; rådslagsliknande process; lager på lager. Har du någon aning om hur den process ser ut, som breddningsbloggen är ett led i? (Om inte, läs här!) Kan det möjligen också finnas något samband mellan skiftet av process, och att en del gamla knutar (varav en tycks ligga dig mycket varmt om hjärtat) tycks kunna vara på väg att lösas upp?
  • Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt att alltid låta "det bästa" bli det godas fiende. Forumet började självdö. Man skapar en annan kanal som visar sig väcka mer intresse, och skapa ny diskussion. Men det är tydligen fel eftersom den nya kanalen inte använde den informationspolitiskt ideologiskt riktiga tekniken!
  • Alla inlägg som skickas till breddningsbloggen publiceras. Utan att editeras. Däremot har du alldeles rätt i att det är de bloggansvariga och inte författaren som trycker på publiceraknappen.
  • Om du tror att alla partiets problem kommer att lösas av att man lägger ner alla andra kommunikationskanaler och bara tillåter diskussion på Forumet, och tvingar PL att stöka omkring här istället för att skriva debattartiklar till riksmedia, så tror jag att du har fel.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#9) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #278021
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-11, 16:09

Hej Henrik, hoppas att du inte tar illa upp för att jag svarar trots att din kommentar inte var riktad till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Rutros, tänk vad många spännande inlägg du skulle hunnit skriva på breddningsbloggen om exempelvis immaterialrätt och informationspolitik under den tid du ägnat dig åt att munhuggas om denna metafråga.
Ja, spännande inlägg som sannolikt skulle ha ignorerats i tystehet. Breddningsbloggen är en anslagstavla där man kan sätta upp idéer, men det finns små möjligheter att föra någon diskussion. Nu har tydligen styrelsen valt ut de förslag de gillar och dessa (mer än 200?) punkter ska avhandlas på nästa medlemsmöte om jag förstått det rätt? På medlemsmötet finns inte heller en rimlig chans att diskutera, de kommer klubbas igenom utan någon egentlig debatt, något det inte finns tid för då. Än mindre möjlighet har icke medlemmar att komma med kritiska synpunkter.

Var finns den utlovade demokratiska diskussionen, öppenheten och deltagandet? Var det bara möljigheten att skicka in idéer till styrelsen som var tanken? (Min lokala handlare är lika demokratisk, de har också en idélåda!)

Citat:
Men det är tydligen fel eftersom den nya kanalen inte använde den informationspolitiskt ideologiskt riktiga tekniken!
Det är inte det som är det huvudsakliga problemet, det är att man utestänger många människor så klart (omedvetet eller ej). Man kan också fråga sig om en social nätverktjänst av Facebooks typ är ett forum som stimulerar till ett, i detta samanhang, positivt debattklimat eller om det fokuserar för mycket på andra saker. Dessutom har man gjort sig beroende av ett utländskt företag som man helt saknar inflytande över. Utöver det finns en hel del tekniska skäl (det kommer t.ex. sannolikt att vara svårt att hänvisa till historiska diskusioner i framtiden och går det ens att moderera? etc.). Det råder för all del ingen brist på ideologiska skäl heller.

Citat:
Alla inlägg som skickas till breddningsbloggen publiceras. Utan att editeras. Däremot har du alldeles rätt i att det är de bloggansvariga och inte författaren som trycker på publiceraknappen.
Det borde ha framkommit om inlägg censurerats och/eller editerats, men man öppnar upp för onödig kritik och misstankar på det här sättet.

Citat:
Om du tror att alla partiets problem kommer att lösas av att man lägger ner alla andra kommunikationskanaler och bara tillåter diskussion på Forumet, och tvingar PL att stöka omkring här istället för att skriva debattartiklar till riksmedia, så tror jag att du har fel.
Det är det inte heller någon som förespråkat, tvärt om så har det sagts att det är bra att man utnyttjar så många kommunikationskanaler som möjligt.

Om man menar allvar med en demokratisk debatt måste det dock finnas ett centralt diskusionsforum som är öppet tillgängligt för alla, så att alla kan delta i viktiga diskussioner. De som inte vet vilka bloggar man ska följa, vilka skype och IRC kanaler man ska hänga i, vilka g+, twitter och facebook strömmar man måste hålla koll på, vilka möten man bör gå på, o.s.v. har inte någon rimlig chans att delta. Det är en klassisk härskarteknik: alla viktiga samtal sker i bastun dit endast ett fåtal invigda har tillträde, istället för på det officiella mötet.

Varför inte istället använda sociala medier för att göra reklam för och bjuda in till intressanta debatter som man sedan kan föra på forumet? Man är ju duktig på att göra reklam för partitoppens bloggar via twitter t.ex..

(Och partitoppen kan väl lika gärna vara tvingad att stöka omkring på forumet som på breddningsbloggen, som nu tycks vara fallet. Självklart ska Anna m.fl. fortsätta skriva debattartiklar vilket de gör ett strålande jobb med, men det ena utesluter inte det andra.)

Senast redigerad av Apis den 2012-09-11 klockan 16:23.

(#10) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #278022
Standard Sv: Censuren har segrat också inom piratpartiet - 2012-09-11, 17:06

Citat:
Nu har tydligen styrelsen valt ut de förslag de gillar och dessa (mer än 200?) punkter ska avhandlas på nästa medlemsmöte om jag förstått det rätt? På medlemsmötet finns inte heller en rimlig chans att diskutera, de kommer klubbas igenom utan någon egentlig debatt, något det inte finns tid för då. Än mindre möjlighet har icke medlemmar att komma med kritiska synpunkter.
Hur skulle du vilja förbättra medlemsmötet för att göra det lättare att debattera?

Citat:
Var det bara möljigheten att skicka in idéer till styrelsen som var tanken? (Min lokala handlare är lika demokratisk, de har också en idélåda!)
Styrelsen skickar in en lång rad propositioner, men medlemmar har också chansen att skicka in motioner som alltid. Bägge dera kan röstas för eller emot på mötet. Hur är det att likna vid en idélåda?

Citat:
(Och partitoppen kan väl lika gärna vara tvingad att stöka omkring på forumet som på breddningsbloggen, som nu tycks vara fallet. Självklart ska Anna m.fl. fortsätta skriva debattartiklar vilket de gör ett strålande jobb med, men det ena utesluter inte det andra.)
Hur är partitoppen tvingad att stöka omkring på Breddningsbloggen?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är