Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-24, 11:59

Fråga.

"Svenskarna laddar ner musik och film som aldrig förr från nätet. Vad anser ditt parti om fildelning?"

(v):

(V) har centralt uttalat sig för att hävda upphovsrätten som en okränkbar och individuell rätt. Skyddet av upphovsrätten är en förutsättning för mångfald, engagemang och etik inom hela mediaområdet.

(C):

Det skall inte vara olagligt att ladda ner film och musik för privat bruk. Det krävs dock en översyn och modernisering av upphovsrättslagen så att den bättre anpassastill idag.

(MBP):

Frågan är inte kommunalpolitisk och därför har vi inte tagit ställning.

(kd):

Det borde vara lagligt för privat bruk om upphovsmännens ersättning tillgodoses.

Men inte med allmän bredbandsavgift, det skulle hämma teknikutvecklingen. Det gäller att en teknisk lösning som gör det möjligt att ladda ner och också smidigt betala för det.

(s):

Det behövs regler för vad man kan kopiera lagligt och vad som är olaglig kopiering, t.ex. för att skydda upphovsrätt och rättighetsinnehavare.

(fp):

Vi är emot olaglig fildelning. Det måste lösas så att upphovsmannen erhåller rimlig ekonomisk ersättning Om inte kommer förmodligen både film- och musikbranschen att utarmas.

(m):

Vi vill göra en översyn av hela upphovsrätten för att motarbeta organiserad brottslighet. Samtidigt skall enskilda människor garanteras möjligheten att göra lagliga kopior för eget bruk. Vi säger nej till en nyskatt på bredband.

(mp):

(Mp) anser inte att fildelning skall vara kriminellt. Ersättning till skaparna av kultur bör självklart tillgododses på något annat sätt än hittills. Fildelning upplevs av flera musiker som positivt då det har en självsanerande effekt i branschen.

Skriv egna svar på detta till Mark-bladet!

till:

Debatt!

redaktion@markbladet.se

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#2) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Länk: #48271
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-24, 12:01

Du som skriver så bra, Björn...

Släng ihop några rader !

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #48297
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-24, 13:02

Tack för tipset! Skall titta närmare på detta senare, just nu har jag (ungefär) 2313478545 andra saker att ta i tu med, kommentera i tråden om jag glömmer.

Här kommer dock ett par snabba (raljerade och cyniska) kommentarer. Dessa är nog inte bra att använda sig rakt av, inte tillräckligt politsikt korrekta, men de kan vara en start.

Citat:
upphovsrätten som en okränkbar och individuell rätt.
Upphovsrätten är ett statssanktionerat tidsberänsat privat monopol. Inte en naturrätt. Säg som det är, försök inte blanda bort korten.

Citat:
Det skall inte vara olagligt att ladda ner film och musik för privat bruk. Det krävs dock en översyn och modernisering av upphovsrättslagen så att den bättre anpassastill idag.
Det här är en aning problematiskt, just centern är svåra att debbatera med, då de är dom som har fattat frågan mest, det enda jag kan klaga på är att " en översyn och modernisering av upphovsrättslagen" kan betyda lite vad som helst.

Citat:
Det borde vara lagligt för privat bruk om upphovsmännens ersättning tillgodoses.
Absurt, i om man drar det till sin spets. Om ingen vill betala för en 5-årings kludd på ett papper, skall han ändå har en naturlig rätt till betalning? Skall jag skicka fakturan till kd:s kansli för att jag aldrig på ett öre för mina kreativa produktioner?

Citat:
Det behövs regler för vad man kan kopiera lagligt och vad som är olaglig kopiering
Jag baxnar, det finns regler idag, fast regler som vi (pp) inte tycker är rimliga. Resonemanget låter som "laglig kopiering är laglig" (typ1=1)

Citat:
Vi är emot olaglig fildelning.
Jaha, till skillnad från (pp) som vill ändra lagen? Nej vi vill inte bryta mot lagen, vi vill ändra lagen.

Citat:
motarbeta organiserad brottslighet.
Herre min skapare, det här tar nog priset i kategorin "jag är en opåläst politiker som inte vet vad jag talar om". Piratkopiering är till allra största delen (övervägande stor del) privat-kopiering

Citat:
(Mp) anser inte att fildelning skall vara kriminellt.
Fildelning och nedladning är INTE samma sak, något som (mp) verkar glömma. Eller så säger de en sak till väljarna och menar/vill en helt annan sak när det väl kommer till kritan/i sitt partiprogram.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #48921
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-27, 01:33

Skrev just ihop det här, vad tycker ni? Kommentarer?<br>
---------------------------------------------------------------------------------------------<br>
<br>
Spretig debatt av dåligt pålästa politiker angående upphovsrätten.<br>
<br>
I Mark-bladet vecka 33 uttalar sig partierna om vad de anser om fildelning. Problemet är att om man studerar vad politikerna säger är det alltifrån rena faktafel, till rent absurda resonemang, menar vi i Piratpartiet.<br>
<br>
Tillexempel hävdar vänsterpartiet att "upphovsrätten är en okränkbar och individuell rätt". Man vill på detta sätt försöka göra upphovsrätten till något av en Gudagiven naturrätt, vilket det inte är. Det är ett statssanktionerat tidsberänsat privat monopol. Jag vet inte om detta är ett tecken på okunskap eller bara ett försök att försöka blanda bort korten, eller vilket av alternativen som som är värst.<br>
<br>
Ett lika illa, för att inte säga värre resonmang kommer från den andra sidan, moderaterna, som vill "göra en översyn av hela upphovsrätten för att motarbeta organiserad brottslighet". Det visar klart och tydligt på okunskap, den allra mesta (övervägande stor del) pirat-kopieringen är privat-kopiering (och att det överhuvud taget heter pirat, är marknadskrafternas försök att försöka skammbelägga oss som sysslar med det).<br>
<br>
Kristdemokraterna säger att "det borde vara lagligt för privat bruk om upphovsmännens ersättning tillgodoses". Vi leker med tanken att införa samma princip inom andra brancher och ser vad som händer. Jag ser en stol som en möbelsnickare har gjort, men tycker att det pris denne vill ha är för högt, varpå jag tar mig en titt på stolen, går hem och gör, efter bästa förmåga, en likadan. Skall snickaren tillgodoses, även när det inte finns någon köpare? Detta som är grunden för en kapitalistisk marknad med tillgång och efterfrågan. Om Kristdemokraterna vidhåller att "upphovsmännens ersättning skall tillgodoses" vill jag gärna veta vilken adress till partiets kansli jag skall skicka fakturan för allt kreativt arbete som jag gjort utan att få ett öre (särskillt mina teckningar från dagis bör ha fått en hyffsad spridning vid det här laget)<br>
<br>
Vidare har vi cirkelresonmanget från Socialdemokraterna och Folkpartiet som säger "Det behövs regler för vad man kan kopiera lagligt och vad som är olaglig kopiering" respektive "Vi är emot olaglig fildelning". Jaha, så ni vill ha regler. Vi har regler redan idag, upphovsrättslagen heter den. Vi i Piratpartiet vill också ha regler, men annorlunda regler. Vi vill inte heller bryta mot lagen, och vara olagliga. Vi vill ändra på lagen. Men på på (S) och (Fp) låter det mest som "laglig kopiering är laglig". Man kunde lika gärna sagt: 1=1.<br>
<br>
Om man tillsist skall ge lite beröm går detta till våra gröna partier. Även om de inte förstått frågan fullt ut, så är de inte "ute och cyklar på djupt vatten". Miljöpartiet "anser inte att fildelning skall vara kriminellt". Det tycker jag är en rätt oansvarig lögn till väljarna då de bara vill legalisera nedladdningen (fildelning består av både upp- och nedladdning). Stå för vad ni tycker och säg det, eller vill ni bara erbjuda väljarna lite fetare valfläsk? Centerpartiet vill ha en "översyn och modernisering av upphovsrättslagen så att den bättre anpassastill idag". Vad denna översyn och modernisering innebär rent konkret lär vi få titta i stjärnorna efter. Och med tanke på de andra partiernas åsikter är det troligaste svaret på den frågan: Ännu absurdare upphovsrättslagar, stiftade av våra politiker på uppmaning av mediaindustrin från Hollywood. <br>
<br>
Nej om man i praktiken vill reformera upphovsrätten finns det bara ett alternativ. Piratpartiet. Vi siktar på en vågmästarställning i årets riksdagval. Läs mer på www.piratpartiet.se<br>
<br>
/Piratpartiet i Sjuhärad <br>
<br>

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Länk: #48941
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-27, 03:48

Jag gillar din insändare. Den är härligt skojig. Men jag oroade mig för att den var lite för lång, så jag gjorde ett försök att försöka redigera bort onödiga småord och upprepningar i den. <br>
<br>
Fast jag kom inte så långt med det; i stället började jag förstås peta i texten, och göra ändringar som är mer en fråga om smak än på nåt sätt objektivt bättre. Så strunta gärna i dem, det är inte min insändare. Jag får väl ursäkta mig med att jag rättade åtminstone tre stavfel: "hyffsat" ,"resonmanget", "brancher"<br>
<br>
<br>
<br>

<br>
<br>
Motiveringar till några av de större ändringarna:<br>
* Att säga att bara de som är okunniga kan påstå att upphovsrätten är en gudagiven naturrätt, är kanske att ta i någon centimeter. Däremot är det ju definitivt sant, att det är falskt... men det har funnits ett fåtal halvkunniga som har hävdat det i alla fall--jag lade till ett resonemang om det, och att det dessutom är högerfolk och inte vänsterpartier som har stått för det.<br>
<br>
* Strök meningen "(och att det överhuvud taget heter pirat, är marknadskrafternas försök att försöka skammbelägga oss som sysslar med det)" eftersom det känns lite off topic i.o.m. att det var du själv som drog upp ordet pirat och inte moderaterna.<br>
<br>
* "Läs mer på www.webadress.se" funkar inte riktigt i en debattartikel. För mycket osmakligt reklamstuk på det.<br>
<br>
* Undertecknat med namn?<br>
<br>
<br>

<br>
Dåligt pålästa politiker i spretig debatt om upphovsrätten<br>
<br>
I Mark-bladet v. 33 uttalar sig partierna om fildelning. Men det de säger är allt ifrån faktafel till rena absurditeter.<br>
<br>
T.ex. hävdar (v) "upphovsrätten som en okränkbar och individuell rätt." Men bara ett fåtal extrema högerliberala tänkare har försökt göra upphovsrätten, detta statssanktionerade, tidsberänsade privata monopol, till någon gudagiven naturrätt. Ser vi ett tecken på okunskap från vänstern, eller bara ett försök att försöka blanda bort korten?<br>
<br>
Ett lika illa eller värre resonemang förs av (m), som "vill göra en översyn av hela upphovsrätten för att motarbeta organiserad brottslighet". Men någon "organiserad brottslighet" finns idag inte på området. Just tack vare Internet har piratkopiering i vinstsyfte förvandlats till ickekommersiell privatkopiering i fildelningsnätverk. <br>
<br>
"Det borde vara lagligt för privat bruk om upphovsmännens ersättning tillgodoses," säger (kd). Lek med tanken att införa samma princip i andra branscher! Jag ser en stol som en snickare gjort, men tycker att hans pris är för högt, varpå jag tar mig en titt på stolen, och går hem och gör en likadan, efter bästa förmåga. Ska snickaren tillgodoses, trots att ingen köpare finns? Tillgång och efterfrågan ses väl annars som grunden för marknadsekonomin. Om (kd) vidhåller att "upphovsmännens ersättning skall tillgodoses" vill jag gärna veta adressen till partiets kansli, så att jag kan skicka fakturan dit för allt kreativt arbete jag gjort utan att få ett öre. Särskilt mina dagisteckningar bör väl ha fått en hyfsad spridning vid det här laget.<br>
<br>
Vidare har vi cirkelresonemanget från (s) och (fp) som säger "Det behövs regler för vad man kan kopiera lagligt och vad som är olaglig kopiering," respektive "Vi är emot olaglig fildelning." Jaha, ni vill ha regler. Vi har en reglering redan idag; upphovsrättslagen heter den. Vi i Piratpartiet vill också ha regler, men annorlunda regler. Vi vill inte heller vara olagliga, och bryta mot lagen. Vi vill ändra den. Men (s) och (fp) kunde lika gärna sagt: "Laglig kopiering är laglig," eller "1 = 1."<br>
<br>
Ska man till sist ge lite beröm går detta till våra gröna partier. Även om de inte förstått frågan fullt ut, så är de inte ute och cyklar på djupt vatten. Miljöpartiet "anser inte att fildelning skall vara kriminellt." En rätt oansvarig lögn, då de bara vill legalisera nedladdningen (fildelning består av både upp- och nedladdning). Stå för vad ni tycker och säg det! Eller vill ni bara erbjuda väljarna lite fetare valfläsk? <br>
<br>
Centern vill ha en "modernisering av upphovsrättslagen så att den bättre anpassas till idag." Vad detta innebär konkret lär vi få titta i stjärnorna efter. Men med tanke på de andra partiernas åsikter är det troligaste svaret på frågan: ännu absurdare upphovsrättslagar, stiftade på uppmaning av Hollywood.<br>
<br>
Nej, vill man i praktiken reformera upphovsrätten finns bara ett alternativ: Piratpartiet. Vi siktar på vågmästarställning i riksdagen.<br>
<br>
Björn Odlund<br>
Valkretsledare för Piratpartiet i Sjuhärad<br>
<br>

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Länk: #48967
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-27, 09:23

Perfekt. Skicka in nu =)

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #48996
Standard RE: Mark-bladet vecka 33 - 2006-08-27, 14:14

Topp... alla dina kommentarer var vettiga manimani, så jag har mailat iväg den nu. Tack för korrekturen.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mark Klamberg; Polismetodutredning PaLL3 Integritet och privatliv 0 2009-05-17 09:23
Mark Klamberg: FRA är massavlyssning Snild Dolkow PP i media 3 2008-08-20 11:45
Mark-bladet vecka 33, en lokal gratistidning. ZED Kultur och upphovsrätt 0 2006-08-24 12:04
Skall jag försöka få i denna artikel i K-bladet??? Daniel Gustafsson 14. Skåne läns norra och östra valkrets 4 2006-07-29 17:44
Veckorapport vecka 12 totemo usagi Veckoprotokoll 0 2006-03-28 13:39