Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 08:04

Jag har en kompis på Chalmers, igår när jag uppgav att det är Piratpartiet jag kommer att rösta på. Informerade han om läget på Chalmers i Göteborg. Att folk skrattade åt piratpartiet och nästan slängde ut dom som samlade ihop namnunderskrifter. Om intresset är så negativt för vad partiet står för. Att det är så ihopkopplat till en rörelse som endast vill göra dess ändringar för sin egen vinnings skull. Hur kan vi då tas seröst? Jag blev till och med kallad Plain stupid.

Det finns inget kall att rösta på partiet heller. Jag röstar på Piratpartiet till riksdagen. Men är fortfarande Centerpartist(Jag måste ju rösta på mig själv rimligtvis i komunvalet ). Jag ser ju det så att de andra partierna klarar sig bra utan min röst men ni gör det inte. Så även om jag brinner för partiets frågor finns det inte något intresse för svenson att rösta på oss.

[i]

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #20285
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 08:52

Nu tror jag du lyckats komma på "fel gäng" helt enkelt. Alla kommer inte att rösta på PP och alla tycker definitivt inte som vi. Men ett tips är att lägg inte argumentationstid på dom som redan har sin klara uppfattning. Låt dom ha det och gå vidare. Träffade själv på en person igår som var positiv som attan pga, att han såg min munkjacka med PP på. Vi diskuterade bra länge och han lovade sin röst när vi skildes, så jag vill bara poängtera - det finns massor av väljare som tycker som vi - även "Svenssons" och framförallt i äldre generationer.

Och att rösta på PP och vara Centerpartist? - hmm lite kluvet för mig framförallt om du är aktiv centerpartist?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #20288
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 09:20

Precis. Det beror dels på hur bra vi är att argumentera också. Vissa är stenhårt fast i sitt blocktänkande dock, och tycker att "kan ni tänka er samarbeta med X får inte ni MIN röst". Men även det går att komma runt om man vill, tar bara en hel del tid. Dock kanske man inte ska lägga ner alltför mkt tid på dem.

Din kompis på chalmers får helt enkelt se till o knalla runt med piratpartiets t-shirt.. bäst det är hittar man 1 intresserad, sen en till

Och vi ställer inte upp i kommun eller landstingsval, så helt klart kan man göra så att man då kostar på oss en röst i riksdan, och ger sitt vanliga parti rösterna lokalt. Det är ett väldigt bra argument mot Svensson som fungerar. Men man ska komma ihåg att alla tänker inte som oss, så vi måste lära oss att argumentera bra för våra frågor.

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #20294
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 10:05

Man får tyvärr räkna med skepsis (och, från mindre toleranta individer, hån och bespottning) när man vågar vara annorlunda. Men våga vara pirat! Det finns ett stort folkligt stöd för våra frågor. Däremot är det kanske så att många hellre röstar på ett part med ett komplett partiprogram, men det handlar ofta om att de inte har förstått hur vågmästarrollen.

Jag tycker att vi ska vara försiktiga med att avskriva potentiella väljare som "hopplösa". Självklart är det upp till den enskilde medlemmen hur han eller hon gör, men personligen så brukar jag reagera lite extra på folk som tycker att vi är ett "larvparti". Om de får klart för sig hur vågmästarrollen fungerar så brukar de medge att strategin faktiskt är ganska genomtänkt, och inte alls så korkad som de upplevde den från början.

Precis som Björn Felten, Christian Engström m fl påpekat: Det här är en viktig länk. Läs och lär, så att ni kan föra det vidare till andra:

http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #20296
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 10:18

Citat:
Nu tror jag du lyckats komma på "fel gäng" helt enkelt.... Och att rösta på PP och vara Centerpartist? - hmm lite kluvet för mig framförallt om du är aktiv centerpartist?

Njae, fel gäng tycker jag inte jag har hamnat i. Jag är för vad centerpartiet vill på lokal nivå. Men tycker inte de är så vettiga på statlig nivå. Dessutom står jag på den komunala vallistan för Centerpartiet. Om man kan vara med i två partier(Kan man?) skulle jag inte tveka att registera mig som Piratpartist. Just för att de har frågor som inte är blockunika. Jag ser ständigt Piratsvart i min tankevärld när jag pratar Piratparti frågor medans Centergrön när jag pratar utbildningfrågor och näringslivsfrågor.

Jag ville bara påpeka vad min vän sa vilket är rätt så vettigt, att även de som tycker som Piratpartiet i frågorna rörande Patent, Uphovsrätt, osv. av dom är det väldigt få som röstar på ett parti som Piratpartiet för att det känns oseriöst att rösta på partiet. Dels för att partiet inte är speciellt stort och så inofficiella som det känns att partiet är. Och det för att partiet finns på grund av de personer som gillar de lagförändrande förslagen då det finns en aura av att vi gör detta för personlig vinnning.

[i]

Svara med citat
  (#6) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #20297
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 10:28

Det är helt sant o riktigt, och nåt som vi måste leva med. Det finns dock i mina ögon bra argument.

"Om alla tänkte som du skulle de flesta partierna i riksdan idag inte finnas" (alla de andra har varit nystartade nån gång med)

"En röst på oss som gör att vi passerar 4% spärren är värd 14 mandat, i etablerade partier är den aldrig värd mer än ett mandat"

"Även om vi inte kommer in, så spelar din röst på oss mer roll för framtida politik i riksdan än den skulle göra annars, då det visar för andra partier hur viktiga våra frågor är, och att de förlorar röster på att placera dem långt ner"

Dessa tycker jag personligen iaf funkar bra

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #20309
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 11:02

Det finns ingenting i Piratpartiets stadgar som säger att du inte samtidigt får vara med i ett annat parti. Däremot kan jag tänka mig att Centerpartiet inte gillar dubbla medlemskap. En snabbtitt på deras stadgar ger dock inget sådant, förutom ett allmänt "motverkar partiets syften". Det finns så vitt jag vet heller ingen lag som säger att man inte får vara med i två partier samtidigt.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #20326
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 14:29

Citat:
Tor Skude (2006-May-03)Däremot kan jag tänka mig att Centerpartiet inte gillar dubbla medlemskap. En snabbtitt på deras stadgar ger dock inget sådant, förutom ett allmänt "motverkar partiets syften".
De etablerade partierna brukar tycka illa om dubbla lojaliteter, som det riskerar att bli när man är engagerad i ett parti lokalt och ett annat på riksplanet.

Själv är jag inte partiansluten, och jag känner mig därför fri att rösta på tre olika partier i de olika valen på samma valdag (jag har exempelvis någon gång röstat på Moderaterna till riksdagen och på Vänsterpartiet kommunalt). Att vara aktiv i flera partier samtidigt kan däremot vara riskabelt om man på så sätt skapar större konkurrens om rösterna. Vänsterpartiet uteslöt nyligen en handfull medlemmar som lokalt i sin kommun kandiderar på en lista tillsammans med andra partier, eftersom Vänsterpartiet redan har en egen lista i kommunen som de då konkurrerar med.

I Sala kommun får dock ett antal miljöpartister stå med på Vänsterpartiets valsedel, eftersom Miljöpartiet där bara fick 100 röster och inga mandat i valet 2002, samtidigt som vänsterblocket var en röst från att erhålla majoritet i kommunfullmäktige. Där ligger alltså denna samverkan i båda partiernas intresse, och då stöter den knappast på patrull på riksplanet heller.

Eftersom Piratpartiet konkurrerar med bland annat Centerpartiet i höstens riksdagsval, så är mitt råd till alla som vill fortsätta stå på sina gamla partiers valsedlar lokalt att inte gasta alltför högt om att ni inte röstar på dem i samtliga val, till och med om ni inte direkt kandiderar för andra partier samtidigt. Valhemligheten omfattar alla väljare, inklusive partiordföranden, och det bör ni utnyttja...

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #20333
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 15:01

Citat:
lordmetroid (2006-May-03)Jag har en kompis på Chalmers, igår när jag uppgav att det är Piratpartiet jag kommer att rösta på. Informerade han om läget på Chalmers i Göteborg.
Det låter besynnerligt. Jag tror inte att din kompis är riktigt representativ för en typisk Emil/Emilia faktiskt.

Det senaste mötet för valkrets 16 (Göteborg), som jag var med på, hölls inte bara i en lokal alldeles bakom Kopparbunkern utan till yttermera visso visade det sig att vi samtliga (vill jag minnas) hade kopplingar till Chalmers. Alltifrån mina avlägsna (E-sektionen i slutet av 1960-talet) till betydligt modernare.

Men du har rätt i en sak: Vi har ett enormt arbete framför oss med att informera om vad vi egentligen står för. Detta blir så mycket mer uppenbart när man ser vad som skrivs runt omkring på webben om oss. Det är ständigt samma gamla myter, som alla blivit indoktrinerade med från mediaindustrin m.m., som framförs om och om igen. Och oavsett hur seriöst man försöker bemöta argumenten, så blir det ständigt samma gamla raspiga skiva man får som kommentarer.

Vi har med andra ord alla ett enormt arbete framför oss. Det positiva är, att det mesta av det arbetet kan vi utföra i en miljö där vi regerar: webben! Om var och en av oss ser till att tipsa alla andra om någon tråd där vår politik dyker upp -- förslagsvis här -- så kommer vi väldigt mycket längre på vår väg mot riksdagen.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #20336
Standard RE: Hur får vi egentligen röster. - 2006-05-03, 15:16

lordmetroid:
Citat:
Njae, fel gäng tycker jag inte jag har hamnat i. Jag är för vad centerpartiet vill på lokal nivå. Men tycker inte de är så vettiga på statlig nivå
Nu tog du mina ord bokstavligt och jag menade givetvist inte gäng=Centerpartiet, mende såklart de som du hade diskuterat med.

Citat:
Jag ser ständigt Piratsvart i min tankevärld när jag pratar Piratparti frågor medans Centergrön när jag pratar utbildningfrågor och näringslivsfrågor.
Du är nog inte ensam i den tanken iom att vi inte deltar i dessa frågor. Och visst kan man rösta på ett parti till riksdagen och ett annat till kommun.

Citat:
att det känns oseriöst att rösta på partiet. Dels för att partiet inte är speciellt stort och så inofficiella som det känns att partiet är. Och det för att partiet finns på grund av de personer som gillar de lagförändrande förslagen då det finns en aura av att vi gör detta för personlig vinnning.
För mig känns det oseriöst att rösta på _ _ _ _ för att de delar inte mina värderingar. Vad jag menar så ska det ju självklart kännas rätt. Och nog är PP seriöst alltid. Att någon skulle göra detta för en personlig vinning håller inte heller, för då skulle man fråga sig - vilken vinning? Detta är ett verk som kommit till tackvare ett antal personer som hade det där extra "brinnet" i sig och hade intresse i att köra igång.

[quote]SM5POR (2006-May-03)
Citat:
[b]Eftersom Piratpartiet konkurrerar med bland annat Centerpartiet i höstens riksdagsval, så är mitt råd till alla som vill fortsätta stå på sina gamla partiers valsedlar lokalt att inte gasta alltför högt om att ni inte röstar på dem i samtliga val, till och med om ni inte direkt kandiderar för andra partier samtidigt. Valhemligheten omfattar alla väljare, inklusive partiordföranden, och det bör ni utnyttja...
Visst är det så
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilka är vi egentligen...vi pirater MARKKU I VARA Övrig diskussion 1 2009-06-22 14:49
Vem övervakar egentligen övervakarna? Mårten Fjällström PP i media 1 2007-11-09 13:54
Hur jobbar APB egentligen? John Nilsson Kultur och upphovsrätt 10 2007-01-12 16:41
Hur är det med uppfinnarna egentligen? Johan Viberg Kunskap och patenträtt 3 2006-09-07 16:00
Hur ser det ut EGENTLIGEN? Danne_T Övrig piratpolitik 3 2006-06-11 21:42