Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-16, 11:34

Nyhetsbrev 2011-05-16

Detta nyhetsbrev innehåller:

• Några ord från partiledaren

• Vad kan du göra?

• Separation mellan styrelse och ledning

Några ord från partiledaren

I går var det omval i Västra Götaland och vi har ett gäng pirater som jobbat stenhårt med kampanjande och valsedelsdistribution. Trots deras ansträngningar gick det tyvärr inte som vi hade hoppats.

Jag vill dock verkligen tacka alla pirater som arbetat hårt med omvalen i Västra Götaland. I mina ögon är ni vinnare. Det är bara vinnare som med så knappa resurser vågar ta sig an ett omval med allt vad det innebär så tätt efter ett nedslående riksdagsval. Rösterna kom inte den här gången, men de kommer att komma och det kommer de att göra tack vare envisa och hårt arbetande pirater som ni. Jag är stolt över varenda en av er. Ni har gjort ett fantastiskt arbete utifrån de förutsättningar ni haft. Tack för att ni finns!

Från partiledningens sida kommer vi att göra vårt yttersta för att förbättra förutsättningarna inför kommande kampanjer och val. Vi måste sänka tröskeln för engagemang. Vi kommer att erbjuda utbildningar så att alla aktivister känner att de har rejält på fötterna i sitt arbete för partiet. Vi arbetar på att förbättra den interna kommunikationen. Allt detta kommer att göra partiarbetet mer inspirerande och det kommer i sin tur att förbättra våra möjligheter till extern opinionsbildande enormt.

Vi måste skapa en organisation där aktivister känner sig precis så betydelsefulla som de är. Vi är inget utan aktivister och det måste våra aktivister känna ända in i hjärtat, först då kommer vi att bli starka nog att kunna driva kampanjer och valarbete riktigt effektivt.

Det finns ingen skam i att misslyckas om man gjort sitt bästa, men inte sällan blir vi våra egna värsta fiender. I motgång dyker självspäkande upp och vi glömmer lätt bort att vi gjort en massa bra saker. Det är viktigt att ta sig tiden att sörja och jag hoppas vi alla har ork att stötta varandra i detta. Men förhoppningsvis fastnar vi inte där. Vägen ska ändå leda framåt och tillsammans ska vi kunna lösa de problem vi har. För vi gör faktiskt väldigt mycket bra också.

Det är därför hög tid att vi tar hand om varandra och klappar oss själva på axeln och erkänner att vi faktiskt förändrat den politiska debatten en hel del med vår blotta existens och vårt hårda arbete. Piratpartiet gör nytta varje dag och en dag kommer det att avspegla sig även i röster. Den dagen var tyvärr inte i går, men den kommer. Politik är ett långdistanslopp som vi springer tillsammans.

Vi måste alla ta ansvar för våra framgångar. Framgång kommer inte av sig själv eller av att några få eldsjälar sliter häcken av sig. Framgång är något var och en av oss måste ta på oss ansvaret att bana väg för. Det räcker inte att sitta och hoppas att någon annan ska dra lasset. Man måste själv vara beredd att kavla upp ärmarna och dra sitt strå till stacken. Eldsjälarna är fantastiska, men även de behöver hjälp och stöd. De kan inte axla allt ansvar och allt arbete.

Om du vill se saker gjorda, börja inte med andra. Börja alltid med dig själv. Fråga dig själv vad du vill och kan göra för att förbättra situationen. Man får med sig många fler om man inspirerar till förändring genom eget arbete.

Vad kan du göra?

Tycker du att din kommun är inaktiv? Ta kontakt med din kommunledare och föreslå en piratfika där ni diskuterar vad ni ska hitta på. Om det inte finns en kommunledare i din kommun: Ta kontakt med din valkretsledare och erbjud dig att bli kommunledare så att du kan dra igång lite aktivitet. Jag eller någon annan ur ledningen kommer gärna och hälsar på er om ni kör igång lite verksamhet. Det enda vi vill ha är lite framförhållning så att vi kan planera in det i våra kalendrar.

Under hösten kommer vi att kampanja stenhårt mot datalagringsdirektivet både på egen hand och tillsammans med flera andra organisationer som är mot direktivet. Vi kommer att ta fram nytt kampanjmaterial för detta ändamål och vi behöver så många kampanjglada aktivister som möjligt för att sprida det. Du kan vara en av dem.

Skriv insändare och debattartiklar. Om du vill ha starthjälp finns det här i textform och här i filmform. Jag kommer själv inom kort att söka folk som kan hjälpa mig att få ut fler debattartiklar. Jag behöver hjälp med faktainsamling, faktakoll och korrektur och lite annat. Jag kommer att återkomma med mer info om det inom kort. Det kanske är något som passar just dig?

Kontentan är: Det finns en plats för var och en av er. ALLA kan hjälpa till någonstans på något sätt. Ni har alla en fantastisk chans att vara med och arbeta för något bra. Jag hoppas att så många som möjligt av er tar den.

Separation mellan styrelse och ledning

En infekterad fråga har tidigare varit sammanblandningen mellan styrelse och ledning. Infekterade frågor tar energi från politiskt arbete. Därför beslutade jag mig för att dra mitt strå till stacken för att lösa frågan genom att gå före och visa vägen.

Jag är för en större separation mellan styrelse och ledning. För att visa att det inte bara är tomma ord valde jag att kliva av som kandidat till styrelsen för att istället fokusera på min nyckelroll som partiledare. Rick Falkvinge valde då att i samma anda att lämna ledningen för att fokusera på styrelsen och Christian Engström lämnade styrelsen för att fokusera på sitt viktiga arbete i Bryssel.

Rent praktiskt betyder det en betydligt bättre separation mellan styrelse och ledning redan nu och en tydlig plan för hur separationen så småningom ska kunna fullföljas helt. Det betyder dessutom att vi alla nu kan fokusera på våra huvuduppgifter och ge 100% där. Det tror jag är bra.

Vi har också fått en ny styrelse. Den hittar du här.

Jag känner mig mycket positiv till de förändringar som skett och kommer i egenskap av partiledare att se till att ledningen jobbar i gott samarbete med styrelsen. Jag hoppas att det kommer att smitta av sig på resten av organisationen och bidra till ett starkt och framgångsrikt Piratparti 2014.

Styrelsens nya sammankallande, Marit Deldén, kommer att vara gästskribent i nästa nyhetsbrev. Hon kommer att berätta lite mer om vilka planer hon har för den nya styrelsens arbete.

Ha det så bra,

Anna

——————————–

Anna Troberg

Partiledare

anna.troberg@piratpartiet.se

flattr this!

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

(#2) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #265557
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-16, 15:59

Här i värmland får jag vara nätpirat. Jag gör vad jag kan med att lyfta lite kampanjaktiga texter, bloggar mm. Jag söker aktivt lägenhet i göteborg, blir lättare då för mig att vara aktivist. Här i Deje blir det för dyrt att resa till typ karlstad, så till vidare är jag nätpirat, samt att jag faktiskt är avsatt som KL, inget att hyckla med. Är säkert inte lätt att ha och göra med i alla lägen . Fortsätter på mitt vis att vara enkel i tanke och ord. Hoppas detta räcker för att hjälpa till lite i PP

(#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #265558
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-16, 17:26

Minata utropar seger.

Lite tidigt ute.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#4) Gammal
globalintress Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #265577
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-16, 22:13

Efter dessa 2 val som nu har varit (ordinarie och extraval) så anser jag att vi måste bredda vår politik och omfatta fler nivåer
T.e.x
1:Internetröstning kommande val
2: slopa skatt på skatt på skatt( att betala+energiskatt+moms= summa)

Jag har försökt få fram en siffra från skatteverket på hur många miljarder staten tar in på att lägga moms på olika skatter men de vill inte svara på den frågan

Det är väl något att ta upp till ytan och diskutera

Dessa 2 saker kan man gott göra till en valfråga

Senast redigerad av globalintress den 2011-05-16 klockan 22:14. Anledning: tillägg

(#5) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Länk: #265578
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-16, 22:14

Efter ytterligare ett rent utsagt katastrofval så är jag intresserad av vad partiledningen, och den nytillsatta partistyrelsen har för idéer på hur man kan göra det bättre. Hur gör vi för att nå upp i dom 4% som kommer krävas för att komma in i Riksdagen?

Dessutom bör inte Riksdagen vara partiets enda mål, utan även så bör lika mycket kraft läggas på att kandidera/kampanja till EU-parlamentet, samt alla Sveriges kommuner och landsting, under 2014.

Om det bästa som PP kan uppnå är att "Vi håller fast vid vågmästarstrategin." utan att förtydliga vad PP vill göra, och utan att ha ett KOMPLETT PAKET så är partiet mer eller mindre död efter 2014.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#6) Gammal
NN1 Inte uppkopplad

Länk: #265600
Standard Sv: Nyhetsbrev 2011-05-16: Nyhetsbrev 2011-05-16 - 2011-05-17, 10:13

@RikMatts tanx för den länken, jag kom igång ordentligt på den och har kommenterat.

Gammal 2011-09-22, 10:05
Oregistrerade
Detta meddelande har raderats av JPAnderson. Anledning: Spambot

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg