Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 10:00

Här postar vi ordningsfrågor.

Svara med citat
  (#2) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #120562
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 14:51

Jag kunde efter 14:30 rösta i alla omröstningar som skulle ha stängt innan 13:00. Det spelar ju ingen roll för utfallet eftersom resultaten redan var avlästa och det inte verkade vara särskilt jämnt i någon av omröstningarna, men det vore kanske ändå bäst att stänga dem när man formellt inte får rösta längre. Om inte annat ifall vi skulle få en väldigt jämn omröstning någon gång och någon bestrider räkningen.

Svara med citat
  (#3) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #120564
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 15:32

En annan röstningsteknisk grej: det verkar som att man kan se det ofärdiga resultatet i en omröstning innan man själv röstar i den. Åtminstone så kan jag se resultaten i de omröstningar i låsta trådar som jag inte har röstat i genom att klicka på "Show results" - det är möjligt att jag bara kan det för att trådarna är låsta, men eftersom det inte verkade påverka omröstningarna i andra låsta trådar (jag kunde fortfarande rösta i dem) så misstänker jag att det inte är så.

Speciellt vid acceptröstning så innebär det en "fördel" eller kan åtminstone påverka min röst - om jag t.ex. tycker att två av alternativen är OK, med en liten preferens för ett av dem, och att det tredje är dåligt så kryssar jag antagligen i båda OK-alternativen för att ge dem ett försprång över det "dåliga". Om jag däremot kan se resultaten och ser att det dåliga alternativet ligger långt efter de två andra så kommer jag ju antagligen att enbart kryssa i det alternativ som jag tycker är bäst, eftersom det dåliga ändå inte verkar ha någon chans att vinna. Att kunna se resultaten i förtid ger också ett incentiv att vänta så länge som möjligt med att rösta, vilket kanske inte är helt lyckat.

Som sagt, jag är inte helt säker på att man faktiskt kan se resultatet innan man röstar eftersom alla trådar utom EU-listan var låsta innan jag vaknade och jag tänkte inte på att kolla resultaten i den omröstningen innan jag röstade själv. Men _nu_ kan jag se resultaten, och det innebär ju, i alla fall rent hypotetiskt, att jag kan dela med mig av den informationen till någon som ännu inte har röstat och därmed påverka deras röst. Så i vilket fall som helst så skulle jag föredra att det var omöjligt för alla att se resultaten innan omröstningen stängdes.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #120566
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 16:10

Logga ut så ser du hur det står innan du röstar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #120567
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 16:11

Citat:
larsl (2008-Dec-06)En annan röstningsteknisk grej: det verkar som att man kan se det ofärdiga resultatet i en omröstning innan man själv röstar i den. Åtminstone så kan jag se resultaten i de omröstningar i låsta trådar som jag inte har röstat i genom att klicka på "Show results" - det är möjligt att jag bara kan det för att trådarna är låsta, men eftersom det inte verkade påverka omröstningarna i andra låsta trådar (jag kunde fortfarande rösta i dem) så misstänker jag att det inte är så.

Speciellt vid acceptröstning så innebär det en "fördel" eller kan åtminstone påverka min röst - om jag t.ex. tycker att två av alternativen är OK, med en liten preferens för ett av dem, och att det tredje är dåligt så kryssar jag antagligen i båda OK-alternativen för att ge dem ett försprång över det "dåliga". Om jag däremot kan se resultaten och ser att det dåliga alternativet ligger långt efter de två andra så kommer jag ju antagligen att enbart kryssa i det alternativ som jag tycker är bäst, eftersom det dåliga ändå inte verkar ha någon chans att vinna. Att kunna se resultaten i förtid ger också ett incentiv att vänta så länge som möjligt med att rösta, vilket kanske inte är helt lyckat.

Som sagt, jag är inte helt säker på att man faktiskt kan se resultatet innan man röstar eftersom alla trådar utom EU-listan var låsta innan jag vaknade och jag tänkte inte på att kolla resultaten i den omröstningen innan jag röstade själv. Men _nu_ kan jag se resultaten, och det innebär ju, i alla fall rent hypotetiskt, att jag kan dela med mig av den informationen till någon som ännu inte har röstat och därmed påverka deras röst. Så i vilket fall som helst så skulle jag föredra att det var omöjligt för alla att se resultaten innan omröstningen stängdes.

Ja, man kan se resultatet innan man röstar, och det har sina sidor. Som jag ser det hänger frågan ihop med att vi har omröstning i den här digitala formen. Nackdelen med att alla kan se röstsiffrorna hela tiden är att det påverkar resultatet, fördelen är att det inte bara är den som har systemet som kan se det. (Notera kan, inte får, om vi kan dölja resultatet under omröstningen kan vi också förbjuda admin att titta på det.) Men det jag misstänker varit det avgörande så här långt är om forumet har den efterfrågade funktionaliteten.

Alltså: kan man dölja resultatet i en pågående poll i den här typen av forumen? Om man kan, så bör vi diskutera om vi vill dölja inför årsmötet (som troligen blir nästa formella möte).

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#6) Gammal
MMN-o Inte uppkopplad

MMN-os avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #120569
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 16:27

Citat:
HR (2008-Dec-06)Logga ut så ser du hur det står innan du röstar.

Omröstning i "ordinarie" möten är ju likadana. Alla räcker inte upp handen samtidigt. Endast om någon önskar sluten votering skall samtliga röster göras privat och räknas av rösträknare.

Vanliga, fysiska möten brukar ju dessutom innebära att när tydliga alternativ finns så ställer ordföranden en fråga huruvida det kan antas - och röstberättigade svarar "ja".

Sedan frågas det (istället för att folk ska ropa "nej") "någon däremot" varpå ordförande bedömer att röstningen är genomförd. Önskar någon votering sägs detta innan beslutet är taget (klubban har fallit)

Detta förutsätter en mer dynamisk form av omröstning där personer inte förväntas kunna rösta direkt när det öppnar och sedan logga ut över helgen - som det är nu.

Min poäng är att endast i känsliga frågor - ofta direkta personval - brukar sluten votering krävas. Därav bör det ej vara ett problem att personer kan avläsa aktuella resultat trots pågående omröstning.

----
Bloggar som MMN-o
Kandiderar till riksdag, landsting (Västerbotten) och kommun (Umeå) för Piratpartiet.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #120584
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-06, 20:04

Citat:
larsl (2008-Dec-06)Jag kunde efter 14:30 rösta i alla omröstningar som skulle ha stängt innan 13:00. Det spelar ju ingen roll för utfallet eftersom resultaten redan var avlästa och det inte verkade vara särskilt jämnt i någon av omröstningarna, men det vore kanske ändå bäst att stänga dem när man formellt inte får rösta längre. Om inte annat ifall vi skulle få en väldigt jämn omröstning någon gång och någon bestrider räkningen.

Rätt. Det var en miss av mig att bara stänga trådarna, men inte omröstningarna.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #120600
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-12-07, 04:18

Citat:
Mårten Fjällström (2008-Dec-06)Alltså: kan man dölja resultatet i en pågående poll i den här typen av forumen? Om man kan, så bör vi diskutera om vi vill dölja inför årsmötet (som troligen blir nästa formella möte).

Nej, det går inte i det här forumet.

PirateWeb v4 har på väg funktionalitet för interna omröstningar, så att de kan ske med mer kontroll över exakt hur de går till.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
99. Ordningsfrågor Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 74 2009-10-25 13:52
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 154 2009-03-09 20:06
33. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 7 2009-03-07 17:22
22. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 14 2009-03-07 16:08
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 16 2008-04-27 15:49