Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-16, 01:17

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
Risken är nämligen att oavsett vem som genomför en sådan tävling så sammankopplas det till mig.
En person kan förresten hålla en sådan tävling utan att det sammankopplas till mig, och det är Rick själv.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mjodvitner Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #246450
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-16, 02:11

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
3an håller jag med om, och hade jag fått det förslaget innan hade jag följt det utan tvekan. 2an är i sammanhanget orelaterat. 1an är det som överlag går att diskutera, troligtvis i evighet utan något resultat.

Det är lätt att vara efterklok. Jag ansåg att PL eller kampanjgruppen skulle köra tävlingen. När jag inte fick någon större respons, så valde jag att köra det själv, med egna pengar, precis som jag beskrivit tidigare.

Jag tror fortfarande på tävlingsidén även om jag håller med om att mitt genomförande av det inte var det bästa. Jag kommer inte att ha någon tävling på vårt pågående möte, inte heller kommer jag att be någon annan genomföra en sådan tävling. Risken är nämligen att oavsett vem som genomför en sådan tävling så sammankopplas det till mig. Och det ger mitt förslag en fördel som inte är baserat på dess innehåll.

Tack för tydliggörandet.
Bra att vi är överens om det iaf. Man lär sig ju av sina misstag.

Allt som syftar till högra valdeltagande är ju bra i princip men man ska nog vara försiktig med HUR man gör det så det inte blir galet.

Förhoppningsvis är både du och Rick lite klokare av det här. Inget ont etc
g'natt

Svara med citat
  (#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #246458
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-16, 06:43

Citat:
Ursprungligen postat av Mjodvitner Visa inlägg
AHA!! Det är därför jag känner mig så förvirrad. Piratpartiet är alltså partiet som ska FRÄMJA massövervakning och åsisktsregistrering...
Ja det är ju väldigt lustigt. Vem talar om massövervakning eller åsiktsregistrering? Om du hade gjort en minimal ansträngning och läst vad jag skrivit i denna tråd. Så inser du att jag talar om följa valvinden och att registrera ett abnormt beetende av väljarkollektivet, vilket tyder på att något otillbörligt har skett. Om fösning förekommer så kan man lätt registrera det. Finns inget utslag så förekommer ingen fösning eller annat kuppförsök. Jag tror att detta är ett bra verktyg i internetdemokratier.

Jag kan inte ens i min livligaste fantasi föreställa mig att en generell uppmaning att rösta med eller utan belöning är något som helst försök till röstköp. Vi har ju valhemlighet. Detta exempel på konspirationsteori faller helt till marken. Jag tycker inte Emil har någon som helst anledning till ånger. Så om Falkvinge uppmanar folk att rösta så är det en uppmaning att rösta på hans förslag för att han förknippas till ett visst förslag. Detta är nog bland det sjukaste jag hört.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mjodvitner Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #246484
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-16, 13:53

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Ja det är ju väldigt lustigt. Vem talar om massövervakning eller åsiktsregistrering? Om du hade gjort en minimal ansträngning och läst vad jag skrivit i denna tråd. Så inser du att jag talar om följa valvinden och att registrera ett abnormt beetende av väljarkollektivet, vilket tyder på att något otillbörligt har skett. Om fösning förekommer så kan man lätt registrera det. Finns inget utslag så förekommer ingen fösning eller annat kuppförsök. Jag tror att detta är ett bra verktyg i internetdemokratier.
Läser du ens vad du skriver? Och fattar du ens vad det är du skriver? Du förespråkar här ett övervakningssystem som ska säkerställa att rösterna fördelas på ett förutbestämt sätt och att om resultatet avviker från "normen" så ska det automatiskt innebära att det har skett valfusk?

I ett sånt läge kan man lika gärna helt avskaffa voteringen och anse att "valvinden" är samma som votering och att några såna dumheter som rösträtt inte ska finnas för vi anpassar oss ju redan efter "valvinden".

Människor är alldeles för oberäkneliga och ändrar inställning hit och dit och kors och tvärs. Din ide kanske skulle funka om man skippade mänsklig involvering men inte om man ska ha med människor i ekvationen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #246486
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-16, 14:24

Citat:
Ursprungligen postat av RUTROS Visa inlägg
Om fösning förekommer så kan man lätt registrera det. Finns inget utslag så förekommer ingen fösning eller annat kuppförsök.
Vill bara påpeka att vi har ganska många människor i partiet som är ganska så bra på att analysera valresultat. Vi har redan haft ett par försök till valfusk i tidigare voteringar och vi har lärt oss vad vi ska kika på. Dock är det INTE något som man enkelt kan skriva ett program för. Det kräver lite fingertoppskänsla.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#6) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #246546
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-11-17, 01:04

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Vill bara påpeka att vi har ganska många människor i partiet som är ganska så bra på att analysera valresultat. Vi har redan haft ett par försök till valfusk i tidigare voteringar och vi har lärt oss vad vi ska kika på. Dock är det INTE något som man enkelt kan skriva ett program för. Det kräver lite fingertoppskänsla.
Bra. Även om jag själv registrerat fösning utan reaktion, men man måste förstås föra debatten till konsensus först.
Jag håller med dig så till vida att det det kommer att finnas en gråzon som man behöver fingertoppskänsla för att hantera och om vi jämför med börssystemet så triggas en noggrannare analys av aktörerna igång och efter det tar man beslut om disciplinära åtgärder. (observera att i börsfallet handlar det om att någon/några har bättre information än andra. I detta fallet är det fråga om otillbörlig påverkan av de röstande.)

Min poäng var också att vetskapen om att systemet fungerar på ett visst sätt skulle vara avskräckande. Nu har du medgett att ni faktiskt i viss mån övervakar det hela. Det som då behövs är att ni offentliggör en policy som klargör hur kraftfullt ni kommer att agera. På så sätt borde fösnings problematiken kunna reduceras och processen återföras till en ren demokrati. Internet demokrati är ju i en test fas och en del trial and error kommer nog att behövas för att finslipa processen.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#7) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #248526
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-12-03, 20:51

Idag, tack vare ett utskickat sms, insåg jag att min tidigare votering vid något tidigare tillfälle tydligen inte räknats utan behöver göras om igen. Orsaken tycks finnas i paragrafrytteri.

Sjukt irriterande. Vill man syssla med sånt finns det gott om gammelpartier som inte gör något annat. Nu behövde jag spendera en massa tid på att 1) ta reda på vad jag ska rösta på (dvs, det Rick vill - precis som jag gjort förut) och 2) inse att det inte räckte med att jag gick in hit efter att ha läst sms:et, jag måste tydligen gå in igen imorgon för att först då hitta en knapp att trycka på.

Ni som gillar att skrika "demokrati" får gärna fundera på hur många av oss medlemmar som INTE ägnar all vår vakna tid åt att läsa stadgar, förslag, internbråk och annat trams som inte har någonting med ideologin att göra. Hade valet "jag vill alltid rösta tvärtemot paragrafryttarna" funnits hade jag gärna klickat i det i min profil.

Svara med citat
  (#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #248540
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-12-03, 21:21

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Idag, tack vare ett utskickat sms, insåg jag att min tidigare votering vid något tidigare tillfälle tydligen inte räknats utan behöver göras om igen. Orsaken tycks finnas i paragrafrytteri.

Sjukt irriterande. Vill man syssla med sånt finns det gott om gammelpartier som inte gör något annat. Nu behövde jag spendera en massa tid på att 1) ta reda på vad jag ska rösta på (dvs, det Rick vill - precis som jag gjort förut) och 2) inse att det inte räckte med att jag gick in hit efter att ha läst sms:et, jag måste tydligen gå in igen imorgon för att först då hitta en knapp att trycka på.

Ni som gillar att skrika "demokrati" får gärna fundera på hur många av oss medlemmar som INTE ägnar all vår vakna tid åt att läsa stadgar, förslag, internbråk och annat trams som inte har någonting med ideologin att göra. Hade valet "jag vill alltid rösta tvärtemot paragrafryttarna" funnits hade jag gärna klickat i det i min profil.
Och de som inte är intresserade att deltaga aktift i partiets både internt och externt får finna sig i att man blir paragraf ryttad.

Och det här är fö INTE paragrafrytteri, om du tycker det så har du helt missupfattat vad det handlar om. Och någon vidare hänsyn till dem anser ajg personligen inte är berättigat.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#9) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #249432
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-12-08, 11:35

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
Och de som inte är intresserade att deltaga aktift i partiets både internt och externt får finna sig i att man blir paragraf ryttad.

Och det här är fö INTE paragrafrytteri, om du tycker det så har du helt missupfattat vad det handlar om. Och någon vidare hänsyn till dem anser ajg personligen inte är berättigat.
Tack för att du så snällt bekräftade att det är ett problem Du gjorde nämligen kardinalfelet att du antog att det enda sättet man kan vara aktiv för Piratpartiet är genom att tillbringa tid med att sätta sig in i ett internt regelverk.

Frågan är om det inte snarare är ett motsatsförhållande. Se "Obliquity" av John Kay. Om målet är att driva ideologi och förändring är processer och mätpunkter av ondo.

Svara med citat
  (#10) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #249538
Standard Sv: Angående dagens nyhetsbrev - 2010-12-08, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Tack för att du så snällt bekräftade att det är ett problem Du gjorde nämligen kardinalfelet att du antog att det enda sättet man kan vara aktiv för Piratpartiet är genom att tillbringa tid med att sätta sig in i ett internt regelverk.

Frågan är om det inte snarare är ett motsatsförhållande. Se "Obliquity" av John Kay. Om målet är att driva ideologi och förändring är processer och mätpunkter av ondo.
Det må så vara, till en viss del.

Problemet är bara att mänskligheten inte lyckats hitta på något bättre sätt som fungerar över tid för att styra en förening än demokrati. Och demokrati kokar faktiskt ner till en bunke processer och formalia som bör följas om alla ska uppleva att principen en-man-en-röst efterlevs och att spelplanen är jämn för alla.

Som Churchill lär ha sagt: No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg