Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard 06. Val till revisorsersättare [besvarad] - 2011-11-01, 00:03

Stadgarna specificerar att revisorsersättare är personliga, vilket innebär att det är specificerat vilken av de ordinare revisorerna varje revisorsersättare ska ersätta.

Jag ser dock inget om detta i voteringsordningen, och vill därför be presidiet klargöra hur de tänkt sig att detta ska gå till.

(#2) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #270008
Standard Sv: 06. Val till revisorsersättare - 2011-11-02, 06:50

Citat:
Ursprungligen postat av Cernael Visa inlägg
Stadgarna specificerar att revisorsersättare är personliga, vilket innebär att det är specificerat vilken av de ordinare revisorerna varje revisorsersättare ska ersätta.

Jag ser dock inget om detta i voteringsordningen, och vill därför be presidiet klargöra hur de tänkt sig att detta ska gå till.
Ordningsfrågan, som vi uppfattar den, är att mötespresidiet ska förtydliga hur revisorsvalen ska gå till. Vi förtydligar därför det nedan:

Voteringsordningen säger följande:
Citat:
Val till revisorer:

Vp1: Val av revisorer

Valen till revisorer samt ersättare körs tillsammans. Detta sker på så sätt att av de kandidater som fått över 50% av rösterna i flervalsvoteringen, väljs de två med flest röster till ordinarie revisorer och efterföljande två till ersättare (till valet på detta mötet har vi dock endast tre kandidater). Kan inte tillräckligt många väljas i första voteringspasset används fler voteringspass.

Val till revisor och revisorsersättare för 2012 (fyra poster)
Vår uppfattning är att de två kandidater som av mötet får störst förtroende blir valda till revisorer för 2012. Den tredje kandidaten blir därefter vald till ersättare för revisorn med högst förtroende. För att bli vald måste varje enskild kandidat få över 50% av rösterna. Vi har tre kandidater till fyra poster.

Fyllnadsval av revisorer och revisorsersättare för 2011 (tre poster)
Vad gäller fyllnadsvalet till revisorsposterna ska vi på det här mötet fyllnadsvälja det andra revisorsuppdraget (i fortsättningen kallad revisor 2), och revisorsersättare 1 och revisorsersättare 2. (Detta har att göra med övergångsregler i stadgarna och att vårmötet lämnade dessa poster vakanta). Här har vi två kandiater till tre poster, då en revisor för 2011 redan är vald av vårmötet - Göran Widham.

I och med att denna ordningsfråga ställdes noterade mötespresidiet att fyllnadsvalen, som skulle startat i voteringspass 1, inte startats. Dessa fyllnadsval kommer därför istället att starta i voteringspass 2. Ordningen som kandidater väljs till dessa uppdrag gällande 2011 är revisor 2, ersättare 1 och ersättare 2 (den senare kan dock inte väljas då kandidater saknas). Den med störst förtroende blir revisor 2 och övriga blir ersättare i ordning. Även här gäller att för att bli vald måste varje enskild kandidat få över 50% av rösterna.

Ur stadgan:
Citat:
§ 7.2 Revisorer

7.2.5 Revisorerna väljs på höstmötet och tillträder vid kommande årsskifte.
7.2.6 Partiet har två (2) revisorer med en (1) personlig ersättare vardera.

Mötespresidiet startar därför fyllnadsval av revisorer för 2011, samt ersättare för dessa, i voteringspass 2. Mötespresidiet anser därmed ordningsfrågan besvarad.

Senast redigerad av Mötespresidiet den 2011-11-02 klockan 07:01.

(#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #270015
Standard Sv: 06. Val till revisorsersättare - 2011-11-02, 09:58

Citat:
Ursprungligen postat av Mötespresidiet Visa inlägg
Vår uppfattning är att de två kandidater som av mötet får störst förtroende blir valda till revisorer för 2012. Den tredje kandidaten blir därefter vald till ersättare för revisorn med högst förtroende.
Kan man få en motivering till ert resonemang?

Personligen känner jag att den person som väljs till revisor med lägst förtroende (dvs de som får näst flest röster) borde vara den som mötet bedömmer i störst behov av en personlig ersättare.

Vidare så vore det bra om nuvarande mötespresidium skickade med till de som väljs som nytt mötespresidium att det kan vara värt att fundera över hur man i valproceduren framöver ska kunna ta hänsyn just till att revisorsersättarna är personliga.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Länk: #270019
Standard Sv: 06. Val till revisorsersättare - 2011-11-02, 11:13

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Kan man få en motivering till ert resonemang?

Personligen känner jag att den person som väljs till revisor med lägst förtroende (dvs de som får näst flest röster) borde vara den som mötet bedömmer i störst behov av en personlig ersättare.

Vidare så vore det bra om nuvarande mötespresidium skickade med till de som väljs som nytt mötespresidium att det kan vara värt att fundera över hur man i valproceduren framöver ska kunna ta hänsyn just till att revisorsersättarna är personliga.
Jag skriver nedanstående som del av mötespresidiet. Det är inte mötespresidiets åsikt.

Min åsikt är den att det blir tydligt för mötet hur ersättarna väljs. Du har revisor 1 och 2, med respektive personlig ersättare 1 och 2. Det naturliga är då att välja i ordning.

Att börja fundera på vem som behöver mest stöd och var det finns störst risk att någon lämnar ett förtroendeuppdraget (lägre förtroende kan kanske betyda att personen kommer att lämna sitt uppdrag tidigare) kan jag som del av mötespresidiet inte ta i beaktande, enligt mig. Min uppgift är att administrera ett möte som är tydligt för medlemmarna.

Voteringsordningen (som ja, vi i mötespresidiet la fram till förslag) var inte jättebra gällande denna punkt. Jag kommer att ta åt mig och föra det vidare till nästa presidium, oavsett som jag blir vald eller inte.

Vem av revisorerna som behöver mest stöd och behöver "den bästa" ersättaren, det är en uppgift för valberedningen.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #270020
Standard Sv: 06. Val till revisorsersättare - 2011-11-02, 11:26

Citat:
Ursprungligen postat av agnesson Visa inlägg
Vem av revisorerna som behöver mest stöd och behöver "den bästa" ersättaren, det är en uppgift för valberedningen.
Det håller jag helt med om. Men det vore ju bra om det framöver fanns en möjlighet för mötesdeltagarna att knyta ersättare till revisor genom ett informerat beslut och inte som en konsekvens av det aggregerade röstresultatet. Alldeles oavsett om det finns ett valberedningsförslag eller inte.

Med det sagt så accepterar jag fullt ut den modell ni har valt, jag undrade bara om det fanns en tanke bakom.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är