Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-07, 12:52

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Sedan när är det en mänsklig rättighet att göra vad man vill med sitt barn?
Det finns väl ingen som argumenterar för det här?

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #276448
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-07, 19:36

Citat:
Ursprungligen postat av Robobengt Visa inlägg
Jag misstolkade er långa diskussion om religionsfrihet som att den fortfarande var någorlunda on topic angående omskärelse, men jag kanske misstog mig.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Tanke Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2012

Länk: #276450
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-07, 20:22

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
En vanlig reaktion om man säger att religionsfriheten ska bort är:"OMFG Det är en mänsklig rättighet! Folk måste få tro på vad dom vill! Du är en idiot!"
Min erfarenhet är att det är icke religiösa "liberaler" som uttrycker den åsikten. Dem religiösa ledarna i livets ord som Ulf Ekman eller nyfrälste journalisten Göran Skytte är förbannade över att religionsfriheten inte är synonymt med en åsiktsfrihet. Dem skulle gladeligen stötta en åsiktsfrihet om dem fick den tydligt förklarad för sig. Det väger tungt att religiösa vill ha åsiktsfrihet.

det som kan skrämma religiösa är att deras seder och bruk kan hotas, som exempelvis omskärelse. Men religiösa ritualer som bön och annat som är frivilligt, kan ju aldrig förbjudas så länge vi har rätt till att utöva fria konstuttryck.

religiös utövning bör skyddas på samma sätt som konst. Man får inte skära av förhuden på ett barn på teaterscenen, men man får rabbla massa nonsens och sprattla på golvet och skrika under kontrollerade former.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #276465
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-05-08, 08:32

Citat:
Ursprungligen postat av Aki Visa inlägg
Sedan när är det en mänsklig rättighet att göra vad man vill med sitt barn?
Citat:
Ursprungligen postat av Robobengt Visa inlägg
Robobengt har rätt, det är ingen som argumenterar för det.
Däremot argumenterar några för att föräldrar ska få bestämma att deras barn ska omskäras utan medicinsk anledning.

Jag hittade ett bra dokument om Religionsfriheten från Svenska Missionsrådet.

På sidan 12 kan man läsa detta
Citat:
Fel: Att en person har rätt att kontrollera en annan persons religionsutövning eller att föräldrar har rätt att påtvinga religionsutövning utan hänsyn till barnets växande kapacitet att själv ta ställning.

Rätt: Religionen får inte göra ovanstående oavsett vad religionen föreskriver om detta.
Detta borde ju innebära just det vi förespråkar, att omskärelse av ickemedicinska skäl inte ska utövas på barn, så att de har möjlighet att välja själva senare i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanke Visa inlägg
Min erfarenhet är att det är icke religiösa "liberaler" som uttrycker den åsikten. Dem religiösa ledarna i livets ord som Ulf Ekman eller nyfrälste journalisten Göran Skytte är förbannade över att religionsfriheten inte är synonymt med en åsiktsfrihet. Dem skulle gladeligen stötta en åsiktsfrihet om dem fick den tydligt förklarad för sig. Det väger tungt att religiösa vill ha åsiktsfrihet.

det som kan skrämma religiösa är att deras seder och bruk kan hotas, som exempelvis omskärelse. Men religiösa ritualer som bön och annat som är frivilligt, kan ju aldrig förbjudas så länge vi har rätt till att utöva fria konstuttryck.

religiös utövning bör skyddas på samma sätt som konst. Man får inte skära av förhuden på ett barn på teaterscenen, men man får rabbla massa nonsens och sprattla på golvet och skrika under kontrollerade former.
Intressant. Vi har inte hållt med varandra i någonting hitills vad jag kommer ihåg så nu överraskade du mig! Åsiktsfriheten finns ju redan under yttrandefriheten, så det viktiga är att formulera rätten att slippa bli påtvingad andras aktivitet baserad på trosuppfattning.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...s-1974-152/#K2
Citat:
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter

Opinionsfriheter
1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad

1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,
2. informationsfrihet: frihet att inhämta och ta emot upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden,
3. mötesfrihet: frihet att anordna och delta i sammankomster för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk,
4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats,
5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften, och
6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion.
Jag kan tänka mig att byta ut punkt 6 till detta

6. trosfrihet: frihet att inte påtvingas utövning eller deltagande av trosuppfattning

Den formuleringen innefattar både frihet att slippa utöva den egna trosuppfattningen, och frihet att slippa få annans trosuppfattning utövad på sig. Det skulle förtydliga att det är fel att tvingas bli omskuren pga annans tro, och det ger en bättre beskrivning av vad det vi idag kallar för religionsfriheten faktiskt handlar om.

Trosuppfattning
Trosuppfattning kan handla om:
* livsåskådning
* religion
* världsbild
* filosofi
* ideologi

Svara med citat
  (#5) Gammal
Thaum1el Inte uppkopplad

Thaum1els avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #277364
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-07-22, 07:22

Min bakgrund och ståndpunkt
Jag är kulturellt en svensk jude, med vilket jag menar att jag tillhör en judisk familj med rötter i Sverige sedan långt tillbaka. Därför tror jag att jag vågar mig på att uttala mig om en eventuell reaktion från svenska judar. Däremot vågar jag inte säga särskilt mycket om muslimer, jag vet inte om de resonerar som jag skulle göra i det fallet (även om det är troligt att många gör det).

Jag är personligen för ett förbud mot omskärelse. Ska det vara förbjudet på kvinnor ska det också vara förbjudet på män, och för mig är inte religion en giltig motivering att ha kvar den.

Rimliga argument
Argumentet att det ska förbjudas för att det tvingar barnet in i religionen är, i alla fall när det gäller judendom, tekniskt felaktigt. Omskärelse motsvarar inte på något sätt kristendomens dop. Det är inte en upptagning i den religiösa gemenskapen eller religionen, för den upptagning sker i och med födseln. Ska man förbjuda något judar gör för att tvinga in sina barn i en religion så måste man förbjuda dem att föda barn.

Ska vi dessutom förbjuda omskärelse med det argumentet måste vi samtidigt ge oss på ALLA sätt att uppta barn i en religion utan deras uttryckliga myndiga medgivande. Med andra ord måste allt sådant som att tillhöra sina föräldrars religion från födseln förbjudas. Dessutom måste barndop förbjudas.

Jag tror det skulle vara betydligt svårare för folket att acceptera förbud mot barndop och medlemsskap i religiösa samfund innan en viss ålder än det är att få dem att acceptera att det inte är okej att skära av bebisars kroppsdelar.

Därför, om man vill förbjuda omskärelse, så är den kroppslig-fysiska aspekten den enda rimliga följden.

Eventuella följder
Det jag tror kommer hända bland judar vid ett förbud av omskärelse skulle vara följande:
  1. Det skulle bli ett jävla liv. Ett tag. Sedan skulle det troligen lugna ner sig.
  2. De flesta judar i Sverige är inte ortodoxa och har möjlighet att anpassa sig. De flesta skulle antagligen acceptera faktum eller hitta sätt att komma runt det på ett lagligt sätt, ungefär som man importerar kosher-slaktat kött istället för att ordna med skäktning själva. Dessutom tror jag det finns en ganska stor andel judar i Sverige som är så pass sekulära att de förmodligen håller med om att det inte är okej med omskärelse.
  3. Det kommer finnas en mindre grupp ortodoxa judar som kommer att flytta från Sverige - med hänvisning till att det är dyrare och svårare att vara jude i Sverige än i andra länder (import av kosher-produkter av i stort sett alla kategorier är redan ett måste för att leva som religiös jude i Sverige idag) och med hänvisningar till exempel den upplevda situationen i Malmö. Det är synd att judar känner att de inte kan bo kvar, men vissa kommer att känna så. Vissa känner så redan.
  4. Andra ortodoxa kommer förmodligen att anlita oberoende moheler (de som utför omskärelsen). Man går till någon som utför handlingen med samtliga religiösa krav uppfyllda, men utan någon som helst medicinsk kontroll. Man kan inte garantera att dessa ceremonier uppfyller de medicinska krav som finns vid ett kirurgiskt ingrepp, något man kan ha kontroll över idag. Detta skulle med all säkerhet inträffa, även om det idag inte förekommer eftersom det inte "behövs". Det är förstås inte något giltigt argument mot att förbjuda omskärelse: samma sak kan sägas om t.ex. heroin: om det inte finns tillgängligt lagligt kommer missbrukaren få tag på det på annat sätt. Det är ett knepigt problem att lösa, men inte ett skäl att låta omskärelse vara tillåtet. Man får helt enkelt införa straffpåföljd för att låta barn genomgå omskärelse, och när detta påkoms så åtalas föräldrar och mohel för barnmisshandel.
  5. Ytterligare ortodoxa kommer säkerligen åka till något land där omskärelse är tillåtet och genomföra omskärelsen där istället. Även där bör straffpåföljd vara värt att överväga. Det är inte okej att misshandla sina barn bara för att man är i utlandet, och om man påkommer sådana situationer så ska de naturligtvis utredas.

-

There'll come a time when we need to get a new system instead of just updating the old one. Think outside the box.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277553
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-08-03, 11:36

Nu har det kommit ännu fler artiklar mot omskärelse.
Här är en artikel där präster i Svenska Kyrkan, Humanisterna och en professor i internationell hälsa gör gemensam sak mot omskärelse:
http://www.dn.se/debatt/lagligt-skyd...iga-integritet

Här kan ni läsa hur Magnus Grabe som är överläkare och docent i urologi ser på saken:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/ak...for-omskarelse

Dessutom har tysk domstol nyligen förbjudit omskärelse med motiveringen att det är en "allvarlig kroppsskada":
http://www.svt.se/nyheter/varlden/ty...der-omskarelse

Det mycket ammunition för att forma en vettig motion.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #277554
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-08-03, 11:51

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Här kan ni läsa hur Magnus Grabe som är överläkare och docent i urologi ser på saken:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/ak...for-omskarelse
Grabe argumenterar inte för förbud utan för reglering. En sådan linje tror jag få pirater skulle motsätta sig.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277556
Standard Sv: RFSU: Omskärelse kränker pojkars rättigheter - 2012-08-03, 12:21

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Grabe argumenterar inte för förbud utan för reglering. En sådan linje tror jag få pirater skulle motsätta sig.
Det är en regleringslinje alla motståndare argumenterar för överallt.

1. Regleringen för omskärelse på barn ska vara att det enbart får utföras om det behövs av medicinska skäl.
2. På vuxna ska alla negativa konsekvenser vara tydligt informerad om för patienten så han/hon kan göra ett medvetet val.
3. Sker ingreppet av kosmetiska eller religiösa skäl på vuxna ska det inte betalas av skattebetalarna.

Ovanstående kallar jag för reglering.

Senast redigerad av Tommten den 2012-08-03 klockan 12:38.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är