Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Avskaffa krav på mobiltelefoninnehav för Piratpartimedlemskap! - 2011-12-08, 16:09

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Finns det två pirater till som kan tänka sig stödja ett 3-piratinitiativ till nästa styrelsemöte med krav på att man tar bort detta och att styrelsen åter tar kontrollen över hur man får medlemskap i partiet och inte överlåter det åt mötespresidiet ?
Jag stödjer att man tar bort att rutan är obligatorisk och jag förstår inte varför mötespresidiet har hand om frågan. I övrigt vet jag inte om jag håller med dig.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #270885
Standard Sv: Avskaffa krav på mobiltelefoninnehav för Piratpartimedlemskap! - 2011-12-08, 17:23

Nej, det är inte mötespresidiet som satt några krav. "Kravet" har funnits där sen långt tidigare, mötespresidiet har bara utnyttjat det faktumet som finns.

För övrigt så tycker jag folk kan tagga ner lite och istället vara glada för att det över huvud taget GÅR att regga via nätet. Långt ifrån alla partier som ens har den möjligheten.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #270886
Standard Sv: Avskaffa krav på mobiltelefoninnehav för Piratpartimedlemskap! - 2011-12-08, 17:36

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
För övrigt så tycker jag folk kan tagga ner lite och istället vara glada för att det över huvud taget GÅR att regga via nätet. Långt ifrån alla partier som ens har den möjligheten.
Socialdemokraterna:

https://portal.socialdemokraterna.se...medlemsansokan

Moderaterna:
http://www.moderat.se/web/Medlemskap.aspx

Folkpartiet:
http://mitt.folkpartiet.se/Public/Register/

Vänstern
https://portal.vansterpartiet.se/por...istrera_medlem

Jag orkade inte googla fler men alla som jag sökte på "<partinamn> medlemskap" hittade jag fort hur man anmäler sitt medlemskap via nätet.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #270887
Standard Sv: Avskaffa krav på mobiltelefoninnehav för Piratpartimedlemskap! - 2011-12-08, 17:37

Citat:
Du menar att det är rätt agerat av medlemsmötet presidium att på eget bevåg bestämma vilka villkor som skall gälla för att få medlemskap i Piratpaetiet ? En frågan som partistyrelsen - där du numera ingår - äger.
Det är helt rätt att styrelsen är ytterst ansvarig för partiets verksamhet. Men vi är en ideell styrelse som främst arbetar strategiskt och långsiktigt. Den dagliga skötseln är delegerad till partiledaren som sen delegerar vidare till partiledningen där det sitter en it-ansvarig som har kodknackare under sig som ansvarar för sådant här.

Citat:
Finns det två pirater till som kan tänka sig stödja ett 3-piratinitiativ till nästa styrelsemöte med krav på att man tar bort detta och att styrelsen åter tar kontrollen över hur man får medlemskap i partiet och inte överlåter det åt mötespresidiet ?
Skulle frågan dyka upp hos styrelsen kommer vi givetvis titta på om det finns någon principiell aspekt att ta hänsyn till som kräver att styrelsen agerar. Min magkänsla är att vi inte kommer hitta en sådan aspekt i den här frågan. Hittar vi inte någon sådan aspekt kommer vi gissningsvis skicka synpunkterna vidare till ledningen och låta dem avgöra om de kommer leda till någon förändring av vilka uppgifter partiet plockar in av medlemmarna.

Min gissning är att de, som jag, kommer komma fram till att det här är en icke-fråga. På plussidan är dock att den räddat mig från ca 5 minuter av en granska tråkig föreläsning om Kongo.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #270893
Standard Sv: Avskaffa krav på mobiltelefoninnehav för Piratpartimedlemskap! - 2011-12-09, 09:50

I rest my case!

Men som ett inflik:

Citat:
En rekommendation. Som styrelseledamot bör du självklart be folk använder tre-piratinitiativet till styrelsen i stället för att rekommendera motion till medlemsmöte för en sådan trivial ändring.
Personligen anser jag att båda förfaranden är lika viktiga. Trepiratsregeln är något av det bästa redskap våra medlemmar har för att ta egna initiativ och det som absolut särskiljer oss från övriga partier.
Men vill jag se ett sådant initiativ gentemot styrelsen i denna specifika, som MAB säger, icke-fråga? Helst inte.

Att medlemmarna kan motionera om i princip vad som helst som de anser viktigt är också det något vi bör vara stolta över, oavsett om vissa tycker att ett ämne ter sig onödig eller överflödig. Men just det spelar ingen roll... motionera om det ni vill säger jag, mötena har jag fullt förtroende för att de plockar fram det som är viktigast för majoriteten och frågor partiet bör engagera sig i oavsett.

Så nej Anders, som styrelseledamot är det varken min önskan eller jobb att propagera till fördel för det ena eller det andra. Det överlåter jag åt den enskilde att bestämma.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2011-12-14 klockan 00:09.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är