Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-16, 15:54

Jag tycker att protokollen från styrelsemöten borde inkludera lite vad ledmöterna gjort för arbete för partiet. T.ex: har någon deltagit på någon debatt? Har någon jobbat på stadgeändringar? Har någon varit på någon mässa? Har någon haft en föreläsning? Har någon arbetat fram en budget? Har någon skrivit debattartiklar? Osv.

Ett steg i den riktningen är att varje styrelseledamot vid varje styrelsemöte redogör kort sina förehavanden sedan förra styrelsemötet.

Dock behöver man inte redovisa allt in i minsta detalj, bara så att medlemmar kan se i stora drag vad som sker.

Om någon ledamot ej närvarar kan den personen meddela via någon av de närvarande, om så önskas.

Jag, Jonas Lundqvist, yrkar

att varje närvarande styrelseledamot vid varje styrelsemöte meddelar kort sina förehavanden sedan förra styrelsemöte.

att en ej närvarande styrelseledamot kan meddela sina förehavanden via någon av de som närvarar.

STYRELSENS YTTRANDE

Styrelsen har en strategisk verksamhet i partiet och arbetar inte operativt - det är partiledningen som leder den operativa verksamheten. Därför skulle det inte finnas någon information att publicera i styrelsemötesprotokollen om operativ verksamhet.

Samtidigt är det noterat att motionären önskar mer och fortlöpande information. Detta tar styrelsen på allvar.

Styrelsen yrkar årsmötet

att avslå motionärens yrkanden;

att årsmötet uttrycker att det är av yttersta vikt att aktivitet på alla nivåer kommuniceras regelbundet.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #100005
Standard RE: Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-16, 16:07

Citat:
jonasl (2008-Apr-16)Jag tycker att protokollen från styrelsemöten borde inkludera lite vad ledmöterna gjort för arbete för partiet.
Det tycker inte jag. Ett styrelsemöte är inte ett operativt möte.

Ledningsgruppen eller motsvarande som du kanske åsyftar med din motion är ej heller skyldigt att lägga ut protokoll. Jag är dessutom emot att det postas irc-loggar då det ser något amatörmässigt ut. Loggar som är nödvändiga att publiceras, skall istället bifogas till ett något fylligare protokoll än vad tidigare förekommit.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #100009
Standard RE: Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-16, 17:10

Jag vet inte jag, visst kan det vara bra å veta vad folk har gjort, men det är ju ingen populäritets tävling den som gjort mest. Dessutom kan ett årsmöte dra ut på tiden som det redan är.

Jag ställer mig tvekande.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #100024
Standard RE: Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-16, 21:10

Jag förstår syftet med motionen, men jag tror att det är bra om vi klargör de olika gruppernas roller. Som HR påpekar - styrelsen i piratpartiet är inte operativ. Den ska inte utföra något arbete, den ska bara sätta riktlinjer för partiledningens arbete. Det är sedan partiledningen (partiledare, distriktsledare) som utför det operativa arbetet.

Därför tror jag att motionen faller lite platt i att nå sitt syfte. Jag läser syftet som att kommunicera mer av vad som händer? Då uppnår man inte det genom att ålägga styrelsemedlemmar att prata om det (eftersom styrelsen inte arbetar utan bara beslutar strategiskt), men däremot kan man ålägga partiledningen att kommunicera det regelbundet.

Makes sense?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #100750
Standard RE: Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-22, 22:39

Styrelsen har behandlat motionen. Styrelsens yttrande finns infört invid motionärens ursprungliga yrkanden (första posten i den här tråden).

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101373
Standard RE: Motion 06: Information från ledmöter vid styrelsemöte - 2008-04-27, 12:56

Det är nu två timmar till votering och tråden stängs därför för ytterligare yrkanden.

Propositionsordningen kommer att ställa styrelsens yrkanden mot motionärens yrkanden. Voteringen öppnar 1500 och stänger 1700.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Funktionärsbrev: Information om bidrag 2010 från förbundet Stefan Flod Ung Pirat - allmänt 3 2010-01-26 15:51
Mer information från Rickard tack David "Duzchip" Wallin Övrig diskussion 1 2009-10-12 06:22
18. Motion 6 - Information från styrelseledamöter Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 16:07
USA utestänger kubaner från en hel värld av information Christian Engström PP i media 3 2007-11-04 16:51