Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-07, 21:24

http://www.idg.se/2.1085/1.154695

Den omskrivna nämndemannen Cecilia Beckroths mejladress har hackats - och flera av hennes mejl har lagts ut på sajten Pirate Bay.

- Det känns fördjävligt, säger hon till CSO Sweden.

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
  (#2) Gammal
NineK Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2007

Länk: #98913
Standard RE: Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-07, 21:34

Ursäkta mitt språkbruk, men kan inte den mediafixerade bimbon bara bli förbi?!

Hon lämnade självsäkert in sin dator för granskning, nu ropas det ditt och datt. Tror inte ett ögonblick på att hon blivit hackad, hon har nog mer sett till att media fått reda på 'att så är fallet'.

15min of fame aint nuff, hon vill ha minst 2 minuter till. En vanlig kriminell är vad hon är inget annat, så varför hamnar detta här?

Roger Ulvnäs

Svara med citat
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #98915
Standard RE: Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-07, 21:39

Anmält som off topic i nyhetsforumet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
IonCarcass Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #98938
Standard RE: Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-07, 23:20

Tja, om vi nu inte vill ha grejjer om just henne i nyhetsforumet får ni väll flytta det. Men jag tycker iofs att det knyter an lite till både källskydd på nätet, vad andra anser om "ditt rena mjöl" och att saker läcker.

*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/

Jonas Gunnarsson

Linköping

FRA: Fredrik Reinfeldt Avgå

Svara med citat
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #99034
Standard RE: Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-08, 17:44

Högintressant läsning på Flashback!

http://www.flashback.info/showthread.php?t=591608

http://www.flashback.info/showpost.p...postcount=2144

Citat:
Polisen har sagt till alla som frågat att dom inte har öppnat datorerna och inte kommer göra det heller, detta tack vare piratpartiet som reagerat på att deras medlemslista kan ligga och skräpa i den ena datorn och CB har så kort minne så hon vet inte vilken av datorerna listan låg i. Och polisen vill inte bryta mot grundlagen så indirekt hjälpte piratpartiet CB.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #99046
Standard RE: Nämndemannens mejl hackades och las på nätet - 2008-04-08, 19:48

Citat:
Citat:
Polisen har sagt till alla som frågat att dom inte har öppnat datorerna och inte kommer göra det heller, detta tack vare piratpartiet som reagerat på att deras medlemslista kan ligga och skräpa i den ena datorn och CB har så kort minne så hon vet inte vilken av datorerna listan låg i. Och polisen vill inte bryta mot grundlagen så indirekt hjälpte piratpartiet CB.
Nu brukar jag inte förvänta mig att andrahandsuppgifter om vad polisen skall ha sagt är särskilt juridiskt stringenta, men det där håller inte. Det finns ingen bestämmelse i grundlag som hindrar polisen att befatta sig med allt slags bevismaterial som eventuellt avslöjar någons politiska organisationstillhörighet. Det finns kanske i sammanhanget relevanta bestämmelser i vanlig lag, men de innebär knappast att det är tvärstopp för varje undersökning av datorer som någon gång innehållit uppgifter om ett politiskt partis medlemmar. Hur gick det till när polisen under valkampanjen 2006 företog husrannsakan hos Folkpartiet i samband med utredningen om dataintrånget på SAPnet? Undersökte man inga datorer då?

27 kap. 12 § rättegångsbalken stadgar:

Citat:
Post- eller telegrafförsändelse, handelsbok eller annan enskild handling, som tages i beslag, må icke närmare undersökas, ej heller brev eller annan sluten handling öppnas av annan än rätten, undersökningsledaren eller åklagaren; dock må sakkunnig eller annan, som anlitas för utredningen angående brottet eller eljest därvid höres, efter anvisning av myndighet, som nu sagts, granska handlingen. Äger den som verkställer beslaget ej närmare undersöka handlingen, skall den av honom förseglas.

Handling, varom här är fråga, skall snarast möjligt undersökas. Kan innehållet i post- eller telegrafförsändelse i sin helhet eller till någon del utan men för utredningen meddelas mottagaren, skall avskrift eller utdrag av handlingen ofördröjligen tillställas honom.
Jag förmodar att en dators informationsinnehåll räknas till "annan enskild handling", men denna paragraf hindrar alltså bara den polisman som verkställer ett beslag att själv gräva i innehållet; lagtexten föreskriver ju att handlingen skall undersökas så snart som möjligt, men då endast av behörig handläggare (för att minska risken att fel begås).

I samma kapitel, 2 §, står:

Citat:
Beslag må ej läggas å skriftlig handling, om dess innehåll kan antagas vara sådant, att befattningshavare eller annan, som avses i 36 kap. 5 §, ej må höras som vittne därom, och handlingen innehaves av honom eller av den, till förmån för vilken tystnadsplikten gäller. Ej heller må, med mindre fråga är om brott, för vilket ej är stadgat lindrigare straff än fängelse i två år, hos den misstänkte eller honom närstående, som avses i 36 kap. 3 §, beslag läggas å skriftligt meddelande mellan den misstänkte och någon honom närstående eller mellan sådana närstående inbördes.
Detta hindrar alltså beslag av dels information för vilken lagstadgad tystnadsplikt gäller (exempelvis advokaters, läkares och journalisters korrespondens eller anteckningar i tjänsten), dels (vid lindrigare brott) privat korrespondens mellan nära släktingar. Något motsvarande förbud mot beslag av politiska partiers medlemsregister finns inte i kapitlet. Om jag vill hindra polisen från att undersöka min dator, så bör jag alltså kunna visa att jag är belagd med sådan tystnadsplikt. Observera att polisen på denna grund inte är förhindrad att beslagta en dator hos den som korresponderat med advokaten eller journalisten, utan bara hos advokaten respektive journalisten själv.

Jag ögnade igenom några av kommentarerna i flashback-tråden ovan, och flera andra verkar i likhet med mig ifrågasätta den citerade utsagan om polisens handfallenhet inför ett påstått, raderat, inaktuellt partimedlemsregister.

Edit: Fel årtal.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Varning för mejl och mess SimonRosenqvist PP i media 0 2008-12-04 22:18
Forwardning av mejl? Alexander Toresson Forumgruppen/teknisk support 1 2008-07-21 00:12
Telefonsamtal och mejl kommer att kontrolleras Alexander F PP i media 6 2008-05-27 16:48
Mejl från svensk advokatfirma till IFPI läckte ut på nätet Daniel Gustafsson PP i media 4 2007-10-11 19:45
mejl problem ?? Christian Göransson Forumgruppen/teknisk support 1 2006-08-02 20:44