Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Grumpsiedumpsie Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006
Standard Förslag - 2006-08-07, 10:51

Jag skulle vilja att vi nådde ut bättre.

När jag läste den här tråden:

http://forum.piratpartiet.se/Topic43919-110-1.aspx

fick jag en idé.

Varför inte göra samma sak själva?

Alla som fildelar och lägger upp torrentfiler på trackers och vill främja vår sak skulle kunna bifoga en liten textfil av något slag (pdf är nog bäst?) i den seedade zip-filen med ett motsvarande budskap från oss.

Jag fildelar inte själv i någon meningsfull utsträckning, så det blir svårt för mig att delta praktiskt, men jag är gärna med om att utforma budskapet. Helst ska vi naturligtvis ha flera språk i filen, så att texten även är givande för utländska läsare. Om alla som håller på med att seeda och lägga upp torrents som är piratvänliga gör det här så får vi nog stor genomslagskraft.

Jag föreslår att en kort, slagkraftig text formuleras och översätts till de stora språken, och sedan görs tillgänglig på så många ställen som möjligt. Piratbyrån skulle kanske kunna hjälpa oss med att förmedla filen till deras internationella samarbetspartner? Vi kan ju sprida den till utländska syskonpartier. Kanske kan TPB gå med på att lägga upp den? Den kan finnas som bilaga på forum om fildelning?

Några tankar?

Och nej, jag uppmuntrat ingen till brott.

/grumpa

Svara med citat
  (#2) Gammal

Länk: #44018
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:13

Egen kommentar:

Dokumentet ska nog hållas lika kort som filmindustrins lapp.

Jag föreslår en liknande ton, med en vänlig hälsning och ett avslappnat budskap. Det ska finnas länkar till sajter på nätet där de ideologiska frågorna behandlas mer detaljerat. Och en uppmaning att rösta för förändring av lagstiftningen i läsarens hemland, med länkar till de olika piratpartierna och datum då val kommer.

Kanske en snabb ursäkt för att vi lånat 20-30 kB av deras bandbredd för att sprida vårt budskap också.

Gratis reklam, vi kan potentiellt nå 1,2 miljoner svenskar direkt och okänt antal människor i utlandet.

Tänker jag fel?

/grumpa

Svara med citat
  (#3) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #44020
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:23

Skitbra idé! Faktum är att min egen site, p2p unite, blev kampanjad på det viset när det drog igång för ett par år sedan. Folk la med en text eller pdf-fil med i paketet de la upp. Det leder inte alltid till att folk läser det som skickas med, men är helt klart en väg vi borde utforska!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #44022
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:27

Citat:
infinite_emma (2006-Aug-07)Skitbra idé! Faktum är att min egen site, p2p unite, blev kampanjad på det viset när det drog igång för ett par år sedan. Folk la med en text eller pdf-fil med i paketet de la upp. Det leder inte alltid till att folk läser det som skickas med, men är helt klart en väg vi borde utforska!

Men ska det ge utslag redan till valet brinner det ju i knutarna. Det är ju en billig lösning rent marknadsföringsmässigt, så finns det inga betänkligheter kring greppet rent imagemässigt eller realpolitiskt tycker jag vi öser, eller?

/grumpa

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #44024
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:36

Utkast till text på engelska:

Citat:
Dear Filesharer,

We hope you enjoy your download.

Did you know that filesharing could soon be a thing of the past?

All across the world, media corporations are lobbying and pressuring national governments to change legislation to allow them to persecute filesharers more efficiently.

We disagree with their idea that piracy is theft. We feel theft involves depriving the owner of something. When a copy is made, the original remains.

The changes of legislation suggested would involve drastic changes of laws protecting personal privacy. We feel that the legislation changes suggested in the EU and the USA are out of proportion.

We believe in changing copyright laws.

If any of this interests you, please visit:

--länkar till sajter med kommentarer--

There are several political parties fighting for your rights. If you would like to vote for one of them in your next national election, please visit:

http://www2.piratpartiet.se/international/

Upcoming election for the Swedish parliament on 17th Sep 2006!

http://www.pp-international.net/forum/

International network of Pirate Parties.

If you're not interested, please accept our apology for using your bandwidth to spread the word.

Thank you for your attention!

If you believe in our cause, please include this file in your next seed! There are enough of us to make a difference!

Regards,

--någon slags vettig signatur--

vad saknas?

/grumpa

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #44026
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:55

Känns bra - och funkar som enkel txt-fil vilket jag tror är den bästa vägen att gå.

Länkar att lägga in: The Swedish Pirate Party Leder till den internationella delen av hemsidan. Sen kan man också slänga in PP International Net (den finns iofs redan på internaionella länken på hemsidan, men det gör ju inget.)

En lista över existerande partier som är på gång, eller redan etablerade kan också vara en tanke - men eftersom den är föränderlig så känns det enklare att ha en länk till en plats man kan editera under hand.

edit// Nästa sak - sprida text-filen så att den når så många seeders som möjligt!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #44027
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 11:56

vasst tänkt!

Texten ovan redigerad, behöver förslag på länkar till den rent ideologiska delen.

Samt signatur.

La till en kedjebrevsuppmaning också.

Svensk översättning borde vara på gång courtesy of språkpiraterna.

/grumpa

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #44029
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 12:06

Citat:
edit// Nästa sak - sprida text-filen så att den når så många seeders som möjligt!

Någon som har tips?

/grumpa

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tap2 Inte uppkopplad

Länk: #44034
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 12:24

Enklast är förstås för alla "här" som lägger upp grejer att inkludera textfilen vi strax har klar på olika språk.

Eftersom inte alla är med i det ledet, så kan vi som inte lägger upp filerna skriva kommentarer där vi kommer åt.

Exempelvis har pirate bay en bbs kopplad till sidan man kommer till när man lokaliserat något man vill fildela - där skriver folk och tackar fildelaren, samt ger kommentarer om kvalitet och dylikt.

Det är alltså en kanal med information som är intressant för fildelare. Om man varje gång man går in på en sån lägger in en kommentar om den här filen kommer den alltså att nå många.

Naturligtvis innebär det att man är off-topic, och en del (rätt många misstänker jag...) kommer att bli arga, men ... det ÄR ett sätt att nå ut.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #44035
Standard RE: Förslag - 2006-08-07, 12:31

Bra idé från Tap2!

Och på samma tema, varför inte en tråd om det på internationella forumet? Vi kan be om översättningar och hjälp med spridning där.

Emma, tar du hand om det?

/grumpa

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag Mattias Agar Piratshoppen 65 2010-06-25 01:46
Förslag nr 3 Björn Odlund Inför medlemsmötet - valsedelsförslag 16 2008-12-07 11:45
Ett bra förslag? ATIX Övrig diskussion 16 2008-01-03 00:21
Förslag.... ELAZAM Kultur och upphovsrätt 3 2006-09-05 21:53
Två förslag Mattias Swing Allmän information och frågor 0 2006-06-01 14:15