Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 10:25

Eventuella ordningsfrågor, som alltså avbryter förhandlingarna till dess de är lösta och inte ska användas för saker inom ramen för den ordinarie dagordningen, postas i denna tråd.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #101347
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 10:44

1. När en omröstning har resulterat i ett enhälligt beslut, så föreslår jag att detta meddelas i det avslutande resultatinlägget.

2. Vi har ju ingen "med acklamation"-funktion i vår mötesfunktionalitet, kanske något sådant också skulle övervägas inför framtida möten?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101352
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 10:51

Citat:
Björn Felten (2008-Apr-27)1. När en omröstning har resulterat i ett enhälligt beslut, så föreslår jag att detta meddelas i det avslutande resultatinlägget.

Enhällighet är svår att påvisa i denna mötesform eftersom det inte bara innebär avsaknad av nejröster, utan också avsaknad av avstående.

Ett sätt att lösa det kan vara att explicit införa alternativet "Avstår" som röstalternativ. Jag har hittills valt att låta det vara implicit (om man inte bryr sig om att rösta, så avstår man per definition).

Jag inför alternativet "avstår" och noterar enhälliga beslut bland de aktivt röstande från nu.

Citat:
2. Vi har ju ingen "med acklamation"-funktion i vår mötesfunktionalitet, kanske något sådant också skulle övervägas inför framtida möten?

Acklamation används för att ta snabba beslut och undvika en tidsödande rösträkning, behöver vi det i ett forum?

Svara med citat
  (#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #101357
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:12

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-27)Ett sätt att lösa det kan vara att explicit införa alternativet "Avstår" som röstalternativ. Jag har hittills valt att låta det vara implicit (om man inte bryr sig om att rösta, så avstår man per definition).
Räknas man ändå som närvarande om man inte trycker på någon knapp alls? Jag finner stadgarna tvetydiga där det talas om enkel majoritet, 2/3 majoritet respektive 3/4 majoritet vid årsmöten. Är det majoriteten av de närvarande eller av de röstande som avses?

Citat:
Jag inför alternativet "avstår" och noterar enhälliga beslut bland de aktivt röstande från nu.
Utmärkt!

Citat:
Acklamation används för att ta snabba beslut och undvika en tidsödande rösträkning, behöver vi det i ett forum?
Jag tycker inte det, om man nu inte absolut vill simulera allting som kan ske under ett IRL-möte. Däremot bör man fråga sig i vilken mån "sluten omröstning" är möjlig att genomföra elektroniskt. På ett IRL-möte jag deltog i nyligen använde vi ett elektroniskt system med trådlösa voteringsknappar, och vi fick veta att det inte erbjöd funktionen "sluten omröstning" (sannolikt därför att radiosignalerna inte var krypterade). Med tanke på kontroverserna kring användning av röstningsmaskiner i allmänna val med eller utan "paper trail" anser jag det inte självklart att dagens teknik uppfyller de högt ställda krav vi har på valhemlighet och hinder mot valfusk.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#5) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #101358
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:18

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-27)Enhällighet är svår att påvisa i denna mötesform eftersom det inte bara innebär avsaknad av nejröster, utan också avsaknad av avstående.
Nej, det vill jag påstå är fel.

Ett beslut är enhälligt om ingen har röstat emot.

Personer som avstår räknas inte, vare sig de avstår explicit eller bara låter bli att rösta.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101359
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:19

När jag tänker efter brukar IRL-omröstningar om personröster, ansvarsfrihet och annan formalia följas av frågan "Är någon emot?" där en enda röst ska höras, just för att höra om det är enhälligt eller inte. De som avstår påverkar alltså varken ja, nej eller enhällighet.

Således räcker det med noll nejröster för att enhällighet ska uppnås.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tommy Eriksson Inte uppkopplad

Tommy Erikssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #101360
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:23

Gällande nejröster och de som avstår så är det väl en fråga för hur röstningen utformas, vilka alternativ som finns. Det verkar som rick infört fler alternativ än bara ja och nej så visst går det att avstå från att rösta genom att välja det alternativet eller helt enkelt genom att inte rösta alls.

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-27)När jag tänker efter brukar IRL-omröstningar om personröster, ansvarsfrihet och annan formalia följas av frågan "Är någon emot?" där en enda röst ska höras, just för att höra om det är enhälligt eller inte. De som avstår påverkar alltså varken ja, nej eller enhällighet.

Således räcker det med noll nejröster för att enhällighet ska uppnås.

Försöker komma ihåg hur det brukar gå till på en modellflygklubb jag är med i men jag har nog inte varit så uppmärksam på de delarna av årsmötena. Vad jag vet har alla hållit med det som skulle röstas igenom.

[hr]Kassör - UP Karlstad
Vice kommunledare Kristinehamn

Blogg: http://www.blogg.tommyeriksson.se
Mejl: tommy.eriksson@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/tommy.eriksson2

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #101363
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:35

Citat:
eyesonly (2008-Apr-27)Gällande nejröster och de som avstår så är det väl en fråga för hur röstningen utformas, vilka alternativ som finns. Det verkar som rick infört fler alternativ än bara ja och nej så visst går det att avstå från att rösta genom att välja det alternativet eller helt enkelt genom att inte rösta alls.

Så fungerar det så vitt jag vet även i riksdagen. Grön, gul eller röd lampa tänd, eller ingen lampa tänd alls.

Jag anser att ämnet är stängt med slutsatsen att noll nejröster (eller jaröster) är tillräckligt för att ett utslag ska vara enhälligt, oavsett avstående implicit eller explicit.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tommy Eriksson Inte uppkopplad

Tommy Erikssons avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #101367
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:49

Håller med om den slutsatsen.

[hr]Kassör - UP Karlstad
Vice kommunledare Kristinehamn

Blogg: http://www.blogg.tommyeriksson.se
Mejl: tommy.eriksson@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/tommy.eriksson2

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #101374
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2008-04-27, 11:57

Citat:
eyesonly (2008-Apr-27)Håller med om den slutsatsen.
Dito.

Jag anser således att min punkt 1. har behandlats tillfyllest och drar tillbaka min punkt 2. eftersom den avfärdats på ett för mig fullständigt acceptabelt sätt.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
99. Ordningsfrågor Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 74 2009-10-25 12:52
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 154 2009-03-09 19:06
33. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 7 2009-03-07 16:22
22. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 14 2009-03-07 15:08
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 7 2008-12-07 03:18