Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 20:41

Citat:
SM5POR (2008-Apr-27)AJ!!! Ursäkta, men varför ligger det en massa takputs kring mina fötter? Åt jag av fel kaka?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
sallad Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #101524
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 21:04

Det känns som att den här typen av elektroniska möten är betydligt mer utsatta för kapning. Vad händer om 40 antipiratlobbyister går med i partiet och bestämmer sig för att t.ex. tillsätta en egen styrelse eller på annat vis sabotera årsmötet? Finns det skyddsmekanismer mot det? I våra stadgar? I Sveriges lagar? Jag har ingen koll... upplys mig gärna.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #101526
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 21:16

Citat:
sallad (2008-Apr-27)Det känns som att den här typen av elektroniska möten är betydligt mer utsatta för kapning. Vad händer om 40 antipiratlobbyister går med i partiet och bestämmer sig för att t.ex. tillsätta en egen styrelse eller på annat vis sabotera årsmötet? Finns det skyddsmekanismer mot det? I våra stadgar? I Sveriges lagar? Jag har ingen koll... upplys mig gärna.
Jag antar att det finns eller kommer finnas skyddsmekanismer då det blir enkelt att regga medlemsskap snart, både för kommande årsmöten och för medlemsskapet i sig.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal
Perty Inte uppkopplad

Pertys avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #101527
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 21:37

Citat:
HR (2008-Apr-27)
Citat:
sallad (2008-Apr-27)Det känns som att den här typen av elektroniska möten är betydligt mer utsatta för kapning. Vad händer om 40 antipiratlobbyister går med i partiet och bestämmer sig för att t.ex. tillsätta en egen styrelse eller på annat vis sabotera årsmötet? Finns det skyddsmekanismer mot det? I våra stadgar? I Sveriges lagar? Jag har ingen koll... upplys mig gärna.

Jag antar att det finns eller kommer finnas skyddsmekanismer då det blir enkelt att regga medlemsskap snart, både för kommande årsmöten och för medlemsskapet i sig.

Kommer att tänka på OOXML som ISO standard och deras problem. Tror inte man behöver vara paranoid men man ska nog ha lite koll.

Senaste veckan är det ett par antipirater från Kents forum som reggat sig och gått till attack..

Svara med citat
  (#5) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #101535
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-27, 22:26

Citat:
Qer (2008-Apr-27)I övrigt hade jag nog gärna sett mer parallellism, tex tycker jag att i princip allting utom möjligen punkt 4 skulle kunna körts samtidigt. Om det visar sig att tex 6 och 7 skulle få "fel" svar så är det ju bara att rycka pluggen, lägga ner mötet och ogiltigförklara alla omröstningar (mötet måste ju ändå göras om). Man skulle kunna göra samma sak med punkt 4, men då blir det ju trist om mötet måste startas om pga en sån sak.
Låt oss titta på det hela!

1000 Mötet öppnas

Citat:
1000 exakt Mötets öppnande

Dessa måste behandlas sekventiellt:

Citat:
1000-1015 Upprop och fastställande av röstlängd för mötet*

1000-1045 Nomineringar till mötesfunktionärer (ordförande, sekreterare, två justerare**)

1045-1100 Val av mötesfunktionärer

1100-1145 Fastställande av dagordning; frågan om mötets behöriga utlysande

1145-1200 Votering om detsamma

1200-1300 Frågan om styrelsens ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2007 (se revisionsberättelse)
Om inte styrelsen beviljas ansvarsfrihet kan det påverka valet av ny styrelse om det finns flera styrelseförslag att välja mellan. (Det kommer så antagligen att göra också.)

Följande tre punkter (sex pollar) kan köras parallellt på en timme: (1300-1400)

Citat:
1300-1400 Val av styrelse (ordförande, kassör, ledamöter, eventuella suppleanter)

1400-1500 Val av valberedning, revisorer, revisorssuppleanter

1700-1800 Behandling av medlemsavgift, verksamhetsplan, budget 2008 (votering)

Följande kan ta två timmar eller en timme beroende på antal motioner: (1400-1600)

Citat:
1500-1700 Behandling av motioner (votering)

1600 Mötet avslutas

Citat:
1800 exakt mötet avslutas

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#6) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #101544
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-28, 01:43

Jag instämmer i det som tidigare sagts om att voteringstiden kunde varit längre, kanske tom i flera dagar. Fördelen med att inte ha en fysisk mötesplats eller en röstningsmodell som kräver fysik närvaro är ju trots allt att man inte heller måste ha en bestämd tid för när man ska infinna sig. Det enda som behövs för ett beslut är en deadline snarare än en snäv voteringstid.

För min del krockade mötet med min flytt från en lägenhet till en annan som ledde inte bara till att jag fick vara utan Internet utan även att tiden för att kunnat delta uteblivit. Att tänka på till nästa årsmöte kanske. Hoppas jag får möjligheten att delta då istället iaf.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#7) Gammal
Andreas Käiväräinen Inte uppkopplad

Andreas Käiväräinens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #101546
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-28, 02:21

Citat:

Nej det finns inte några sådana skyddsmekanismer och kommer troligtvis inte att finnas heller. Det finns dock en punkt i stadgarn som sæger att:

Citat:
Medlem som uppenbarligen handlar i strid med partiets intressen eller eljest

uppenbarligen skadar partiet eller på annat sätt motarbetar partiet kan uteslutas av

styrelsen. Beslutet kan skriftligen överklagas på årsmöte, varvid det krävs majoritet för

att upphäva styrelsebeslut.

Dock så skulle vi kunna gå med i Antipiratbyrån som ær en ekonomiskførening och trolla men vi skulle bli uteslutna vældigt fort. Btw så har dom en medlemsavgift på 50 000:- (før två år sedan)

Men før att återgå till frågan så anser jag det vara farligt att hålla på och bygga upp skyddsmekanismer før ett hot som inte finns. Och æven om hotet skulle finnas så ær det førsvinnande litet att det varken gør till eller från.

/// combatt

52 52 46 58 - http://www.lurig.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Käiväräinen  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #101549
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-28, 04:11

Citat:
samface (2008-Apr-28)Jag instämmer i det som tidigare sagts om att voteringstiden kunde varit längre, kanske tom i flera dagar.

...

För min del krockade mötet med min flytt från en lägenhet till en annan
Jag fyllde år på demonstrationsdagen, jämna tiotal.

Jag begärde dock inte att demonstrationen skulle flyttas eller vara i två dagar.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#9) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #101562
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-28, 09:43

Anledningen till att man har årsmöten över en kort tid är väl att folk måste resa hem igen efteråt, och det innan helgen är slut? Vore det inte smidigt att, som tidigare föreslagits i tråden, köra mötet över en eller två veckor? Det gör det både möjligt för folk att komma in i efterhand samt hindrar försök till "snabbkuppning" där massvis med antipirater snabbt registrerar sig. Dessutom ger det möjlighet till mer diskussion,

Dessutom vore det coolt om det gick att följa mötet direkt på hemsidan på något flashigt sätt.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#10) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #101651
Standard RE: Eftersnack - 2008-04-29, 00:52

Citat:
HR (2008-Apr-28)
Citat:
samface (2008-Apr-28)Jag instämmer i det som tidigare sagts om att voteringstiden kunde varit längre, kanske tom i flera dagar.

...

För min del krockade mötet med min flytt från en lägenhet till en annan

Jag fyllde år på demonstrationsdagen, jämna tiotal.

Jag begärde dock inte att demonstrationen skulle flyttas eller vara i två dagar.

Vad fick dig att uppfatta det jag skrev som en begäran? Det var menat som ett förslag, det finns trots allt ingen praktisk anledning till varför voteringen måste vara i bara en timme och det är väl bara bra om vi utnyttjar det här med geografiskt oberoende och ej nödvändigt att alla närvarar exakt samtidigt till att få fler att delta?

Det hade varit en aning mer konstruktivt om du argumenterade varför det enligt dig inte skulle vara bra om vi hade en längre voteringstid.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 18:15
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 19:09