Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-14, 11:03

Hej Ravenna
Jag tolkar ditt svar beträffande patenträtten så att du tillhör de 95% av partisympatisörerna som inte vill avskaffa patenträtten.
Är det rätt uppfattat?
Tror du att en ny liten aktör med skydd för illojal konkurrens (Patent) har större chans att slå sig in på marknaden jämfört med en marknad där den store snabbt kan kopiera allt unikt?

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #179881
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-14, 12:43

Jag anser att patentsystemet behöver arbetas om och luckras upp. Det är t.ex. galenskap att människor lider och dör medan mediciner bränns, bara för att tillverkarna inte respekterar patentet. Jag tror nog inte på att ta bort det helt och hållet rakt av, men att stegvis fasa ut det tror jag är en nödvändighet. Särskilt med tanke på de kinesiska aktörerna som nu massproducerar kopior i enorm skala - snart är det inte hållbart för oss i väst att ha dyra patentsystem som drar upp priserna när det finns effektivare alternativ på marknaden - även om det tekniskt sett är olagligt idag.

Den store kan redan idag "kopiera" allt unikt, antingen genom att snabbt göra sin egen version och patentera, eller genom att köpa upp patentet från den lilla aktören. Patentet innebär därför sällan något verkligt skydd för den lilla aktören.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #180050
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-15, 09:09

Jag lyfter in ett par frågor från RUTHOS som dök upp i en annan tråd:

Citat:
Tror du att patentfrågan blir viktig i ett val när partilinjen innebär att Astras forskning i Södertälje försvinner tillsammans med Medivir, Karobio, Diamyd etc ?
Tror du att de 27 av Sveriges mest lovande teknikbolag som får se sin existens hotad kommer att ge respons ?
Tror du att vittnesmål från verksamma uppfinnare/Innovatörer som ser sin existens hotad kommer att påverka synen på partiet?
Tror du inte att de politiska motståndarna kommer att hänga fast vid denna fråga som blodiglar, när de vet att de har Svenska folket med sig?
Tror du att partiet ensidigt kommer att kunna bestämma den politiska agendan?
För det första så tror jag faktiskt inte att just patentfrågan är den allra mest avgörande när det gäller det svenska riksdagsvalet. Visst behöver vi ett svenskt förhållningssätt till patent, men patent är en internationell fråga i grund och botten och inte 100% relevant för svensk politik. Jag ser patentfrågan som en parentes i Sverige och en viktig huvudfråga på EU-nivå. Dessutom ser jag patentfrågan som av mindre vikt för vanligt folk, jämfört med fildelning, övervakning och integritet.

Sedan måste man också ha klart för sig att det inte finns en massa "patentfabriker" som bara sitter och uppfinner patenterbara uppfinningar till höger och vänster. Det vanliga är att man utvecklar en pryl som är användbar i den egna verksamheten. Där jag arbetar har vi t.ex. ett patent på en pryl som gör att man kan göra automatisk provtagning av vatten i vattendrag, det ser ut som ett överdimensionerat graviditetstest. Att vi har detta är inte på något sätt avgörande för vår verksamhet och det finns andra alternativ som kan fylla samma funktion, men prylen underlättar för våra provtagare. Om patentet skulle försvinna imorgon så skulle vi inte påverkas nämnvärt - vår konkurrent skulle kanske börja tillverka prylen själva och effektivisera sin provtagning något, men att mista de små patentpengarna skulle inte påverka verksamheten - det skulle vara få mindre betydelse än att få en enda ny kund.

På det förra företaget jag arbetade på så hade vi både egna patent och var tvungna att använda andras. Nettot för det företaget skulle dock bli att utan patent skulle de kunna sänka sina kostnader rakt av med någon miljon om året, genom att konkurrens från kinesiska leverantörer skulle driva ner priserna på ett nödvändigt patenterat råmaterial för verksamheten.

Jag tror därför inte att företagen för det mesta är så beroende av patent (även om de har egna) som många kanske tror eller vill påskina. Finns det patent så anpassar man sig till det, finns det inte så anpassar man sig också. Överlag har dock inte just patenten i sig så mycket med framgången att göra - att vara bäst på det man gör, att vara först ut på marknaden, att ha bra kundrelationer, att ha duktiga säljare och en effektiv stödorganisation, att ha utbildad personal.... allt detta är för vanliga företag viktigare än att konkurrera genom patent.

Sedan kommer vi upp till nivån med stora läkemedelsföretag, mobiltelefonföretag osv som faktiskt aktivt använder patentet som ett starkt konkurrensmedel. Dessa företag är dock inte särskilt representativa för företagsklimatet som helhet.

http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
Svara med citat
  (#4) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #180058
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-15, 10:16

Ravenna (2009-Nov-15)
Jag lyfter in ett par frågor från RUTHOS som dök upp i en annan tråd:
Citat:
Tror du att patentfrågan blir viktig i ett val när partilinjen innebär att Astras forskning i Södertälje försvinner tillsammans med Medivir, Karobio, Diamyd etc ?
Tror du att de 27 av Sveriges mest lovande teknikbolag som får se sin existens hotad kommer att ge respons ?
Tror du att vittnesmål från verksamma uppfinnare/Innovatörer som ser sin existens hotad kommer att påverka synen på partiet?
Tror du inte att de politiska motståndarna kommer att hänga fast vid denna fråga som blodiglar, när de vet att de har Svenska folket med sig?
Tror du att partiet ensidigt kommer att kunna bestämma den politiska agendan?
Citat:
För det första så tror jag faktiskt inte att just patentfrågan är den allra mest avgörande när det gäller det svenska riksdagsvalet. Visst behöver vi ett svenskt förhållningssätt till patent, men patent är en internationell fråga i grund och botten och inte 100% relevant för svensk politik. Jag ser patentfrågan som en parentes i Sverige och en viktig huvudfråga på EU-nivå. Dessutom ser jag patentfrågan som av mindre vikt för vanligt folk, jämfört med fildelning, övervakning och integritet.
Jag håller med dig i sak, men det är inte vad den svenska riksdagsvals debatten kommer att handla om. Om vi bär en så pass impopulär fråga i bagaget kommer den att utnyttjas hänsynslöst av den som har svenska opinionen med sig. Miljöpartiet har redan börjat profilera sig.
Även om patent är mindre intressant så är 50 000 förlorade arbetstillfällen det inte.

Citat:
Sedan måste man också ha klart för sig att det inte finns en massa "patentfabriker" som bara sitter och uppfinner patenterbara uppfinningar till höger och vänster. Det vanliga är att man utvecklar en pryl som är användbar i den egna verksamheten. Där jag arbetar har vi t.ex. ett patent på en pryl som gör att man kan göra automatisk provtagning av vatten i vattendrag, det ser ut som ett överdimensionerat graviditetstest. Att vi har detta är inte på något sätt avgörande för vår verksamhet och det finns andra alternativ som kan fylla samma funktion, men prylen underlättar för våra provtagare. Om patentet skulle försvinna imorgon så skulle vi inte påverkas nämnvärt - vår konkurrent skulle kanske börja tillverka prylen själva och effektivisera sin provtagning något, men att mista de små patentpengarna skulle inte påverka verksamheten - det skulle vara få mindre betydelse än att få en enda ny kund.
Nu är det väl inte dessa utvecklingsmässigt billiga konstruktioner med begränsat skyddsvärde som patenten gynnar och dina patent fabriker känner jag inte till. Har du någon referens? Du menar väl inte forskningslaboratorier som Fraunhofer eller Batelle som finansierar sig genom licensintäkter, eller menar du de amerkanska universiteten som t,ex MIT etc som gör samma sak?

Citat:
På det förra företaget jag arbetade på så hade vi både egna patent och var tvungna att använda andras. Nettot för det företaget skulle dock bli att utan patent skulle de kunna sänka sina kostnader rakt av med någon miljon om året, genom att konkurrens från kinesiska leverantörer skulle driva ner priserna på ett nödvändigt patenterat råmaterial för verksamheten.
Jag tror därför inte att företagen för det mesta är så beroende av patent (även om de har egna) som många kanske tror eller vill påskina. Finns det patent så anpassar man sig till det, finns det inte så anpassar man sig också. Överlag har dock inte just patenten i sig så mycket med framgången att göra - att vara bäst på det man gör, att vara först ut på marknaden, att ha bra kundrelationer, att ha duktiga säljare och en effektiv stödorganisation, att ha utbildad personal.... allt detta är för vanliga företag viktigare än att konkurrera genom patent.
Sedan kommer vi upp till nivån med stora läkemedelsföretag, mobiltelefonföretag osv som faktiskt aktivt använder patentet som ett starkt konkurrensmedel. Dessa företag är dock inte särskilt representativa för företagsklimatet som helhet.
Du verkar inte medveten om alla små läkemedelsföretag som lever på riskpengar i åratal. Du verkar inte medveten om alla de lovande nystartade små teknikbolag som lever på att vi investerare tror att de i och med sitt skydd för illojal konkurrens kan återbetala de medel vi bistått med.
Men visst på många områden finns inget behov av patent. De gör som i dina exempel visar heller ingen större skada. Det är tekniskt risktagande som våra förfäder ville skydda för illojal konkurrens.
Nu är det väl i och för sig inte meningen att i den här tråden debattera patentens vara eller inte vara.

Det handlar mer om att visa politisk duglighet.
Kan du garantera att vi kommer in i riksdagen trots att en av våra tre frågor ratas av 98% av Svenska folket?
Får dessa 98% dig att fundera på några politiska konsekvenser över huvud taget?

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #180092
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-15, 11:18

Citat:
RUTROS (2009-Nov-15)
Jag håller med dig i sak, men det är inte vad den svenska riksdagsvals debatten kommer att handla om. Om vi bär en så pass impopulär fråga i bagaget kommer den att utnyttjas hänsynslöst av den som har svenska opinionen med sig. Miljöpartiet har redan börjat profilera sig.
Även om patent är mindre intressant så är 50 000 förlorade arbetstillfällen det inte.
Varför förutsätter du att en patentreform skulle leda till förlorade arbetstillfällen? Mer sannolikt är att det skulle leda till omfördelade arbetstillfällen. I många branscher kan det också leda till ökade arbetstillfällen. För att ta ett exempel: om kostnaderna för råmaterial minskar så får fabriken ekonomiskt utrymme för att kunna anställa fler tillverkare eller säljare, vilket utökar verksamheten. Det är inte så enkelt som att borttaget patent = högre arbetslöshet.

Citat:
Nu är det väl inte dessa utvecklingsmässigt billiga konstruktioner med begränsat skyddsvärde som patenten gynnar och dina patent fabriker känner jag inte till. Har du någon referens? Du menar väl inte forskningslaboratorier som Fraunhofer eller Batelle som finansierar sig genom licensintäkter, eller menar du de amerkanska universiteten som t,ex MIT etc som gör samma sak?
Nej, det var inte den typen av företag jag pratade om. Detta klargjorde jag i slutet av inlägget. Företag som är helt beroende av patent som konkurrensmedel anser jag kommer att behöva tänka om, då dessa situationer ofta är skadliga. (t.ex. medicinpatent).

Citat:
Du verkar inte medveten om alla små läkemedelsföretag som lever på riskpengar i åratal. Du verkar inte medveten om alla de lovande nystartade små teknikbolag som lever på att vi investerare tror att de i och med sitt skydd för illojal konkurrens kan återbetala de medel vi bistått med.
Kan du ge något konkret exempel eller ställa någon fråga? Patentets vara eller icke vara kan vi annars debattera i en mer allmän tråd.

Citat:
Kan du garantera att vi kommer in i riksdagen trots att en av våra tre frågor ratas av 98% av Svenska folket?
Citat:
Får dessa 98% dig att fundera på några politiska konsekvenser över huvud taget?
Jag har inte sett någonting som tyder på att 98% av svenska folket aktivt ratar oss på grund av en av våra tre huvudfrågor. Kan du hänvisa till någon källa till dessa siffror, så kan jag försöka förstå vad det är du menar med ovanstående?

Svara med citat
  (#6) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #180212
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-15, 20:02

Ett direkt borttagande av patenten skulle innebära att Ericsson förlorar 9 miljarder i licensintäkter,det motsvarar 9000 man i utvecklingsjobb.
Astra betalar sin utveckling med hjälp av licenser från en handfull patenterade preparat. Det kryllar av medicin och teknikbolag som inte tjänar en krona. Det handlar om ett direkt patentberoende FoU finansiering. Det är ju så att licensavgifter och royalty är en betalning av den FoU som pionjären bedrivit. Det är teknisk FoU som skall gynnas, inte mer säljare. Jag tycker att det är konstigt att förorda ett system där Samsung åker snålskjuts på Ericssons forskning.

Du ifrågasätter om de 95% sympatisörer som är emot patentens avskaffande verkligen kommer att göra slag i saken på valdagen. Det vet jag givetvis inte. Det beror ju på hur attraktivt andra partiers erbjudande ser ut. Alla motståndare kommer givetvis att angripa i detta politikområdet och stryka väljarna medhårs i områden där det folkliga stödet finns. Men man kan nog ändå säga att det knappast har hänt i politiken att ett parti har gått till val på en huvudfråga med så obetydligt folkligt stöd. ( Studien är den som du efterfrågade i en annan tråd)

Patenten skall avskaffas och ersättas med något som bättre främjar innovation. Kan kandidaten säga något om vad detta något är?
Kommer kandidaten att stödja det motionsförslag utan stupstocks skrivning i principprogrammet om patent som har lagts av Jan lindgren?

Fd Partimedlem

Svara med citat
  (#7) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #180236
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-15, 21:50

Det skulle uppskattas om du kunde använda den här tråden för att fråga ut mig, och inte för att driva dina egna argument om patent. Jag är inte för ett omedelbart och fullständigt avskaffande av patenträtten - jag är för en reformering och uppluckring av patenträtten, som på sikt kan avskaffas.

Citat:
Du ifrågasätter om de 95% sympatisörer som är emot patentens avskaffande verkligen kommer att göra slag i saken på valdagen.
Nej, jag ifrågasätter din förmåga att läsa och tolka statistik. Att bara 5% stödjer ett fullständigt avskaffande är inte synonymt med att 95% vill ha patenträtten kvar som den ser ut idag. Dessutom är det erorm skillnad på "avskaffande omedelbart" och "avskaffande på sikt" - undersökningen gör ingen skillnad på dessa frågor. Jag skulle t.ex. svara nej på en fråga om "avskaffande omedelbart", men ja till "avskaffande på sikt". Att avskaffa patentsystemet i Sverige medan det finns kvar i land runtomkring vore heller inte bra - jag ifrågasätter därför frågans relevans i undersökningen. Jag ifrågasätter också, vilket framgick tidigare i tråden, patenträttens betydelse för gemene man. De flesta svenskar lever sina liv utan att komma i kontakt med patentfrågan på ett avgörande vis. Av partiets tre hjärtefrågor så ser jag patentfrågan som den minst viktiga i det svenska riksdagsvalet.

Citat:
Patenten skall avskaffas och ersättas med något som bättre främjar innovation. Kan kandidaten säga något om vad detta något är?
Jag anser att man måste fasa ut patentsystemet, och som ett första steg ersätta det med olika system beroende på vilken typ av uppfinning det är, dvs anpassa patentkonceptet. Medicin behöver t.ex. ett annat system för finansiering än vad tillverkning av bildelar gör, och det som idag är metodpatent kan behöva ett tredje system. Innovationen stävjas av att man försöker passa in så många olika saker under samma patentkoncept. Dessutom stävjas innovationen av att det är alldeles för lätt att patentera varianter och vidareutvecklingar - jag skulle vilja se att det infördes hårdare regler om när ett patent får utfärdas. Dvs att man måste komma på någonting helt nytt för att det ska vara tal om ett patent. På det sättet öppnar man upp för innovation i form av vidareutvecklingar, och man öppnar upp för konkurrens när det ursprungliga patentet har löpt ut.

Citat:
Kommer kandidaten att stödja det motionsförslag utan stupstocks skrivning i principprogrammet om patent som har lagts av Jan lindgren?
Här får du gärna förtydliga vad det är du syftar på.

Jag vill också påpeka att jag personligen ser patentet som den minst intressanta och minst aktuella av PPs tre områden inför riksdagsvalet. Jag skulle gladeligen lämna hela patentfrågan till Amelia och Christian i Bryssel, för jag anser att det egentligen inte är en nationell fråga.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #180285
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-16, 00:52

Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Oldpirate Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #180372
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-16, 02:31

Svensson!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni en jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Svara med citat
  (#10) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #180446
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-16, 03:53

Citat:
Ravenna (2009-Nov-15)Det skulle uppskattas om du kunde använda den här tråden för att fråga ut mig, och inte för att driva dina egna argument om patent. Jag är inte för ett omedelbart och fullständigt avskaffande av patenträtten - jag är för en reformering och uppluckring av patenträtten, som på sikt kan avskaffas.
Citat:
Du ifrågasätter om de 95% sympatisörer som är emot patentens avskaffande verkligen kommer att göra slag i saken på valdagen.
Nej, jag ifrågasätter din förmåga att läsa och tolka statistik. Att bara 5% stödjer ett fullständigt avskaffande är inte synonymt med att 95% vill ha patenträtten kvar som den ser ut idag. Dessutom är det erorm skillnad på "avskaffande omedelbart" och "avskaffande på sikt" - undersökningen gör ingen skillnad på dessa frågor. Jag skulle t.ex. svara nej på en fråga om "avskaffande omedelbart", men ja till "avskaffande på sikt". Att avskaffa patentsystemet i Sverige medan det finns kvar i land runtomkring vore heller inte bra - jag ifrågasätter därför frågans relevans i undersökningen. Jag ifrågasätter också, vilket framgick tidigare i tråden, patenträttens betydelse för gemene man. De flesta svenskar lever sina liv utan att komma i kontakt med patentfrågan på ett avgörande vis. Av partiets tre hjärtefrågor så ser jag patentfrågan som den minst viktiga i det svenska riksdagsvalet.
Frågan om omedelbart eller på sikt ställdes inte. Av svenska folket håller bara 2% håller med att patenträtten skall avskaffas helt Betydligt fler 14% stöder en reformering som förefaller vara din linje, så där ser det betydligt bättre ut.
Motionen: http://forum.piratpartiet.se/Topic171197-469-1.aspx

Fd Partimedlem

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Anna Troberg (#11443) Anna Troberg [A-D] 53 2010-01-14 10:12
Höstturné Rick och Anna JPAnderson 21. Värmlands län 23 2009-11-06 23:22
Slutresultat: Anna Svensson distriktsledare Öst Mårten Fjällström Distriksledarval inom Öst 2009 (STÄNGD) 0 2009-02-15 17:10
Nominering: Anna Svensson Mårten Fjällström Distriksledarval inom Öst 2009 (STÄNGD) 1 2009-02-01 21:53
Anna, bibliotekarie i Malmö Rick Falkvinge Sådana som vill jobba för oss 0 2006-03-09 13:37