Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Idioten/ U Do News Inte uppkopplad

Idioten/ U Do Newss avatar

Reg.datum: Oct 2009
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-17, 22:12

Citat:
Ravenna (2009-Nov-17)

Visst kan EU ändra på en del lagstiftning, men det betyder inte att det måste bli ett worst case scenario. Tänk på vilket motstånd telekompaketet mötte i EU, till exempel.
Ja telekompaketet är ett utmärkt exempel, där Åsa Torstensson efter förhandlingarna sa att hennes tolkning av beslutet var att en myndighet ändå kan besluta om avstängning ifrån internet. Detta visar tydligt att de krafter hon representerar är beredda att göra vad som helst för att få igenom sin agenda. Det visar också att avtalet kommer att tolkas på ett visst sätt när ett aktuellt fall dyker upp av de som just nu har kontroll över makten i EU

EU fungerar idag som ett företag, man behöver bara övertyga regeringarna och ministerrådet om att ändra lagarna, utan att riksdag eller EU parlamentariker får säga något om saken. Lägg också till hur Hollywood lobbyn lyckades få Pirate bay åtalade, dömda och fällda i Sverige. Så det handlar ju knappast om Hollywood lobbyn kommer använda sitt inflytande i EU för att få lagförändringar via EU konstituutionen. Det handlar snarare om att Olika lobbyverksamheter nu kan få igenom lagförslag via EU:s konstitution genom att påverka ett fåtal toppar som i sin tur håller hårt i piskan och övertygar sina underståtar i respektive regering eller i ministerrådet. Detta har hänt förr, Lissabonfördraget kom just till genom att alla regeringar skrev på, utom Irland som fick rösta om när de rösta Nej. Ännu ett bevis att man driver igenom sin agenda oavsett.

Citat:
Om vi gör ingenting och inte kämpar så är det mycket högre risk att vi blir överkörda än om vi ser till att göra våra röster hörda.
Förstår inte riktigt vad du svarar på här. Jag fråga hur PP:s plan idag skall kunna fungera, jag fråga även om du var insatt i vad Flexibilitetsklausulen och passarellen innebär, samt om du har förmågan att förstå dess innebörd och dess risker, samt hur du tänker agera emot det specifikt. Att mitt resonemang innehåller för många kanske förstår jag inte. Det handlar inte om kanske, jag beskriver en verklighet som existerar och jag frågar om du överhuvudtaget förstår den? Jag har stött på Riksdagskandidater som förstår vad jag skriver om, men som ändå vill va kvar i EU. Ett exempel på detta är JP Anderson. Men jag kan inte se att du Anna förstår vad jag skriver om. Du verkar inte ens förstå vad vi överhuvudtaget debatterar.Det är i alla fall slutsatsen jag drar av ditt svar, eller så var du bara otydlig. Men jag har fortfarande inte förstått om du är insatt i vad Flexibilitetklausulen och passarellen innebär?

Citat:
Gällande kärnvärden så anser jag att det finns expansionsmöjligheter, men jag anser å det bestämdaste att PP inte ska syssla med fördelningspolitik, vilket artikeln är inne på. I samma sekund som vi expanderar in vår politik i en vänster- eller högerriktning så förlorar vi hälften av våra aktivister. Jag skulle själv inte stanna kvar i PP en minut om vi valde en vänsterpolitik med högre bidrag och högre skatter. Alla måste inte syssla med allt - alla partier måste inte ha en heltäckande politik.
Jag ser det som ett allvarligt problem inom politiken att alla partier försöker syssla med allt, med resultatet att det blir för många halvdana satsningar, osäkerhet om vad partierna står för, brutna vallöften, bortkastade röster och för mycket kompromisser. Om vi håller fast vid våra principer så vet folk vad vi står för, och, viktigast av allt, så vet alla vad man säger med en röst på Piratpartiet. En röst på Piratpartiet är idag en röst som hörs klart och tydligt, oavsett om vi kommer in eller inte. 3,9% som röstar på ett Piratparti med stark och tydlig profil är en bra mycket bättre situation för vår politik än 4,1% som röstar på ett förvirrat parti som försöker syssla med alla sorters politik på en gång.
Minns inte att högre skatter nämndes i artikeln som jag bad dig att kommentera. Läste du artikeln? det var den jag bad dig att kommentera.

----------------------------------------------------------------
Ja, det är jag som är idioten som du ska skratta åt...

U Do News
http://www.udonews.com/videos/671/welcome-to-u-do-news

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #181317
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-18, 09:07

U Do News, det var (och är fortfarande inte) helt lätt att förstå vad det är du är ute efter.

Det korta svaret är att, ja, jag känner till flexibilitetsklausulen och passarellen, men jag är inte insatt på djupet. Jag är fullt kapabel till att förstå innebörden och riskerna.

Dock förstår jag inte vad det är du försöker debattera med mig. Försöker du debattera huruvida Sverige ska vara kvar i EU? I så fall är svaret att jag inte kommer att driva några frågor om EUs vara eller icke vara i den svenska riksdagen. Jag kommer att göra mitt bästa för att de av driva piratpartiets frågor som är relevanta för den svenska riksdagen, oavsett vilka hot som kanske eller kanske inte finns mot Sveriges förmåga att självt stifta sina lagar.

Jag anser att vi måste arbeta på en nationell nivå med våra frågor, och även om det finns en risk att det arbetet inte kommer att bära frukt på grund av attacker från USA eller lagstiftning genom EU, så är det bra mycket bättre att göra allt vi kan och att göra våra röster hörda, än att antingen ge upp och göra ingenting, eller gapa efter för mycket och försöka förändra hela världspolitiken innan vi ens har ett ordentligt fotfäste inom den etablerade politiken.

Vi måste in på spelplanen och göra allt vi kan.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #181630
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-19, 15:26

Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.

Det betyder också att det kan uppstå situationer då du tvingas rösta mot din personliga övertygelse.

Finns det någon eller några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de (någorlunda realistiskt) kom upp till votering, skulle leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?

Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?

Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man då rösta mot sin övertygelse.

Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #181710
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-19, 18:49

Jag kan tänka mig ett par scenarion. Jag kan inte säkert säga hur jag skulle agera om jag hamnade i en situation där min röst skulle bli avgörande, men jag kan fantisera i alla fall.

1) Krig. Jag är mycket skeptisk till att jag skulle bidra till att skicka ut Sverige i krig.
2) Konflikter mellan mänskliga rättigheter. Jag tvivlar på att jag skulle rösta för ett förslag som skulle förstöra en mänsklig rättighet i syfte att rädda en annan. T.ex. skulle jag inte vilja rösta för att kriminalisera homosexualitet eller dra in kvinnors rösträtt för att rädda brevhemligheten. Jag är dock säker på att detta skulle föregås av en lång och allvarlig diskussion inom partiet, så jag tror nog att vi skulle kunna hitta ett läge i den frågan som medlemmarna i riksdagsgruppen kunde acceptera.

De två var nog ganska uppenbara. Mer intressant (och personligt) kanske är följande:

3) Det skulle ta mig djupt emot att tvingas lägga min röst på att förstöra den svenska skolan, t.ex. genom att ta bort betygssystemet totalt. Jag känner att vi innan Björklund var farligt nära att hamna i en "point of no return" med sosse-skolan, där skolsystemet skulle haverera fullständigt. Sveriges framtid låg i toaletten och sossarna lekte med spolknappen. Jag arbetade som lärarvikarie till och från i 7 år och såg med egna ögon hur illa det var. Det skulle behöva vara en rätt så extrem försämring, men handlar det om någonting i stil med att ta bort betygssystemet totalt så skulle jag åtminstone vilja lägga ner min röst.

Jag kan idag ärligt talat inte svara på om jag skulle följa partipiskan om det handlade om att ta bort betygssystemet helt från den svenska skolan. Extrema försämringar av skolsystemet är nog det enda jag kan komma på som skulle kunna få mig att sätta mig på tvären. Om det hamnar på bordet, då skulle jag nog inte släppa min plats, men jag skulle ställa till så mycket fan som jag bara kunde och jobba stenhårt på att få över PP till den andra sidan. I den situationen finns det nog goda möjligheter - jag tror inte att jag skulle vara ensam om att vilja stoppa en sådan skolreform.

I den situationen kanske Björklund m.fl. skulle kunna tänka sig att lyssna på lite PP-prat om fildelning och frihet?

http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
Svara med citat
  (#5) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #181718
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-19, 19:26

Tack för ditt svar.

Det låter som att du och jag skulle kunna ha extremt intressanta diskussioner om skolpolitik.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #181780
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-20, 07:46

Haha, kanske det. =)

Det intressanta tycker jag är att det just är de där oerhört känsloladdade och betydelsefulla frågorna som vi känner starkt för, som skulle kunna skapa spännande vågmästarmöjligheter.

Ju allvarligare en fråga är för den ena sidan - desto mer intresse skulle de ha av att förhandla med oss om vi satt i en vågmästarställning.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #181803
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-20, 11:24

Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?

Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #181890
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-20, 12:42

Jag är helt emot en partiskatt och anser att det är oförenligt med både partiets och mina egna värderingar.

Att arbeta i riksdagen är en slitsam och utsatt arbetssituation, och hamnar jag i den situationen så förväntar jag mig att få uppbära en skälig lön utan tvång om att donera ett visst belopp. Man ska inte behöva köpa sig förtroende inom partiet, och genom att ta ett sådant jobb hamnar man i en utsatt situation i arbetslivet utan långsiktigt anställningsskydd.
Dessutom kommer min sambo att få flytta med och eventuellt behöva ge upp sitt jobb, vilket kan göra att vi måste klara oss på en lön och att han mister karriärsmöjligheter här i Norrköping. Jag räknar därför med att behöva det mesta av lönen till rena omkostnader.

Däremot kommer jag som folkvald gladeligen att lämna en regelbunden donation till partiet - hur stor den blir beror på familjens ekonomiska situation.

Donationer ska vara frivilliga.

Jag kommer aldrig att rösta för en partiskatt eller någon annan form av tvångsdonationer.

Svara med citat
  (#9) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #181960
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-20, 18:17

Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.

1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Gammelpiraten Inte uppkopplad

Gammelpiratens avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #182182
Standard RE: Anna Svensson (#3419) - 2009-11-21, 07:12

Dessa två frågor ställs till alla kandidater.
Du har liksom många fått en fråga ”Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?”. Många av kandidaterna har svarat på denna fråga att de kommer att arbeta fulltid i olika form.

Om vågmästarstrategin fungerar i någon form så kommer inte närvaron för att trycka på knappar i riksdagssalen behövas. Detta beroende på kvittningssystemet. Kvittningssystemet innebär att när en ledamot är borta från ena blocket så tar det andra blocket ut en av sina ledamöter så att balansen inte förändras mellan blocken.

Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?

Däremot är det högst sannolikt att det block som piratpartiet stöder kräver att man har en ledamot i varje utskott för att kunna få fram ett förslag till riksdagsbeslut, dvs man vill lägga fram utskottets (dvs utskottsmajoritetens) beslut. Man kommer aldrig acceptera ett system där reservationerna alltid vinner i Riksdagen.

Oavsett om vågmästarstrategin fungerar eller inte så menar jag att det finns piratfrågor inom i stort sett alla samhällsområden. Det finns både synliga och osynliga band mellan alla samhällsfunktioner. Allt detta behandlas politiskt i de olika utskotten efter deras verksamhetsområden.

Jag menar därför att det är av synnerligen viktigt att man utifrån varje utskotts verksamhetsområde har någon slags piratstrategi. Jag är övertygad om att man måste hitta en fråga som berör piratpartiets grundideologi utifrån varje riksdagsutskotts verksamhetsområde. Både utifrån frågor som kan komma i valrörelsen samt ställningstaganden som kan dyka upp i utskottsarbetet.

”Så länge regeringen driver våra frågor med kraft stöder vi den reservationslöst i alla andra frågor.” är en del av strategin. Det betyder: Driver ni inte våra frågor med kraft så kommer vi rösta emot er vid nästa förtroendeomröstning. Hur ord skrivs och hur meningar formuleras är ibland synnerligen viktigt. För det mesta bara viktigt. För att bevaka att det block man stöder formulerar sig enligt våra tankar krävs det att man deltager i utskottsarbetet.

Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?, så vore det bra att denna läggs ut för fortsatt tankeverksamhet.

Om du inte tror att de problem som finns i samhället, och som Piratpartiet uppmärksammat och som egentligen är Piratpartiet, har några kopplingspunkter eller orsakssamband med övriga samhället i form av politik, marknad och/eller social/kulturell struktur så räcker det att svara på fråga 1.

”Riksdagsarbetet” och ”Riksdagsordningen” (riksdagen.se) ger viss information vad man har för skyldigheter som riksdagsledamot.

Mvph (med vänligaste pirathälsning)

Anders

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Anna Troberg (#11443) Anna Troberg [A-D] 53 2010-01-14 09:12
Höstturné Rick och Anna JPAnderson 21. Värmlands län 23 2009-11-06 22:22
Slutresultat: Anna Svensson distriktsledare Öst Mårten Fjällström Distriksledarval inom Öst 2009 (STÄNGD) 0 2009-02-15 16:10
Nominering: Anna Svensson Mårten Fjällström Distriksledarval inom Öst 2009 (STÄNGD) 1 2009-02-01 20:53
Anna, bibliotekarie i Malmö Rick Falkvinge Sådana som vill jobba för oss 0 2006-03-09 12:37