Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Starta förening - 2006-02-21, 21:43

Det verkar inte bara vara jag som har kommit fram till att de flesta valkretsar kommer att behöva starta en förening. Förening krävs för att kunna få bland annat kommunbidrag och för att valkretsen ska få ha ett eget bankkonto. För att organisera valkretsen kan det även underlätta att det görs mer formellt med styrelse och stadgar.

Det är inte dags att starta föreningar än vad jag har hört, men jag vill i god tid ta upp frågan om stadgar. Jag anser att vi nationellt bör arbeta med en gemensam mall av rekommenderade stadgar åt lokalföreningarna att ta efter, eventuellt med lokala variationer. Detta bör göras på samma sätt som partiets principprogram har utvecklats. Alltså att vi låter frågan mogna först, ser till att alla förstår varandra och redigerar och kommenterar tillsammans för att till slut ha en omröstning.

Jag har skrivit ett förslag på stadgar. Jag ska inte påstå att det är de ultimata stadgarna, men det är det som är poängen nästan, att alla ska kommendera och redigera för att försäkra att det blir någon som alla accepterar. Originalet är bifogat i denna post och stadgarna finns även på Piratpartiets wiki, där de går att redigera: http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...5_lokalstadgar

Lästips:

Piratpartiets centrala stadgar - https://www.piratpartiet.se/forum/Attachment115.aspx

Östergötlands tråd om stadgar: https://www.piratpartiet.se/forum/Topic9668-24-1.aspx

Stadgar för Folkpartiet centralt - http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...rtiet_centralt

Normalstadgar för lokalförening i Folkpartiet - http://piratpartiet.hwaccess.net/ind..._i_Folkpartiet

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #10390
Standard RE: Starta förening - 2006-02-22, 13:51

Piratpartiet i (län) kan ju också vara (kommun), (ort) eller?

Jag lade till en detalj om att relevanta handlingar till årsmöte skall skickas med kallelse.

Är inte betald medlemsavgift (om någon) att betrakta som krav för rösträtt?

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #10392
Standard RE: Starta förening - 2006-02-22, 15:20

Som det ser ut ivf i Linköping så är en förening per kommun en nödvändighet för att kunna få bidrag, och det är väl en av de starkaste anledningarna till att vi startar lokala föreningar?

Erlagd medlemsavgift borde vara ett krav för att få rösträtt. Men som jag ser det är det antagligen enklast att räkna medlemsavgiften till PP (Sverige) även som medlemsavgift till lokalföreningen.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #10393
Standard RE: Starta förening - 2006-02-22, 15:41

Citat:
Richard Ainz (2006-Feb-22)Piratpartiet i (län) kan ju också vara (kommun), (ort) eller?
Jag ändrade till "(ange region)".

Citat:
Jag lade till en detalj om att relevanta handlingar till årsmöte skall skickas med kallelse.
"Med mera" är ett för luddigt uttryck för stadgar. Jag ser gärna att någon formulerar det bättre.

Citat:
Är inte betald medlemsavgift (om någon) att betrakta som krav för rösträtt?
Stadgarna som de är nu kräver att medlemmar i föreningen även måste vara medlemmar i Piratpartiet, vilket innebär att medlemsavgift måste betalas enligt de nationella stadgarna.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richard Ainz Inte uppkopplad

Länk: #10432
Standard RE: Starta förening - 2006-02-23, 12:55

kanske bara skippa "m.m."...?

Normalt är det endast ekonomisk berättelse, eventuellt budget, samt verksamhetsberättelse som redovisas. Allt annat (tex stadge-förslag) borde finnas med i dagordningen i särskild punkt och därmed bifogas.

-----------------------

Piratpartiets inofficiella Wiki

http://piratpartiet.hwaccess.net

Svara med citat
  (#6) Gammal
Langoo Inte uppkopplad

Langoos avatar

Länk: #10533
Standard RE: Starta förening - 2006-02-25, 12:46

Tycker att dem stadgarna verkar vara bra och kan tänka mig att acceptera dem. Lägg upp en omröstning inom en vecka så vi får det klart och kan börja arbeta.

/Robin Hellström<br>
<br>
Valkrets 11 - Malmö.<br>
<br>
0739-160779, robin_hellstrom88@hotmail.com
  Skicka ett meddelande via MSN till Langoo  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #10536
Standard RE: Starta förening - 2006-02-25, 13:08

Det borde vara upp till varje förening att välja sina egna stadgar. Givetvis kan dessa standardstagar användas som mall och användas rakt av i kanske hälften av fallen, men just därför behöver vi inte fastslå dem genom en omröstning.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #10549
Standard RE: Starta förening - 2006-02-25, 16:15

Citat:
Tor Skude (2006-Feb-25)Det borde vara upp till varje förening att välja sina egna stadgar. Givetvis kan dessa standardstagar användas som mall och användas rakt av i kanske hälften av fallen, men just därför behöver vi inte fastslå dem genom en omröstning.

Naturligtvis bör vi inte hindra lokalföreningar från att göra lokala versioner av stadgarna efter behov, men större delen av valkretsarna vill nog anta nationellt godkända stadgar om möjligt. Det är därför viktigt att mallen de använder verkligen är en som är godkänd nationellt, och därför tycker jag att vi ska ha en omröstning.

Som exempel tar jag nu Dalarnas valkrets, den jag först skrev stadgarna åt. Vi är inte så många i vår organisation än och skulle därför gynnas om andra runt om i landet kan hjälpa oss att kontrollera stadgarnas kvalitet.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Länk: #11161
Standard RE: Starta förening - 2006-03-07, 13:24

Vi arbetar just nu för fullt på ett förslag till stadgar lokalt här i Värmland. Vi kommer inte följa mallen. Anledningen är helt enkelt att det som står i våra stadgar (främst under syfte) avgör vilka bidrag vi har rätt att söka. Dessa bidrag skiljer sig runt om i landet. Standardstadgar skulle göra att bara en bråkdel av de bidrag som totalt sett går att söka kan sökas då ingen hänsyn tas till det lokala politiskt ekonomiska klimatet.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #11163
Standard RE: Starta förening - 2006-03-07, 13:32

Lokala stadgar är hos oss under utveckling..
Bifogade filer
Filtyp: doc PP Vast Stadgar ver 1[1].1.doc (26.5 KB, 179 visningar)

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eksjö LAN-Förening stenfrys [ Södra distriktet] 3 2009-07-09 22:32
Grammofonleverantörernas förening R.I.P. <3 erikiwi Övrig piratpolitik 1 2009-05-08 11:21
Starta förening för Gävleborg Urban Sundström 25. Gävleborgs län 9 2006-08-03 18:32
En lokal förening kanske? IndianArrow 26. Västernorrlands län 7 2006-06-06 22:14
Ny förening : Piratpartiet Västerbotten Göran Axelsson 28. Västerbottens län 7 2006-05-10 20:28