Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Starta förening - 2006-03-08, 16:01

Angående stagarna för Västmaland.

Att i stadgar tala om att föreningen inte ska utesluta någon pga. religion kan bli fel om någon av religösa skäl är motståndare till någon del av vår politik i framtiden. Ta exempelvis reaktionerna på muhammed karikatyrerna och vår princip om fri informationsspridning.

Tanken är god men religion är en form av ideologi och politik är också en form av ideologi. Det kan uppstå intressekonflikter.

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #11283
Standard RE: Starta förening - 2006-03-08, 16:21

Är det inte allmänt vedertaget att inkludera religion i en allmän medlems/arbetssituation?

Att utesluta det innebär ju att viss del ej är önskvärt och det känns väl lite fel, men oas så tror jag risken är föga liten, att det skulle innebära religionsrelationer i att ha med det.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #11289
Standard RE: Starta förening - 2006-03-08, 17:41

Om någon motsätter sig någon del av PPs politik så finns det ju där en grund till uteslutning.

För jag hoppas och tror att du inte menar att vi skall slänga ut alla som bekänner sig till en religion per se.

Den religionsfrihet som är vanlig i de flesta föreningars stagdar har med demokrati att göra (kan faktiskt vara så attstadgan krävs i vissa fall)

Det här är inget problemi realiteten. Alla är välkommna i PP, oavsett religion. Om amn däremot aktivt motarbetar PP har man inget specifik rätt attdet skall göras ett undantagför attman har en viss religion. Då kan man räkna med uteslutning precis som vem som helst.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal

Siljelinds avatar

Länk: #11328
Standard RE: Starta förening - 2006-03-09, 10:08

Det finns ingen anledning att ha formuleringen. Står det i klatext i stadgarna att man inkluderar en grupp och att de inte får nekas medlemskap på grundval av vad de tror är rätt så får man inte neka dem medlemskap pga. vad det tror är rätt.

I stadgar för vanliga ideella föreningar har man alltid i stadgarna att föreningen är "politiskt och religöst obunden". Den första delen har ni valt att exkludera för att den för ett parti är absurd. Jag hävdar bara att även den andra är olämplig för ett parti.

Problemet blir nämligen att formuleringen motverkar sitt syfte. Om man skriver specifikt att man har rätt att vara medlem vad man än har för religös åskådning så blir det en akt av diskriminering att utesluta någon pga. att dennes religion visar sig stå i strid med Piratpartiets principprogram. Utelämnas däremot formuleringen så finns det inget som ger någon rätten att utesluta någon pga. religion.

I Värmland ligger för närvarande följande formulering som förslag "Piratpartiet Värmland står öppet för alla och envar som vill verka för organisationen och dess medlemmars intressen". Den formuleringen inkluderar alla oavsett religion, så länge religionen inte inefattar något som går emot Piratpartiets politik.

Kort sagt jag är inte emot en formulering som ger alla oavsett religion rätten att bli medlem. Min kritik riktar sig mot just den formulering som i det diskuterade fallet använts.

[hr]

[hr]
Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #11340
Standard RE: Starta förening - 2006-03-09, 12:55

Citat:
Siljelind (2006-Mar-09)I Värmland ligger för närvarande följande formulering som förslag "Piratpartiet Värmland står öppet för alla och envar som vill verka för organisationen och dess medlemmars intressen". Den formuleringen inkluderar alla oavsett religion, så länge religionen inte inefattar något som går emot Piratpartiets politik.
Å andra sidan kan man ju hitta nåt som kan tolkas som är emot Piratpartiets politik i snart sagt alla religioner. Då är det bättre, som jag tror att Lokpest är inne på, att det är individens förhållningssätt och prioriteringar som får avgöra. Man kanske är tvångskollektivansluten till en statsreligion och egentligen inte alls delar de religiösa företrädarnas åsikter.

Och om vi utesluter nån för deras åsikters skull så är det ju inte för att de tillhör en viss religion och alltså därför tvingas tycka på ett visst sätt, utan för att de tycker eller verkar på ett visst sätt. Orsaken till att de tycker så är ointressant, om det är pga deras religion, uppfostran eller om de fått betalt av moderaterna. Religionen behöver aldrig tas med i beräkningen här, oavsett vad det står i stadgarna eller inte. Det finns t.ex. massvis med muslimer som inte tycker att Muhammedteckningarna är nåt att bråka om.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Siljelinds avatar

Länk: #11343
Standard RE: Starta förening - 2006-03-09, 13:28

Jag tror att vissa verkar ha missat vad en förening faktiskt är för något. Enligt lagen måste en förening antas följa vissa grundläggande saker. En av dessa är att man inte fårdiskriminera någon pga. religion utan särskilda skäl. Med andra ord är det inget som behöver in i stadgarna för att skyddet ska finnas där.

Om man väljer att skriva in det ändå är det en antydan om att man vill gå längre än det i lag ålagda skyddet. Det är i alla fall så det garanterat kommer tolkas om någon någonsin bestämmer sig för att anmäla någon av Piratpartiets lokala avdelningar för diskriminering pga. någon meningskiljaktighet som på något sätt kan skrivas om till en religonsfråga.

Det är inte min sak att lägga mig andra lokalavdelningars interna stadgar så länge de inte är ett problem för Piratpartiet på riksnivå. Det anser jag inte att en formulering av den art som jag i denna tråd haft synpunkter på är. Det står er fritt att göra vad ni vill i frågan. Men kom ihåg att stadgar faktiskt är juridiskt bindande dokument och att styrelsen är perosnligt ansvarig för det agerande som de själva står för. Det kan alltså vara idé att hellre vara för försiktig än för lite försiktig när det gäller formuleringar som kan påverka eventuella dirskrimineringsmål. Sånna är svindyra om man förlorar.

[hr]

[hr]
Svara med citat
  (#7) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #11356
Standard RE: Starta förening - 2006-03-09, 14:08

Citat:
Siljelind (2006-Mar-09)Jag tror att vissa verkar ha missat vad en förening faktiskt är för något. Enligt lagen måste en förening antas följa vissa grundläggande saker. En av dessa är att man inte fårdiskriminera någon pga. religion utan särskilda skäl. Med andra ord är det inget som behöver in i stadgarna för att skyddet ska finnas där......
Hmmm har själv ingen klar bild av det hela, men du har säkert en poäng där
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #11375
Standard RE: Starta förening - 2006-03-09, 14:57

Här ligger en hund begraven.

Citat:
Om man skriver specifikt att man har rätt att vara medlem vad man än har för religös åskådning så blir det en akt av diskriminering att utesluta någon pga. att dennes religion visar sig stå i strid med Piratpartiets principprogram.

Om man utesluter någon som går emot partiet, så är det inte en akt av diskriminering för att denna har en religiös tillhörighet.

Skall vi utesluta männsikor som aldrig gjort något skadligt men som tillhör en viss religion.

Du menar väl inte att vi skall neka människor med religiös bakgrund medlemmskap i PP?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#9) Gammal

Siljelinds avatar

Länk: #11505
Standard RE: Starta förening - 2006-03-10, 13:42

Att utesluta någon som går emot partiet av religösa skäl kan mycket väl tolkas som diskriminering om den formulering som föreslagits använts. Jag säger inte med bestämdhet att det är så. Men borde vi inte åtminstone köra frågan med en jurist innan vi uttalar oss om att det inte kan bli så.

Ska jag vara ärlig har jag inte läst förarbetena till rådande diskrimineringslagstiftning och är heller inte allt för väl insatt i hur HD i olika prejudikat valt att prioritera mellan de olika berörda delarna av grundlagen (föreningsrätt och diskriminering).

Jag säger inget bestämt, jag väcker frågan och nöjer mig inte med vad folk tror som svar. För juridik är ingen lätt sak. Jag har bara läst om lagar från ett statsvetenskapligt perspektiv och anser mig därför inte tillräkligt insatt i frågan för att kunna fastställa hur det ligger till i det här specifika fallet. Det enda jag säger är att om man inte är försiktig när man pysslar med två separata saker som båda regleras i grundlagen samtidigt så kan det lätt bita en där bak så att säga.

Kort sagt,i en juridisk snårskog är ofta mindre mer.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Logiskt-punkt-se2.jpg (146.6 KB, 49 visningar)

[hr]

[hr]
Svara med citat
  (#10) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #11554
Standard RE: Starta förening - 2006-03-11, 00:37

Jag kanske skall tillägga att jag argumenterat lite väl häftigt. Tror inte vi skall lägga onödigt mycket krut på detta. Peace!

(Men: Jag håller fast vid att det man skall utesluta folk för är ageranden, inte religiös tillhörighet.)

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eksjö LAN-Förening stenfrys [ Södra distriktet] 3 2009-07-09 22:32
Grammofonleverantörernas förening R.I.P. <3 erikiwi Övrig piratpolitik 1 2009-05-08 11:21
Starta förening för Gävleborg Urban Sundström 25. Gävleborgs län 9 2006-08-03 18:32
En lokal förening kanske? IndianArrow 26. Västernorrlands län 7 2006-06-06 22:14
Ny förening : Piratpartiet Västerbotten Göran Axelsson 28. Västerbottens län 7 2006-05-10 20:28