Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare - 2006-08-04, 22:33

Citat:
ProbablyX (2006-Jul-29)om det ska ske demokratiskt gäller det väl bara att personen ifråga har förtroende?
Man ska försöka undvika att använda begreppet demokrati och demokratiskt eftersom det är ytterst omstridda begrepp. Men omjag ska vara lite kategorisk så har du fel.

Att inom partiet besluta att enbart folk som uppnått en viss ålder får inneha en viss post är exakt lika demokratiskt som att låta alla oavsett ålder inneha updraget under förutsättning att alla medlemmar, oavsett ålder hade möjlighet att vara delaktiga i beslutet om åldersgräns. Att låta styrelsen fälla ett avgörande skulle också vara demokratiskt, även om man där kan diskutera om nivån av demokrati är lägre eftersom besluten är längre ifrån de som berörs än genom en allmän omröstning.

Hade din fråga varit "om det ska ske på lika vilkor gäller det väl bara att personen ifråga har förtroende?" eller möjligtvis "om alla ska ha samma möjlighet gäller det väl bara att personen ifråga har förtroende?" så hade jag kunnat instämma. Men att beskriva restriktioner som odemokratiska blir oftast problematiskt.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #43841
Standard RE: Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare - 2006-08-06, 05:19

Citat:
Mab (2006-Aug-04)Att inom partiet besluta att enbart folk som uppnått en viss ålder får inneha en viss post är exakt lika demokratiskt som att låta alla oavsett ålder inneha updraget under förutsättning att alla medlemmar, oavsett ålder hade möjlighet att vara delaktiga i beslutet om åldersgräns.
Jag instämmer helt i det du skriver. Jag har vid diskussion av frågan i ett annat sammanhang uttryckt saken som så att det är en styrka hos en demokratisk organisation att alla som har rösträtt i organisationen också är valbara till alla uppdrag för densamma.

Därmed inte sagt att varje annan ordning skulle vara odemokratisk, men jag tror det i längden undergräver medlemmarnas förtroende för organisationen om man systematiskt tillämpar något slags valbarhets-apartheid, där en viss kategori medlemmar bara får välja, men inte väljas. Antingen är man fullvärdig medlem, eller så är man inte medlem alls, men inget mellanting baserat på kön, ålder, medborgarskap, ekonomisk ställning eller liknande (låg ålder kan göra medlemmen berättigad till lägre medlemsavgift, men det är en annan sak).

Därför är jag också motståndare till sänkt rösträttsålder i Sverige, om man inte samtidigt sänker valbarhetsåldern lika mycket, och det senare tror jag inte en majoritet är beredd att göra.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #55165
Standard RE: Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare - 2006-09-14, 05:55

<DIV>tja, jag står som ledare över surahammar, och jag har ingen anning hur stort förtroende folk har för mig</DIV><DIV></DIV><DIV>jag blev juh erbjuden ansvaret tidigare, men vill inte ha det........men nu har jag det ändå, och det har inte varit några större problem alls </DIV>

-------------------------------------------------------------------
Övervakning och censur är framtiden, om vi passivt tillåter det att bli så.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #55929
Standard RE: Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare - 2006-09-16, 00:17

Jag är ju kommunledare för Mölndal och är det mest för att ingen annan var det. Någon behövde ju koordinera valarbetet i kommunen och det blev jag.

Det enda jag vet är att jag förmodligen inte har problem med någon åldersgräns.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kommunledare i Deje NN1 21. Värmlands län 12 2009-08-26 04:51
Byt vice DL i Syd-(kampanjen) DP Kampanjer 9 2009-08-19 11:32
Val av valkrets- och kommunledare dansve Organisationsutvecklingsgruppen 18 2009-06-23 14:27
Ny kommunledare UP-GreborB Bollnäs 0 2009-04-29 21:50
Ny kommunledare Dalkvist Gävle 11 2009-04-29 11:02