Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 18:05

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)...

DEN hann jag inte...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #175947
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 18:05

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)
Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-25)2009 års styrelse sitter fram till årsmötet 2010 iofs.
Ja, det är för tidigt att ta fram valmanifestet innan årsmötet, så 2009 års styrelse hinner nog inte med allt som står i VP:n. Nytt årsmöte ny verksamhetsplan.
Så som jag förstod det ska dom ta fram ett valmanifest till nästa årsmöte genom att tillsätta en arbetsgrupp, förslagsvis så fort som möjligt, som ska jobba tillsammans med medlemmarna (via forumet kanske?). Då har vi ju nått att bita i nästa årsmöte, inget säger att man sedan inte kan jobba vidare med det efter årsmötet, det beslutas det ju om där. Jag tycker det är bra att man börjar jobba med det redan nu. Kan inte se att det blir omöjligt för dem att hinna med VPn? Eller har jag missförstått något?

EDIT: Dom kan ju delegera och lösa uppgifter som dom tycker är bäst, å jag förväntar mig inte att dom ska göra något magiskt i alla fall (även om eu-valet var det ).

Svara med citat
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #175950
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 18:07

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)2009 års styrelse skall via en arbetsgrupp ta fram valmanifestet för riksdagsvalet 2010 och kalla till ett medlemsmöte som beslutar om resultatet redan i år.

Tveksamt om det ska tolkas så. Verksamhetsplanen gäller väl verksamhetsåret 2009, dvs från årsmöte 2009 till årsmöte 2010. Så om de får ihop valmanifestet till årsmötet så kan man nog anse beslutet uppfyllt.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #175961
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 18:39

Citat:
JL (2009-Oct-25)

Tveksamt om det ska tolkas så. Verksamhetsplanen gäller väl verksamhetsåret 2009, dvs från årsmöte 2009 till årsmöte 2010. Så om de får ihop valmanifestet till årsmötet så kan man nog anse beslutet uppfyllt.

Tolkningsfråga. Enligt stadgarna så är verksamhetsåret 2009 det som slutar 31:a december 2009, dock fortsätter "styrelsens arbetsår" fram till nästa årsmöte.

Jag tycker själv det är lite knasigt och skapade en tråd om det hela i orgutvecklingsgruppens forum.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #175980
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 19:18

Det står ju medlemsmöte också, (som Rick faktiskt påpekade (men jag missade )):

Citat:
-Ta fram ett valmanifest (sjökort) till riksdagsvalet 2010 genom att tillsätta en arbetsgrupp och därefter anta programmet på ett medlemsmöte.
I värsta fall så innebär detta alltså att måste bli ett nytt medlemsmöte innan 1/1 2010 för att anta valmanifestet? Det var kanske en del onödiga krav med i den här formuleringen. :/

Svara med citat
  (#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #176024
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 21:52

Vad jag tror:

*Det skulle behövas en organisatorisk nystart, en amnesti för alla formella misstag. Nya stadgar. Nuvarande styrelse ses som interim till nästa årsmöte.

*Det är bättre med torftiga verksamhetsberätelser än inga alls (passning styrelsen)

*Det är bättre med en grå revisionsberättelse än ingen alls. Med detta medlemsmöte gjordes ont värre, den andra villan blev värre än den första. Det bästa får inte bli det godas fiende (passning revisorerna)

* Man kan inte önsketänka organogram om de personliga förutsättningarna på fältet saknas. (passning Värmland, passning vemsomhelstsomkännersigträffad)

* If you can't please everyone, you've got to please yourself. Dessa räddhågade tankar om vad utomstående skall tycka om att 88% av Piratpartiets medlemmar är nördiga män får inte bli viktigare att lyssna till än de 88% män (och 12% kvinnor) som är *inomstående*, alltså medlemmar.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #176061
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-25, 23:54

Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Har precis blivit uppmärksammad på det här beslutet från vårens årsmöte som innebär att Rick Falkvinge, Sofia Dahlgren, Mårten Fjällström, Rickard Olsson och Anna Svensson automatiskt har fått sitt mandat förlängt med ett år:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost134053.aspx
Jag kan tillägga att jag vid årsmötet reserverade mig mot den tolkning av styrelsevalets innebörd som beslutades under punkt 21, ordningsfråga om styrelseval. Min tolkning är att den automatiska förlängningen stred mot de då gällande stadgarna, och därför inte kunde beslutas på årsmötet, men att de med ett år förlängda mandaten nu egentligen är vakanta och kan besättas genom vanliga fyllnadsval.

Inget allvarligt fel begånget, alltså, utan bara en smula paragrafrytteri från min sida.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #176081
Standard RE: Vad innebär besluten som togs? - 2009-10-26, 02:05

Citat:
SM5POR (2009-Oct-26)
Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Har precis blivit uppmärksammad på det här beslutet från vårens årsmöte som innebär att Rick Falkvinge, Sofia Dahlgren, Mårten Fjällström, Rickard Olsson och Anna Svensson automatiskt har fått sitt mandat förlängt med ett år:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost134053.aspx

Jag kan tillägga att jag vid årsmötet reserverade mig mot den tolkning av styrelsevalets innebörd som beslutades under punkt 21, ordningsfråga om styrelseval. Min tolkning är att den automatiska förlängningen stred mot de då gällande stadgarna, och därför inte kunde beslutas på årsmötet, men att de med ett år förlängda mandaten nu egentligen är vakanta och kan besättas genom vanliga fyllnadsval.

Inget allvarligt fel begånget, alltså, utan bara en smula paragrafrytteri från min sida.
Förstår jag rätt så trädde paragrafen som möjliggör automatisk förlängning ikraft först efter detta möte?

Och att det först efter sagda möte går att förätta val för de posterna?

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lissabonfördraget innebär att dödsstraff införs i EU megaman Övrig piratpolitik 4 2009-04-24 16:52
Hur man kan visa vad integritet egentligen innebär Ken Rabelius Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2009-04-20 22:07
Vad innebär medlemskap? LoL Övrig diskussion 0 2009-04-17 23:00
Vad innebär medlemskap? Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 2 2008-09-01 20:08
Vad innebär upphovsrätt? Dosmas Kultur och upphovsrätt 2 2006-06-04 14:14