Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:46

Citat:
Gunnar_ (2009-Oct-25)+1

Att dessutom bara 49 av 50000+ medlemmar orkat masa sig till "röstlokalen" gör mig riktigt nedstämd

Jag hade också gärna sett Björn fortsätta som revisor, men den omröstningen stängde redan 10 så det var liksom bara att glömma att jag ens hann lägga min röst. Vi gick visserligen upp före nio i morsen men sen ska hundarna rastas, de ska få mat, frukosten ska tillagas osv så när jag väl hann online var det försent att visa min uppskattning för Björns idoga tjatande.

Tiderna för diverse omröstningar är definitivt helt åt helvete för korta! Det var många polls som inte fanns när jag gick och la mig (en bit före midnatt) och som redan var avslutade när jag gick online (se ovan). Skitdåligt! Man måste ju förih... hinna göra annat än bevaka browsern som en hök, tex gå ut med hundarna innan de pinkar på sig!

Det tycker jag också ska tas upp och diskuteras innan ett framtida möte; hur länge måste en poll hållas öppen? "Stora" frågor som tex personval anser jag bannemig SKA vara öppna i 24 timmar (det finns ju folk som jobbar helg, 2- och 3-skift eller har lite annat att hinna med när man är ledig), mindre frågor kanske inte behöver vara öppna lika länge, men mindre än 12 timmar känns för mig inte bra alls, just för att man då tex kan "försova" sig och missa chansen. Om det innebär att mötet drar över med några dygn, so be it! Hellre det.

Det här borde säkert varit en ordningsfråga. Jaja...

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #175793
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:49

Flyttar in från ordningsfrågor där denna diskussion inte hör hemma:

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-25)

För det första så bör förslag från styrelsen kallas propositioner, inte motioner. Detta för att medlemmarna klart skall kunna se varifrån förslagen kommer.

---snip---

Av den anledning borde det vara självklart för alla och envar, att motioner och propositioner finns i "renskrivet" format lagrat någonstans, så att alla kan gå tillbaka och se exakt vad som röstats igenom

I organisationsutvecklingsgruppens stadgerevidering skrivs det in en separering mellan propositioner och motioner. Propositionerna får även en tidigare deadline för att medlemmarna ska hinna få in motmotioner innan mötet.

+1 på motioner och deras beslut i renskrivet format. Som det var nu så fick vi gå tillbaka till olika trådar för att leta fram vad det egentligen var som mötet skulle ta ställning till.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #175796
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 09:54

Citat:
Qer (2009-Oct-25)Det tycker jag också ska tas upp och diskuteras innan ett framtida möte; hur länge måste en poll hållas öppen? "Stora" frågor som tex personval anser jag bannemig SKA vara öppna i 24 timmar (det finns ju folk som jobbar helg, 2- och 3-skift eller har lite annat att hinna med när man är ledig), mindre frågor kanske inte behöver vara öppna lika länge, men mindre än 12 timmar känns för mig inte bra alls, just för att man då tex kan "försova" sig och missa chansen. Om det innebär att mötet drar över med några dygn, so be it! Hellre det.

På årsmötet i våras så var pollarna inte öppna mer än två timmar och det dök ständigt upp nya. Man var helt enkelt tvungen att sitta och vakta datorn hela tiden.

Detta är åtminstone en förbättring, även om det naturligtvis kan bli bättre.

Ju längre möten vi håller, desto längre kan vi låta voteringarna vara öppna.

Svara med citat
  (#4) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #175799
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:22

Citat:
Tommten (2009-Oct-25)Jag röstade nej på nånting pga att det stod att det behövdes 5 års erfarenhet. Det tycker jag ar ett onödigt krav som skulle slå orättvist.

Jag uppfattade visserligen kravet på 5 års erfarenhet som bara nödvändigt utifall revisorn inte var auktoriserad eller tidigare varit auktoriserad utifrån att kriterierna föregicks av formuleringen "antingen".

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #175800
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:36

Citat:
samface (2009-Oct-25)Vilket är en siffra att jämföra med Parleys 63 deltagare och värt att tänka på när man pratar om hur mycket mer "tillgängligt" forumet är än att träffas AFK...
+1! (eller +63?)

Ju fler som kan delta, desto färre blir det som deltar.

Om medlemsmöten är att föredra framför representantskap (vilket jag inte är övertygad om), så hänger det åtminstone inte på de tekniska hjälpmedel vi har till vårt förfogande, utan på medlemmarnas tid och intresse. Om man skall resa bort över en helg för att delta i ett möte, då läser man på möteshandlingarna i förväg och sätter sig in i frågorna. Det gör man däremot inte för att titta in i ett diskussionsforum på Internet några gånger under en vecka.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #175803
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:54

Citat:
SM5POR (2009-Oct-25)
Citat:
samface (2009-Oct-25)Vilket är en siffra att jämföra med Parleys 63 deltagare och värt att tänka på när man pratar om hur mycket mer "tillgängligt" forumet är än att träffas AFK...

+1! (eller +63?)

Om medlemsmöten är att föredra framför representantskap (vilket jag inte är övertygad om), så hänger det åtminstone inte på de tekniska hjälpmedel vi har till vårt förfogande, utan på medlemmarnas tid och intresse. Om man skall resa bort över en helg för att delta i ett möte, då läser man på möteshandlingarna i förväg och sätter sig in i frågorna. Det gör man däremot inte för att titta in i ett diskussionsforum på Internet några gånger under en vecka.

finns det något hinder för att kombinera de två?

Kan man inte ha ett Live möte och ett forumbaserat möte som pågår samtidigt? jag ser framför mig bergmans aktionen där de som sitter i salen har samma tyngd som de som finns på annan plats. Man kan tex ha lokala möten där frågorna diskuteras och poster i forumen görs både individuellt och gemensamt ett större i Stockholm där mötesordförande sitter och en live feed sänds, det långa möte vi har nu har sina begränsningar men detta kan vi säkert fixa...

Tänk om Lund, Malmö, Uppsala, GTB, Oslo, skövde, umeå alla har lokala möten med storbilds tv och fika, lokala inbjudningar, diskussioner osv då tror jag att vi får större uppslutning... man skulle kunna lägga upp det som läger eller bara sitta hemma hos någon med platts för ett gäng lokala pirater.

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #175804
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 10:56

+1 Detta är en variant av möten som jag förespråkat i andra sammanhang gällande org.utv.gruppen.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #175805
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 11:02

hur skall det funka helt praktiskt? någon som har bra idéer?

Svara med citat
  (#9) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #175811
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 11:11

Citat:
Tommten (2009-Oct-25)
Citat:
samface (2009-Oct-25)Ja, det är begripligt, det som är mindre begripligt är avslaget på förslaget att minst en av revisorerna ska vara auktoriserad och ha erfarenhet. Det är inte så lite anmärkningsvärt i ett läge då man saknar ansvarsfrihet.

Jag röstade nej på nånting pga att det stod att det behövdes 5 års erfarenhet. Det tycker jag ar ett onödigt krav som skulle slå orättvist.

Tommten - Det var en antingen sats, dvs att:

1:auktoriserad revisor

2:fd aukotoriserad revisor

osv där 1är att döredra men går det inte så får man fråga sig o 2går att genomföra.

Men kunde ju ha formulerat det bättre, men nu var det så att min upfattning om vad som hänt och hur det gått till ändras under mötet och yrkandet lix alla andra yrkanden skall nog i form ses som svar på diskussion kring frågan..

Så till nästa möte skall mötet få en grupp som hjälper yrkarna att efter yrkandena är lagada att justera dem så att de blir tydliga och eller för diskussion med dem om att tex justera ihop vissa yrkande osv

och det behövs det tid för.

Lämpligen kan man få begära att göra att få göra ett yrkande och vad det ska ungefär betyda, sen så får man då hjälp ifrån motion och yrkande gruppen att få ihop ett fungerande yrkande.

Sen när grund yrkandena är pressenterade får man mot yrka under 1dag(24h) och därefätfter skrivs de ihop och sedan pressenteras då den färdiga mötesplanen.

Så man behöver dela upp mötet i 2 delar.

en lång del där det enbart är diskussioner och yrkanden.

sen en del vars längd beror på antalet yrkanden som skall voteras om, när yrkandena är färdiga så tar ev beroende på yrkandena den ordinarie voteringen vid.

dvs man sätter en ordinarie tid för mötet men säger att mötet kan bli upp till maxtid och det beslutaqs om datumethär och det kommuniceras ut via e-post till medlemmarna.

Och vid medlemskap skall man upplysas om att man kommer få kallelser inför årsmöten,ev extra årsmöten och ev medlems möten.

vill man inte ha dessa kallelser vill man ju naturligtvis inte vara full medelm utan då bör något som heter stödjande medlem införas.

Stödjande medlem syns i medlems antalet men slipper allla former av störande påminnelser om skit så som årsmöten etc.(sett ur dens perspektiv) men har då naturligtvis inte rösträtt på möten etc, men den skall då enkelt uppgradera sitt medelmskap inför ett ett årsmöte och då räknas som fullvärdig medlem och möjligen även tillräkna sig medlemstid utifrån stadgeekravet om medelmstid.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#10) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #175815
Standard RE: 97. Snack och diskussioner - 2009-10-25, 11:16

Citat:
SM5POR (2009-Oct-25)
Citat:
samface (2009-Oct-25)
Vilket är en siffra att jämföra med Parleys 63 deltagare och värt att tänka på när man pratar om hur mycket mer "tillgängligt" forumet är än att träffas AFK...
+1! (eller +63?)

Plus med AFK-möte:

* Fler röstande - Som det ser ut nu om man tittar på Parley. Troligen kan ett annorlunda upplägg / annan teknik för onlinemöten skulle kunna ändra denna bild.

* Lättare att hänga med i diskussionerna - Trådarna är väldigt vimsiga nu. Detta bör gå att lösa med annan teknisk platform och annorlunda regler. I AFKmöten har man t.ex. bestämt antal inlägg och bestämd talarordning.

* Sniperskydd - En kuppidé under Onlinemöte är att kolla dagordningen och tillsammans med sin grupp sitta och refresha i väntan på att diskussionen ska komma. När den kommer skickar man in sina kuppdeltagare och spammar tråden med korta förklaringar varför man ska rösta på ett visst vis med tydliga "Jag yrkar bifall!". Då många medlemmar inte orkar läsa igenom hela diskussionstrådarna så får man ett stort övertag om man kan fylla förstasidan med sin egen åsikt då det då på första sidan framstår som ett tydligt konsensus om frågan.

* Mer insatta deltagare - Dedikerad tid av deltagarna till just mötet = De som är på mötet läser på frågorna bättre

* Tydligare nomineringskandidater - Ett AFKmöte ger en bättre personlig bild av de nominerade och man slipper helt förlita sig på rykten, blogginlägg och avatarbild.

Minus med AFK-möte:

* Färre möjliga deltagare - Vi kan teoretiskt ha möten med alla medlemmar på nätet (även om vår teknik inte klarar det just nu). Visst kan vi ha fysiska möten med 50tusen medlemmar (hyra Globen?), men det är ett större steg att reda ut det än att fixa vår teknik.

* Tidsåtgång för deltagare - Onlinemöten kan man hantera även om man under en av mötesdagarna har ett annat engagemang man behöver/vill göra. (Begravning, Fest, Jobb, whatever). Det går inte om man sitter fast i en möteslokal.

* Billigare ekonomiskt - AFK-möten innebär resor vilket innebär kostnader. Antingen blir det bara de medlemmar som anser sig ha råd att ta sig till mötet som åker eller så blir det väldigt dyrt för partiet om vi bestämmer oss för att subventionera resorna. Dessutom måste boende samt möteslokaler fixas.

* Geografiska skillnader - Håller vi AFKmöte i Umeå så kommer inga skåningar. Håller vi AFKmöte i Malmö kommer inga norrlänningar. Håller vi det i Stockholm kommer ingen i ren protest för att partiet är för 08-centrerat :-)

Vem får vara med? - Om inte alla kan gå på AFKmötet så måste det till en process för att välja vilka som får gå. Dels är det mer byråkrati att fixa, dels kan folk bli sura om de inte får vara med.

Sökbara inlägg - AFKmötet kan sändas via Bambuser eller liknande, men det är svårare att hitta vad en viss person sagt i en debatt jämfört med att söka efter text på forumet.

Ja det var bara lite reflektioner på det hela, det finns säkert en massa mer variabler att ta hänsyn till:-)

Jag är starkt för att få ordning på en vettig teknisk lösning på Onlinemöten istället för att flytta hela tjottabanget till AFKmöten.

Alternativt vore ju förstås att behålla Onlinebiten samtidigt som man har ett AFKmöte som bambusras för att göra det enklare att ta in information. Alltså hålla diskussioner både på nätet och bambuser men behålla rösträtten för alla medlemmar Online. . . Nu tycker jag det låter som en intressantare idé faktiskt :-)

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bra diskussioner om politik John Nilsson Övrig piratpolitik 0 2007-06-14 14:56
Diskussioner på usenet Henry Rouhivuori Övrig diskussion 0 2006-04-11 23:13
Diskussioner, presentationer Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 32 2006-04-09 22:16
Diskussioner Richie Nomineringar till Styrelsen 22 2006-04-03 14:19
Avskaffandet av upphovsrätten, våran utveckling, och allt snack om dyra mediciner... TiXiR Kultur och upphovsrätt 3 2006-01-13 18:28