Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 18:04

Det här mötet vs förra årsmötet....

För mig var det ingen större skillnad förutom att mötet höll på under längre tid. Att det tex kom upp en poll kl 05:40 som slutade 11:00 på söndag morgon var irriterande och gjorde att man hela tiden hade den där osäkerheten "har jag glömt någon tråd, har jag missat någon poll". Enbart vissa voteringar fick egna diskussionstrådar, så man var aldrig helt säker på om det skulle ploppa upp en ny diskussionstråd. Mötet kändes stressigt pga det, trots att det var längre än årsmötet.

Alla voteringar borde vara minst 8 timmar lång för att kompensera för olika mötesdeltagares dygnsrytm.

Om det betyder att mötet måste vara längre, so be it.

Jag tyckte det var rörigt med väldigt många olika trådar uppe samtidigt om i princip samma sak och det gjorde inte mötet mer lätthanterligt enligt mig. Diskussioner fortsatte i trådarna i "innan årsmötet" även efter mötet hade börjat och egna diskussionstrådar om samma ämne hade skapats på mötet. Pollarna kanske skulle kunna ligga under ett eget subforum? Eller diskussionerna. Bara dom inte blandas så det blir så mycket på samma ställe.

Förfarandet på yrkanden och tilläggsyrkanden osv borde förbättras. Jag har egentligen inte något intresse av att lära mig ordbajs om det heter ändringsyrkande, tilläggsyrkande eller whatever. När många yrkanden senare ställdes enskilt mot avslag såg det tomt ut, eftersom de första gången ställdes mot andras yrkande och det gav texten i yrkandena något sammanhang.. Det sammanhanget fanns inte vid senare ställningstaganden, så för att förstå yrkandena var man tvungen att söka rätt på de förra yrkandena och diskussionerna som var relevant och det var inte helt lätt.

Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande. Det kan göras i en tråd i en separat liten subforumsektion eller liknande, så den tråden slipper blandas ihop med voteringarna mm. Det tror jag skulle ge ett bättre flyt på trådarna och hänvisningar till föregående trådar, yrkanden och motioner skulle inte behövas.

Vi borde valt mötespresidium till nästa möte på detta möte, eller ha ett extra möte innan nästa årsmöte där mötespresidium för nästa årsmöte kan voteras fram.. Därefter kan de planera att befinna sig i samma lokal när mötet öppnar, tillsammans med alla inblandade admins osv som behövs för att få bästa möjliga flyt på mötet.

Nästa möte borde absolut inte vara i skiftet mellan vintertid och sommartid. Det skulle ställa till med onödiga problem vid voteringar.

Utöver de problemen fungerade mötet ändå ganska bra. Vi lyckades ju komma fram till nått. (tror jag)

Jag hoppas det är större valdeltagande på nästa möte. Kanske det behövs en riktig reklamkampanj för årsmötet eller nått...

Jag ger mötespresidiet beröm. Att överhuvudtaget posta en ny poll kl 05:40 tyder på engagemang. Bra kämpat!
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #175951
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 18:10

Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)
Citat:
Leffelini (2009-Oct-25)
Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)
Citat:
Leffelini (2009-Oct-25)
Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."
Får man fråga vilka ohumana krav som ställts?
Jag låter frågan om krav varit ohumana eller inte stå obesvarad, men vissa typer av krav blir lätt ignorerade. Till exempel sådana i stil med:

"Jag är för ointresserad/lat för att själv gå igenom de trådar som diskuterat saken innan så jag vänder mig till presidiet och förväntar mig att dom genast ska gå igenom alla trådarna och plocka fram relevanta länkar som jag sen bara ska få serverat. För dom har ju inte tillräckligt mycket att göra redan."
Okey nu har jag blivit kallad för både under normalintelligens och lat/ointresserad på det här "mötet". För att jag bett om förtydligande i de trådar som jag ansett inte varit tydliga nog. Det var verkligen inte meningen att trampa på folks tår för att be att få förtydligande men jag tänker INTE acceptera att bli kallad för LAT och OINTELLIGENT! Där drar jag gränsen! Hutlöst beteende!! (och även om gliringen inte bara är till mig spelar ingen roll, en sådan gliring borde inte vara acceptabel i något sammanhang!)

Jag har inte sagt nånting om intelligens och jag har inte heller sagt nåt om dig.

Jag svarar på den fråga som du ställer baserad på citatet av Björn. Om du sen känner dig träffad får det stå för dig det kan jag inte hjälpa.

Ja det är ju ett bra sätt att skylla ifrån sig på, men faktum är att du sa att det fanns medlemmar som var lata genom ditt inlägg. Om det är jag eller någon annan som tar åt sig är ganska oväsentligt i sammanhangen eftersom du sa det. Om det är jag eller någon annan spelar inget roll för det är helt enkelt inget man säger. Jag sa heller inte att du sagt något om intelligens, den som sa det fick sitt inlägg raderat. Sedan är det svårt att inte ta åt sig på det sättet när jag fått inlägg raderade just när jag bett om förtydligande och dessutom fått följande PM privat av just dig:

"Helt seriöst så har vi redan en alldeles för stor arbetsbelastning eftersom vi bara är två stycken som administrerar hela mötet.

Du får läsa igenom gamla trådar själv, där finns all information du efterfrågar."

Jag vet inte riktigt hur jag inte ska kunna ta åt mig av kommentaren att jag då är lat när jag ber om att få information för att förstå vad voteringarna handlar om exakt.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #175953
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 18:11

Citat:
Leffelini (2009-Oct-25)
Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Får man fråga vilka ohumana krav som ställts?

Fråga får man väl, men jag vet inte om jag tänker svara mer än att det inte var dig jag hade i åtanke, eftersom jag inte vill spä på de bitska kommentarerna här, när det ändå bara baseras på mina åsikter om gott uppförande...

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #175954
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 18:12

Citat:
Tommten (2009-Oct-25)Det här mötet vs förra årsmötet....

... Att det tex kom upp en poll kl 05:40 som slutade 11:00 på söndag morgon var irriterande...
Det var förvisso inte en poll utan presentationen av propositionsordningen och den presenterade vi i samma ögonblick vi var klara med den, därav den sena timmen.

Citat:
Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande.

Jag hade ambitionen att jag skulle jämka ihop olika personers yrkanden i bättre och mer korrekta formuleringar, men det fanns helt enkelt inte möjlighet till det tyvärr.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #175962
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 18:42

Citat:
Daniel Svensson (2009-Oct-25)NEJ, årsmötet var INTE bättre.
Jag kan knappast +1:a nog på den här meningen!

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

Svara med citat
  (#6) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #175974
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 19:09

Citat:
Tommten (2009-Oct-25)Det här mötet vs förra årsmötet....

Alla voteringar borde vara minst 8 timmar lång för att kompensera för olika mötesdeltagares dygnsrytm.

Om det betyder att mötet måste vara längre, so be it.
Ja, jag tycker också voteringen blev lite jobbig. Det var svårt att få bra översikt på och veta när man skulle vara var för att hinna med alla polls. Jag missade minst en i alla fall, säkert mitt eget fel, men ändå, det får gärna bli enklare att hinna med. På ett gammeldags afk möte så voterar man ju allt på en gång när alla är samlade. Nu låg voteringarna utspridda med några timmars mellanrum, det innebar ju istället att alla måste sitta med i flera timmar för att hinna med alla voteringar och allt som hände.

Citat:
Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande. Det kan göras i en tråd i en separat liten subforumsektion eller liknande, så den tråden slipper blandas ihop med voteringarna mm. Det tror jag skulle ge ett bättre flyt på trådarna och hänvisningar till föregående trådar, yrkanden och motioner skulle inte behövas.
+1

Man kanske skulle kunna skapa en tråd för varje nytt yrkande också när det är lämpligt? yrkanden som rör samma punk kan ju placeras i en egen forumsektion eller nått, typ en sektion för varje punk som tas upp?

En liten guide för mötesdeltagare skulle vara suveränt.

Citat:
Vi borde valt mötespresidium till nästa möte på detta möte, eller ha ett extra möte innan nästa årsmöte där mötespresidium för nästa årsmöte kan voteras fram.. Därefter kan de planera att befinna sig i samma lokal när mötet öppnar, tillsammans med alla inblandade admins osv som behövs för att få bästa möjliga flyt på mötet.
+1

Citat:
Jag ger mötespresidiet beröm. Att överhuvudtaget posta en ny poll kl 05:40 tyder på engagemang. Bra kämpat!
+1

Ingen har ju erfarenhet av att genomföra möten på det här sättet, det är helt naturligt att det är blir en del buggar i början, men det kommer bli bra med tiden.

Jag tycker det är jättebra att ha mötet på internet såhär, ett afk-möte skulle utesluta jättemånga medlemmar tror jag. Dessutom hinner man diskutera igenom allt ordenligt, det innebär mer snack, men det blir också bättre beslut.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #175978
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 19:16

Jag tycker det är intressant att många menar att afk-möten är uteslutande. Hur många röstade egentligen i det här mötet? Jag tror jag såg någon votering med 58 röster (kan finnas någon med fler?) och det skulle betyda att forum-möten inte är uteslutande? Jag tycker det tyder ganska mycket på att forum-möten är lika uteslutande som afk-möten, en del skulle säkert argumentera för att de är mer uteslutande.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #175979
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 19:17

Jag vill bara instämma i hyllmingskören till Ante och Hans och be om ursäkt för att iaf jag inte förstod hur mycket som behövde ordnas innan. Jag tror vi alla har blivit lite bortskämda av att Rick har fixat sånt där tidigare...

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #175985
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 19:30

Citat:
Leffelini (2009-Oct-25)Jag tycker det är intressant att många menar att afk-möten är uteslutande. Hur många röstade egentligen i det här mötet? Jag tror jag såg någon votering med 58 röster (kan finnas någon med fler?) och det skulle betyda att forum-möten inte är uteslutande? Jag tycker det tyder ganska mycket på att forum-möten är lika uteslutande som afk-möten, en del skulle säkert argumentera för att de är mer uteslutande.
I kallelsen står det så här:

Citat:
Syftet med medlemsmötet är att slutföra en del formalia som inte blev av på årsmötet tidigare i år, samt att göra en andra läsning av ett par stadgeändrande motioner (som alltså måste godkännas på två möten i rad för att ta effekt).
Det låter ju inte så upphetsande precis.

Det är klart det blir uteslutande om man inte har internetvana, men det borde man skaffa sig ändå . Men det ställer betydligt mindre krav på plånboken eller på att ta ut semester att ha mötet såhär.

Svara med citat
  (#10) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #175990
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 19:57

Bra jobbat Ante & Hans!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 09:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 19:09