Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 20:37

[quote]Leffelini (2009-Oct-25)
Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)
Citat:
Leffelini (2009-Oct-25)
Citat:

Okey nu har jag blivit kallad för både under normalintelligens och lat/ointresserad på det här "mötet". För att jag bett om förtydligande i de trådar som jag ansett inte varit tydliga nog. Det var verkligen inte meningen att trampa på folks tår för att be att få förtydligande men jag tänker INTE acceptera att bli kallad för LAT och OINTELLIGENT! Där drar jag gränsen! Hutlöst beteende!! (och även om gliringen inte bara är till mig spelar ingen roll, en sådan gliring borde inte vara acceptabel i något sammanhang!)
Jag har inte sagt nånting om intelligens och jag har inte heller sagt nåt om dig.

Jag svarar på den fråga som du ställer baserad på citatet av Björn. Om du sen känner dig träffad får det stå för dig det kan jag inte hjälpa.
Ja det är ju ett bra sätt att skylla ifrån sig på, men faktum är att du sa att det fanns medlemmar som var lata genom ditt inlägg. Om det är jag eller någon annan som tar åt sig är ganska oväsentligt i sammanhangen eftersom du sa det. Om det är jag eller någon annan spelar inget roll för det är helt enkelt inget man säger. Jag sa heller inte att du sagt något om intelligens, den som sa det fick sitt inlägg raderat. Sedan är det svårt att inte ta åt sig på det sättet när jag fått inlägg raderade just när jag bett om förtydligande och dessutom fått följande PM privat av just dig:

"Helt seriöst så har vi redan en alldeles för stor arbetsbelastning eftersom vi bara är två stycken som administrerar hela mötet.

Du får läsa igenom gamla trådar själv, där finns all information du efterfrågar."

Jag vet inte riktigt hur jag inte ska kunna ta åt mig av kommentaren att jag då är lat när jag ber om att få information för att förstå vad voteringarna handlar om exakt.

Du, vet du vad. Jag tror vi tolkat varandra mer negativt än nödvändigt och jag är rädd för att en stor del av den skulden kan ligga på mig. Du har nog bara råkat komma i kontakt med mig i en period då jag varit mycket stressad. Har en tendens att uttrycka mig sämre då, och då ökar ju också risken för missförstånd.

Mitt PM till dig som du citerar ovan ska tolkas nåt i stil med: "Jag är ledsen men vi har så fantastiskt stressigt just nu att vi faktiskt inte har möjlighet att gå tillbaka till de gamla trådarna och leta reda på länkar till dig. Försök hitta de rubriker bland de färdigbehandlade trådarna som ser ut att hänga samman med de voteringstrådar du är osäker över. Det är den bästa hjälp jag kan ge just nu."

Så borde jag ha uttryckt mig, för det var ungefär så jag menade. Som sagt, en stor del av skulden ligger nog på mig så jag ber om ursäkt om du känt dig förringad och nedvärderad. Det har inte varit min avsikt.

EDIT: Klippt ner citatet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nea Inte uppkopplad

Neas avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #176042
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-25, 22:43

Det är säkert fler som har påpekat detta, men jag eftersöker tydligare information om vad som kommer hända på mötet i mejlutskicket. Själv hänger jag på forumet hela tiden, men ändå hade jag svårt att hänga med på vad som händer när - och då gick jag ändå in och kollade om det var pollar uppe när jag tänkte på det. Det skulle vara enklare om det var tydligt redan från början när vilka votering skulle ske och ge länkar till forumet så att man kan gå in och läsa mer om man vill. Också om ni vill ha fler deltagare så skulle det inte vara fel med sammanfattningar om vad voteringarna handlar om redan i mejlutskicket. För de flesta är inte sådana här möten helt självklara, och speciellt inte varför man voterar om en sak.

Nu inser jag ju att det är mycket jobb, och jag tycker folk har gjort ett jättebra jobb utifrån förutsättningarna, men om man vill titta på hur man kan få fler att rösta, och delta, så är kommunikationen väldigt viktig. För att folk ska gå in delta behövs:

1. Tydligare information och planering redan från början - helst också sammanfattningar i mejlutskicket.

2. En tydligare uppdatering om vad som händer - t.ex. på Piratpartiet.se

Alltså, det måste göras en större grej av det. Det är min ringa åsikt iaf.

suppressio veri suggestio falsi

Svara med citat
  (#3) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #176082
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 02:32

Citat:
Björn Odlund (2009-Oct-25)Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

Återigen, tack för väl utfört uppdrag!

Kraven var väl eg inte fel isig att stälal på mötespresediet. men nu får vi separera presdiet som insats och principerna och form krav och form kritik av den.

Att vi lätt kan konstatera att de var groft underbemannade och att saker var och är snårigare än de flesta av oss väntade och nog förstod.

Så kontentan är att det ju ändå flöt på och saker vart gjorda om något i viss konfudering, men det kan nog inte personerna som valdes till presdiumet beskylals för, men tekniskt kan presediumet beskylals för att dess ansvar är att mötet skall fungera oavset vad eg..

Men att styrelsen berett ärendet så dåligt och obefintligt är väldigt tråkigt och de skall få den form kritik som behövs för det.

men viktigare visar det på att det behövs nytt sätt att bereda på:

1: beridningen överlåtas på en berednings-arbetsgrupp som styrelsen lämnar över en -arbetsorder- till.

2: den får då som första upgift att då leta reda på stadgar motioner yrkandet osv.

3: sammanställa, presentera, granska handlingarna som de hittar som behövs för att fullfölja sin arbetsorder.

4:berdnings-arbetsgruppen lämnar över ett beredningsutkast till en paragraf-ryttare-arbetsgrupp.

5aragraf-ryttar-arbetsgruppen får då i uppdrag att vara djävulens advokat i granskningen av beredningsgruppens beredningsutkast i ljuset av våra stadgar och styrdokument.

6:När paragrafryttar-arbetsgruppen är klar sänder den tillbacka beredningsutklastet och granskningsbeslutet anmärkningar till berednings-arbetsgruppen.

7:Berdenings-arbetsgruppen gör de nödvändiga och föreslagna ändringarna i berdningsutkastet.

8:skickar återigen beredningsutkastet till paragrafryttar-arbetsgruppen som då förhoppningsvis ger sitt seal of approvel.

9:berdningsurkastet grå återigen tillbacka till berednings-arbetsgruppen.

10: berednings-arbetsgruppen sänder berdnings-utkastet till styrelsen

11:Styrelsen tar beslut på att godkänna berdningsurkastet som nu blir grund-styrdokumentet för det kommande mötet. (det bör redan finnas ett grundläggande styrdokument för hur mötena skall fungera och som beskriver att berdningen skall utföras som ovan beskrivet. och sätter upp specifika arbets instruktioner för presediumet och valet av presediummet och mötet specifika formalia etc)

grund-styrdokumentet bör då vara det som går ut som medlems kallelse till mötet.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#4) Gammal
Magnus Kindblom Inte uppkopplad

Magnus Kindbloms avatar

Länk: #176135
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 10:51

Citat:
Nästa möte borde absolut inte vara i skiftet mellan vintertid och sommartid. Det skulle ställa till med onödiga problem vid voteringar.

En reflektion från mig som inte deltog i mötet och som nyss skummade denna eftersnackstråd. Jag fastnade för ovanstående citat, och log länge. Jag tycker det säger så mycket om Piratpartiet. Citatet hade inte kunnat komma från något annat parti, inte ens kanske, finns inte på kartan. Det visar på PPs självklara attityd att våga tänka om, prova nytt och lära sig efterhand. Ibland blir det jobbigt, ibland gör det ont, men framför allt är det nödvändigt i ett samhälle som vill vidare.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #176208
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 14:59

Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#6) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #176211
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 15:09

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

Fixat.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #176223
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 16:06

Citat:
SimonRosenqvist (2009-Oct-26)
Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

Fixat.
*puss*

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #176230
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 16:33

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)
Citat:
Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)...
...
*puss*

Såna inlägg skulle vi haft fler av under helgen.

Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Gunnar_ Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #176233
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 16:50

Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut.
+1

och stort tack till ett efter omständigheterna utmärkt utfört arbete till "de två stackarna" (kan bli bevingat uttryck ), själv skulle jag aldrig klarat uppgiften.

Svara med citat
  (#10) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Länk: #176237
Standard RE: Eftersnack - 2009-10-26, 17:01

Citat:
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)
Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)
Citat:
Citat:
Björn Felten (2009-Oct-26)...
...
*puss*

Såna inlägg skulle vi haft fler av under helgen.

Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Ähh politik ska vara hätsk så länge som vi inte begår övetramp i form av pa eller dylikt dvs.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 09:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 19:09