Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nyhetsankaret Inte uppkopplad

Nyhetsankarets avatar

Reg.datum: Dec 2010
Standard Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 11:08

Piratpartiet är spammare
Era mejlservrar spammar folk ? I alla fall får jag veta detta när jag mejlar någon av Era adresser.

Påbörjade en diskussion med Christian Engström för knappt en vecka sedan. Andra mejlet har jag nu skickat flera gånger men får bara veta att Piratpartiets adresser är blockerade pga spamming. Jag rekommenderas att klicka mig in på en sida (Sorbsdatabas lookup) och anmäla Er ip-adress där.

Tror Ni har lite att fixa med nu....
Källa: http://www.au.sorbs.net/lookup.shtml?195.67.226.212 Tipstack: nilst2006

(#2) Gammal
Martin Ekdahl Inte uppkopplad

Martin Ekdahls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #268275
Standard Sv: Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 13:08

Moderators kommentar: Tråd hör ej hemma bland Nyhets- och debattartiklar.

Moderering: Tråd flyttad till Forumgruppen/teknisk support.

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. – Benjamin Franklin

Följ mig på Twitter.

(#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #268282
Standard Sv: Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 15:18

Citat:
Era mejlservrar spammar folk ? I alla fall får jag veta detta när jag mejlar någon av Era adresser.
Försöker du skicka e-post till eller från Piratpartiets server? Det normala är att breven går i retur med hänvisning till att avsändarens server är svartlistad (på grund av spam eller av annat skäl), inte att mottagarens server är det. Om du inte har en egen brevlåda hos piratpartiet.se, då kan du mig veterligen inte skicka e-post från partiets server, och då tyder eventuella studsar på att det är din operatör som är svartlistad, inte partiets.

Citat:
Påbörjade en diskussion med Christian Engström för knappt en vecka sedan. Andra mejlet har jag nu skickat flera gånger men får bara veta att Piratpartiets adresser är blockerade pga spamming. Jag rekommenderas att klicka mig in på en sida (Sorbsdatabas lookup) och anmäla Er ip-adress där.
Det är ganska uppenbart att tolkningen "Piratpartiets adresser är blockerade pga spamming" är din egen, och jag tvivlar på att den är korrekt. Kan du återge exakt vad som står i felmeddelandet du erhåller? Skicka utdraget till mig personligen om du inte vill skylta med diverse adresser i forumet.

Det tycks stämma att den IP-adressen har anmärkningar hos SORBS, men den tillhör såvitt jag kan se inte Piratpartiet utan Skanova (Telias nätbolag). Piratpartiet har sina servrar inom 194.14.0.0/16, ett nät tillhörande Resilans AB, och det är därifrån jag erhåller mina egna kännedomskopior av brev som jag skickar från partiets webbmail (jag använder en egen domän hos en annan operatör för att ta emot e-post).

Det händer att jag får e-post via servrarna på nät 195.67.224.0/19 (som innefattar bland annat adressen [195.67.226.212]), men dessa brev har inte med Piratpartiet att göra, utan kommer till synes konsekvent från avsändare i domänen telia.com (vilket verkar rimligt, eftersom det är Telias nätbolag). Jag drar slutsatsen att det är Telia som har svartlistats, inte Piratpartiet, och att du är kund hos Telia.

Om svartlistningen resulterar i att du får breven till Piratpartiet i retur, då tyder det på att Piratpartiet använder SORBS för att stoppa spam. Jag kan inte bekräfta att så är fallet eftersom jag inte är inblandad i partiets serverdrift.

Anders Andersson

(#4) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #268284
Standard Sv: Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 17:12

195.67.226.212 tillhör Telia/Skanova så jag tror att det är reportörens epostleverantör som skickat skräppost.

Utan att få se en kopia av själva studsen (felmeddelandet) är det svårt att gissa sig till vad det är för blockering och var någonstans blockeringen har gjorts.

Det stämmer att Piratpartiet precis som väldigt många andra epostmottagare bland annat kontrollerar mot publika listor de ip-adresser som ansluter mot smtp-tjänsten. Anslutande IP-adress kontrolleras både mot alla Sorbs listor (DNSBL) och motsvarande hos Spamhaus (ZEN).
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
  (#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #268285
Standard Sv: Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 17:17

Det var ju icke-snällt att lägga denna postning bland nyheter även om postaren möjligen har haft fel i sak, så är det inte bra att det står att Piratpartiet är spammare på partiets hemsida. ----->

Lösningen på problemet att folk kan lägga upp icke-nyheter i nyhetsforumet kan vara en fördröjning i när inläggen går vidare till Live! så att en moderator hinner plocka bort det som inte skall synas där.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #268289
Standard Sv: Piratpartiet är spammare - 2011-09-30, 21:19

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Det var ju icke-snällt att lägga denna postning bland nyheter även om postaren möjligen har haft fel i sak, så är det inte bra att det står att Piratpartiet är spammare på partiets hemsida. ----->

Lösningen på problemet att folk kan lägga upp icke-nyheter i nyhetsforumet kan vara en fördröjning i när inläggen går vidare till Live! så att en moderator hinner plocka bort det som inte skall synas där.
Nej. Det skulle innebära en stor arbetsbörda på oss i forumgruppen. Det är upp till ansvariga för hemsida och/eller Live att styra upp. Jag fortsätter gärna diskussionen, men i en annan tråd.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är